Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden  (gelezen 66177 keer)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #100 Gepost op: 17-02-2016, 22:47:05 »
Misschien maak ik een denkfout maar .....

Er zijn voor alle kandidaten en de Mol van tevoren vragen bedacht of uitgekozen zodanig dat het antwoord op ieders vraag een nummerplaat wegstreept. De nummerplaten zijn dus al van tevoren elk aan een kandidaat gekoppeld, De GBL315 hoort dus bij Ruth. De vraag die bij haar hoort zal dus een antwoord hebben gehad met een G, B of L. Haar eigen vraag krijgt ze uiteraard niet mee, want die weet ze, en met haar antwoord zou ze - mits ze tot dezelfde conclusie was gekomen -  meteen kunnen zien welke plaat de juiste is. Ze krijgt haar eigen vraag/letter niet, maar moet juist met de andere negen antwoorden de ontbrekende plaat achterhalen.

Aangezien van tevoren - zo mag ik hopen - niet vastligt welke kandidaat af gaat vallen en de opdracht gaat doen, kan het niet expres zo zijn dat de vraag voor de Mol tot verwarring kan leiden met de te zoeken plaat. Tenzij er negen 'verwarrende' vragen voor de Mol zijn voorbereid, waarvan de productie snel de juiste ertussen heeft gestopt. Maar dat lijkt me vergezocht. Ik vraag me zelfs af of de Mol weet welke de juiste plaat is (maar dat kan wellicht door de positie van ophangen o.i.d. aan hem/haar duidelijk zijn gemaakt ... of hij/zij heeft en ijzersterk geheugen)

Hoedanook, de theorie dat Issabel expres die vraag over de PVBA kreeg en daarmee molde, is niet bijzonder plausibel. Het zou mooi toeval zijn geweest dat toevallig net diegene met het antwoord met de G, B of L was afgevallen.... Dan vind ik Gilles die Nokia zegt nadat het woord 'NV' is gevallen ietsje verdachter, al heeft de Mol dan wel heel slim en snel gespeeld. Supermolactie, als het dat was dus :-) ...

Maar conclusie, ik denk dat mollen als ja-stemmer helemaal niet zo gemakkelijk was, en de Mol misschien zelfs beter toch bij de nee-stemmers had gezeten.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2016, 22:51:04 door tumtum »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #101 Gepost op: 17-02-2016, 22:50:52 »
Goeie analyse tumtum.  ::jaja::

Offline Ehlis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #102 Gepost op: 18-02-2016, 00:16:35 »
Dank je!  ::ok::

EDIT Volgens Streetview staan er best veel nieuwe appartementencomplexen aan de Vaartkom. Maar of je vanuit het appartement van Issabel ook echt uitzicht heb op de toren van Vaes en zonen en het opschrift kunt lezen?


Ja er staan er veel, veel nieuwe ook. Maar geen enkele die echt recht uitzicht heeft vanuit een app op deze toren. Je moet echt al gaan rondkijken. Wou dus gwn zeggen: wanneer Issabel in haar zetel zit en eens uit haar raam kijkt, is die toren niet wat ze meteen zal zien. Daarom dat het ook niet onlogisch is dat ze dit niet weet.

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #103 Gepost op: 18-02-2016, 00:24:32 »
Daarmee insinueer je wel dat de nummerplaten van die auto er pas zijn opgezet nadat de productie wist wie het rode scherm zou krijgen. Perfect mogelijk, maar het roept inderdaad wat vragen op over de precieze gang van zaken. Interessant om over na te denken dat een vraag dus niet automatisch verwarrend is.
Een andere optie is dat er meerdere vragencombinaties waren die in het handschoenenkastje gelegd konden worden. Sowieso moet de opdracht aangepast worden op basis van de afvaller. Ik kan het alleen wat moeilijk inschatten wat er vanuit de productie het makkelijkst te doen is. Zelf zou ik het inderdaad niet zo leuk vinden om te moeten uitdenken hoe je er nu voor zorgt dat er voor elke optie van afvaller 9 andere vragen zijn (of is dat zelf niet per se nodig? Voor iedereen twee opties, of misschien maar voor één iemand om het spelletje in te dekken? Kijk, dat is een rekensommetje dat me niet lukt)... makkelijker om de nummerplaat te vervangen, maar er kruipt qua logistiek gewoon wat meer werk in om 16 extra nummerplaten te fixen om mogelijk op die taxi te moeten zetten.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #104 Gepost op: 18-02-2016, 00:31:16 »
Als het gegaan is volgens mijn theorie hebben ze precies negen nummerplaten dubbel nodig gehad (dus negentien totaal) en één van de negen kopieën vlak voor de executie op de taxi gemonteerd. Maar wellicht waren er een paar verschillende opties kwa setjes vragen inderdaad, dan had men met minder kunnen doen. Maar dat lijkt me omslachtiger.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2016, 00:34:42 door tumtum »

Offline Bonanza

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #105 Gepost op: 18-02-2016, 09:13:59 »
Het beeld van Vaes en Zonen is ECHT geschoten vanuit de Balk van Beel aan de Vaartkom. Of Issa daar ook woont is een andere vraag. Op twitter geeft ze "Brussel" op als locatie.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #106 Gepost op: 18-02-2016, 23:33:16 »
Ah, daar zat dus wellicht de denkfout waar ik het over had. Maar dan waren er natuurlijk oorspronkelijk 11 nummerplaten (eentje die bij niemand hoort, één voor elke kandidaat en één voor de Mol) en dan is de plaat die bij het antwoord van Ruth hoort voor de executie weggehaald. Als dat zo is, dan zou Issabels vraag inderdaad met opzet 'verwarrend' kunnen zijn geweest.

Edit: oh, dat zei je al min of meer.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2016, 23:35:05 door tumtum »

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #107 Gepost op: 19-02-2016, 08:01:29 »


Voor elke kandidaat was er vooraf een fiche met 1 vraag waarop enkel hij of zij het antwoord weet. Van zodra bekend is wie de eerste afvaller is (in dit geval Ruth), halen de makers van het programma die vraag weg uit het stapeltje dat in het handschoenkastje van de auto ligt. Er gaat genoeg tijd over heen eer de afvaller bij die auto arriveert, dus organisatorisch geen centje pijn.

Houden we dus over bij het begin van de proef: 10 nummerplaten aan de muur, waaronder de echte nummerplaat van de taxi (GBL315) en de 9 nummerplaten die gekoppeld zijn aan de specifieke vragen voor de 9 overblijvers, zo gekozen dat de eerste letter van het correcte antwoord slechts op 1 van de 9 nummerplaten terug te vinden is. Klaar is Kees en het spel kan beginnen. 

Volgens mij had ze twee kansen, dus hoefden ze geen plaat weg te halen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #108 Gepost op: 20-02-2016, 12:08:06 »
of ze hebben de nummerplaat die bij Ruth hoorde op die auto geplakt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline JorisBoris

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #109 Gepost op: 20-02-2016, 19:42:04 »
Ik ben eens aan het puzzelen geslagen met de nummerplaten van deze opdracht.

Er zijn 5 letters die in twee nummerplaten voorkomen.
W, E, M, A, L

Als je dan naar deze nummerplaten kijkt en ziet welke nummers overeenstemmen met de positie van de dubbele letter, krijg je:
W 5 7
E 9 5
M 5 1
A 1 1
L 5 5

Als je dan van de 5 letters hun positie in het alfabet neemt en gaat terug of verder in het alfabet aan de hand van de twee cijfers, dan is dit een van de mogelijke uitkomsten:
W + 5 + 7 = I
E + 9 + 5 = S
M + 5 + 1 = S
A + 1 - 1 = A
L - 5 - 5 = B

Er zijn tal van andere mogelijkheden maar geen enkele die de naam van een deelnemer vormt.
Toeval of een tip? In eerdere seizoenen van De Mol in Vlaanderen werden dit soort van rekentips gebruikt. Het bevestigt in ieder geval mijn vermoeden dat Issabel de mol is.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #110 Gepost op: 20-02-2016, 19:59:29 »
Ik denk dat het wat te ver gezocht is. Je schrijft dat in eerdere seizoenen vaker van dit soort rekentips zijn gebruikt, maar alleen deze is vergelijkbaar en die is een stuk eenvoudiger:

Spoiler: verklapt de Mol van serie 3 (klik om te tonen/verbergen)

Offline JorisBoris

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #111 Gepost op: 21-02-2016, 05:11:23 »
Het lijkt misschien ver gezocht, maar het nog maar de tweede aflevering. Zeer eenvoudige raadsels gaan er nu nog niet in zitten.

Ik heb ondertussen nog iets opgemerkt. De drie negatieve cijfers uit mijn berekening stonden allemaal als laatste cijfer op de nummerplaat.

Overzicht:


Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #112 Gepost op: 21-02-2016, 05:20:10 »
Het lijkt misschien ver gezocht, maar het nog maar de tweede aflevering. Zeer eenvoudige raadsels gaan er nu nog niet in zitten.

Ik heb ondertussen nog iets opgemerkt. De drie negatieve cijfers uit mijn berekening stonden allemaal als laatste cijfer op de nummerplaat.

Overzicht:



Dit ziet er goed uit en ik begin het zowaar te begrijpen.  ::ok::

Ik denk nu dat er nog een elfde nummerplaat was voor Ruth. Daarop moet de letter X op voorkomen, deze ontbreekt nu. Daarbij een letter uit de ZQY-reeks en een letter uit de SVT-reeks. Hierdoor is ook de X in dat nummerbord uniek en zijn er nog 2 te berekenen letters bijgekomen. Ik gok op de E en de L  ::) En dan ook is elk nummerplaat gebruikt voor de code.

Edit: Ik vergat de UDC-reeks. Misschien dat één van de nummerplaten ongemoeid blijft? De nummerplaat van de mol wellicht?
« Laatst bewerkt op: 21-02-2016, 05:21:48 door Niuno »
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #113 Gepost op: 21-02-2016, 08:52:22 »
Heel mooi gevonden. Ook redelijk logische verklaring van waarom juist die letters te gebruiken en dat de ene Kolom min aan geeft en de Andere plus.

Alleen heet de kandidaat Issabel en wordt ze soms Issa genoemd. Als de B er niet bij was had ik er meer in geloofd.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #114 Gepost op: 22-02-2016, 12:02:21 »
Heel mooi gevonden. Ook redelijk logische verklaring van waarom juist die letters te gebruiken en dat de ene Kolom min aan geeft en de Andere plus.

Alleen heet de kandidaat Issabel en wordt ze soms Issa genoemd. Als de B er niet bij was had ik er meer in geloofd.

Ik vind het ook knap gevonden, inderdaad logica. Sowieso moesten er 5 letters, want er zijn 10 borden/kandidaten. Dan is het meest logische dat ze de volgende letter nemen van haar voornaam of de eerste letter van haar achternaam (maar dat is ook lastig met De Fré).
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline widmfan6

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #115 Gepost op: 22-02-2016, 14:23:37 »
Het lijkt misschien ver gezocht, maar het nog maar de tweede aflevering. Zeer eenvoudige raadsels gaan er nu nog niet in zitten.
Moest om deze opmerking erg lachen als WIDM-kijker ::rofl::

Verder een heel erg goed gevonden hint, maar ik zou er meer in geloofd hebben als de hele naam te maken viel. Maar misschien hebben ze gewoon niet de hele naam genomen omdat het anders te onomstotelijk wordt
Tunnelvisie? Nee joh, hoe kom je daar nu bij(!)

Offline JorisBoris

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #116 Gepost op: 22-02-2016, 14:57:40 »
Ze hadden het wel tot 4 letters kunnen beperken door één van de twee L'en te vervangen door een X, aangezien die nu nergens voorkomt.

Maar door 5 dubbele letters te nemen leek het te wijzen naar Bruno, Cathy, Stijn of Hanne. Alleen is met deze nummercombinatie enkel "Issab" te vormen.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #117 Gepost op: 22-02-2016, 16:36:12 »
Er was misschien een manier om te achterhalen welke nummerplaat van Ruth was, zonder dat iemand een vraag beantwoord (of minimaal). Door dubbele letters kan je al wat elimineren. En op die manier is het misschien nodig dat er 2 x de L voorkomt. Dan is de X misschien de meest geschikte letter om te doorkruisen

Zo houden ze sowieso de deur op een kier. Het zou nog eens verdachter zijn moest ze toch buiten geraakt zijn. Hoe ging het dan met de verdenkingen zijn?

Ik vind je rekensom alleszins zeer mooi, en de meest logische van al deze die ik hier gelezen heb.
We zullen één deze weken (of op het eind) wel zien of dit uiteindelijk een goeie richting was.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline JorisBoris

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #118 Gepost op: 22-02-2016, 21:48:58 »
Tot zo ver mijn tip :(


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #119 Gepost op: 22-02-2016, 21:53:46 »
JorisBoris. Probeer posts die de afvaller verraden te vermijden tot een uurtje na de uitzending. Veel Nederlanders openen dit topic namelijk en zien liever de afvaller hier niet staan.