Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke  (gelezen 9046 keer)

Offline eilandgek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #40 Gepost op: 2-04-2018, 12:28:45 »
Ik denk dat ze ook vergeten waren dat ze anderhalf uur de tijd hadden. Hoeveel tijd hadden ze nog?
Is er gezegd dat er voor deze opdracht anderhalf uur stond? Dan heb ik dat helemaal gemist!
Als het klopt is er namelijk iets opvallends: de afstand tot de haciënda is 10 kilometer (rechtstreeks of via de dorpen is niet duidelijk). Maar als je in die hitte dat hele eind moet lopen (voor de Nederlanders: joggen) én nog een aantal tijdrovende opdrachten uitvoeren, dan had Joke bijna wel moeten meerijden met de jeep of de paarden om de eindstreep überhaupt te halen!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #41 Gepost op: 2-04-2018, 12:36:34 »
Inderdaad zo simpel is t , hulpmol. Betrek er Joke bij en we hebben minimaal 3 domme kandidaten en ik denk 1 gehaaide mol.
Bwa, joke was in dit geval niet dom. De uitkomst was gewoon anders.

Maar wat hulpmol zegt, klopt inderdaad.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #42 Gepost op: 2-04-2018, 13:01:48 »
Ik had deze opdracht ook wel eens willen zien in een iets meer begroeide omgeving. Dit was echt een dorre cactusvlakte waar slechts een handvol bomen voor beschutting zorgden, maar met iets meer bomen of beschutting is de opdracht voor de helikopter niet zo triviaal.


Waar ik ook aan denk is de hoeveelheid geluk die ze hadden met het vinden van Joke. Er is bij mijn weten geen indicatie gegeven door Gilles dat Joke een bepaalde richting uitliep en toch gaan de 2 snelste voertuigen alle twee naar hetzelfde gebied. De helikopter denkt er zelfs niet aan om El Cerro Blanco te checken, maar gaat meteen naar het 2e stadje waar Joke is.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #43 Gepost op: 2-04-2018, 13:13:34 »
Er is bij mijn weten geen indicatie gegeven door Gilles dat Joke een bepaalde richting uitliep en toch gaan de 2 snelste voertuigen alle twee naar hetzelfde gebied. De helikopter denkt er zelfs niet aan om El Cerro Blanco te checken, maar gaat meteen naar het 2e stadje waar Joke is.

Ik vind het wel logisch dat de helicopter dezelfde route checkt als de auto in eerste instantie, want de combi helicopter/auto maakt de pakkans groter, met paarden lijkt me lastiger. Ze hebben ofwel gewoon een goede keuze gemaakt toevallig, ofwel de mol wist meer en heeft de hand gehad in de routeverdeling.

Is er gezegd dat er voor deze opdracht anderhalf uur stond? Dan heb ik dat helemaal gemist!
Als het klopt is er namelijk iets opvallends: de afstand tot de haciënda is 10 kilometer (rechtstreeks of via de dorpen is niet duidelijk). Maar als je in die hitte dat hele eind moet lopen (voor de Nederlanders: joggen) én nog een aantal tijdrovende opdrachten uitvoeren, dan had Joke bijna wel moeten meerijden met de jeep of de paarden om de eindstreep überhaupt te halen!

Joke had wel een voorsprong gekregen van (ik geloof) 1 kwartier, dan nog is het krap, maar zelf kan ik met gemak 5 km lopend per uur afleggen dus joggend zou het wel te doen moeten zijn als je wat conditie hebt. Het branden kost tijd, maar dat is dan ook een dilemma, je kan dan kiezen niet voor alle 20 pasvragen te gaan. Dat lijkt inderdaad ondoenlijk.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #44 Gepost op: 2-04-2018, 13:50:38 »
Waren er nog pasvragen helemaal op het eind? Als ik kandidaat was, had ik gewoon zo snel mogelijk (kortste weg) naar het eind gelopen, 4 pasvragen gepakt en klaar.

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #45 Gepost op: 2-04-2018, 13:54:09 »
De route als je alle pasvragen wilt ophalen is 10 km denk ik. Dan is het naar de Hacienda een stuk minder als je 2 of 3 dorpjes overslaat

Sowieso zou ik niet voor 20 pasvragen gaan, met een paar ben je ook al safe in deze fase van het spel.

De auto-groep had ook tegen de anderen kunnen zeggen dat ze Joke hadden afgeschoten....... ook als ze dat niet hadden gedaan. En natuurlijk ook Joke kunnen meenemen in de auto de hacienda binnen. De kans is dan maar klein dat ze nog wordt afgeschoten door de mensen die daar zitten.

Wit is ook een kleur!

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #46 Gepost op: 2-04-2018, 14:00:49 »



Dit is wat Gilles aan Joke voorleest/vertelt (?)

Beste Joke,

Nadat je deze brief hebt gelezen mag je opstaan en meteen vertrekken.
Kijk niet achterom.
Jij kan morgen zo goed als zeker zijn dat je ook de volgende eliminatie zal overleven als je uit de handen van je medekandidaten kan blijven.
Je zal te voet een route af moeten leggen waar je onderweg 20 pasvragen kan verzamelen.
Het spel start morgen bij zonsopgang en vanaf dat moment ben jij de voortvluchtige.

Deze 2 stukjes tekst worden uit de tekst gelicht





Misschien dat iemand hier iets in ziet?

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #47 Gepost op: 2-04-2018, 14:04:24 »
'Kijk niet achterom'.

Ook de vrouw van Lot, die (m.i. opzettelijk foutief) niet wordt genoemd in de tekst uit de Bijbel van opdracht 1, mocht niet achterom kijken.
(Zij deed dat overigens wel en veranderde in een zoutpilaar).

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #48 Gepost op: 2-04-2018, 14:05:37 »
Brtdm had gisteren een heel interessante suggestie. Lot kwam vorige week prominent in beeld en deze week mag je (net als Lot's vrouw) niet achterom kijken. Als Genesis 19 meer en meer gebruikt wordt (een zoutpilaar volgende week?) dan kan je zoeken naar een link met een kandidaat. Ik vind hem voorlopig niet, buiten de obvious: "Pieter is een priester".

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #49 Gepost op: 2-04-2018, 14:09:59 »
Het niet achterom mogen kijken kan mogelijk ook verwijzen naar de Griekse tragedie Orpheus en Eurydice? Zij wordt gebeten door een slang en sterft, hij houdt zoveel van haar dat hij het voor elkaar krijgt bij de god van de onderwereld (Hades) dat hij haar mee terug mag nemen naar de wereld van de levenden, op voorwaarde dat zolang ze nog achter hem aanloopt in de onderwereld, hij niet achterom mag kijken. (Het leek een makkelijke opdracht maar omdat hij haar voetstappen niet hoorde keek hij toch achterom).

Is Joke hier Orpheus? Of is het een hint dat de mol een man is dit jaar (Orpheus-thema).


Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #50 Gepost op: 2-04-2018, 14:15:47 »
Brtdm had gisteren een heel interessante suggestie. Lot kwam vorige week prominent in beeld en deze week mag je (net als Lot's vrouw) niet achterom kijken. Als Genesis 19 meer en meer gebruikt wordt (een zoutpilaar volgende week?) dan kan je zoeken naar een link met een kandidaat. Ik vind hem voorlopig niet, buiten de obvious: "Pieter is een priester".
Ah. Ik had de suggestie van Brtdm nog niet gezien. Dank je, Hulpmol.

Mogelijk moet 'Lot' (vooral omdat de naam als mannelijk wordt opgevoerd in het spel) anders worden geïnterpreteerd dan als de vrouw van Lot.
Wellicht gaat het hier dan om het woord 'Lot' an sich en hoeven we geen zoutpilaren te verwachten. ;)


Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #51 Gepost op: 2-04-2018, 15:24:51 »
Bij afgeleide namen van het hebreeuwse lot, staat Lou, lottte maar ook Lloyd.

Verder wordt er in afl 1 gesproken over ik Ben een bijbel figuur en mijn doodskleed. Het antwoord wat goed is is lot, maar dat klopt bijbeltechnisch Langs geen Kant.

Zoeken we dus echt lot zijn vrouw en is dus een van de deelneemsters getrouwd met lot? Of moeten we inderdaad t zien als een bijbelreferentie? Of is t enkel t woord lot Waar we ons op moeten richten?

Dat t 2 keer op 2 afleveringen voor komt is voor mij teveel toeval

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #52 Gepost op: 2-04-2018, 15:57:46 »
qua opzet echt een fantastische opdracht
heel jammer dat de kandidaten niet ver genoeg doordachten, dan had er zoveel meer ingezeten

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #53 Gepost op: 2-04-2018, 16:03:40 »
Bij afgeleide namen van het hebreeuwse lot, staat Lou, lottte maar ook Lloyd.

Dat t 2 keer op 2 afleveringen voor komt is voor mij teveel toeval

Vond nog dit:

Lot is een deelgemeente van Beersel in Belgie. Kunnen we hier iets mee qua waarvandaan kandidaten komen? (Ben zelf Nederlander dus zegt mij niet zoveel)

Dan is er nog Lot in de betekenis van boom- of plantenscheut (pluim?), is er een kandidaat te linken aan een beroep of hobby dat met bomen/planten/tuinieren te maken heeft.

En we hebben nog Pascale die het invullen van haar test een lotje uit de loterij noemt.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #54 Gepost op: 2-04-2018, 16:04:11 »
Als de autogroep een beetje slim was hadden ze Joke meegenomen en op elke pasvraaglocatie afgezet tegen betaling van pasvragen. Dan hadden ze allemaal 4 pasvragen gehad.
Dan heb je wel wat uit te leggen aan de paardenclub, maar veel erger dan nu kon toch al niet meer.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #55 Gepost op: 2-04-2018, 16:55:22 »
Bij afgeleide namen van het hebreeuwse lot, staat Lou, lottte maar ook Lloyd.

Verder wordt er in afl 1 gesproken over ik Ben een bijbel figuur en mijn doodskleed. Het antwoord wat goed is is lot, maar dat klopt bijbeltechnisch Langs geen Kant.

Zoeken we dus echt lot zijn vrouw en is dus een van de deelneemsters getrouwd met lot? Of moeten we inderdaad t zien als een bijbelreferentie? Of is t enkel t woord lot Waar we ons op moeten richten?

Dat t 2 keer op 2 afleveringen voor komt is voor mij teveel toeval

Het raadsel zoals dat door Jeffrey wordt voorgelezen is anders dan het origineel.

Ik ben een persoon uit de bijbel.
MIJN NAAM IS NIET BEKEND
Ik stierf een dood als geen ander.
MIJN GRAF VIND MEN NIET MEER
Maar mijn doodkleed is in ieder huis te vinden.

De regels in hoofdletters ontbreken.
Voor wat het waard is  ???



Offline Jur

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #56 Gepost op: 2-04-2018, 17:32:30 »
Ik heb even google maps uitgeplozen, met 10 kilometer rennen kon ze 8 pasvragen verkrijgen en de Haciënda bereiken. Ze kon daarbij haar gekozen route volgen of de zuidelijke route die het geldteam heeft genomen. Dat maakt het wel een pittige opdracht om niet gepakt te worden, de auto is sws sneller.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #57 Gepost op: 2-04-2018, 17:42:47 »
De opdracht was volgens mij ook niet opgezet met het idee dat Joke de gehele opdracht niet gepakt zou worden. Natuurlijk had het prima gekund; zonder de helikopter hadden ze Joke een stuk minder snel gevonden. Maar Gilles zei natuurlijk niet voor niks "denk goed na over de verdeling - Joke kan immers doen met de pasvragen wat ze wil". Ze had het prima op een dealtje kunnen gooien met de truck, de helikopter en de paarden buiten spel zetten, en samen met de truck de pasvragen ophalen en verdelen. Psychologisch was dit wel zeer interessant geweest  ::jaja:: .
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #58 Gepost op: 2-04-2018, 17:52:49 »
tuurlijk is de hele bedoeling van dit spel dat er een verdeling komt, waarbij er voordeel wordt gehaald door een groepje. Dat joke ongeziens de hacienda zou halen was op voorhand al als onmogelijk bestempeld

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Jagen op Joke
« Reactie #59 Gepost op: 2-04-2018, 17:54:00 »
Het raadsel zoals dat door Jeffrey wordt voorgelezen is anders dan het origineel.

Ik ben een persoon uit de bijbel.
MIJN NAAM IS NIET BEKEND
Ik stierf een dood als geen ander.
MIJN GRAF VIND MEN NIET MEER
Maar mijn doodkleed is in ieder huis te vinden.

De regels in hoofdletters ontbreken.
Voor wat het waard is  ???

Mijn naam is niet bekend = de mol
Mijn graf vind men niet meer = bij de 2500,-?
dus joke of steve?
« Laatst bewerkt op: 2-04-2018, 17:57:52 door DRenziboy »
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?