Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi  (gelezen 8024 keer)

Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #20 Gepost op: 7-03-2017, 00:55:08 »
edit: oeps verkeerde topic. Leuk die stofbom!

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #21 Gepost op: 7-03-2017, 01:15:47 »

De 2e opdracht: iedereen antwoordt het goed behalve: Davey en Annelies!

-Annelies is hier verdacht omdat ze aanstuurt om Eline van haar juiste antwoord (Marie Curies 2 nobelprijzen) af te laten stappen. Hans is zeer stellig dat dit niet het geval is.
-Dan is Annelies weer verkeerd bezig door Davey op zijn foute antwoord te houden (Déjeuner sur L'herbe is van Manet, ik ben kunsthistoricus haha, die is echt zeker fout van Davey).
-Sam ook verkeerd met Juliettes leeftijd.
-Davey wil wel van zijn plek afstappen voor een volgende vraag zegt hij, en Annelies spoort dit verder aan door te zeggen dat ze vrijwel zeker is dat zijn Monet antwoord goed is. Davey stapt rap van zijn verkeerde plankje af, wat de opdracht doet mislukken. Beiden zeer verdacht hiermee. Bovendien lacht hij als de familieleden in stof verdwijnen  :)

« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 01:30:24 door Nat007 »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #22 Gepost op: 7-03-2017, 01:28:06 »
Trouwens Monet schilderde ook dat schilderij en het hangt in het musée D'Orsay. Ik ben daar nog geweest dus ik dacht ook spontaan aan Monet.
Maakt Annelies al iets minder verdacht

Ja maar het beroemde origineel is van Manet, en Monet schilderde hem later en met geklede dame, ipv naakt, wat het origineel zo beroemd maakte  ;)

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #23 Gepost op: 7-03-2017, 01:46:18 »
Ja maar het beroemde origineel is van Manet, en Monet schilderde hem later en met geklede dame, ipv naakt, wat het origineel zo beroemd maakte  ;)

Hoewel ik Annelies als 2e (en laatste want ik heb nog maar 2 verdachten over) heb, wil ik dit toch even verdedigen. Monet schilderde dit ook, sterker nog: in het Musee D'Orsay in Parijs hangt de versie van Monet. Als je dan naar Parijs bent geweest met je man, en je ziet dat hangen, dan vind ik het helemaal niet zo onlogisch dat je dit zo onthoud dat het schilderij van Monet is, je hebt het immers zo gezien in dit erg bekende museum. Let maar op de reactie van haar man in die kooi die ook Monet zegt, en dan als Annelies haar man ziet zegt ze echt privé 1 tegen 1 zonder dat anderen luisteren, dus niet om de andere kandidaten te overtuigen, van 'Dejeuner sur lherbre, da is toch echt van Monet eh?'

Mij leek ze echt zeker dat dit Monet was, en toegegeven is de vraag smerig gekozen want als je het zo gezien hebt en beide goede antwoorden staan tussen de keuzes.. Zou hetzelfde zijn als ze de uitvoerder van een bekend nummer vragen, maar waarvan de cover echt erg bekend is, miss bekender is dan het origineel en dan beide uitvoerders in de keuzes zetten, tja.., ???

(Dat van dat museum heb ik opgezocht trouwens)
Lomperik..

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2017, 01:55:15 »
Wil geen wijsneus zijn maar ik ben kunsthistoricus en de versie van Manet is echt de beroemde en eerste (hij was ook eerder geboren dan Monet). Was zo aanstootgevend omdat twee heren met een naakte dame picknicken, wat symboliseerde dat ze een prostituee was. Bovendien hangt dit origineel óók in het Museu D'orsay. Had Annelies vast gezien als ze daar geweest is..

Snap wel dat anderen allemaal aan de versie van Monet dachten, het was een instinkvraag en een lastige zeker. Iedereen in die kooi zei Monet meen ik
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 02:04:56 door Nat007 »

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #25 Gepost op: 7-03-2017, 02:17:56 »
Wil geen wijsneus zijn maar ik ben kunsthistoricus en de versie van Manet is echt de beroemde en eerste (hij was ook eerder geboren dan Monet). Was zo aanstootgevend omdat twee heren met een naakte dame picknicken, wat symboliseerde dat ze een prostituee was. Bovendien hangt dit origineel óók in het Museu D'orsay. Had Annelies vast gezien als ze daar geweest is..

Snap wel dat anderen allemaal aan de versie van Monet dachten, het was een instinkvraag en een lastige zeker. Iedereen in die kooi zei Monet meen ik

Je hebt zeker gelijk hoor die van Manet is het origineel en de beroemde, wou alleen maar tonen dat als je toevallig over die versie van Monet alleen hebt gehoord of gezien, dat kan best eh. Vandaar de parallel die ik trek met de muziek. Veel mensen verwarren Monet en Manet dat wel, maar zelfs al was het Van Gogh en Manet waren die beiden dit geschilderd hadden, en ze staan bijvoorbeeld beide ertussen, tja welke is het dan, dan moet je eigenlijk beide goedkeuren vind ik. Want de vraag was toch niet 'Wie schilderde het orginele DSL' eh? Toch gewoon 'Wie schilderde DSL?' Beetje rare vraag dan ook van de makers, maar wel erg handig voor de Mol :D
Lomperik..

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #26 Gepost op: 7-03-2017, 04:39:24 »
Het komt er op neer 10 vragen te beantwoorden met 6 mensen. Je hebt  maar 4 goeie antwoorden nodig om de proef te doen slagen.
Als de mol bij die 4 zit, is een 5de nodig.

Zolang er geen 2 foute antwoorden gegeven  zijn door de niet-mollen, is het als mol aangewezen om zelf correct te antwoorden, om zo maximaal te kunnen beïnvloeden.

Halen de niet-mollen:
- 5 op 5: mol is in principe niet nodig om 10 te halen. Als er 4 heel zeker zijn, dan kan hij buitenspel gezet worden.
- 4 op 5: idem
- 3 op 5: Er moeten 4 goede antwoorden gevonden worden, de mol kan daarvan 1 claimen door goed te antwoorden. In de tweede ronde kunnen er weer fout antwoorden, waardoor de kans stijgt dat de mol aan zet komt en dus kan saboteren ook --> slaagkans daalt.
- 2 op 5: idem
- 1 op 5: idem
- 0 op 5: idem


Indien deze kandidaat de mol is:
Robin: 1ste vraag - rode lantaarn
Nog geen foute antwoorden. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet hij

Hans: 2de vraag - vlinder
Nog geen foute antwoorden. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet hij

Eline - 3de vraag - Marie Curry
Nog geen foute antwoorden. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet ze

Annelies - 4de vraag - hoogste gebouw
Nog geen foute antwoorden. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet ze niet (onmols)

Sam - 5de vraag - Woodstock
Nog maar 1 fout antwoord. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet hij

Davey - 6de vraag - Monet
Nog maar 1 fout antwoord. Goed antwoorden om zijn invloed zo groot mogelijk te houden.
--> doet hij niet (onmols)

In theorie zijn enkel Davey en Annelies onmols.
Vreemd hé, fout antwoorden en niet verdacht worden. Goed antwoorden en dit als mogelijks mols aanzien!

Dit is natuurlijk in theorie. Als de mol merkt dat er veel twijfel is, dan kan ie toch fout antwoorden in de hoop dat ie gekozen wordt.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 04:43:53 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline NF07

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #27 Gepost op: 7-03-2017, 07:48:13 »
Moloproller, ik snap helemaal niets van jouw theorie vrees ik, kan je deze wat verduidelijken? Want je zegt altijd dat iedereen als hij-zij de Mol is moet goed antwoorden om zijn of haar invloed te vergroten, ik zou niet weten waarom?

Jouw eerste stukje van dat als er 4/6 goed zijn en deze 4 verzetten zich, dat dan de proef lukt dat kan ik volgen. Maar al wat volgt, met dat zolang er geen 2 fout zijn de Mol goed moét antwoorden, daar ben ik je helemaal kwijt  ???
Lomperik..

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #28 Gepost op: 7-03-2017, 08:07:17 »
@Moloproller.

Is het risico van goed te staan niet te groot?

stel Eline (mijn nr 2, want ik heb niemand anders meer behalve haar en Annelies)
staat bewust goed ervan uit gaande dat je gelijk heb.

Ze sturen haar voor vraag 7 en één van de andere weet dit. Dan kan ze niet anders dan goed staan.

Een tweede bedenking: wat als iedereen goed staat en ze zijn van de andere antwoorden zekerder.
Dan blijf je als mol goed staan, en kun je niks meer doen.
klaar voor de strijd

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #29 Gepost op: 7-03-2017, 09:51:12 »
Een tweede bedenking: wat als iedereen goed staat en ze zijn van de andere antwoorden zekerder.
Dan blijf je als mol goed staan, en kun je niks meer doen.

Maar als je als Mol van de groep niet meer verder mag lopen heeft fout staan ook geen zin.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #30 Gepost op: 7-03-2017, 10:05:18 »
Ook waar.

Mijn 2de argument is dus ongeldig.
klaar voor de strijd

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #31 Gepost op: 7-03-2017, 10:12:58 »
Waarom zou Davey onmols zijn? Hij heeft gewoon geluk dat Annelies hem helpt bij de sabotage doordat ze zo zeker is van Monet.
Achteraf zegt Sam ook dat hij het verdacht vond dat Davey hier zo vlot in mee ging en wegstapte.
Sam liet al eerder weten Davey te verdenken btw.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #32 Gepost op: 7-03-2017, 10:39:49 »
Moloproller, er zijn zelfs 5 juiste antwoorden nodig, 4 om vak 7 t/m 10 op te vullen en 1 om de bezoekers te bevrijden.

Ik denk dat de mol wel fout wil staan. Wie weet gaan er kandidaten mee in dat antwoord en willen ze dat je afstapt. En je kan in de discussie genoeg doen om iemand met een fout antwoord af te laten stappen.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 -
« Reactie #33 Gepost op: 7-03-2017, 10:44:29 »
Moloproller, ik snap helemaal niets van jouw theorie vrees ik, kan je deze wat verduidelijken? Want je zegt altijd dat iedereen als hij-zij de Mol is moet goed antwoorden om zijn of haar invloed te vergroten, ik zou niet weten waarom?

Jouw eerste stukje van dat als er 4/6 goed zijn en deze 4 verzetten zich, dat dan de proef lukt dat kan ik volgen. Maar al wat volgt, met dat zolang er geen 2 fout zijn de Mol goed moét antwoorden, daar ben ik je helemaal kwijt  ???
Ja, het is wat ingewikkeld.
Het komt er op neer dat er 10 vragen moeten beantwoord worden. Aangezien er al 6 kandidaten zijn, moeten er nog 4 beantwoord worden. Dit maakt dus dat er nog 4 goede antwoorden gegeven moeten worden.
(tot zover ben je wsl mee)

Als er op de eerste 5 vragen van de niet-mollen minstens 4 juist zijn, dan kunnen die 4 niet-mollen ingezet worden voor de tweede ronde vragen. Om uit te spelen hebben ze ook maar 4 antwoorden meer nodig en is de mol in principe niet meer nodig. 10-6-4=0
(ik hoop dat je die redenatie begrijpt)

Als er maar 3 of minder niet-mollen correct antwoorden, hebben ze om, als ze alle kandidaten met een correct antwoord een 2de keer laten spelen, nog steeds 1 nodig om uit te spelen. 10-6-3=1
Als de mol hier correct antwoord, dan zal ie wsl nog de tweede ronde spelen, en dus verdere invloed hebben op het spel.

En zo kom je dus bij: zolang er geen 2 foute antwoorden gegeven zijn, moet je goed antwoorden om zo veel mogelijk invloed te hebben op het verdere spel.

Nu waren er 4 goede antwoorden, als mol moet je zorgen dat je daarbij bent, zodat je verder invloed had op het spel.

Maar als je als Mol van de groep niet meer verder mag lopen heeft fout staan ook geen zin.
Inderdaad!

@Moloproller.

Is het risico van goed te staan niet te groot?

stel Eline (mijn nr 2, want ik heb niemand anders meer behalve haar en Annelies)
staat bewust goed ervan uit gaande dat je gelijk heb.

Ze sturen haar voor vraag 7 en één van de andere weet dit. Dan kan ze niet anders dan goed staan.
Ga je ervan uit dat ze de mol is?
Zoals het nu liep, moet ze vermijden van als 7de te gaan! Doordat er 4/6 gehaald wordt, moet je zorgen dat je als 10de kan gaan voor de beslissende vraag, want een 3de ronde vragen komt er niet, dus kan je enkel via de beslissende 10de vraag de boel nog saboteren.

Was er 5 of 6 op 6 gehaald, dan is dit pech voor de mol, de kandidaten spelen goed. Enige dat je nog kan proberen is de groep ervan te overtuigen om voor een fout antwoord (bij 5/6).

Was er 3 op 6 (of minder) gehaald, dan kan je voor de 7de, 8ste of 9de vraag gaan en die correct beantwoorden. Er is sowieso iemand die een 3de keer moet gaan om de 10 vraag te beantwoorden, dan kan is het als jou als mol de groep daarvan te overtuigen en daarvoor gaan (en hopen dat er bij de andere nog ergens eens foutje valt)  
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #34 Gepost op: 7-03-2017, 10:49:36 »
Moloproller, er zijn zelfs 5 juiste antwoorden nodig, 4 om vak 7 t/m 10 op te vullen en 1 om de bezoekers te bevrijden.
Dat kan, want ik weet niet hoe het verdere verloop was na de 10 vragen. Ik zag precies nog palen, had dit nog een bedoeling?

Als er idd nog één extra nodig is, dan is de kans dat de mol in een tweede fase kan saboteren, des te groter. Dus correct antwoorden in de eerste is beste. Pas in een uitgedunde groep in de 2de of 3de ronde toeslaan. Op een moment dat missen dodelijk is.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #35 Gepost op: 7-03-2017, 11:03:05 »
Ik denk alleszins dat Eline of Annelies, maar dit terzijde.

Ik volg je gedachtengang niet, ik zal proberen uit te leggen waarom:

De kandidaten wisten toch nooit of ze goed of fout waren.
Het enige wat ze wisten is dat enkel mensen die goed stonden zouden doorgaan.
Dit was echter gokken, aangezien niemand zeker was van zijn/haar antwoord (behalve de mol  :-X)
Dus ik volg de redenering niet dat de mol eerst goed moest staan en in fase 2 pas molt.
Die zou opgaan als ze zeiden: goed, fase 1 is klaar. Davey en Annelies, jullie staan fout. De rest staat goed.
Maar nu wist niemand hoe ze stonden.


In mijn ogen maakt het niet uit wanneer er een fout antwoord gegeven wordt.
Echter moet of de mol fout staan en overtuigen dat die goed staat
of de mol moet iemand die fout staat overtuigen dat die goed staat.


klaar voor de strijd

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #36 Gepost op: 7-03-2017, 11:12:55 »
In deze opdracht vond ik Annelies eerst superverdacht, maar na alles nog eens te bekijken net minder.
Ze geeft een verkeerd antwoord op haar vraag, maar ik denk niet dat ze Annelies ooit gingen gebruiken voor een 2de vraag aangezien het mij logisch lijkt dat de Notre-Dame niet het hoogst is. Daarna wil ze haar mol Eline buitenspel zetten door te zeggen dat haar vraag verkeerd is. Dit leek me de makkelijkste vraag en toch een gevaarlijke tactiek als mol om zo iemand buitenspel te zetten? Deze actie lijkt me meer te verklaren als kandidaat door jouw mol buitenspel te zetten en je een beetje verdacht te maken. Daarna denkt ze te weten dat Davey zeker juist staat, haar man zei ook meteen: dat moet Monet zijn. Dus ik ga er vanuit dat ze echt Monet dacht.


Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #37 Gepost op: 7-03-2017, 11:17:46 »
Ik denk alleszins dat Eline of Annelies, maar dit terzijde.

Ik volg je gedachtengang niet, ik zal proberen uit te leggen waarom:

De kandidaten wisten toch nooit of ze goed of fout waren.
Het enige wat ze wisten is dat enkel mensen die goed stonden zouden doorgaan.
Dit was echter gokken, aangezien niemand zeker was van zijn/haar antwoord (behalve de mol  :-X)
Dus ik volg de redenering niet dat de mol eerst goed moest staan en in fase 2 pas molt.
Die zou opgaan als ze zeiden: goed, fase 1 is klaar. Davey en Annelies, jullie staan fout. De rest staat goed.
Maar nu wist niemand hoe ze stonden.


In mijn ogen maakt het niet uit wanneer er een fout antwoord gegeven wordt.
Echter moet of de mol fout staan en overtuigen dat die goed staat
of de mol moet iemand die fout staat overtuigen dat die goed staat.
Volgens mijn redenatie is het maar de mol die moet weten wie juist heeft geantwoord, de kandidaten niet hé.

Nja, ik hoop dat je gelijk hebt, want mijn mol Davey antwoordde fout, bij nog maar 2 foute antwoorden.
Hoe moet al hopen dat de groep een inschattingsfout maakt en had weinig eigen hand in het verdere verloop.

En gelukkig voor hem (als mol) maakte de groep die fout.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #38 Gepost op: 7-03-2017, 12:00:06 »
Als er idd nog één extra nodig is, dan is de kans dat de mol in een tweede fase kan saboteren, des te groter. Dus correct antwoorden in de eerste is beste. Pas in een uitgedunde groep in de 2de of 3de ronde toeslaan. Op een moment dat missen dodelijk is.
Maar je hebt er toch niks aan om na een goed antwoord alsnog op een fout antwoord te staan als je dan daarna op die plaats moet blijven staan en niet nóg een derde vraag mag beantwoorden? (Omdat andere kandidaten verder gaan lopen om vragen te beantwoorden)

Kun je beter (lijkt mij) de kans groter maken dat de kandidaten moeten gaan voor of jouw foute antwoord of iemand anders die fout staat.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 2 - Bezoek in een kooi
« Reactie #39 Gepost op: 7-03-2017, 12:37:41 »
Maar je hebt er toch niks aan om na een goed antwoord alsnog op een fout antwoord te staan als je dan daarna op die plaats moet blijven staan en niet nóg een derde vraag mag beantwoorden? (Omdat andere kandidaten verder gaan lopen om vragen te beantwoorden)

Kun je beter (lijkt mij) de kans groter maken dat de kandidaten moeten gaan voor of jouw foute antwoord of iemand anders die fout staat.
Daarom dat je zodanig moet uitspelen dat je op een positie komt die bepalend is. Zorgen dat je die 10de vraag kan doen.  Hopen dat er bij de 9 vorige vragen zo veel mogelijk kandidaten fout antwoorden zodat de kans groter wordt dat je die beslissende vraag kan spelen.
#HetIsTochWaarZeker!?