Ja klopt, misschien had ik er niet goed over nagedacht, want ik dacht intuïtief dat dat ook de simpelste manier was om dat aan de mol te laten weten. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je zo'n handgebaar als mol verkeerd interpreteert, want er zal weinig ruimte tot oefenen zijn geweest. Zeker niet met Gilles zelf.
Nee, je maakte zeker een goed punt hoor, maar ik wilde gewoon aangeven dat "de meeste kijkers" geen criterium mag zijn. De meeste kijkers hier hadden de Mol in Nederland niet gevonden zoals je wel weet.
Ik ga hier toch meer af op Gilles zijn "door wat ik hier nu verteld heb", want dat lijkt me ook het meest ondubbelzinnig voor de Mol en het makkelijkst te verstoppen voor de kijker, want een groot deel denkt dat de specifieke vraag verraadde aan de Mol wie de afvaller was, een ander deel denkt aan het aantal woorden dat die vraag had, een ander deel denkt aan die 10. En uiteindelijk wie er ook gelijk heeft, je kan niet zeggen wie dan de afvaller was.
Een specifiek gebaar of een blik is zichtbaarder voor de kandidaten en voor ons denk ik.