Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden  (gelezen 66166 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #80 Gepost op: 13-02-2016, 13:35:16 »
Zodra het nee is, vraagt Gilles zich nog af of dat het finale besluit is. Een beetje onmols, alsof hij nog wil proberen door te discussiëren over de uitkomst. Uiteindelijk wordt de ja-stemmers gevraagd vragen te beantwoorden.

Daarna vind ik Gilles opnieuw onmols door te zeggen dat de ja-zeggers gewoon hun vraag kunnen beantwoorden, zodat ze daarna verder kunnen kijken. Hij is hier degene die het spel toch weer op gang brengt. Zou dat goed gaan (zouden er goede antwoorden komen), dan blijven er vijf bordjes over en twee kansen voor Ruth: 40%. Dat lijkt me gezien de omstandigheden (er is nee gestemd) vrij veel en dus onmols.
Goed gezien ::ok:: Gilles had inderdaad veel minder zijn best hoeven doen. Zou hij doorzetten omdat hij liever het spel wat verder door wil spelen voordat hij toeslaat? Zou kunnen, maar Nokia noemen is an sich niet verdacht. En ik betwijfel ten zeerste of hij zo snel kon schakelen dat hij wist dat hij een N-merk moest noemen - en er gelijk een smoesje bij kon bedenken (oude poster).
Ik vind het zelf een beetje spijtig dat ik na slechts 2 afleveringen al zo zeker ben... maar wens het forum nog heel veel speurgenot, want net het opnieuw en opnieuw speuren maakt de Mol zo leuk.

en zoals gezegd.... in de Mol is niets wat het lijkt, dus kan ik er volledig naast zitten... maar ik heb heel goed uitgekeken, want 1 van de 10 is inderdaad de Mol. En als ik er naast zit, kom ik met veel blijdschap terug.
Ik ben heel benieuwd of je goed blijkt te zitten ::ok::
...óf niet!

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #81 Gepost op: 13-02-2016, 18:04:23 »
Heb nog niet veel tijd gehad om te reageren, ondertussen is Ruths exit verteerd, maar om het over de opdracht te hebben ... ook volgens mij kan de Mol perfect bij de groep zitten die Ruth erin wilde houden. Die moet ook gevoeld hebben dat er weinig animo voor was en dus veilig om ja te stemmen. Een Mol doet dat waarschijnlijk alleen om spanning in te groep te brengen. Niet om geld te verdienen. Vier tegen vijf is beter dan drie tegen vijf om te discussiëren.

Hanne leek me van de groep ja-stemmers het meest oprecht maar bij Bruno, Gilles en Issabel plaats ik toch enkele vraagtekens. Gilles en Issabel omwille van hun foute antwoord. Het zou kunnen dat ze het allebei niet wisten. Dit zijn van die dingen, je kijkt er honderd keer op een dag naar maar die je gewoon op een of andere manier niet opslaat in je langetermijngeheugen. Maar toch hebben net zij een aandeel in het mislukken van de opdracht, hun antwoorden waren zelfs de directe aanleiding tot mislukking. Dus maakt het hen wel verdacht.

Bruno vond ik de hele opdracht verwarrend, hij antwoordt wel goed maar hij viel bij mij op omdat hij een paar keer de controle pakte over de groep. Eerst ja zeggen maar toch de twijfels van de andere groep blijven voeden. "We hebben net gestemd Ruth, vier ja tegen vijf nee. Sorry." En dan maar doorgaan, "'t is beslist ... doe er nie dramatisch over. Stop erover, er is beslist." Tegelijk hoort Ruth alles want je hoort in de wagen dat de portofoon nog openstaat. Wanneer zij terug contact opneemt, zegt hij "oké zeg maar". En daarmee gaat de bal aan het rollen. Eerst een vraag voor Hanne. Dan Bruno, hij krijgt het gemakkelijkste antwoord, miraculeus ook nog op een ja/nee vraag. Wanneer zijn nummerplaat eraf gaat en de volgende ja-zegger aan de beurt is begint hij weeral te stoken, "neenee wacht even" als de nee-groep begint tegen te stribbelen. Vind hem gewoon nooit echt overtuigend ja stemmen. Wat is dan de reden dat je voor een terugkeer bent als je het toch telkens weer in vraag blijft stellen.

Sowieso faalt de opdracht bij de ja-groep, zoals hier de voorbije dagen al mooi werd bediscussieerd. Buiten Thibaud, die volgens mij ook maar gewoon een brutale moeial is, mengt niemand zich in de nummerplaatdiscussie. Wat ik nog opmerkte was dat niemand van de ja-stemmers Gilles' antwoord in twijfel trekt, Gilles inbegrepen. Hij én Issabel klonken niet overtuigd genoeg. Denk dat je nog wel een elektronicabedrijf kan bedenken buiten Nokia indien 'nv' toch zou kloppen, nietwaar? Genoeg bekende merken te vinden met een andere letter die nog op de muur hing. Vond dat Gilles hier zeer nonchalant mee omging. In contrast met de fietsopdracht was dat toch opvallend. En waarom zomaar meegaan met nv of bvba, het antwoord van Gilles klonk echt niet overtuigender of zo?

Hanne: "Chanel" (goed)
Bruno: "Ja"(goed)
Issabel: "Ik weet het niet zeker, maar ik gok nv" (na tussenkomst Thibaud, klinkt niet overtuigend)
Gilles: "Da's mega-oud, Nokia??? Of zo ...?" (klinkt zeker niet overtuigender maar gaat er toch blindelings vanuit dat zijn antwoord goed is)
Issabel: "Mijn antwoord was nv en het kan moeilijk anders zijn dan nv of bvba zijn"
Issabel: (enige tijd later wanneer Ruth beslist om te gaan gokken) "Als ge daarjuist die met die N ervan gehaald hebt, dan kunde van mij waarschijnlijk die bvba als antwoord nemen, dus ge kunt die GBL 315 er dan ook wel afhalen." (zeer verdacht maar kan ook dat ze echt geloofde in deze optie maar is tegelijk ook een typische fout die een Mol zou maken.)

Over wie zijn kans schoon ziet om mogelijk te mollen kan je blijven discussiëren, Issabel leek wel supergeconcentreerd naar de muur met nummerplaten te kijken eens Gilles aan het woord is. Alsof haar computertje daarboven overuren draaide. Zou ook een molblik kunnen zijn, Issabel die schoon haar kans ziet na het n-antwoord van Gilles. Of andersom natuurlijk, Gilles die Issabel hoort discussiëren over een N (brengt alles in de war) of B (waar alleen de Mol van weet dat iedereen hier van af moet blijven). Wat zijn Gilles en Issabel hier heerlijk dubieus!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #82 Gepost op: 13-02-2016, 18:13:30 »
Daarna vind ik Gilles opnieuw onmols door te zeggen dat de ja-zeggers gewoon hun vraag kunnen beantwoorden, zodat ze daarna verder kunnen kijken. Hij is hier degene die het spel toch weer op gang brengt. Zou dat goed gaan (zouden er goede antwoorden komen), dan blijven er vijf bordjes over en twee kansen voor Ruth: 40%. Dat lijkt me gezien de omstandigheden (er is nee gestemd) vrij veel en dus onmols.

Het spel op gang brengen is ook iets dat je typisch mols kunt noemen. En aangezien Gilles zelf een fout antwoord geeft was de kans op een terugkeer van Ruth toch al kleiner.

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #83 Gepost op: 13-02-2016, 18:54:45 »
Maar eerlijk, Ruth was altijd op zichzelf aangewezen. De antwoorden van het groepje dat haar wou terughalen deugden toch langs geen kanten. Er hoeft maar één kandidaat een verkeerd antwoord te geven, wat ook gebeurde met Issabel en Gilles, en je kansen slinken. De kans op een fout is zo groot, aan de ene kant heb je een Mol, aan de andere kant een grote groep kandidaten die niemand wil terugnemen en die misschien gaat proberen de antwoorden negatief te beïnvloeden. 
Issabel maande zelfs aan om de juiste nummerplaat eraf te halen. Daar is niks tegen te beginnen, tenminste niet als Issabel je verdachte niet is en je nog zeven verschillende opties hebt om in te voeren. Van Gilles geloofde ik misschien nog zijn antwoord, dat lijkt me echt iets wat niet in je langetermijngeheugen zit, en hij bleek ook nog emotioneel te zijn geweest vertelde Cathy. Kanttekening hierbij is dat een Mol het natuurlijk ook emotioneel zwaar heeft de eerste paar afleveringen, moet niet fijn zijn, de eerste kandidaten zien afvallen. Zeker niet als je zelf de genadeslag toedient.
Achteraf bekeken had Ruth misschien maar moeten gokken op een van de antwoorden waar grote twijfel over was, dan zat ze er nog in, maar wie zou er in dat paniekuurtje aan denken dat die vier personen die je überhaupt willen helpen je eveneens erbij kunnen lappen.

De dingen die mij nog opvielen in de groep was dat bepaalde kandidaten in het nauw werden gedreven toen de ja-groep besloot om te gaan helpen. Vooral Thibaud en Cathy, die denk ik beide het meest kans maakten om door Ruth ontmaskerd te worden als zijnde niet de Mol. Ik geloof niet zo in het scenario dat ze Bruno heeft ingevuld in de test. Bruno is misschien voor haar niet meer dan een vertrouwenspersoon?
Maar goed, een kat in het nauw maakt gekke sprongen. Cathy neemt meteen het voortouw maar wordt meteen op haar plaats gezet. Ze wordt zelfs nu door Ruth niet vertrouwd. Heeft Ruth haar test op haar ingezet en beseft ze nog niet goed dat ze dan de Mol niet meer kan zijn? Of had ze toch nog een andere verdachte? Logische kandidaat lijkt dan Thibault met wie ze in een groepje zat in de eerste opdracht. Cathy en Thibaud zelf lijken meer voor winst te willen gaan en daar gedragen ze zich ook naar.

Van Manuella ben ik zoals vele anderen toch een beetje verschoten. Ze zegt, zo zit ik normaal niet in mekaar. Zij was toch de lieve mama-figuur. Maar ze zweeg toch in alle talen. En zo te zien hebben we nog niet alles gezien van lucky Manuella. En dan zijn er nog Marc en Stijn. Van Marc snap ik het wel, hij schreef niks op. Letterlijk zelfs, zo blijkt uit het extra materiaal op de site. Dan begrijp ik dat je niemand terug wil halen want dan zit je zelf in nauwe schoentjes. En Stijn zag zelfs nu nog een Mol in Ruth: "Ge weet pas honderd procent zeker als ze eruit is dat ze niet de Mol is". Het valt me net te binnen maar misschien wilden sommige kandidaten gewoon met eigen ogen zien of Ruth niet doodleuk zelf die code ging invoeren. Stijn dacht al een stapje verder en had ze blijkbaar nog niet afgestreept, waarna Thibaud het vlak daarna stelt dat de spelmakers daarmee een groot risico zouden nemen.

Wat opmerkelijk was was dat ze niet echt veel gingen kijken naar dat scherm waar Ruth te zien was, al speelt dat waarschijnlijk veel te veel op het gemoed. Als je zoiets zou zien zou je misschien meer geneigd zijn om Ruth terug te halen. Issabel, en in mindere mate Hanne, was degene die de anderen er attent op maakte dat ze te zien is op het scherm. Maar vond het nogal een vreemde groepsdynamiek. Met zijn allen hun kop in 't zand.

Dat niemand van beide groepjes erop is gekomen om een deal met Ruth te sluiten. Of als groep dan toch, in ruil voor je informatie mag je terug en de bonus is dat er veel geld wordt verdiend. Er was zoveel onderhandelingsruimte. Of een persoon uitloten, waarbij één iemand te weten komt op wie Ruth haar test inzette. Dan heb je 2 kandidaten die je kan uitsluiten. Cruciale informatie. Maarja verzin zo'n tactiek maar binnen zo'n korte tijd.

Verder vind ik persoonlijk ook dat als je kiest voor een nee-stem, ga je je niet zitten moeien met de ja-groep. Als die graag willen helpen is dat hun keuze. Waarom dan ook niet de vragen gaan voorlezen van bv. de nee-stemmers hahaha. Zullen zij ook niet graag hebben. De sfeer was toch al gekelderd, de teambuilding op de banaan moest immers nog komen. In dat opzicht is het spijtig dat Ruth niet meer heeft geprobeerd om nog iets los te krijgen, ze had immers nog een klein half uur maar begrijp ook wel haar standpunt. Zelf de touwtjes in handen nemen. Ze heeft tenminste íets geprobeerd.

Was ik in haar plaats geweest had ik wel meer geluk gehad, standaard zou ik altijd de nummerplaat GBL-315 kiezen tenzij die wordt afgestreept door een correct antwoord. Maar is puur toeval. Welke combinaties had Ruth eigenlijk alweer ingevoerd? De laatste was AFH 129. En de andere?
« Laatst bewerkt op: 13-02-2016, 18:59:39 door FeniX-IV »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #84 Gepost op: 13-02-2016, 19:09:33 »
Was ik in haar plaats geweest had ik wel meer geluk gehad, standaard zou ik altijd de nummerplaat GBL-315 kiezen tenzij die wordt afgestreept door een correct antwoord. Maar is puur toeval. Welke combinaties had Ruth eigenlijk alweer ingevoerd? De laatste was AFH 129. En de andere?

De laatste is niet bekend. Het kan misschien zo zijn dat Issabel de Mol is en dat Ruth haar niet weg gestreepte WPA-nummerplaat in gaf. Dan wil je als productie natuurlijk niet de nadruk er op leggen dat Issabel de opgave doet mislukken. ;)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #85 Gepost op: 13-02-2016, 19:53:54 »
Je zou inderdaad denken dat een meerderheid die nee zegt gewoon een compleet nee is. Nu werd het toch nog een beetje ja, zelfs met hulp van een van de nee-stemmers. De meerderheid zei nee, maar de meerderheid handelde naar ja. Wel mooi om te zien hoe de groepsdynamiek werkt. Vraag me ook af wat er was gebeurd als de meerderheid ja had gezegd en de nee-stemmers hadden geweigerd mee te werken.

Wat ik vanuit het perspectief van de kandidaat Thibaud niet begrijp, is dat-ie met alle winden meewaait. Hij stemt nee, doet ja, gaat vervolgens weer voor nee en doet weer ja. Waarom was hij als nee-stemmer (en als kandidaat) genegen de ja-stemmers te helpen? En als hij dan toch bezig is... Waarom niet naar zijn eigen vraag gevraagd?

Ruth zelf doet het natuurlijk ook niet erg slim. Waarom niet bijvoorbeeld de vragen allemaal opgelezen in de hoop dat een ja-stemmer of iemand als Thibaud het antwoord zou geven of toevallig weten?

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #86 Gepost op: 13-02-2016, 20:28:19 »
Laat ik het zo zeggen: Thibaud neemt, hoe ik het zie, in deze opdracht twee keer een molpositie in. Ik heb geen absolute kennis hoe je Mol moet vinden, maar zulks gedrag is wat mij betreft ontzettend veelzeggend.

Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #87 Gepost op: 14-02-2016, 01:16:41 »
Voor mij was deze opdracht de overtuiging dat ik goed zit met mijn mol. Manuella doet dit zó slim, dat ik na het lezen van alle antwoorden hier, haar naam slechts een paar keer lees. Het is toch heel bijzonder dat een type als Manuella hier 'nee' zegt? De lieve mama die mede zorgt datRuth op zo'n manier uit het spel wordt gegooid.

Hoewel ik vind dat ze het slim speelt, zal ze als mol vrij snel in het vizier van de andere kandidaten komen. Ze is immers een type dat als kandidaat binnen 4 afleveringen wel afvalt.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #88 Gepost op: 14-02-2016, 01:24:21 »
Voor mij was deze opdracht de overtuiging dat ik goed zit met mijn mol. Manuella doet dit zó slim, dat ik na het lezen van alle antwoorden hier, haar naam slechts een paar keer lees. Het is toch heel bijzonder dat een type als Manuella hier 'nee' zegt? De lieve mama die mede zorgt datRuth op zo'n manier uit het spel wordt gegooid.

Hoewel ik vind dat ze het slim speelt, zal ze als mol vrij snel in het vizier van de andere kandidaten komen. Ze is immers een type dat als kandidaat binnen 4 afleveringen wel afvalt.

Ieder mens heeft meerdere kanten. Manuella gaf al aan het beest in haar los te willen laten. Vooralsnog denk ik dat ze buiten het spel de lieve mama is (en dit niet speelt) maar tijdens de momenten in het spel keihard voor zichzelf gaat. Ze moet echt actiever gaan mollen wil ik haar nog verdacht gaan vinden.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2016, 01:26:01 door Mollenmania »

Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #89 Gepost op: 14-02-2016, 11:15:58 »
Ieder mens heeft meerdere kanten. Manuella gaf al aan het beest in haar los te willen laten. Vooralsnog denk ik dat ze buiten het spel de lieve mama is (en dit niet speelt) maar tijdens de momenten in het spel keihard voor zichzelf gaat. Ze moet echt actiever gaan mollen wil ik haar nog verdacht gaan vinden.

Is het echt bedoeld voor dit Topic, maar in die van Manuella heb ik haar molacties (in mijn ogen) gezet. Zijn er meer dan je denkt. Ook in deze opdracht is ze van doorslaggevend belang door haar mond amper open te doen, maar wel voorkomt dat Ruth terug mag komen. Ik vind dat precies hoe een mol moet doen. Als ze 'Nee' zegt en de hele tijd haar mond opentrekt, maakt ze zichzelf verdacht. Als ze 'Ja' zegt en Ruth gaat helpen om terug te komen (inc €5000,-), is ze een slechte mol. Ze zegt nee, maar niemand vind dit bij haar een mollenstreek. Opmerkelijk, aangezien iemand die zo empathisch is (of zich zo voordoet) de allerlaatste is die voor zichzelf en niet voor de groep kiest. Dat past gewoon niet. Dat ze 'het beest in zichzelf gaat loslaten is ook logisch. Ze is immers de mol ;)

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #90 Gepost op: 15-02-2016, 13:01:43 »
Ik heb dit op een ander forum gevonden, en ik vond het zo merkwaardig dat ik het ook hier wil plaatsen. Credits aan weyn1960 en geertn444

"Ik blijf zitten met 2 vragen i.v.m. de proef met Ruth in de auto: waarom "leest" ze voor Marc een totaal andere vraag dan de vraag die op het kaartje stond voor Marc en op datzelfde moment in beeld komt, en waarom zien we als laatste shot de correcte nummerplaat op haar papieren in beeld en lijkt het of ze die nummerplaat ook zal intikken maar zien we niet in beeld welke nummerplaat ze effectief intikt? De bom ontploft, waarom kregen we dan niet te zien wat ze heeft ingetikt? Wat houden de programmamakers zo voor ons verborgen?



Goed gevonden. Misschien is het een fout van de regie of misgelezen door Ruth...... misschien is het een puzzel.
De vraag is duidelijk: "Welk dier hangt op het raam geplakt links van jouw bestuurderszitje in de bus ?"
Vanwaar komt die "merk van een lift" dan vandaan?"
Lomperik..

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #91 Gepost op: 15-02-2016, 13:32:18 »
Misschien is het een fout van de regie of misgelezen door Ruth...... misschien is het een puzzel.

Niets is wat het lijkt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #92 Gepost op: 15-02-2016, 13:42:58 »

Goed gevonden. Misschien is het een fout van de regie of misgelezen door Ruth...... misschien is het een puzzel.
De vraag is duidelijk: "Welk dier hangt op het raam geplakt links van jouw bestuurderszitje in de bus ?"
Vanwaar komt die "merk van een lift" dan vandaan?"


Een fout van de regie denk ik niet, want uiteindelijk vertrekken ze van continue video en audio. Dit is er dus bewust in gezet.

Ik ben niet zo'n echte hint speurder dus ik weet niet of het iets moet betekenen of niet, maar ik ga er van uit dat de vraag van Marc ging over dat dier op zijn raam en dat iemand een vraag kreeg over een lift in zijn/haar gebouw (door eliminatie moet dit Manuella of Stijn zijn).

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #93 Gepost op: 15-02-2016, 14:04:10 »
Damn. Ik was 90% zeker, en nu vind ik weer iets dat me op een totaal ander spoor zet!

Ergens op het forum zegt iemand dat je met de nummerplaten de tekst "De mol is Cathy" kunt maken.
Heb in een dood moment mijn licht daar eens op gezet.
Elke lekker van het alfabet is minstens 1 keer aanwezig, behalve de X
Enkele letters zijn dubbel aanwezig : M W E L A

Dus kan je evengoed Manuella W(uytack) is de Mol vormen.

Niet mogelijk voor Bruno (geen 2e O), Hanne (geen 2e N), Issabel, Stijn, Gilles, Thibaud (geen 2e I of S),
Conclusie : Cathy en Marc (ondertussen out) kan met single alfabetletters
Enkel voor Manuella extra letters voorhanden om eventuele verborgen hint in nummerplaten te maken!
Here we go again.... verdomde mind****s!




Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #94 Gepost op: 15-02-2016, 14:10:52 »
Damn. Ik was 90% zeker, en nu vind ik weer iets dat me op een totaal ander spoor zet!

Ergens op het forum zegt iemand dat je met de nummerplaten de tekst "De mol is Cathy" kunt maken.
Heb in een dood moment mijn licht daar eens op gezet.
Elke lekker van het alfabet is minstens 1 keer aanwezig, behalve de X
Enkele letters zijn dubbel aanwezig : M W E L A

Dus kan je evengoed Manuella W(uytack) is de Mol vormen.

Niet mogelijk voor Bruno (geen 2e O), Hanne (geen 2e N), Issabel, Stijn, Gilles, Thibaud (geen 2e I of S),
Conclusie : Cathy en Marc (ondertussen out) kan met single alfabetletters
Enkel voor Manuella extra letters voorhanden om eventuele verborgen hint in nummerplaten te maken!
Here we go again.... verdomde mind****s!





Het is natuurlijk voor de opdracht noodzakelijk dat er in elke nummerplaat verschillende letters zitten. Dat de zin "De mol is" niet uit dubbele letters bestaat en daarom met de nummerplaten te maken is lijkt me puur toeval. Zoals je zelf al aangeeft zijn zowel Cathy als Manuella er mee te maken, wat de hint teniet doet, lijkt me.

Offline Beagle

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #95 Gepost op: 15-02-2016, 18:53:46 »
Klopt dat letters nummerplaten zowel Cathy als Manuella toelaten, en het zinnetje 'de mol is' waarschijnlijk niet relevant, en dan kan je Bruno toevoegen... maar bij Manuella heb je wel de 'overschot' letters nodig.
Ik hou een ambetant gevoel aan deze Ruth-situatie over :
Er zijn proeven die zo individueel zijn dat de mol niet veel kan saboteren, enkel beïnvloeden (vb brug...je springt of je springt niet)
Er zijn proeven waar de mol fysieke kracht moet hebben (vb fietstocht op berg... het zou al heel uitzonderlijk geweest zijn mocht Manuella dat jong geweld op die berg hebben bijgebeend. Al hadden ze haar misschien beter naar boven gesleurd want heel waarschijnlijk heeft haar generatie die 14 Kruiswegstaties  nog gekend - zie ook de montage waar we haar met Marc aan de 2e statie 'Jezus ontmoet zijn wenende moeder' te zien kregen, net die statie die Gilles verkeerd had....
Er zijn proeven waar je actief moet mollen omdat alles in open veld gebeurt... (vb de lamaproef)
Dan is er nog behendigheid, logisch denken, etc...als de mol daar rechtstreeks wil saboteren moet hij op één of andere manier strepen hebben die zijn geloofwaardigheid rechtvaardigen.

Maar de Ruth bevrijdingsproef is voor mij zo opgezet dat Ruth ofwel enorm alert moet zijn (nummerplaat van taxi opmerken) of heel veel geluk moet hebben. Want de proef is voor mij één grote super gemakkelijke aangereikte molkans.
De opzet kan enkel fair zijn als de 9 persoonlijke vragen zo opgesteld zijn dat ze niet met een B,G of L worden beantwoordt. En vermits de mol de sleutelnummerplaat kent, is het dus kinderspel om een verkeerd antwoord te geven.
Want in deze opdracht is het ook heel duidelijk dat wij als kijker een ander spel gepresenteerd krijgen dan de kandidaten ter plekke.  De kandidaten ter plekke komen voor zover ik kan opmaken NIET te weten welke antwoorden van de ja-groep juist/verkeerd waren. Wat dus elk eventueel B,G of L mol-antwoord voor hen onzichtbaar maakt.

Het bovenvermelde scenario gebeurde bij Issa's BVBA reactie. Die lijkt Issa tot mol te maken, maar kan evengoed een ongelooflijke gelukstreffer zijn, die de producers maar al te graag uitgebreid in beeld brengen.

Als we dus de franjes weglaten heeft de mol :
ofwel gewoon nee-gestemd en verder zijn mond gehouden (Manu, Cathy, Stijn, Marc (ondertussen out)
ofwel nee gestemd en nadien toch halfslachtig tussengekomen in de ja-antwoorden (Thibaud) in de hoop dat Issa van zijn NV een BVBA zou maken?
ofwel ja gestemd en alsnog geprobeerd om met zijn Nokia Issa de BVBA optie te laten herhalen? (Gilles)
Bij de 2 laatsten blijft wel de vraag waarom het zo ingewikkeld maken als je onverdacht rechtstreeks met een B kunt antwoorden?
ofwel gebruik gemaakt van de door de producers aangereikte molkans (Issa)

Maar waarom zulk een ingewikkeld nummerplaten/documenten decor als Ruth zo gemakkelijk kan ontsnappen en de mol zo passief kan mollen? Het blijft knagen omdat het filmen thuis, de aard van de vragen en het spectaculaire van de proef voor mij toch vooral gericht zijn op de kijkers, en de kandidaten ter plekke enkel figuranten zijn, vermits niet dezelfde informatie.

Offline Ehlis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #96 Gepost op: 17-02-2016, 18:52:49 »
Ik ben daarnet eens langsgereden aan de toren van Vaes en zonen. In het programma lijkt het alsof Issa recht op dat gebouw uitkijkt, maar hoe ik het zie, zijn er geen enkele appartementen die direct uitzicht hebben op deze toren. Wel als je echt gaat rondkijken maar niet recht voor een appartementsgebouw. Dit is dus erg normaal dat Issa het niet vanbuiten weet. Toch blijft zij bij een van mijn hoofdverdachten hoor :)

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #97 Gepost op: 17-02-2016, 19:11:35 »
Ik ben daarnet eens langsgereden aan de toren van Vaes en zonen. In het programma lijkt het alsof Issa recht op dat gebouw uitkijkt, maar hoe ik het zie, zijn er geen enkele appartementen die direct uitzicht hebben op deze toren. Wel als je echt gaat rondkijken maar niet recht voor een appartementsgebouw. Dit is dus erg normaal dat Issa het niet vanbuiten weet. Toch blijft zij bij een van mijn hoofdverdachten hoor :)

Maar is het nou in Leuven of niet?

Offline Ehlis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #98 Gepost op: 17-02-2016, 19:12:28 »
Maar is het nou in Leuven of niet?
Ja! Aan de vaartkom. Ik ga straks het deeltje in de aflevering nog eens bekijken of het exact die toren is, maar ik dacht van wel.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 2 - opdracht 1 - Ruth bevrijden
« Reactie #99 Gepost op: 17-02-2016, 19:14:40 »
Ja! Aan de vaartkom. Ik ga straks het deeltje in de aflevering nog eens bekijken of het exact die toren is, maar ik dacht van wel.

Dank je!  ::ok::

EDIT Volgens Streetview staan er best veel nieuwe appartementencomplexen aan de Vaartkom. Maar of je vanuit het appartement van Issabel ook echt uitzicht heb op de toren van Vaes en zonen en het opschrift kunt lezen?

En volgens mij is het idd die toren: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-leuven/ook-gebouw-corbeels-verdwijnt-a2134424/


EDIT 2 Hmm, op streetview lijkt er toch echt anders uit te zien dan in mijn herinnering (op streetview zie je het het best vanaf de overkant. Dat heet de Havenkant), ga zelf de aflevering ook maar weer eens terugkijken.


EDIT 3 Het lijkt wél het gebouw op de Vaartkom te zijn. Mijn herinnering had het dus mis  :D

« Laatst bewerkt op: 18-02-2016, 22:13:09 door Whiskers »