Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock  (gelezen 11776 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #40 Gepost op: 7-03-2017, 16:05:18 »
Maar daar is geen tijd voor...

Niet op dat moment zelf maar als je het als slimme deelnemer onthoudt kan je het later misschien opzoeken. En wij molloten hadden het al lang uitgezocht natuurlijk.

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #41 Gepost op: 7-03-2017, 16:06:38 »
Allemaal wel leuk hoor die verdenkingen naar Davey, maar het resultaat is er niet. Deze opdracht had niet mogen lukken: ze hebben slechts één gps weten weg te strepen. Dat geeft nog een kans van 1 op 7 dat ze wel goed zitten. Dat is een veel te kleine kans voor een mol om te benutten.
Davey (en Hans) had als hij de mol was heel eenvoudig in het begin al verkeerd kunnen rijden waardoor ze op het eind niet zo dicht bij dat kantoor zouden komen.
Daarom laat ik Davey definitief vallen. Als hij wel de mol blijkt te zijn, ben ik diep teleurgesteld in hem als mol. (hij is voor de rest wel een leuke kandidaat hoor!)

Ik vond dit trouwens een prachtige, unieke opdracht. Veel molopties. Toch wel een van de mooiste van het seizoen!
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 16:08:09 door Bob De Mol »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #42 Gepost op: 7-03-2017, 16:12:59 »
Allemaal wel leuk hoor die verdenkingen naar Davey, maar het resultaat is er niet.

Helemaal eens. Als de opdracht mislukt was hadden we een hele andere discussie gehad omdat hij ook zo snel zijn vinger opstak. Maar vet geslaagd dus dat is echt niet recht te praten voor een mol.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #43 Gepost op: 7-03-2017, 19:26:36 »
Als je als mol in het groepje zit dat de woorden moet opzoeken, is het toch heel gemakkelijk woorden in de taal te noemen van de gps die juist níet uitmoest? Ze hebben onmogelijk tijd elkaar te controleren en zitten allen voor zichzelf in de verschillende boekjes te zoeken...maar dit is niet gebeurd geloof ik.

Ja maar dát is link, met Robin in die groep...
Ze hebben het woordenboek van de goede gps niet he? We weten volgens mij niet in welke taal de goede gps was? Of ik heb het niet gehoord. Maar dan zou de mol, als die in de bibliotheekgroep zat, uit zijn hoofd moeten weten wat links en rechts is in die 8e taal, en moeten hopen dat Robin niet uit zn plaat gaat en het na wil trekken. Als je dan ontdekt wordt is het spel afgelopen.. Kan me niet voorstellen dat de mol zo een risico zou lopen

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 -
« Reactie #44 Gepost op: 7-03-2017, 19:41:11 »
Excuses, had die drie van een andere poster hier overgenomen, en nu pas de serie teruggekeken.

Hysduim van Annelies was fout, yup. Maar de rest was ermee eens en 'duimgooi' voor liften is ook wel erg moeilijk?

Ze komt wel met het allereerste goede woord; "Gaatjesdrukker moet het zijn, dat kan niet anders". Wil ze als mol eerst goede sier maken? Is dat een goed begin voor een mol? Misschien.. Maar des te langer dat eerste contact uitblijft, des te langer Davey en Hans moesten blijven wachten op de vertrekplaats.


Wat raar dat meerdere mensen dit zeggen. We kunnen het door de montage niet helemaal exact volgen sowieso. Maar het enige wat Annelies steevast doet, is napraten.

Dus Robin zegt "gaatjesmaker", Annelies zegt "gaatjes". Robin zegt "drukker", Eline zegt "gaatjesdrukker", Sam zegt: "drukker, ja, ik denk het wel".  Dan wordt er gemonteerd, weten we niet wat er is gezegd. Annelies zegt "gaatjesdrukker, kan niet anders". Maar we weten niet hoe lang ze daar al over aan het praten zijn, wie er loopt te rekken, en of ze het allemaal al eens zijn.

Zelfde met bababroeikas. Iedereen stemt voor kleinbroeikas. Dan maakt het niet meer uit dat Annelies d'r vinger niet opsteekt.

Eline helpt ook niet mee trouwens lijkt het.

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #45 Gepost op: 7-03-2017, 20:06:16 »
In de uitleg van de opdracht naar Davey en Hans toe benadrukt Robin dat Davey & Hans woorden moeten roepen die zij op moeten zoeken, in plaats van dat zij Nederlandse woorden opzoeken en aan Davey en Hans geven. Hij zegt ook al meteen van, op een gestreste manier zoals Robin dat de hele opdracht wel doet "zeg dan een woord!"
Robin zegt dit vaker en denkt heel erg vanuit de andere talen naar Nederlands in plaats van van Nederlands naar de andere talen. Minder handig want de woorden van een van de gps kan sowieso niet gevonden worden omdat die er niet tussen zit.

Doorgaand op mijn vorige post. Omdat ze sintristora moeten opzoeken zegt Robin dat Sinistra links is in het Latijn. Davey denkt dat het Grieks is, maar Robin zegt dat ze geen Grieks hebben maar gaat opnoemen welke talen ze dan wel hebben (onmols, mijn inziens).
We zien dan Annelies die het over lijevo heeft en Robin die zegt dat ze links allemaal hebben opgezocht. Dit geeft de conclusie dat links bijna overal venstre of lijevo is. Eline zegt "of Levý". Davey vraagt dan of dat per taal kan. Dan willen ze het gaan opnoemen "in het Tsjechisch links is... waar staat het." Dan wordt het donker "Putain, we moeten hier weg weer". (In het Tsjechisch is het Levý)

Dan gaan er een aantal Afrikaanse woorden na elkaar fout. Dit kan dus heel tactisch van de Mol zijn geweest. Net nu ze op een goede manier bezig waren (links opzoeken in verschillende talen) kunnen ze even niet verder. Hoopt de mol dat er daarna weer vanuit de gps-talen naar Nederlands wordt gedacht in plaats van andersom?

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #46 Gepost op: 7-03-2017, 20:40:14 »
Het belangrijkste wat ik uit deze aflevering afleid is dat Hans keihard Davey verdenkt.
Hans ligt uit het spel... Conclusies trekken...
#teamamaimiljaarde

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #47 Gepost op: 7-03-2017, 22:19:31 »
Het belangrijkste wat ik uit deze aflevering afleid is dat Hans keihard Davey verdenkt.
Hans ligt uit het spel... Conclusies trekken...
Waarom verdenkt Hans keihard Davey?
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Molbelg

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #48 Gepost op: 7-03-2017, 22:20:45 »
Omdat Hans net het tegenovergestelde doet van Davey wilt doen. Heel de opdracht lang.
#teamamaimiljaarde

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #49 Gepost op: 7-03-2017, 22:22:38 »
Omdat Hans net het tegenovergestelde doet van Davey wilt doen. Heel de opdracht lang.
Beetje gemakkelijke conclusie, toch?
Maar ik geef toe, ik wil het niet uitsluiten

Edit:
Hans kan op Davey zitten en daarbij juist zijn, als iedereen op Davey zit... Of gewoon meer vragen juist hebben.
Nuja, die kans is natuurlijk ook vrij klein.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2017, 22:28:30 door Moloproller »
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #50 Gepost op: 7-03-2017, 23:14:30 »
Hahaha, leuke Moedermol!
#HetIsTochWaarZeker!?

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #51 Gepost op: 7-03-2017, 23:15:39 »
Ik kreeg bij deze opdracht ook het idee dat Hans Davey aan het uittesten was.

Maar ik streep Davey door door deze opdracht alsnog te halen
You'll never walk alone

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #52 Gepost op: 8-03-2017, 00:32:45 »
Even een heel raar zijstapje. Is er in de opdracht gezegd dat als een gps eenmaal uitgezet was , deze ook uit moest blijven? In beeld zeker niet , maar kan me wel indenken dat dit zo wel gezegd zal zijn.

Maar de tomtom due ik heb kun je ook op een know een soort lijst overzicht krijgen van de route en dat zijn dus gewoon woorden. En dat zou de opdracht al makkelijker hebben gemaakt. Of je zou kunnen proberen om alle gps op 1 na het geluid zachter te zetten .

Kortom deze proef hebben ze t zich zelf moeilijker gemaakt dan nodig en toch geslaagd.
Ik Ben weer wat wijzer......

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #53 Gepost op: 8-03-2017, 00:47:08 »
Of gewoon bij instellingen kijken in welke taal hij stond?  ;)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #54 Gepost op: 8-03-2017, 01:31:12 »
Wat een super bedachte opdracht ::bravo::, ik dacht wel dat hij onhaalbaar zou zijn, maar wonder boven wonder halen ze hem toch :o. Dikke streep door Davey. Een mol gaat echt niet "per ongeluk" de goeie kant op rijden.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #55 Gepost op: 8-03-2017, 08:22:50 »
Of gewoon bij instellingen kijken in welke taal hij stond?  ;)

Dacht ik ook tijdens de uitzending. Ik vermoed dat er een extra rijtje regels was dat we niet gehoord hebben. ;D

Offline JijBentDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #56 Gepost op: 8-03-2017, 08:47:49 »
Was Robin hier trouwens Annelies uit aan het testen door aan de telefoon door te geven dat ze op de 2e of 3e etage zitten, en dan eerst Annelies 2e etage laat zeggen (zeker aangezet door Robin) en vervolgens direct corrigeert naar de 3e etage?

Bij deze opdracht vond ik zowel Annelies als Eline weer verdacht, al lijkt het me wel geweldig als Robin op het moment dat we hem terug zien lopen om de telefoon te pakken stiekem een envelop had meegenomen. (Als dit was gebeurd hadden we daar wel iets van meegekregen denk ik)

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #57 Gepost op: 8-03-2017, 10:43:40 »
Dat denk ik ook.

Bovendien geven de navigatie systemen behalve in woord ook in beeld de route aan. Als de mol in het begin expres verkeerd rijdt zal er ongetwijfeld een navigatiesysteem protesteren. De start van de route kan voor de meeste bestemmingen gelijk zijn bijvoorbeeld om de stad uit te komen.
Dat brachten ze wel in beeld en bij de eerste kruising waren er onmiddellijk verschillende opties.

Offline Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #58 Gepost op: 8-03-2017, 10:45:49 »
Omdat we één van de oplossingen gemist hebben (en omdat je maar nooit weet of er misschien een aanwijzing in zit) heb ik nog eens naar de rest van de woorden gekeken.

Te zien op de bordjes:
Appel
Rymer
Tongetjie
Mol
Plaat
Pyn
Prop
Muur
Klets

Niet in beeld maar over de telefoon genoemd:
Joggie
Klein

Vast niet de hele lijst, maar misschien kunnen we er iets mee?
« Laatst bewerkt op: 8-03-2017, 11:34:13 door Vangu Vegro »
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 5: opdracht 1 - GPS Shock
« Reactie #59 Gepost op: 8-03-2017, 12:03:24 »
Davey wil navigeren, wil achter het stuur zitten, ziet de navigatiesystemen niet terwijl er nota bene 2 aan het portierraam hangen waar hij in stapt. Begint over Grieks waarvan geen woordenboek is, rekt tijd  door de anderen de talen te laten herhalen + het woord links  in alle talen te laten noemen  waarbij  woord en taal genoemd moeten worden ( resultaat lamp uit)

Prima strategie toch om per taal te weten wat links is? Davey komt hier al snel mee. Als de anderen vanaf dat moment hier consequent voor hadden gekozen waren ze daar meer mee opgeschoten dan hoe het nu ging.