Auteur Topic: Mogelijke molacties theorie...  (gelezen 5620 keer)

Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Mogelijke molacties theorie...
« Gepost op: 12-02-2003, 17:30:04 »
Het leek mij wel aardig om eens in een tabelletje weer te geven wie er eigenlijk in een goede positite zat om te mollen. (Nu is het natuurlijk zo dat niet iedereen vrijwillig in een bepaald groepje zit maar toch...)

Mogelijke molacties in een tabel

Puntenverdeling:
-1 is geen kans om te mollen of opdracht laten slagen
0 is buiten spel of niet gemold
+ 1 is kans om te mollen
+ 2 is zeer wel mogelijke molactie

Opdr.IngeMarcStijnShadiaSandraCorry
1.1+2+1-1-1+2-1
1.20+1+1+1+1+1
1.3000000
2.1+1+1+1+10+1
2.20000-10
2.3+1+1-1+1-10
3.10+1-10-10
3.2+1+1+1+1+1+1
3.3+1+1+1+1+1+1
4.1+2+10+2+20
4.20000-10
4.3+1+2+1+1+1-1
Totaal9102742

Commentaar:
1.1Sandra en Inge zitten in de oriëntatiegroep, Stijn en Corry in een bootje, Marc wordt niet gevonden, Shadia wel...
1.2Sandra, Marc schieten slapers wakker, Corry komt niet over de muur, Stijn lost het raadsel niet op en Shadia slaapt nèt te kort...
1.3Iedereen heeft de hangbrug gedaan zonder strafpunten
2.1Sandra was er niet bij, verder kon iedereen foute antwoorden geven
2.2De superkandidaat werd juist geraden door Sandra (en Walter)
2.3Corry buiten spel door enkel, Stijn en Sandra waren de enigen die de pot geen geld koste...
3.1Stijn en Sandra lieten de opdracht slagen, Marc gaf het slechte voorbeeld...
3.2Sommigen hielden geld uit de pot, anderen konden de sommen niet oplossen...
3.3Bijna alle vragen fout, wie heeft er eigenlijk niet gemold?
4.1Sandra en Inge staan stil, Shadia bestuurt de targetwagen, Corry kan niets doen behalve gillen en Stijn is er niet, Marc lijkt nogal z'n best te doen, maar...
4.2Sandra vangt de bal
4.3Stijn kiest tactische volgorde koffers, Marc stuurt Walter als eerste weg... en Corry raadt de Valkuil

Volgorde van waarschijnlijke mollen worden dan:
Marc, Inge, Shadia, Sandra, Stijn, Corry.

Wat vinden jullie ervan?









Lowprofile

  • Gast
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2003, 18:15:31 »
Ik heb weinig tijd nu, maar ik zie dat onmiddellijk zitten zo'n tabel.
als ik vanavond laat tijd heb, duik ik er eens in.
Op het eerste zicht (maar ik heb dus nog niet de helft gelezen van je argumentatie tot punten geven of niet) zitten we weer in ene punt van interpretatie van molakties of niet (maar daar kom ik misschien nog op terug als ik er de tijd voor neem).
Heel frappant vind ik dat we opnieuw bij ons mollen-trio uitkomen: De SIM-kaart.
Gebruik je nu de theorie van Gotcha, bereken je wie wat in de pot brengt (op mijn manier of die van populier) telkens komt dit trio bovendrijven als hoogstverdacht met op enige afstand Stijn, Corry en Sandra.








Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2003, 18:16:08 »
je haalt er in elk geval wel mijn drie belangrijkste molkandidaten uit. En ook nog in de goede volgorde. Verder is het al eerder bewezen dat het moeilijk is om wiskundig vast te leggen wie de mol is , gelukkig maar , denk ik dan. Je wilt iets exact vast leggen maar het is op basis van subjectieve data. Wat voor de een een mols actie is is dat voor de ander niet. Dus een trend eruit halen : ja misschien , maar niet de ultieme manier om de mol te achterhalen.







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2003, 18:38:21 »
Het leek mij wel aardig om eens in een tabelletje weer te geven wie er eigenlijk in een goede positite zat om te mollen.

Als dit de bedoeling van je tabel is, dan vind ik eerlijk gezegd niet dat hij helemaal juist is. Een goede positie om te mollen vind ik namelijk wat anders dan 'n daadwerkelijke molactie. 't kan zijn dat 'n bepaalde kandi in 'n opdracht op 'n zodanige positie zat dat hij/zij veel invloed kan uitoefenen op 't al dan niet slagen ervan, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat die kandi ook daadwerkelijk gebruikt maakt van deze positie om te mollen.

Hierdoor begrijp ik je verdeling niet helemaal. Bij de eerste opdracht in de eerste aflevering, geef je Marc +1 en Shadia -1. Uit je uitleg blijkt dat je dat doet omdat Marc niet gevonden wordt en Shadia wel. Maar je geeft als uitleg bij -1 'geen kans om te mollen of opdracht laten slagen' en bij +1 'kans om te mollen'. Dit klopt dan eigenlijk niet, want Shadia en Marc hadden precies dezelfde kans om te kunnen mollen. Ze zaten namelijk in dezelfde positie in die opdracht. Alleen hebben ze niet beiden gebruik kunnen of willen maken van deze kans om te saboteren.

't kan best zijn dat ik 't weer helemaal verkeerd begrepen heb en dat ik je schema daarom niet helemaal vind kloppen...  :-\








Offline populier

  • Forumlid
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #4 Gepost op: 12-02-2003, 18:48:19 »
De winst-verlies tabel brengt dezelfde kandidaten naar boven.

Maar, in de veronderstelling dat het lot heeft bepaald om Stijn vrij te stellen, hadden evengoed Inge of Shadia buitenspel gestaan in aflevering 4.

Om nog verder te differentiëren: superkandidaat, autobestuurder ... maar we vallen in herhaling. Tot aan de volgende aflevering beloof ik mijn verdenking niet meer te herhalen.










Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #5 Gepost op: 12-02-2003, 18:50:29 »
Ja misschien heb ik het niet zo duidelijk omschreven...
Shadia krijgt -1 omdat zij niet heeft gemold en de opdracht heeft laten slagen.
Marc zou zeer wel mogelijk niet gevonden kunnen zijn door een molactie dus krijgt ie +1.
't Is natuurlijk allemaal ook een beetje hoe je het interpreteerd... en ja niets is zeker.
Ik heb het wel zo objectief mogelijk geprobeerd in te vullen (Stijn was eerst mijn 2e mol) en Shadia vond ik helemaal niet verdacht. In elk geval heb ik mijn pool helemaal omgegooid ;D










Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #6 Gepost op: 12-02-2003, 19:02:49 »
Ja misschien heb ik het niet zo duidelijk omschreven...
Shadia krijgt -1 omdat zij niet heeft gemold en de opdracht heeft laten slagen.
Marc zou zeer wel mogelijk niet gevonden kunnen zijn door een molactie dus krijgt ie +1.

Oke, als je 't zo hebt geinterpreteerd hebt, dan breng je niet de kansen om te saboteren per kandi in beeld, maar alleen de acties die 'n negatief of positief resultaat hadden op 't slagen van de opdracht. Met de onzekerheid of deze acties bewust door de mol of onbewust als 'n gewone kandi zijn uitgevoerd.

Dan kloppen je beschrijvingen bij -1, +1 enz. dus ook niet helemaal.  :-\

Ik begrijp nu wel wat je bedoeling is, maar ik vind 't dan eerlijk gezegd niet echt vernieuwend wat je doet. 't komt namelijk dan globaal overeen met de berekeningen hoeveel geld iemand gewonnen dan wel niet verloren heeft. (zie dit topic) Ik had 't eerlijk gezegd interessanter gevonden om 'n schema te zien van de kansen die de kandi's hadden om te kunnen saboteren en niet zo zeer of ze er ook gebruik van gemaakt hebben. Misschien dat ik me hier nog wel 'n keer over ga buigen.  :)

Maar wie weet heb ik 't weer helemaal mis en blijkt deze theorie straks wel de mol te hebben ontmaskerd.  ;)








Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #7 Gepost op: 12-02-2003, 19:03:40 »
ah, dit is handig. Blijkt opeens dat Corry de bende toch niet zo verziekt heeft. Alleen weet ik niet of de tabel wel helemaal klopt. Als je in opdracht 1.1 niet gevonden bent, hoeft dat toch niet perse een mollenstreek te zijn. De kandidaten moesten volgens een vast parcours lopen.








Lowprofile

  • Gast
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #8 Gepost op: 12-02-2003, 23:36:07 »
Ik heb het eens rustiger bekeken en ben ook aan het rekenen geslagen.
Ik vind in ieder geval dat je dit tabeletje wekelijks mag aanpassen, want je kan er heel wat uithalen.
Ik heb geen problemen met de puntenverdeling van -1 naar +2, maar dus wel om welke reden je iemand punten geeft of aftrekt.
Ik vind ook niet, zoals Han13 meent, dat dit een afspiegeling is van de Wie verdiende hoeveel theorie, want hier hou je rekening met de gunstige positie waar de mol kan zitten om te mollen, terwijl 'mijn' berekening meer gebaseerd is op wat iedere kandidaat objectief (nou ja ...) in de pot brengt.

Terug naar het converteren van een aktie naar punten: Zo bijvoorbeeld het allereerste spel. Akkoord dat Sandra en Inge konden mollen. Dat hier vrijwel zeker gemold werd, daar ben ik niet van overtuigd. Dus dat is voor mij meer een + 1 dan een +2.
Shadia werd gevonden dus duidelijk -1
Maar voor de anderen: of ze nu in een boot zaten of gewoon rondliepen. Ze zijn niet gevonden, dus voor mij 0 punten.
Je hebt geloof ik de razzia in het begin van spel 2 niet meegerekend.
Bij mij krijgt Stijn er toch een punt bij omdat hij niet terugkomt naar de groep in de vierde aflevering.
Ik heb het allemaal verrekend volgens hoe ik het spel zie en dan kom ik op het volgende
Inge: 7
Marc: 7
Stijn: 1
Shadia: 3
Sandra: 2
Corry: 2
En Walter ... -3 !

In ieder geval zullen we met deze tabellen er nooit in slagen Sandra, Corry of Stijn tot super-mol te benoemen.









Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #9 Gepost op: 12-02-2003, 23:59:12 »
Terug naar het converteren van een aktie naar punten: Zo bijvoorbeeld het allereerste spel. Akkoord dat Sandra en Inge konden mollen. Dat hier vrijwel zeker gemold werd, daar ben ik niet van overtuigd. Dus dat is voor mij meer een + 1 dan een +2.
Ik had daar gekozen voor +2 ipv +1 omdat het makkelijker is om iemand niet te vinden dan om niet gevonden te worden...

Shadia werd gevonden dus duidelijk -1
Maar voor de anderen: of ze nu in een boot zaten of gewoon rondliepen. Ze zijn niet gevonden, dus voor mij 0 punten.
Ja daar kan ik me op zich wel in vinden. Ik had zelf zoiets van een mol gaat toch niet in een bootje want dan kan je niet gauw de andere kant op als Inge of Sandra eraan komt...

Je hebt geloof ik de razzia in het begin van spel 2 niet meegerekend.
Nee heb ik neit meegerekend en ook de dubbele vrijstelling heb ik eruit gelaten Eerst had ik die er wel bij maar ik vond het zo moeilijk om te zeggen of het nou wel of niet mols was dat het eigenlijk weinig uitmaakte...
Eigenlijk vind ik het ook allemaal veel te ingewikkeld en ga ik normaal gewoon op m'n gevoel af maar kan nog niet kiezen tussen Inge, Marc of Stijn dus vandaar dat ik m'n toevlucht hiertoe gezocht heb... maar ja alle theorieen zijn weer op meerdere manieren toe te passen dus...

En Walter ... -3 !
:) da's tenminste duidelijk!








Lowprofile

  • Gast
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2003, 00:05:19 »
Ik vind dit soort tabellen zeer verhelderend, omdat je je eigen subjectiviteit grotendeels uitschakelt.
Ik bedoel daarmee dat tijdens het kijken bepaalde dingen heel mols overkomen, wat je beeld gaat vertekenen. Met dit soort tabellen breng je dat terug naar een meer neutraler formaat en ga je zien dat bepaalde mensen veel molser of juist minder mols zijn.
Blijven doen, in ieder geval.








Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2003, 00:10:03 »
Ik vind dit soort tabellen zeer verhelderend, omdat je je eigen subjectiviteit grotendeels uitschakelt.
Ja dat vind ik ook. Daarom volg ik de gelijke kansen theorie en alle andere uiteraard ook op de voet (ookal zou ik ze zelf niet kunnen berekenen :) )
Maar ja Stijn heb ik dus maar weggelaten uit m'n pool en Shadia er bij gezet!








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2003, 06:42:21 »
Erg gefeliciteerd, Rose.

Ik vind het bijzonder moedig dat je ook met een "wiskundige" theorie komt opdagen.

Samen met mijn eigen "iedereen gelijke kansen" theorie geloof ik namelijk ook hier in.

Indien we op dit moment beide theorieën combineren blijven we nog enkel over met Inge of Shadia als Mol.
Gevoelsmatig geloof ik echter niet in Shadia, wel in Inge. Hoewel de vele Shadia-aanhangers het tegendeel dagaklijks trachten te bewijzen.

Afwachten wat dit gaat geven in volgende afleveringen.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2003, 07:52:27 »
Erg gefeliciteerd, Rose.

Ik vind het bijzonder moedig dat je ook met een "wiskundige" theorie komt opdagen.

Samen met mijn eigen "iedereen gelijke kansen" theorie geloof ik namelijk ook hier in.

Indien we op dit moment beide theorieën combineren blijven we nog enkel over met Inge of Shadia als Mol.
Gevoelsmatig geloof ik echter niet in Shadia, wel in Inge. Hoewel de vele Shadia-aanhangers het tegendeel dagaklijks trachten te bewijzen.
Danku!
Inge is ook mijn mol vanaf aflevering 1. Maar ik twijfel nogal (maar niet over Shadia, die voor mij ook niet mollig genoeg is). Marc maakt nog wel een goede kans :)

't zou wel lachen zijn als straks Sandra de mol is, daar gaan we met al onze theorieen  ;)








Offline RiVaC

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2003, 14:22:45 »
Ik heb een soortgelijke methode waar ik de gewonnen bedragen mee incalculeer (in percentages van de groepsopbrengst).  Het molgedrag laat ik variëren tussen -10 en +10. Dit is allemaal van relatief weinig belang want ik kom tot dezelfde volgorde.
Dezelfde methode heb ik ook voor de vorige reeks en toen had ik na vier afleveringen een duidelijke top twee : Marian en Hugo. Ik heb mij toen laten misleiden door het gedrag van Marian om haar als mol aan te duiden. Puur afgaand op de cijfers bleek na aflevering acht dat ik voor Hugo had moeten kiezen (wat ook zo was uiteindelijk).
Dus je moet dit blijven doen voor iedere aflevering en ieder spelonderdeel. Maar enige zekerheid krijg je hiermee niet ...
Op  dezelfde manier kun je ook min of meer voorspellen wie de volgende afvaller wordt : de mol heeft er alle belang bij om de grootverdieners zo snel mogelijk huiswaarts te kunnen sturen. Aangezien er tot op heden relatief weinig in de pot zit heeft de mol hier nu minder behoefte aan daarom denk ik dat Corry de volgende vertrekker wordt, gevolgd door Sandra. Stijn zal net de finale niet meemaken.








Ik heb het Licht gezien.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2003, 14:35:01 »
Op  dezelfde manier kun je ook min of meer voorspellen wie de volgende afvaller wordt : de mol heeft er alle belang bij om de grootverdieners zo snel mogelijk huiswaarts te kunnen sturen.

Ik begrijp deze redenatie niet helemaal. De mol kan toch niet zelf besluiten wie er naar huis moet? Als iemand die veel geld voor de pot heeft opgebracht toevallig veel vragen over de mol goed heeft, hoe kan de mol er dan zelf voor zorgen dat deze persoon toch moet vertrekken?

Natuurlijk zal 't meestal zo zijn dat degenen die 't minste ophalen voor de pot ook de meest verdachten zijn en daarom zelf misschien langer kunnen blijven. (als anderen op hen gokken, terwijl ze zelf wel de goede richting uit denken) De 'grootverdieners' maken als 't ware daarom wel iets minder kans om ver te komen als degene die de groep veel geld kosten. Maar toch kun je dit helemaal niet met zekerheid zeggen...  :-\

Oke, ik begrijp dat de mol 't liefste deze 'grootverdieners' ziet vertrekken, maar hoe denk je dat hij/zij daar dan invloed op kan hebben?








Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #16 Gepost op: 19-02-2003, 13:29:40 »
Vorige totaal:



IngeMarcStijnShadiaSandraCorry
Totaal9102742


Na aflevering 5:

Opdr.IngeMarcStijnShadiaSandra
5.1-1-1-1+1-1
5.2+1+1+1+1+1
5.3+1+1-1+20
Totaal10111114


Commentaar:
5.1Inge, Marc, Stijn en Sandra laten de opdracht slagen…alleen Shadia doet niet wat haar vriendin voorspeld heeft
5.2Inge en Stijn laten het vuur uitgaan. Sandra en Marc komen 5 minuten te laat… mede door toedoen van Shadia?
5.3Shadia heeft de touwtjes in handen…
Marc zorgt dat Shadia niet de pasvragen krijgt.
Is Inge getipt i.v.m. de timing? Stijn laat de proef slagen. Sandra kon niet veel doen…

Volgorde van waarschijnlijke mollen wordt:
Marc, Shadia, Inge, Sandra, Stijn

Waarbij Shadia met stip stijgt naar een gedeelde 1e plaats en Stijn een wel zeer onwaarscihjnlijke mol is...









Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #17 Gepost op: 7-03-2003, 11:11:00 »
Vorige totaal:

Opdr.IngeMarcStijnShadiaSandra
Totaal10111114
Volgorde van waarschijnlijke mollen wordt:
Marc, Shadia, Inge, Sandra, Stijn

Na aflevering 6:

[/td]
Opdr.IngeMarcStijnSandra
6.1+1+2+2+1
6.2+1+1+1+2
6.30000
Totaal12144
7[/table]


Commentaar:
6.1Wie besloot om te wisselen vlak voor ’t laatste raadsel: Stijn of Marc?
De dames kiezen voor Stijn met de foute vijs…
6.2Sandra kost de groep geld door haar vrijstelling te winnen. Inge schiet Sandra niet neer… Wie gaf valse aanwijzingen Stijn of Marc?
6.3... geen duidelijke molacties toe te wijzen

Volgorde van waarschijnlijke mollen wordt:
Marc, Inge, Sandra, Stijn









Offline Rose

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Mogelijke molacties theorie...
« Reactie #18 Gepost op: 7-03-2003, 11:20:36 »
Vorige totaal:

Na aflevering 6:

Opdr.IngeMarcStijnSandra
Totaal121447

Na aflevering 7:

Opdr.IngeMarcStijnSandra
7.1+1-1+1+1
7.20+2+20
7.3000+1
Totaal131579


Commentaar:
7.1Marc kiest als enige de juiste stunt
7.2Marc en Stijn hebben de beslissende stem of er een finale komt met vier: Stijn moet dus kiezen tussen geld of een plek in de finale en Marc tussen een finale met drie of een finale met vier…
7.3Zowel Inge, Marc als Stijn doen redelijk goed hun best. Waarom stelde Sandra voor om van plek te wisselen?

Volgorde van waarschijnlijke mollen blijft:
Marc, Inge, Sandra, Stijn