Poll

Wie is ... de mol?

Bahador
17 (16.5%)
Lloyd
19 (18.4%)
Pieter
67 (65%)

Totaal aantal stemmen: 103

Auteur Topic: Wie is .... de mol?  (gelezen 38483 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #180 Gepost op: 11-04-2018, 11:20:25 »
Baha vind ik uiteindelijk toch minder verdacht. Op wieisdemol.be werd door iemand ook terecht opgemerkt dat Baha Gilles nou niet echt in de gaten hield, terwijl die laatste de mol (door handgebaren of een code woord, denk ik) op de hoogte moest brengen van de afvaller. Bovendien werd er erg de nadruk gelegd op Baha's reacties in de montage.

Met een codewoord hoef je hem toch niet aan te kijken? Het zou je net minder verdacht kunnen maken zo als je Gilles maar casual aankijkt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #181 Gepost op: 11-04-2018, 11:25:02 »
Ik vind Pieter juist acteren af en toe. Het moment dat ie twee pasvragen koopt bijvoorbeeld komt op mij amateuristisch gespeeld over.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #182 Gepost op: 11-04-2018, 12:53:09 »
Met een codewoord hoef je hem toch niet aan te kijken? Het zou je net minder verdacht kunnen maken zo als je Gilles maar casual aankijkt.

Daar heb je een punt. Dan is het niet nodig, inderdaad. Toch werden juist de handgebaren van Gilles opgemerkt door kijkers, dus ik vermoed dat dat meer voor de hand ligt. Tenzij de mol eerst apart werd geïnformeerd, natuurlijk.

Ik denk trouwens niet dat er als mol veel te winnen is door alleen casual naar Gilles te kijken. Baha vertoont zowel als mol of als kandidaat atypisch gedrag, vind ik. Dat maakt hem lastig te peilen.

Ik vind Pieter juist acteren af en toe. Het moment dat ie twee pasvragen koopt bijvoorbeeld komt op mij amateuristisch gespeeld over.

Vind ik ook. Bij Joke heb ik dat alleen de hele tijd (maar misschien is ze gewoon zo). Volgende keer hoop ik op meer duidelijkheid. Een van die twee zal toch een keer flink moeten gaan bijdragen aan de pot...

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #183 Gepost op: 11-04-2018, 12:57:08 »
Daar heb je een punt. Dan is het niet nodig, inderdaad. Toch werden juist de handgebaren van Gilles opgemerkt door kijkers,

Daar zeg je het: door kijkers. Is dat diezelfde groep die met 30% nog op Jeffrey zat ook al had hij 3000 euro binnen gebracht met Katrien? Ik wil maar zeggen dat wat wij als kijker verdacht vinden, niet noodzakelijk ook verdacht is.

dus ik vermoed dat dat meer voor de hand ligt.

Nice one ::rofl::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #184 Gepost op: 11-04-2018, 13:43:19 »
Ik vind Pieter juist acteren af en toe. Het moment dat ie twee pasvragen koopt bijvoorbeeld komt op mij amateuristisch gespeeld over.
Het lukt hem daar niet om te spelen: ik vind het erg maar ik doe het toch maar.  ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #185 Gepost op: 11-04-2018, 13:47:00 »
Het lukt hem daar niet om te spelen: ik vind het erg maar ik doe het toch maar.  ;D

Waarbij aangetekend moet worden dat dit niet per se mols hoeft te zijn. Het kan ook een kandidaat zijn die het helemaal niet erg vindt om 1000 euro uit de pot te halen maar wel die schijn op wil houden omdat het misschien niet zo chic is (als priester) om te doen.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #186 Gepost op: 11-04-2018, 13:50:10 »
Waarbij aangetekend moet worden dat dit niet per se mols hoeft te zijn. Het kan ook een kandidaat zijn die het helemaal niet erg vindt om 1000 euro uit de pot te halen maar wel die schijn op wil houden omdat het misschien niet zo chic is (als priester) om te doen.

Ja, daar dacht ik ook aan. Als mogelijkheid.



Nice one ::rofl::

Oeps.  :)


Daar zeg je het: door kijkers. Is dat diezelfde groep die met 30% nog op Jeffrey zat ook al had hij 3000 euro binnen gebracht met Katrien? Ik wil maar zeggen dat wat wij als kijker verdacht vinden, niet noodzakelijk ook verdacht is.


Nogmaals au. :) Ja klopt, misschien had ik er niet goed over nagedacht, want ik dacht intuïtief dat dat ook de simpelste manier was om dat aan de mol te laten weten. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je zo'n handgebaar als mol verkeerd interpreteert, want er zal weinig ruimte tot oefenen zijn geweest. Zeker niet met Gilles zelf.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2018, 13:51:49 door Amethyst »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #187 Gepost op: 11-04-2018, 14:13:08 »
Waarbij aangetekend moet worden dat dit niet per se mols hoeft te zijn. Het kan ook een kandidaat zijn die het helemaal niet erg vindt om 1000 euro uit de pot te halen maar wel die schijn op wil houden omdat het misschien niet zo chic is (als priester) om te doen.
Waarom zei hij het later dan in de groep?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #188 Gepost op: 11-04-2018, 14:28:04 »
Later werd iedereen in het kringgesprek wel gedwongen het eerlijk te zeggen. Anders kloppen de cijfers niet, is er dus een leugenaar, en gaan ze nog eens goed kijken wie het schaamrood op de kaken krijgt ;)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #189 Gepost op: 11-04-2018, 14:32:43 »
Ja klopt, misschien had ik er niet goed over nagedacht, want ik dacht intuïtief dat dat ook de simpelste manier was om dat aan de mol te laten weten. Nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat je zo'n handgebaar als mol verkeerd interpreteert, want er zal weinig ruimte tot oefenen zijn geweest. Zeker niet met Gilles zelf.

Nee, je maakte zeker een goed punt hoor, maar ik wilde gewoon aangeven dat "de meeste kijkers" geen criterium mag zijn. De meeste kijkers hier hadden de Mol in Nederland niet gevonden zoals je wel weet. ;D

Ik ga hier toch meer af op Gilles zijn "door wat ik hier nu verteld heb", want dat lijkt me ook het meest ondubbelzinnig voor de Mol en het makkelijkst te verstoppen voor de kijker, want een groot deel denkt dat de specifieke vraag verraadde aan de Mol wie de afvaller was, een ander deel denkt aan het aantal woorden dat die vraag had, een ander deel denkt aan die 10. En uiteindelijk wie er ook gelijk heeft, je kan niet zeggen wie dan de afvaller was. ;)

Een specifiek gebaar of een blik is zichtbaarder voor de kandidaten en voor ons denk ik.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #190 Gepost op: 11-04-2018, 16:36:16 »
Ik vraag me af wat de mol eigenlijk heeft aan het weten wie er zou afvallen.
Proberen deze afvaller een koffer met een hoog bedrag in de maag te splitsen heeft geen zin. De mol zou zich hiermee alleen maar verraden. Bovendien kan door de mogelijkheid om pasvragen te kopen de uitslag veranderen.

Volgens mij was de opmerking van Gilles over de bewuste vraag en het feit dat de mol op de hoogte was alleen maar bedoeld om de boel op stang te jagen.
De mol blijft in zijn holletje zitten, moet er alleen voor zorgen voldoende geld te hebben om pasvragen te kunnen kopen en af en toe wat olie op het vuur gooien.

Dit spel spelen zonder dat de Mol weet wie de afvaller is, is waardeloos. Er is een wezenlijk verschil tussen als Mol weten dat die 3000 euro er al sowieso uit gaat of dat niet weten. Je hele tactiek staat of valt er mee.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #191 Gepost op: 11-04-2018, 16:55:42 »
Die 3000 komt er niet in als de mol een pasvraag koopt. Op wat eruit gaat heeft de mol geen invloed omdat die niet kan voorspellen wie het slachtoffer wordt.

Maar dan impliceer je dat de Mol zijn handen MOET vuil maken hiervoor. Dat maakt van een erg gelaagde opdracht een heel simpel spelletje. Ik vind de schoonheid van dit spel dat je als Mol geen euro moet bieden om hier in plaats van 3000 euro te verdienen minstens 500 euro te verliezen.

Maar ik snap dat dat uit een Joke-tunnel moeilijk te verteren is. ;D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #192 Gepost op: 11-04-2018, 17:52:53 »
Vanuit de gedachte dat Baha de mol is klopt jouw verhaal maar misschien is het verhaal wel mooier dan de werkelijkheid ;)

Oh nee, mijn verhaal klopt prima voor Pascale, Katrien en Lloyd ook. Het klopt zelfs voor Joke en Pieter ook, want die bieden slechts 1/3 van hun koffertje.

Het punt is dat je de Mol meer wapens geeft als je hem de afvaller geeft. Wat de Mol er dan mee doet, is zijn zaak. Ik zie ook geen reden om er van uit te gaan dat Gilles hier liegt over het inlichten, want wat zeg je dan in aflevering 9?

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #193 Gepost op: 11-04-2018, 18:03:47 »
Als mol weet je meer dan de kandidaten - hiermee kun je zeker zorgen dat er geld uit de pot gaat....

Als de oorspronkelijke afvaller de €0 heeft kun je:
* zelf een geldkoffer hebben en ofwel pasvragen kopen ofwel afwachten of een andere kandidaat dit doet (ik ga er hierbij vanuit dat de Mol hier eventueel over wordt ingelicht zodat hij/zij niet meer hoeft te bieden van zodra er al pasvragen binnen zijn.


Als de oorspronkelijke afvaller de €0 niet heeft
* heb je dit als Mol evt zelf beïnvloed door 1 van de €0 koffers te pakken (dan ben je Baha) en weet  je dar de opdracht of mislukt is doordat de oorspronkelijke afvaller (die dus een geldkoffer heeft) afvalt of doordat er pasvragen gekocht zijn. 
* koop je pasvragen zodat in elk geval de opdracht mislukt en hoop je dat niet 1 van de 2 €0 koffers de nieuwe afvaller wordt door pasvragen van anderen...Dit zou ik als Mol liever niet doen, omdat je dan pasvragen “moet” kopen als niemand anders het doet.

Enige situatie die je echt niet wil is een oorspronkelijke afvaller met €0 én jij €0, maar dat moet te vermijden zijn normaa gezien

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #194 Gepost op: 11-04-2018, 18:36:59 »
Steve, Bahador of Pieter

Kan geloof ik nog niet echt goed kiezen
En ook Pascalle vind ik nog wel verdacht  ;D
You'll never walk alone

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #195 Gepost op: 11-04-2018, 18:48:28 »
Joke ondanks deze aflevering nog steeds het meest verdacht bezig, maar gevoelsmatig niet mijn mol.

Daarna Pieter, Baha en Steve, waarbij ik die laatste vooral het geven van een juist antwoord bij het abseilen kwalijk neem.

Pascale weinig verdachte acties, maar kan ik ook niet echt ergens op afstrepen.

Lloyd daalt flink en Katrien is de mol niet.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #196 Gepost op: 11-04-2018, 18:53:27 »
Nee, Gilles zal niet liegen maar mijn punt was dat de mol daar niet zoveel mee kan omdat deze kennis niet voorspelt wie er werkelijk gaat afvallen en of die afvaller geld meeneemt.

Maar de Mol hoeft de uiteindelijke afvaller ook niet te weten. Enkel de oorspronkelijke afvaller speelt een rol, als die geen koffer met 0 euro heeft, dan verlies je altijd 500 euro op zijn minst.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #197 Gepost op: 12-04-2018, 10:34:11 »
Twee dagen geleden overgestapt van Steve naar Joke. Steve te zeer bezig met zichzelf verdacht maken en Joke leek me een prima actrice.

Na enig nadenken en herbekijken van afleveringen stap ik over van Joke (die mogelijk toch echt de meest fanatieke kandidate is) naar Katrien en ik blijf bij haar tot ze eruit gaat.
Op dit moment wordt ze hier het minst verdacht van het hele stel, maar ik denk dat in haar een heel subtiel werkende mol schuil gaat, die meer geld uit de pot weet te houden dan nu in de tussenstanden lijkt.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #198 Gepost op: 12-04-2018, 11:19:52 »
Op dit moment wordt ze hier het minst verdacht van het hele stel, maar ik denk dat in haar een heel subtiel werkende mol schuil gaat, die meer geld uit de pot weet te houden dan nu in de tussenstanden lijkt.

Then show me the money. ;D

Ze gooit er 2 basketballen in, ze hoort maar een halve quote en geeft het juiste antwoord bij het abseilen, ze verdient zo maar even de volle 3000 euro bij de blinde stadsrondleiding, ze fietst een pak beter dan Steve en wanneer ze dan eindelijk de kans krijgt om actief geld uit de pot te halen dan laat ze die kans gewoon aan haar voorbij gaan.

Hoe sta je dan in aflevering 9 nog als fiere Mol je acties toe te lichten?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Wie is .... de mol?
« Reactie #199 Gepost op: 12-04-2018, 11:52:05 »
Ik heb mijn uitleg gegeven in het topic 'Katrien', beste Hulpmol.
En nee,ik was niet die 'ene' Katrien-stemmer die er tot voor kort slechts was. Degene, die jij had uitgedaagd..  ;D