Auteur Topic: Persoverzicht 'Mol III'  (gelezen 111343 keer)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #80 Gepost op: 7-02-2003, 12:40:18 »
Vandaag in 'Gazet van Antwerpen':
"Een interview, moet dat echt?" zuchtte Michel Vanhove aan de andere kant van de lijn. De Gelenaar stond aan de wieg van het immens populaire tv-programma De Mol, maar journalisten weten intussen dat hij de aandacht schuwt. Het was met een klein hartje dat we op de afspraak arriveerden. Zou deze man ons wel iets willen vertellen? De vrees bleek ongegrond. Michel Vanhove is een boeiende praatvaar.
Michel Vanhove: Het is wat met De Mol, en de gevolgen van de hype errond. We kregen enkele weken geleden een uitnodiging in de bus om een aflevering voor De Mol op te nemen in Mol. Een officiële uitnodiging van de schepen van Toerisme. Ik dacht: tiens, die mensen hebben ergens een belletje horen rinkelen, maar weten niet hoe het programma in elkaar zit. De Mol is al maanden geleden in Italië opgenomen. Het zou trouwens moeilijk zijn om in eigen land opnames te maken voor De Mol.
Gazet van Antwerpen: Moet je in het buitenland ook rekening houden met wie je tegenkomt?
Het is niet zo dat onze aanwezigheid daar onopgemerkt voorbijgaat: we werken met vier cameraploegen, en in totaal zijn we toch met een circus van 20 tot 25 mensen op stap, kandidaten niet meegerekend. Gelukkig zitten wij meestal op plaatsen te filmen waar de doorsnee Vlaamse toerist nog niet gepasseerd is.
Wat is jouw rol als regisseur in dat circus?
Bij Woestijnvis ben ik creative director, wat betekent dat ik me bezighoud met het concipiëren en begeleiden van verschillende tv-programma's, van opstart tot uitzending. Ik ben dus niet alleen met De Mol bezig. Dat televisieformat hebben we trouwens met vier mensen ontwikkeld: Bart De Pauw, Tom Lenaerts, Michiel en ikzelf. Met dezelfde ploeg hebben we destijds ook Schalkse Ruiters opgestart.
Wat houdt De Mol voor ons in? Dat is: het concept uitwerken, locaties gaan zoeken, opdrachten verzinnen, kandidaten screenen, kortom het hele gamma van het televisiewerk. Bij Woestijnvis zijn de taken immers niet zo strikt gescheiden. Ter plaatse ben je dan bezig met het sturen van het spel, zorgen dat alles in orde is. Dat de juiste mensen aanwezig zijn op de juiste tijd en op de juiste plaats. Ik kon er deze keer trouwens niet bij zijn, ik was door ziekte geveld. Dat was wel heel frustrerend, want ik had de hele opstart meegemaakt, van april tot september. Ik was zelfs een keer of drie in Italië om locaties te zoeken. Maar begin september kreeg ik een hernia, een rugkwetsuur. Dus ik heb alles vanop afstand moeten meemaken, maar kreeg wel drie keer per dag feedback per telefoon, wat dan wel plezant was.
Bij de montage ben je wel betrokken. Is het daar dat je het verhaal maakt?
Absoluut. Het scenario bij een programma als De Mol ligt wel vast, maar het moet nog altijd concreet worden ingevuld door de tien kandidaten die we meenemen, en die zijn vaak onvoorspelbaar. Dus moeten we het verhaal vaak in de montage bijsturen of, in het ergste geval, op een andere manier vertellen. Wie in welke aflevering de meest verdachte speler is, is onder meer ook het resultaat van montagewerk.
Jouw werk is voor deze reeks nog niet gedaan.
Ik ben nu bezig met het monteren van een van de drie opdrachten van aflevering 7. Aan de afwerking van de eerste aflevering kan je drie weken werken. Aan de tweede misschien ook, maar dan wordt de tijd alsmaar korter. Het is een gigantisch werk. De opnames duurden 25 dagen. Dat zijn 300 uren beeldmateriaal. Eer alles is bekeken, zit je al een eind in november.
De Mol is aan diverse buitenlandse zenders verkocht. Is Woestijnvis zelf betrokken bij de uitwerking van die buitenlandse versies?
Toch wel. Bart en Michiel zijn in Amerika geweest, omdat ABC de rechten heeft aangekocht. Ze hebben daar al drie reeksen uitgezonden. We hebben er wat begeleiding bijgeleverd. Maar het is een hele andere manier van werken. Vooraf was er al een meeting met advocaten, die constant zeggen wat voor hen wel of niet kan. Alles is er veel sterker aan banden gelegd. Als een Amerikaanse filmploeg op de markt van Geel zou filmen, moet vooraf alle reclame worden weggewerkt. Iedereen die in beeld komt, moet zijn of haar toelating tot uitzending geven. Anders riskeren ze een claim te krijgen van iemand die zichzelf door het beeld ziet lopen. Het gevolg is dat er bij de opnames een heel legertje advocaten achter zo'n filmploeg meeloopt.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #81 Gepost op: 7-02-2003, 12:42:05 »
Deel 2.
Zou je ook in de Kempen locaties kunnen vinden om De Mol te filmen?
Heb je de derde aflevering gezien? Ik denk dat we al die proeven ook ergens in België hadden kunnen doen. Drie palen ergens in de grond zetten? We zijn het ergens in Limburg gaan uittesten. Of de proef met die vijf splitsingen? Dat kan perfect in Kasterlee. Maar in de periode dat wij wensen op te nemen, september-oktober, zijn er niet zoveel landen in Europa die goed weer bieden. En we hebben geen goesting om 36 uur te vliegen voor een zonnig klimaat. Als je bedenkt hoeveel mensen we voor die opnames moeten laten overkomen, is dat niet te verantwoorden.
Je doet vooral een beroep op mensen uit eigen land. Zoals de motorrijders uit Herentals.
Dat is gemakkelijker. Omdat er in Vlaanderen al twee reeksen van De Mol zijn uitgezonden, weten ze hoe het programma in elkaar zit. Die gasten die die palen hebben geïnstalleerd, dat waren ook Belgen. Waarom zouden we ze in Italië gaan zoeken? We zijn de afgelopen maanden vaak in Italië geweest en ik kan je verzekeren: het is niet evident om in Italië te werken. Het was totnogtoe het moeilijkste land om iets in gedaan te krijgen. Die Italianen ruiken overal geld. Voor alles wat je in Italië doet, moet je zwaar betalen.
Was De Mol ooit een spel dat in jeugdbewegingen werd gespeeld?
Niet dat ik weet. Het wordt nu wel vaak gespeeld. Ik heb vier kinderen. Toen we vorig jaar met vakantie waren, merkte ik dat ze ook zo'n spel hadden gemaakt. Ik vind dat wel grappig.
Weinige mensen kennen Michel Vanhove. Blijf je bewust op de achtergrond?
Ik doe gewoon mijn job. Er zijn voldoende mensen binnen Woestijnvis die op de voorgrond kunnen treden en dat ook veel beter doen dan ik. Ik heb geen intentie om een programma te presenteren. Die aandacht is voor mij niet van belang. Ik krijg voldoende erkenning van de mensen die moeten weten waarmee ik bezig ben.
Is dat Kempense bescheidenheid?
Is iedereen in de Kempen bescheiden? Hoe zou ik dat kunnen weten? Ik ben al van mijn elf jaar uit Geel weg. Ik heb jarenlang op internaat gezeten bij de jezuïeten in Turnhout. Dan naar Brussel en dan beginnen werken voor televisie. Ik zeg altijd dat ik hier al van mijn elf jaar weg ben, en dat ik net daarom misschien elke dag zo graag terugkeer naar de Kempen. Ook al moet ik daar dagelijks een helse rit van meer dan een uur voor trotseren.
Was het internaat een inspiratiebron voor wat je nu doet?
Niet dat ik weet. Maar ik moet wel toegeven dat ik bij de jezuïeten in Turnhout heb leren werken. Werken en discipline. Die eigenschappen komen goed van pas als je bij een televisiebedrijf als Woestijnvis mag werken.
Is er een Woestijnvisprogramma dat vooral de stempel-Vanhove draagt?
De Mol is het televisieprogramma dat ik het liefst heb gemaakt. Maar we hebben het met vier mensen ontworpen. Zo'n programma staat er trouwens niet van vandaag op morgen. Zo'n proef met die kokers, met die verborgen camera in het politiebureau: met dat concept zijn we echt een week bezig. Alleen al de discussie of je het kan maken op tv om een auto te beschadigen voor zo'n proef. Dat spel in Venetië, dat zijn we er zelf eerst gaan uittesten. We gaan bij dat soort dingen niet over één nacht ijs. En in die zin... ja, dat is echt mijn ding geweest.
De Mol is televisiewerk, maar voor mij is dat ook film. Het is niet toevallig dat we in De Mol bijna uitsluitend filmmuziek gebruiken. Het is ook de som van karakters en een verhaal dat elke week voortgaat. Het is een thriller. Af en toe is het ook een lichte sociologische studie. Hoe tien karakters die elkaar niet kennen, samen op reis gaan en wat dat teweegbrengt. Zoals de proef met de verborgen camera na dat ongeval. Dat is typisch voor een groep dat die begint te rebelleren tegen de macht van de politie. Het is tekenend dat de groep de agenten uitscheldt. Ik denk dat mensen die met dit soort zaken bezig zijn, er wel een kluif aan hebben om het te analyseren.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #82 Gepost op: 7-02-2003, 12:42:41 »
Tot slot deel 3.
Na de tweede reeks maakten jullie voorbehoud om een derde reeks te maken. Nu mogen we vaststellen dat er geen sleet op de formule zit. De spanning zit er vanaf het eerste ogenblik in. Komt er een vierde reeks?
Ik heb me deze week dezelfde bedenking gemaakt en voor de grap gezegd: 'Een vierde reeks, dat moet kunnen.' Het kan ook, maar het vertrekt bij de goesting van de vier programmamakers. Ik ben de voorbije drie jaar ook met andere dingen bezig geweest, met evenveel plezier. Nu vond ik het weer prachtig om aan De Mol te kunnen werken. Maar ondertussen hebben we De Pappenheimers gemaakt, en die quiz loopt ook lekker. Het ziet er naar uit dat we daar nog reeksen van kunnen maken.
Het probleem is: een programma als De Mol vreet ideeën. Vele opdrachten die wij er insteken, zijn al mini-televisieformatjes. We zijn zes tot zeven maanden bezig om al die ideeën te vergaren en uit te werken tot een volwaardig programma. Ik weet niet of dat een vierde keer kan. Je wil toch altijd in schoonheid eindigen.
Welk programma maak je op dit ogenblik?
Ik ben met de derde reeks bezig van Napels Zien, waarvoor ik de eindredactie doe. Bij dat programma ben ik ook van bij het begin betrokken. Op sommige verhalen ben ik echt wel trots, dat we die kunnen brengen hebben. Zo zijn we voor de nieuwe reeks teruggekeerd naar Los Alfaques. Dat is een camping in Spanje waar 25 jaar geleden een tankwagen is ontploft. 215 mensen zijn er omgekomen. Daar waren drie Vlaamse families bij die er altijd op vakantie gingen. Van de 18 gezinsleden zijn er maar drie mensen overgebleven. Die zijn nu, voor het eerst in 25 jaar, naar die camping teruggekeerd. Dat is een erg pakkend verhaal, waarvan ik vind dat we dat schoon en authentiek in beeld hebben gebracht door met hen opnieuw de reis naar Spanje te maken die zij jaarlijks met hun familie ondernamen. Zonder dat we, letterlijk en figuurlijk, hebben ingezoomd op hun verdriet.
En vorig jaar hadden we het verhaal van Arnaud, die met zijn mobiele schooltjes naar Zuid-Amerika is getrokken om de straatkinderen daar te leren lezen en schrijven. Dat zijn geen vergezochte, maar wel echte verhalen van mensen die een droom nastreven. Niet zomaar een Droomfabriek-droom. We registreren mensen op een moment dat ze kwetsbaar zijn, maar daar wel zelf voor hebben gekozen. We hebben dat heel lang met hen doorgepraat, en in ruil voor hun kwetsbaarheid hebben we hen beloofd om hun verhaal met heel veel respect te brengen. Ik geloof dat we daarin geslaagd zijn.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Lowprofile

  • Gast
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #83 Gepost op: 7-02-2003, 13:20:41 »
Ambijans: ik kan je niet genoeg danken voor deze regelmatige krantenartikels. Ik lees altijd met veel belangstelling je persoverzicht uit kranten die mijn geloof verbied te lezen ! Hartelijk dank.
Je doet er mij veel plezier mee.








Offline Knikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je moet toch wat
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #84 Gepost op: 7-02-2003, 19:21:24 »
helemaal mee eens, leuk om te lezen, zeker als je niet belgie woont.







Geen boodschap hebben is ook een boodschap............

Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #85 Gepost op: 10-02-2003, 04:04:57 »
De Standaard:

Vijf voor de prijs van één

BRUSSEL -- De derde speurtocht naar De mol is net halfweg en statistisch gezien is de kans groot dat we op zoek zijn naar een vrouw. Want op het einde van de vierde aflevering lichtte het scherm rood op voor Walter, de vijftigjarige postbode. Daardoor blijven er maar twee mannelijke deelnemers meer over, tegenover vier vrouwen.


Enkele van die vrouwen staan al een tijdje bovenaan het verdachtenlijstje. Inge, die vorige week Quebec als de hoofdstad van Australië noemde, staat volgens de bezoekers van de officiële website van De mol op kop. En in de aflevering van gisterenavond was niets te zien dat haar daar weghaalt. Corry, van wie we nog altijd niet zeker weten of ze haar voet echt verstuikt heeft, is volgens velen ook een grote kanshebber. In haar voordeel pleit dat ze met de oplossing van een woordraadseltje kwam aanzetten. Anderzijds zagen we haar wel een beetje ,,stoken'' toen ze erop wees dat Inge ,,niet goed in de groep ligt''. Het deed een beetje denken aan het gezaag in Big brother en het was niet de laatste keer dat deze aflevering van De mol aan andere programma's deed denken.

Shadia mogen we stilaan ook tot de kanshebbers rekenen, al is het maar omdat ze vaak koel blijft in turbulente tijden. Zoals iemand gisteren zei: ,,De mol mag niet te emotioneel reageren.'' Gisteren kreeg ze een belangrijke rol in de eerste proef, een spelletje stock car racing. Twintig minuten je auto ongeschonden door het Italiaanse verkeer sturen, is geen sinecure, maar op een gegeven moment werd haar auto bijna gelijktijdig door de twee belagers aangereden, wat wel heel toevallig is. Ervoor had ze ook al geklaagd over het gebrek aan comfort in de rammelbak waarmee ze moest rondrijden. ,,Mijn been is nu al stijf,'' klaagde ze voor ze een meter had gereden, al was daar achteraf niet veel van te merken.

Als Sandra de mol is, is het wel een hele slechte, want zij bracht de opdracht met de bal tot een goed einde en maakte zo de groep 2.000 euro rijker. Dat spelletje was overigens geniaal in zijn eenvoud: de kandidaten moesten midden in de nacht uren aan een stuk om beurten omhoog kijken naar een bal die in een toren hing en elk moment kon vallen, terwijl de wind het stof in hun ogen blies.

Deze aflevering liet de kijker kennismaken met een van de geweldigste locaties die ooit hebben gediend in het tv-spelletje: Porto Flavia, een verlaten mijnsite aan de zuidkust van Sardinië. Met de vele onderaardse gangen is het trouwens een ideale biotoop voor de mol. Het deed meteen denken aan het avonturenprogramma Fort Boyard, terwijl ook Fear factor met zo'n locatie gediend zou zijn. Daarnaast leek een van de opdrachten zo uit Cijfers en letters geplukt, wat er nog maar eens op wijst dat deze lui heel slecht kunnen rekenen. En net als in de jongste reeks van Expeditie Robinson mochten de kandidaten eens naar huis bellen. Kortom: vijf programma's voor de prijs van één. TV1 doet metDe mol een goede zaak.









Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #86 Gepost op: 10-02-2003, 12:43:19 »
'De Morgen' van vandaag:
Postbode Walter Sap is het vierde slachtoffer van De Mol, hoewel hij volgens presentator Michiel Devlieger tot gisteravond een 'foutloos parcours' afgelegd had in de Woestijnvis-thrillersoap. 'Een verschrikkelijk scenario', treurde de bonkige West-Vlaming. Meer dan welke kandidaat ook keek Walter ernaar uit om zijn familie een dag later in Italië te mogen ontvangen. Net over de helft van het spel.
Voor wie het begin van De Mol gisteravond gemist had, was de kans groot dat er enige twijfel ontstond welk programma TV 1 nu precies uitzond. Deden de loeiende motoren en gierende banden niet denken aan een remake van Starsky and Hutch? Was het een typische achtervolging uit The Dukes Of Hazzard? Of misschien wel een of andere typisch Amerikaanse actiereeks waarbij een stock car race en vooral het gegil van de vrouwelijke chauffeurs de modale tv-kijker moet vermaken? Voor De Mol was deze actieproef met een batterij verhakkelde auto's hoe dan ook een welkome afwisseling voor de raadsels, doordenkers of een variatie op een of andere fysieke opdracht. Een actieproef die de kandidaten zelf weinig reden tot juichen gaf. Door een parcours met kleurvlakken af te leggen en daarbij twee storende 'hooliganauto's' zoveel mogelijk te vermijden, werd wel nog niet de helft van de te winnen 5.000 euro binnengehaald.
De rust die de kandidaten nadien kregen, bleek ideaal om zowel letterlijk als figuurlijk de vuile was buiten te gaan hangen. Terwijl de rest van de groep naar de ruïnes van een industrieel gebouw op Sardinië reed, werden Sandra en Corry op pad gestuurd naar een wassalon. Corry nam meteen de gelegenheid om haar beklag te doen over een van de andere vrouwelijke kandidaten, Inge. "Ze negeert mij", en "haar ware aard komt boven", waren de voornaamste klachten tijdens dit vrouwenonderonsje. Uit de montage bleek dat Inge zich duidelijk bewust was van de spanningen. Over het wat en hoe bleef de kijker echter in het ongewisse, want even later spanden de twee vrouwen tijdens de daaropvolgende proeven samen al was er niets gebeurd.
Het blijft voorlopig dan ook nog een lastig raadsel om te achterhalen welke kandidaat continu sabotage pleegt in De Mol. Toen een tentje gisteravond niet meteen opgezet kon worden omdat een van de stokken ontbrak, werd Shadia alweer verdacht. Zelf reageerde ze nogal lauwtjes op de verdachtmakingen. Maar toen Michiel eventjes later opsomde welke kandidaten tot nog toe het meest in de kijker liepen door hun 'vreemd gedrag', leek Shadia wel helemaal de hoofdverdachte door tijdens de eerste aflevering als eerste de koker te openen en in van de daaropvolgende proeven een 'bom' te laten ontploffen. Walter was haar voorbeeld gevolgd, en had zijn koker iets later ook geopend.
Om zich verdacht te maken had hij er op een bepaald moment ook een weggenomen van een medekandidaat. Tijdens de proeven legde hij volgens Michiel Devlieger 'een foutloos parcours' af. Tot gisteren dus, want zijn kennis over De Mol bleek onvoldoende om de vijfde aflevering te kunnen halen.
Deze aflevering van De Mol startte dan wel als een Amerikaanse actiereeks, al snel speelden de Woestijnvisser op Sardinië leentjebuur bij het Franse spelprogramma Fort Boyard. Er waren nu geen fysieke proeven om sleutels te verdienen en er was geen goud te winnen, maar de zoektocht door de ruïnes en de raadsels in de kluizen en plofkoffers bezorgde deze aflevering van De Mol een gelijkaardige sfeer. Net als bij de vorige proef werd ook hier amper een op de vijf goede antwoorden gegeven. Vooral Corry maakte zich deze keer verdacht door er tot tweemaal toe in te slagen het West-Vlaamse postnummer van haar 'gouwgenoot' Walter te vergeten, hoewel dat een dag eerder nog helemaal anders was.
De tranen van, alweer, Corry tijdens het telefonisch gesprekje met haar familie waren na de 'vuile was' een voorbode van de emotionele explosie die er zondag tijdens de traditioneel ontroerende ontmoeting met de familie kan worden verwacht. Dan verschijnt ook student Stijn weer in beeld, en zou het met zes overblijvende kandidaten al iets makkelijker moet zijn om De Mol te vinden. Maar dachten we dat vorige week ook al niet?
'De Mol' begon deze keer als een Amerikaanse actiereeks, maar eindigde als een variant op Fort Boyard.











Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #87 Gepost op: 10-02-2003, 12:47:48 »
'Het Laagste Nieuws' van vandaag:
Presentator Michiel Devlieger maakte het gisteren in de vierde aflevering van 'De Mol' zelf duidelijk: elk van de zeven kandidaten die het tot gisteren hadden overleefd, heeft zich al verdacht gedragen. Probleempje voor ons en de 1,8 miljoen Mol-zoekers is dat er slechts één kandidaat écht verdacht is en zeer zeker de Mol is. In de vierde aflevering viel vooral het gedrag van «superkandidaat» en verzekeringsmakelaar Marc Simons en van dierenarts Inge Boere op. Voor de 35-jarige vrouw uit Beverst is het haast te hopen dat ze de Mol is. Wellicht weet ze heel veel over beesten, maar in deze Mol-reeks werpt ze naar zowat elk onderwerp haar pet. Als ze niet de Mol is, kunnen we stilletjes aan gaan spreken van een toch wel min of meer domme dierenarts uit Limburg.
Sinds gisterenavond weten we met zekerheid waar 'De Mol'-spelers wonen. Dat danken we aan de postcodes die onderdeel waren van het belangrijkste spel in de vierde aflevering. Sandra Welvaert huist in Bassevelde (postcode 9968), Shadia Bellafkih in Borgerhout (2140), Marc Simons in Ranst (2520), Stijn Vandaele in Mechelen (2800), Inge Boere in Beverst (3740), Corry Deltour in Kuurne (8520) en Walter in... Oostkamp. Postcode van Oostkamp is 8020. Dat laatste wisten we gelukkig zelf al vele weken, want gisteren kregen we het niet cadeau van de spelers.
Verzekeringsmakelaar Marc, de ideale Mol-speler, de «superkandidaat», zoals we sinds twee weken weten, hield het op 8060, een postcode die niet bestaat. Dierenarts Inge Boere, die in het Limburgse Beverst, bij Bilzen, woont, deed het nog veel «beter». Zij tikte postcode 3450 in voor de woonplaats van postman Walter Sap. Daarmee gaf ze de postcode van Geetbets, welgeteld 28 kilometer van Beverst, op. Zeer vreemd voor een 35-jarige actieve vrouw die wat van het leven geproefd heeft. Boere wist heel goed dat Walter aan de andere kant van het land woont, op 170 kilometer namelijk, maar tikte met 3450 een code in die niet ver van Hasselt kan liggen. Wist ze niet beter of belazerde ze de boel bewust?
Was het overigens louter toeval dat Marc zeer kordaat postbode Walter meteen bij de eerste opdracht wegstuurde? Wist de «superkandidaat» dat er tot twee keer toe een opdracht met postcodes zou gegeven worden?
Mol-specialisten hebben sinds gisteren overigens een extra kluif om op te bijten. In de uitzending zat een duidelijke montagefout. Bij de eerste postcodeproef zien we eerst dat achter de initiaal «W» (van Welvaert) het getal 9968 staat. Iets later blijkt dat getal verdwenen. Foutje? Of...
Ook tijdens de vierde aflevering van 'De Mol' bleek dat er absoluut geen sprake is van groepsgevoel. Iedereen wantrouwt iedereen, elke kandidaat gaat voor zijn eigen spel, zijn eigen overlevingskansen. Na tien dagen komen ook de kleine kantjes van de spelers boven. Plots is een reukje minder leuk, minder tof. Plots ga je je ergeren aan ticjes, stopwoorden. Zover is het nu inmiddels. Corry en Inge botsten al fameus. Het belooft voor de volgende afleveringen, nu er twee keer meer vrouwen dan mannen op de Mol moeten jagen.
Goed nieuws overigens voor Shadia Bellafkih. De IT-specialiste die eerder werkzaam was bij IBM, maar vorig jaar werkloos was, heeft weer een job, als «in-house-consulente» bij de Coca Cola-vestiging in Wilrijk. Een job met grote verantwoordelijkheid voor iemand met organisatietalent. Vergeet dus maar die schuchtere, stille Shadia...
Was het louter toeval dat Marc (foto links) zeer kordaat postbode Walter meteen bij de eerste opdracht wegstuurde? Als Inge (foto rechts) niet de Mol is, kunnen we stilletjes aan gaan spreken van een toch wel min of meer domme dierenarts.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #88 Gepost op: 10-02-2003, 12:49:48 »
Nog in datzelfde 'Laagste Nieuws':
De vierde aflevering doorgelicht

De strijd voor de finaleplaatsen van 'De Mol', bij momenten hard en vuil, wordt alsmaar duidelijker. Gemene streken en trucjes, valsspelen, het licht niet in elkaars ogen gunnen, het zat er gisterenavond weer allemaal in. Wat ons daarbij vooral opviel...
* Ex-crematoriumbediende Corry kruipt met een verstuikte voet in de auto om deel te nemen aan een partijtje met de botsauto. Verstuikingen genezen doe je doorgaans op een andere manier.
* Diezelfde Corry begint plots haar hart te luchten tegen winkelgerante Sandra. Mikpunt is Inge, die al sinds aanvang van 'De Mol' als de vervelende, afzijdige, niks kennende vrouw wordt geportretteerd.
* Sinoloog Stijn mag dan wel een vrijstelling op zak hebben, hij wordt wel actief betrokken bij het spel.
* Presentator Michiel Devlieger somt op wat er allemaal verdacht is geweest: Inge houdt zich afzijdig, Sandra negeerde de bevelen van Nicole, Marc sleurde vorige week gekwetste Corry mee, wat veel tijdverlies opleverde, Shadia saboteerde de bomopdracht, Corry kreeg tien punten van de Mol bij de schietproef maar schoot er lustig op los, Walter liet met opzet een koker verdwijnen (die van Inge, MC), Stijn lost elk gemakkelijk raadsel fanatiek fout op. Alle beschuldigingen zijn vals, behalve die van één kandidaat.
* Stijn krijgt een aanbod om de pot met 4000 euro te spekken in ruil voor inlevering van zijn vrijstelling. Hij hapt niet toe, ook al zegt hij voordien dat hij «de groep zo fel mist». Weet hij al wie de Mol is?
* Corry en Walter steken de vinger op om als eerste kandidaat het verdict te horen.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #89 Gepost op: 10-02-2003, 12:51:57 »
'Het Nieuwsblad':
Walter mist het familiebezoek

Postbode uit Oostkamp vierde afvaller


Voor Walter Sap, de 50-jarige postbode uit Oostkamp, was de vierde aflevering van De Mol meteen ook de laatste. Dat de andere kandidaten het postnummer van Walters gemeente niet kenden, kostte de groep gisteren ook een pak geld. Ze hadden postnummer 8020 immers nodig om twee raadsels op te lossen.
Walter was in alle polls de minst verdachte, wat hem daardoor natuurlijk ook weer wél verdacht maakte. Maar Walter gaat dus na tien dagen Italië en Sardinië terug naar huis. Uitgerekend op de dag dat de kandidaten bezoek van thuis krijgen. Walter had er nochtans zo naar uit gezien: ,,Ge gaat toch komen?'' hoorden we hem nog door de telefoon vragen.
Om de verwarring bij de kijker nog wat groter te maken, gaf Michiel halfweg de vierde aflevering ook een verduidelijkend overzicht van alle kandidaten die nog in het spel zijn, met daarbij telkens een aantal elementen die de betrokken kandidaten verdacht zouden kunnen maken. Hij relativeerde meteen die stellingen door erbij te zeggen: ,,Alles wat ik zeg, is verzonnen. Behalve voor één onder u.'' Daarmee doelde hij natuurlijk op de mol, want die is in het complot betrokken.
En wat met Stijn dan? Die behoorde niet tot het groepje ,,onder u'', want Stijn verbleef op dat moment op een andere plek, ook op Sardinië. Stijn kreeg vorige week een dubbele vrijstelling, en zien we niet terug voor aflevering vijf. Maar Stijn speelde op de achtergrond toch mee, en vergrootte de verwarring alleen maar. ,,Ik mis de groep echt, ik wou dat ik aan de andere kant stond'', zo zei Stijn. Maar toen hij de kans kreeg de groep te helpen door zijn vrijstelling af te geven, paste hij fijntjes.
Molmaker en presentator Michiel Devlieger vatte het op het einde van de vierde aflevering gevat samen. ,,Het was een vermoeiende aflevering, met een korte nacht. Een spannende en intrigerende aflevering, met hier en daar vreemd gedrag.''
Op één punt kunnen we het alvast eens zijn met Michiel: het was afmattend. Niet alleen voor de kandidaten, maar ook voor de kijker. De uitzending was bijzonder snel gemonteerd, in de stijl van een avonturenthriller, met een opeenstapeling van niet altijd even eenvoudige raadsels en proeven. Kijken was gisteren dus niet écht ontspannend, je moest er wel je hoofd bij houden. Misschien brengt aflevering vijf meer duidelijkheid?


Straks na 17 u volgt 'Het Belang van Limburg' nog.
Deze jongen moet weer gaan werken voor de kost!  ;)

Greetz

ambijans







« Laatst bewerkt op: 10-02-2003, 12:54:04 door ambijans »
Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #90 Gepost op: 10-02-2003, 15:03:47 »
ambijans, het LaaGste Nieuws.

en ik moet de band nog herbekijken of er daadwerkelijk wordt aangegeven welke [postcodes er gebruikt worden.







we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline ThE_FoRcE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • May ThE_FoRcE be with you !
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2003, 17:20:18 »
Ehm, dit vond ik nog in De Zondag (Krantje dat je op zondag gratis krijgt bij de bakker) Ik heb het niet zelf ingescand, wel gevonden op een site...







Het leven is een seksueel overdraagbare ziekte.

Offline ThE_FoRcE

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • May ThE_FoRcE be with you !
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2003, 17:29:18 »
Ehm, die bijlage is dus blijkbaar ni gelukt, dus ik tip het wel ff zelf in  ;)
[dit hebben we al eens gelezen en ik heb het dus verwijderd http://www.geocities.com/knudde2003/shadia.html?1044787327630







« Laatst bewerkt op: 10-02-2003, 17:41:15 door mollemans »
Het leven is een seksueel overdraagbare ziekte.

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #93 Gepost op: 10-02-2003, 18:21:00 »
ambijans, het LaaGste Nieuws.
Ik zeg altijd: 'Het Laagste Nieuws' omdat het de slechtste doch meest gelezen Vlaamse krant is.  :P
'Belang van Limburg' vandaag:
Ex-Mol Hugo stelde reeds eerder: 'Die postbode kan nooit de Mol zijn, hij is te hevig met de opdr88 bezig. Dat hij het kokertje van Inge heeft gejat verandert daar niets aan. Misschien wilde hij op die manier de Limburgse wel ontmaskeren. Het gevolg is dat er nu in De Mol enkel nog maar verd88 zitten!
In de krant enkele verd8makingen bij overgebleven kandi's:
Sandra
Krijgt auto niet meer gestart tijdens stockcarproef
Inge
Krijgt auto ook niet meer gestart (zogezegd)
Verstoort groepssfeer door discussie met Corry
Wanneer Michiel molver88 overloopt knippert ze opvallend vaak met de ogen, non-verbaal signaal dat ze zich ongemakkelijk voelt
Corry
Verstoort groepssfeer door ruzie met Inge
Schijnt tijdens proeven niet al te veel last meer van 'zware' verstuiking te hebben
Doet geen verbetering in postnr van Walter, terwijl ze in de buurt wonen (Oostkamp 8020 en Kuurne 8520 verschillen slechts in één cijfer)
Stijn
Is wel in afzondering maar doet toch mee aan het spel. Om invloed uit te oefenen?
Is in de vraag over rechts en links rijden niet secuur in z'n vraagstelling waardoor kandi's fout antwoorden
Marc
Neemt voortouw in rekenproef, verknoeit zo opdr8 en stuurt Walter, één van de betere kandi's, als eerste de grot in
Blijft (op Corry na) langste aan opdr88bord staan, zodat hij veel kan doen fout lopen
Shadia
Zorgt dat ze aan stuur van centrale wagen zit tijdens stockcarproef
Staat samen met Marc langst aan opdr88bord om boel te saboteren?

Dat was het overzicht van vandaag.
Cya tomorrow

ambijans







« Laatst bewerkt op: 11-02-2003, 16:35:02 door ambijans »
Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #94 Gepost op: 11-02-2003, 12:44:40 »
Vandaag in 'De Morgen':
Mol-kandidaat op de latten

De komende dagen zult u op radio en televisie alvast niet worden overdonderd met de verhalen van Walter, de vierde afvaller afgelopen zondag in De Mol. De man had nog voor zijn deelname aan de Woestijnvis-thrillersoap een skivakantie geboekt, en verblijft daardoor momenteel in het buitenland.
Met 1,6 miljoen TV 1-kijkers blijft het succes van De Mol intussen aanhouden. Een iets lager cijfer dan vorige week, maar nog steeds goed voor 56 procent van tv-kijkend Vlaanderen.


In 'Gazet van Antwerpen' en 'Belang van Limburg':
Walter Sap: zo eerlijk dat het verdacht werd

BRUSSEL - Wie zondag de vierde aflevering van De Mol zag, weet dat Walter Sap zijn koffers moest pakken. De 50-jarige postbode uit Oostkamp vond dat verschrikkelijk. Als we presentator Michiel Devlieger mogen geloven tenminste, want Walter zelf staat momenteel op de latten in een of ander ski-oord.
"Afvallen vond hij niet erg," aldus Devlieger, "als het maar niet als eerste was, of op het moment dat het bezoek kwam. Tja, hij had dus prijs. Zijn vrouw had op haar werk de grootste moeite moeten doen om vrij te krijgen. Ze was in Italië aangekomen in de loop van de dag dat hij 's avonds rood kreeg. De bezoekers kwamen 's anderendaags, behalve voor Walter..."
Walter had een voorgevoel dat hij eruit moest. "Gebeurt vaker", weet Devlieger. "Vorige week had Bruno dat ook. Maar het gebeurt nog vaker dat zo'n voorgevoel nergens op slaat."
Vergeleken met de twee vorige edities valt het op dat het afscheid minder emotioneel verloopt. "Dit is de derde Mol. Een afscheid is voor de groep geen schok meer, het hoort bij het spel. De deelnemers zijn er zich meer bewust van dat het televisie is."
"Typisch voor deze groep is dat ze emoties niet laat escaleren. Van het conflict tussen Inge en Corry merkte je nadien niks meer. Inderdaad, Inge en Corry zijn een kwartier samen gaan zitten en het was voorbij. Dat blijft niet aanslepen."
Wat werd Walter fataal? "Zoals altijd: hij zat de verkeerde mol achterna", zegt Devlieger. "Jammer, want Walter was een zeer authentieke man. Hij werd verdacht omdat hij zo eerlijk was. Men vroeg zich af: is hij zo of speelt hij dat?"


'Belang van Limburg' (analyse ex-Mol Hugo):
De mol verwijt de ketel...

Nee, Marc zit niet in het fietsclubje waar ik samen met de ouders van Tom Lenaerts in zit. Ik weet dat dat op internet staat, maar ik heb Marc nooit eerder gezien. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de moeder van Tom Marc kent. Mevrouw Lenaerts is een zakenvrouw en ze is, net als Marc, thuis in de verzekeringswereld. Maar zeker weten doe je zoiets nooit.
Ik blijf mijn geld nochtans op Marc inzetten. Ook al is dat misschien niet slim. Marc blijft de voortrekker bij de ploegenopdrachten. Dat is nogal verdacht, maar misschien iets té verdacht. Het is niet echt Woestijnvis om hun mol zo in de kijker te zetten.
De beschuldigingstactiek van de Limburgse Inge begint me ook steeds meer op te vallen. "Waarom heb je niet gelopen?" vraagt ze aan Marc, terwijl die toch netjes binnen de tijd aankomt. Iemand anders zwartmaken, is een mollenstreek. Neem het van mij aan. Toen Michiel de mollenstreken opsomde, zag je Inge ook overduidelijk met haar ogen knipperen. Heeft ze iets te verbergen?
De komst van het bezoek weegt op de groep. Dat hebben wij ook meegemaakt. De kandidaten hopen dan echt die bezoekronde te halen. Mijn kleindochter Barbara is toen gekomen. Nee, ze wist dat niet op voorhand. Niemand had haar verteld dat ik de mol was. Stijn moet je trouwens ook niet onderschatten. Volgens mij was bij het spel met de koffers de volgorde van openen erg belangrijk. Als Stijn de mol is, had hij daar perfect mee kunnen sjoemelen. Eigenlijk is het een moeilijk spel geworden: iedereen is nu verdacht.


Tot zover overzichtje van vandaag.







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #95 Gepost op: 11-02-2003, 13:51:30 »
Deze week twee uitspraken uit Humo-interview met ex-VRT netmanager Wim Vanseveren:
'Woestijnvis wordt door ons royaal betaald voor het leveren van programma's maar ook weer niet excessief. Je moet weten dat ze in een relatief klein gebied als Vlaanderen moeten teren op meerdere tv-programma's om opbrengst te hebben. In het buitenland zouden ze met één degelijk programma al binnen zijn geweest!'

Over het tanende succes van de derde BB-reeks:
'Gelukkig was de derde Big Brotherreeks nog maar een schim van de eerste qua kijkcijfers.
Er werd voorspeld dat de derde Molreeks wellicht ook de dupe zou worden van z'n eigen succes, maar nu moet ik gelukkig constateren dat het met die kijkcijfers enorm meevalt bij ons.
Meteen een bewijs dat een goed programma vanzelf de waardering krijgt die het verdient.'


Vrij vertaald door ambijans.  :P







« Laatst bewerkt op: 11-02-2003, 16:36:14 door ambijans »
Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline wolfje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #96 Gepost op: 11-02-2003, 15:56:26 »
Meteen een bewijs dat een goed programma vanzelf de waardering krijgt die het verdient.'

waarmee hij dan wil zeggen dat de eerste BB-reeks een goed programma was of wat?  ??? toch vreemd dat men kijkcijfers nooit van belang vindt, dat "de kwaliteit" primeert, tot ze er een ander programma mee kunnen onderuithalen. lijkt me een nogal makkelijke aanpak.  ::)

maar bon, dit geheel OFF TOPIC!  :D

bedankt alweer ambijans!  :-*








Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #97 Gepost op: 11-02-2003, 16:45:48 »
Ik ga Wim Vanseveren toch (voor de zekerheid) eens letterlijk citeren in 'Humo':
'Toen ik als netmanager begon, was de grote uitdaging een groot publiek te bereiken zonder voortdurend grenzen te verleggen. Nu weet ik dat dat kan, sterker nog: dat je net door niet mee te doen een breed publiek kan bereiken.
Het slechtste wat we hadden kunnen doen was VTM blijven achternahollen, wat indertijd toch een beetje gebeurde.
Ik ben een cultuuroptimist, zij het geen blinde: ik zie veel dat ik zorgwekkend vind. Maar 't is mijn fundamentele geloof dat de mensen niet dom zijn en uiteindelijk een aantal dingen niet of niet meer zullen pikken. Toen 'Big Brother' voor het eerst werd uitgezonden maakten sommige mensen -onder wie ikzelf- zich zorgen over de moraliteit ervan. 't Is dan prettig vast te stellen dat de derde reeks nog maar een schijntje van het succes van de eerste had, terwijl de derde reeks van 'De Mol' qua waardering en kijkcijfers juist de sterkste van de drie is.'

Dit is dus 'letterlijk' wat onze Wim erover zei.  ;)







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #98 Gepost op: 12-02-2003, 11:15:54 »
Ik las op teletekst (vanaf pag. 260) dat Michiel nog iets opmerkelijks zei. Ik kan het niet precies citere maar het was zoiets:

Vraag: Kunnen we uit de televisieuitzendingen de Mol ontdekken?

Michiel: De Mol is al reeds ontdekt door mensen op internet en wel om de juiste redenen


Dus, mensen een van de theorieeën die op dit moment de ronde doet is dus juist  :o








Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #99 Gepost op: 12-02-2003, 18:14:45 »
'De Standaard' van 12 februari (soort interne persiflage op tv-formule):
Het eerste oordeel
Beste lezer, aan onze koffieautomaat gonst het al weken zo hard dat ik het niet kan laten een voorlopige top-tien der potentiële mollen te maken. U mag meelezen. Weet dat de genomineerden nu met schichtige blik door de redactie lopen, terwijl de niet-genomineerden zich troosten met de wetenschap dat ze zich toch nog verdacht kunnen maken. Collega's, nog snel een tip voor de opsomming begint: zou jij jezelf opnemen in deze lijst?
1: Kim De Rijck (wetenschap)

Een verrassende openingszet! De lijst is alfabetisch, maar toch staat ze niet toevallig op de eerste plaats. Intelligent, geraffineerd, gevoel voor humor (Kim is een meisjesnaam), pienter. Voor velen een onverwachte keuze, dus een ideale mol.

2: Bart Dobbelaere (binnenland)

Een topkandidaat. Humor, collegiaal, vlotte pen, nooit gemeen. Heeft, toen hij nog mediaredacteur was, De mol nog op de voet gevolgd. Overleeft de Wetstraat, dus zeker de redactie. Maar zou hij de mol willen zijn, zo vlak voor de verkiezingen? Dat ruikt naar slechte timing. Misschien toch eerder ...

3: Michiel Hendryckx (fotograaf)

Niemand van ons is zo thuis bij Woestijnvis, en het gerucht gaat hier dat deze column een coproductie is met de VRT, Michiels tweede thuis. Een goede pen, als geen ander op de hoogte van het reilen en zeilen op de redactie. Is tegelijkertijd opvallend aan- en afwezig op de redactie, houdt wel van wat belangstelling en mag graag collega's jennen.

4: Evert Hermans (fotoredactie)

Scherp, cynisch en grappig, maar schrijft nauwelijks. Heeft vele en goede contacten, maar geheimhouding is zijn grootste probleem. Vertelt alles aan fotoredactrice An, die dan weer alles aan fotoredactrice Veronique vertelt, zodat de hele redactie het in een mum van tijd weet. Anderzijds heeft Evert al vaker verrassend uitgehaald.

5: Evita Neefs (buitenland)

Natúúrlijk staat onze chef buitenland in deze lijst. Ze is alert en spits, en beschikt voor deze klus over de ideale tweede man: haar man, eindredacteur Peter Cuypers, als bron en als ghostwriter. Evita houdt van een persoonlijke tint in de krant. Was opvallend veel afwezig tijdens de eerste weken van De mol. Ontkent het molschap zo heftig dat ze verdacht wordt.

6: Inge Schelstraete (cultuur)

Zorgt voor de redactie van de rubriek De mol van De Standaard en is dus gedoemd een belangrijke verdachte te zijn. Speelt het spel ontzettend goed mee, slaagt erin om absoluut onschuldig te lijken, maakt ons wijs wat ze wil, schrijft erg vlot. Zal vermoedelijk eerstdaags wel een kandidaat-mol onthullen, maar we blijven haar verdenken.

7: Michel Vandersmissen (binnenland)

Een geboren mol, creatief, speels, brengt vaak ideeën aan. Kent de redactie als geen ander. Schrijft zeer vlot en heeft gevoel voor humor, maar is ook pas benoemd tot chef binnenland. Het zou van een slechte timing getuigen om nu te mollen. Mag zich nu niet overprofileren. Zit toch in ieders tiercé.

8: Anni Van Landeghem (hoofdredactie)

Perfecte mol, een beetje het zelfde profiel als Michel. Erg gedreven, zeer goed op de hoogte, maar ook net benoemd tot adjunct-hoofdredacteur... Dat zou natuurlijk de perfecte dekmantel kunnen zijn.

9: Boudewijn Van Peteghem (wetstraat)

Onze absolute outsider, en daarom dubbel verdacht. Eén van onze meest ernstige redacteuren, die zijn gevoel voor humor enkel off the record laat merken. Heeft dit initiatief al lang voorbereid en zich wat extra afzijdig gehouden de laatste tijd. Schrijft erg graag en observeert uitstekend.

10: Sam Delbeke (Magazine) en Tom Heremans (opinie)

Een schitterende combinatie. De ene uiterst links, de andere uiterst rechts. Niet van politieke opvattingen maar van zitplaats op de redactie. Hebben dus een goed overzicht van wat er gebeurt. Waren jong en dynamisch, behoorlijk grappig en een duo-mol is zoveel handiger en draaglijker. De stijlbreuken in de vorige afleveringen wijzen op een beurtrol.

Beste lezer, de weddenschappen zijn begonnen. Zit De mol in deze lijst of niet? Jullie hebben nu kennisgemaakt met een aantal sterke kandidaten, maar er zijn er ondertussen al meer. Wim Schamp? Onze promotiedienst?

Adjunct-hoofdredacteur Bart Sturtewagen? In samenspel met Rita Steyaert, Rina Van De Pol en An Temmerman, onze alwetende secretaressen? En waarom verdenkt niemand de redactie van DS Online? Ik weet alvast op wie ik zou wedden: vijf euro op mezelf.

Een televisieserie lang verklapt De Mol van De Standaard de geheimen van de redactie, elke week op woensdag in De Spanjaard.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)