Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was  (gelezen 41189 keer)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #40 Gepost op: 23-02-2016, 18:41:13 »

Wat ik me afvraag... Waarom zou de Mol in het begin met achtereenvolgens Anne, Joe le taxi en Mr President van Pink komen. Zijn echt uitstekende keuzes. Er zijn ongetwijfeld veel minder goede keuzes, die toch achteraf verdedigbaar zijn. En waarom zou de Mol bij het raden van de partituren tot twee keer toe (minstens, de derde zien we niet) de leiding nemen bij het geven van het goede antwoord?

Anne en Joe le Taxi kwamen van Issabel.

Pink kwam van Bruno

Maar ik deel je mening over hem.
klaar voor de strijd

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #41 Gepost op: 23-02-2016, 19:09:16 »
Ik zei dat BoRap mijn eerste ingeving was, omdat er letterlijk Galileo in zit en heel vaak. Ik zei niet dat het een goede ingeving was. Dat is het namelijk niet en allemaal helemaal niet na Stairway to heaven. Veel te lang, zeker na Stairway to heaven. Overigens was de keuze voor Rhapsody zoals ik het zag van Issa.

Wat ik me afvraag... Waarom zou de Mol in het begin met achtereenvolgens Anne, Joe le taxi en Mr President van Pink komen. Zijn echt uitstekende keuzes. Er zijn ongetwijfeld veel minder goede keuzes, die toch achteraf verdedigbaar zijn. En waarom zou de Mol bij het raden van de partituren tot twee keer toe (minstens, de derde zien we niet) de leiding nemen bij het geven van het goede antwoord?

Ik vind dat nogal veel van het goede. Ik zie het daarom vooralsnog niet in Bruno.
  mooie analyse tarballs. ik zie het zo dat als ze enkel flupaanwijzingen hadden gegeven het spel nooit was gestart en we geruime tijd naar 3 mensen op een bankje in een hotellobby gingen kijken. denk dat dat niet goed was voor de kijkcijfers.
maar wel mee eens dat t minder onmols had gekund

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #42 Gepost op: 23-02-2016, 22:30:28 »
Zeker Mr President was echt veel te goed voor een Mol. Drie paniekerige kandidaten op zoek naar niets? Prima tv!

Offline david_vdb

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #43 Gepost op: 23-02-2016, 23:15:39 »
Zeker Mr President was echt veel te goed voor een Mol.
Mag ik erop wijzen dat Bruno wel alleen samen zit met een andere kandidaat :) Je kan niet zomaar de ene na de andere kemel schieten en totaal verkeerde platen laten opzetten. Dan riskeert Bruno dat Issabel, die hem al verdacht, helemaal overtuigd is dat hij de mol is.

Desondanks vond ik zijn Stairway To Heaven en zijn gemelk over Peron/perron/station nog altijd opvallend. Mollenwerk pur sang.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #44 Gepost op: 23-02-2016, 23:28:01 »
Voor mij is de meest verdachte in heel die muziekproef: Cathy.
Ze zitten nog maar net in de taxi, en Mr. President van Pink speelt, en Cathy begint al met haar Evita Perron. Van bij het begin stuurt ze hierop aan. Het is zij ook die aanstuurt om te vertrekken naar het kerkhof, voor ze nog maar een tip hebben gekregen na Casa Rosada. Bohemian Rhapsody volgt: en ze pint zich vast op één klein zinnetje (het verkeerde) - poor woman. Ah, ja want Eva Perron blablabla... Als dan uiteindelijk Hanne het Planetarium oppert op basis van Rocket Man, dan begint Cathy volhardend te discussiëren over "zou jij een Planetarium bezoeken op reis?" Hier verdraait ze de opdracht ook nog eens. Er werd niets gezegd over internationaal toerisme, maar een "trekpleister". Wat is een planetarium anders dan bedoeld om te bezoeken? Hanne zegt negeert haar hier een beetje en geeft weerwerk, en Cathy wil er over doorbomen. Gelukkig volgt er dan Satteliet Suzy, en Gilles beaamt dan dat het het Planetarium is, maar Cathy maakt zijn zin af.
Aan dat Planetarium begint Cathy dan al te mopperen, "Gaan we lopen? Echt?" En Hanne zegt: dat zal wel zijn dat we gaan lopen, en Cathy zeurt dan, "Maar allez, jongens."
De Julio van Hanne was vreemd, en ze hadden mal chance met de vriendelijke behulpzame dame die Iglesia voorstelde. Cathy springt daar onmiddellijk op. Hup, naar die kerk. Ondertussen leidt ze Gilles met die kaart ook af van het luisteren naar de radio terwijl er een Julio Iglesias song wordt gespeeld. En Hanne kan mogelijks nog een fout maken over "Return December". Maar Gilles vraagt onmiddellijk luidop of dat "Return to sender" kan zijn. En meermaals herhaalt Cathy, "Nee, return December." En zij zou zeker dat nummer van Elvis moeten kennen. Als ze het had kunnen maken om te beweren dat Evita Perron in de maand december was gestorven, ze had het volgens mij gedaan. Jongens, toch. En dan is de tijd bijna voorbij en The End van de Doors speelt, en dan is ze daar weer met, "Maar alle, dat heeft toch alles met de dood te maken!"

 ::niet-ok::


Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #45 Gepost op: 24-02-2016, 00:34:05 »
In mijn gedacht is de positie van radiomaker het gemakkelijkste om, als makers van het programma, alles voor te bereiden om enige molacties te ondernemen.
Ze weten naar waar ze moeten. Ze kunnen al liedjes voorbereiden die de kandidaten in de auto naar een verkeerde plaats lokken.
Als persoon in de auto is het moeilijk je daar al op voor te bereiden. Je weet niet wat ze zullen draaien, enkel gokken. Moet je dan hopen dat ze een liedje spelen die voorbereid zou zijn? Veel te moeilijk.

De personen in de wasserij kunnen ook gemakkelijk saboteren, maar hebben totaal geen invloed op de andere proef.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #46 Gepost op: 24-02-2016, 00:45:42 »
In mijn gedacht is de positie van radiomaker het gemakkelijkste om, als makers van het programma, alles voor te bereiden om enige molacties te ondernemen.
Ze weten naar waar ze moeten. Ze kunnen al liedjes voorbereiden die de kandidaten in de auto naar een verkeerde plaats lokken.
Als persoon in de auto is het moeilijk je daar al op voor te bereiden. Je weet niet wat ze zullen draaien, enkel gokken. Moet je dan hopen dat ze een liedje spelen die voorbereid zou zijn? Veel te moeilijk.

De personen in de wasserij kunnen ook gemakkelijk saboteren, maar hebben totaal geen invloed op de andere proef.

Anderzijds heb je als Mol altijd die controle van een medekandidaat (in dit geval Issabel) en je moet dus nog enigszins logische ideeën opperen om niet door de mand te vallen. Wanneer je idee dan iets té logisch wordt en je hebt 3 slimme kandidaten in de taxi dan ben je de opdracht aan het laten slagen.

Het zou dus net zo goed kunnen dat je als Mol liever bij het luistergroepje zit omdat daar eigenlijk een soort eindverantwoordelijkheid ligt. Je zwijgt als vermoord over die taxi buiten, je probeert de nummers zo snel mogelijk een foute interpretatie te geven en je zoekt op voorhand al wat op over Buenos Aires zodat je enkele bekende locaties kan noemen die fout zijn en uit de richting liggen.

Kortom, Bruno, Cathy, Gilles en Hanne kunnen het in theorie nog alle 4 zijn (al staat er bij mij een streep door Hanne omdat ze het planetarium bedenkt).

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #47 Gepost op: 24-02-2016, 00:55:43 »
Anderzijds heb je als Mol altijd die controle van een medekandidaat (in dit geval Issabel) en je moet dus nog enigszins logische ideeën opperen om niet door de mand te vallen. Wanneer je idee dan iets té logisch wordt en je hebt 3 slimme kandidaten in de taxi dan ben je de opdracht aan het laten slagen.
Dat is toch perfect voor te bereiden? Liedjes die goed lijken, maar het uiteindelijk niet zijn. Dat maakt net dat dit de gemakkelijkste positie is om als makers dingen mee te geven met de mol om te saboteren.

Het zou dus net zo goed kunnen dat je als Mol liever bij het luistergroepje zit omdat daar eigenlijk een soort eindverantwoordelijkheid ligt. Je zwijgt als vermoord over die taxi buiten, je probeert de nummers zo snel mogelijk een foute interpretatie te geven en je zoekt op voorhand al wat op over Buenos Aires zodat je enkele bekende locaties kan noemen die fout zijn en uit de richting liggen.
Dan moet je hopen dat je dat vindt en dat de anderen diezelfde redenatie kunnen volgen. Veel riskanter om daar door de mand te vallen
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #48 Gepost op: 24-02-2016, 04:25:56 »
Citaat
Mag ik erop wijzen dat Bruno wel alleen samen zit met een andere kandidaat Smiley Je kan niet zomaar de ene na de andere kemel schieten en totaal verkeerde platen laten opzetten. Dan riskeert Bruno dat Issabel, die hem al verdacht, helemaal overtuigd is dat hij de mol is.

Dat snap ik. Zomaar een kemel schieten (totaal nieuwe uitdrukking voor mij in het hoge noorden) is iets anders dan de perfecte keuze maken. Evita zong in de film Don't cry for me Argentina vanaf het balkon: "Ja, hallo, hoe moet ik weten dat er nòg iets komt met Evita?". Het was echt geen onlogische keuze daar. Achteraf misschien, maar dat geldt voor alle kandidaten. Hij had het ook Issa kunnen laten doen. Nee, Bruno pakt het enige wat onomstreden is. President, Pink (Engels voor rose, zoals rosada ook rose is). Waarom zou de Mol dat doen? Dat is gewoon voor te bereiden als je weet wat er komt.

En dan nog bij twee (derde kunnen we niet zien) nummers het initiatief nemen voor het goede antwoord? Ik geloof niet dat een Mol dat zou doen.

Citaat
De personen in de wasserij kunnen ook gemakkelijk saboteren, maar hebben totaal geen invloed op de andere proef.

Andersom ook maar heel beperkt. Alleen in de sturing van de keuze achteraf. De anderen komen niet eens in de buurt van de shirts, dus alles wat de vijf van de muziekopdracht erover zeggen, is giswerk.

Citaat
Ze zitten nog maar net in de taxi, en Mr. President van Pink speelt, en Cathy begint al met haar Evita Perron.

Inderdaad. Daarom is zij voor mij de enige verdachte in de muzikale taxirit. Zij trekt de keuze ook door bij Bohemian Rhapsody. Gilles trekt dàt weer in twijfel (terecht): "Maar dan zouden ze toch Don't cry for me Argentina gedaan hebben?" Bovendien koopt hij een kaart waardoor Hanne op het Planetarium komt.

Waarom zou de Mol een kaart kopen om zelf op ideeën te kunnen komen? Waarom zou de Mol van de keuze voor de begraafplaats willen afwijken? Waarom zou de Mol de muzikant met het partituur vinden? (drie keer Gilles) Waarom zou de Mol het planetarium kiezen? (Hanne)

Iedereen mag het zijne er van denken, volgens mij blijven hier alleen Cathy en (bij de andere helft) Thibaud over. En zelfs over Cathy heb ik zware twijfel.

Waarom zou je als Mol tegen Hanne roepen dat ze buiten moet zoeken en niet binnen? Laat lekker lopen dan...

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #49 Gepost op: 24-02-2016, 09:09:05 »
Andersom ook maar heel beperkt. Alleen in de sturing van de keuze achteraf. De anderen komen niet eens in de buurt van de shirts, dus alles wat de vijf van de muziekopdracht erover zeggen, is giswerk.
De geurproef kan je beïnvloeden door bijvoorbeeld andere deo aan te doen op de dag van de wandeltocht en op het moment dat ze bij de proef zich moeten laten ruiken.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #50 Gepost op: 24-02-2016, 11:23:04 »
Even m'n reactie vanuit topic Bruno.
Pas hier eigenlijk beter.

Naar de goede plaats gaan is een gevolg van goede muziek.

Naar een foute plaats gaan is een gevolg van slechte muziek of van een slechte interpretatie.
Echter als je foute muziek draait, is er weinig kans dat je uiteindelijk naar de juiste plaats zal gaan.
Draai je goeie muziek, dan heb je kans dat er minstens één van de drie personen dit juist interpreteert en is de kans groter dat je uiteindelijk de juiste keuze maakt.

Dat Bruno 'Pink' kiest is goed, maar het is dan wel zeer vreemd dat hij Issabel verwijt dat ze een bepaald moment verwarring zaait door plotseling over te schakelen naar de artiestennaam, en niet meer naar het liedje/titel zelf. Doet hij dit bij 'Pink' niet dan?

Eén goed voorstel, en verschillende zijn er al zeker van dat ze hierdoor de lijn van onschuldigheid kunnen doortrekken. Remember: een mol saboteert subtiel. Je verwacht toch niet dat hij alles verkeerd doet en zo doet foutlopen?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline lili(s)chat

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • In het land van paranoia is de mol koning
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #51 Gepost op: 24-02-2016, 12:48:57 »
Die 3e locatie (ministerie van volksgezondheid) lijkt mij sowieso de moeilijkste van de 3 locaties om met liedjes door te geven. Ik zou zelf onder druk voor deze locatie ook niet direct een passend lied kunnen bedenken. (Suggesties zijn altijd welkom)
Ik vond het idee om voor de straatnaam te gaan wel slim van issa.
Ik snap Bruno zijn reactie wel om in eerste instantie iets van Evita te draaien (al zou ik als musicalfreak wel voor een ander nummer zijn gegaan).

Ik vind in deze opdracht Cathy verdacht omdat ze blijft dootdrammen over la recolletta. Maar ook Hanne sluit ik niet uit. Ze oppert als eerste het planetarium maar wel pas na een kwartier en op het einde herkend ze 2 beroemde liedjes/zangers niet.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #52 Gepost op: 24-02-2016, 19:26:54 »
Ik vond de muziekopdracht wel heel leuk verzonnen en opgezet.
 ::ok::
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline david_vdb

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #53 Gepost op: 24-02-2016, 19:31:05 »
Die 3e locatie (ministerie van volksgezondheid) lijkt mij sowieso de moeilijkste van de 3 locaties om met liedjes door te geven. Ik zou zelf onder druk voor deze locatie ook niet direct een passend lied kunnen bedenken. (Suggesties zijn altijd welkom)


Dr. Beat
Doctor Jones
Hurt


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #54 Gepost op: 24-02-2016, 19:53:07 »
ik vond die geuropdracht gewoon echt niet leuk geloof ik. daarbij hou ik er niet zo van als groepen worden opgesplitst. De muziek opdracht was wel leuk verzonnen en kan door alle 5 gemold zijn. Iedereen heeft wel een rare beslissing genomen.
Gilles - nog een rondje om het kerkhof
Cathy - blijven aandringen op de begraafplaats
Hanne - Return December
Bruno - muziekkeuze
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #55 Gepost op: 24-02-2016, 20:09:48 »
Op basis van geheugen even... Op basis van die taxiopdracht heb ik alleen bij Cathy het idee dat ik geen dingen heb gezien waarvan ik denk dat de mol het NIET zou doen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #56 Gepost op: 24-02-2016, 20:13:30 »
Op basis van geheugen even... Op basis van die taxiopdracht heb ik alleen bij Cathy het idee dat ik geen dingen heb gezien waarvan ik denk dat de mol het NIET zou doen.

Misschien doet een Mol dan meer goede dingen dan jij denkt. Ik weet nog wel van vorige Vlaamse molreeksen dat de Mol soms zelfs de opdracht kreeg om tijdens een opdracht niet te saboteren omdat hij zichzelf dan te verdacht zou maken. Dat kan dus ook.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #57 Gepost op: 24-02-2016, 20:31:49 »
Dat Cathy perse maar la Recoleta wil, kan ook totaal onverdacht zijn. Je zou immers kunnen redeneren:

''als je naar Buenos Aires gaat om iets te bezichtigen, wat MOET er dan zonder meer op je to-do-lijstje staan''.


Het kerkhof hoort daar zeker bij, en dan zou je dus tijd kunnen winnen, in plaats van te verspelen.

Offline sunray

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #58 Gepost op: 24-02-2016, 20:52:01 »
Dat Cathy perse maar la Recoleta wil, kan ook totaal onverdacht zijn. Je zou immers kunnen redeneren:

''als je naar Buenos Aires gaat om iets te bezichtigen, wat MOET er dan zonder meer op je to-do-lijstje staan''.


Het kerkhof hoort daar zeker bij, en dan zou je dus tijd kunnen winnen, in plaats van te verspelen.

Tot her absurde toe? Eerste wat ze zegt in de taxi, als ze nog maar net nummer Mr. President van Pink horen is... Evita Perron. Ze zegt. "Mr. President... Ah, Evita Perron".  ::ohno::
Ze tracht staalhard Hanne van het Planetarium af te halen met een discussie, terwijl ze reeds enkele nummers hebben gehad die met Evita geen bal te maken hebben. Bij Satteliet Suzy kan ze uiteraard niet anders.
En hoewel Hanne de fout maakt van Return December, is het Cathy die staalhard Gilles suggestie dat het misschien "Return to sender" kan zijn afwijst. "Nee, Return DE-CEM-BER. Return DE-CEM-BER."
Ze ziet zelfs niet in dat na 10 min verkeerd rijden ze zouden gaan lopen aan het Planetarium.
En zelfs bij The End roept ze "awel dat gaat toch ook over de dood."  ::ohno::

Ik heb Cathy nooit echt verdacht. Maar dat was wel de duidelijkst sabotage die we ooit gezien hebben in alle 4 afleveringen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4 - opdracht 1 - Muzikale taxi rit & Ruik de was
« Reactie #59 Gepost op: 24-02-2016, 20:58:42 »
Ik heb Cathy nooit echt verdacht. Maar dat was wel de duidelijkst sabotage die we ooit gezien hebben in alle 4 afleveringen.

Maar het ligt er zo vingerdik op. Ik hoop echt dat ze de Mol niet is en gewoon een opdringerige, fanatieke kandidaat. ::ohno::