Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht  (gelezen 3021 keer)

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #20 Gepost op: 30-04-2018, 10:21:48 »
Het was een erg leuke opdracht, de vrijstelling had voor mij niet gehoeven. :)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #21 Gepost op: 30-04-2018, 10:48:23 »
Bij de kunstjes had iedereen nog maar 1 geit, het aantal dat je er bij kreeg werd bepaald door de snelheid dat je geit het parcours deed.
Pieter was idd vrij laat met kiezen, maar mss was de geit die hij wou (rood) gewoon toevallig nog niet gekozen? Of heeft hij met meerdere geiten geoefend en ligt het aan zijn tactiek  ;) En ik vond de opdracht ook erg leuk, vooral hilarisch  ::rofl::
Het zal niet zo moeilijk zijn in zo'n aardige groep om ervoor te zorgen dat je de rode geit krijgt inderdaad. Maar mocht het iemands zijn favoriete kleur zijn, is het lastiger. Favoriete kleuren kunnen echter al eerder gecheckt zijn en als er niemand is met de favoriete kleur rood, kun je de geit met de kunstjes heel goed rood geven.

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #22 Gepost op: 30-04-2018, 11:49:47 »
Opvallend dat Baha en Pieter zo snel dat parcours afleggen met hun geit. Vond ik niet de voor de hand liggende types om hier te winnen.

En beide zetten al hun geiten in voor de vrijstelling.

Mijn 2 hoofdverdachten.... om het moeilijk te maken  ::)

Lloyd was grappig  ::rofl::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #23 Gepost op: 30-04-2018, 18:46:17 »
In voorgaande jaren was er veel minder van dit soort dilemma's. Het is dus makkelijk te doorbreken.

Sluit ik me bij aan, wat een anti-climax.

in voorgaande jaren waren die dillema s er ook wel, Het aan een ketting vastgeketend zitten in mol 4 staat me nog vrij goed voor de geest. Maar nu is er niet echt interesse in de groepspot. Bijna elke deelnemer lijkt steeds te kiezen voor zijn eigen hachje en dat werkt vrij storend omdat dan de rol van de mol beetje ondergesneeuwd raakt, want verliest men geld omdat iemand voor een vrijstelling ging of deed de mol dat.

Er is in deze groep bijna nooit overleg over een opdracht( in elk geval weinig in beeld, extreem voorbeeld jacht op joke). tel daarbij op dat ze heel heel veel opdrachten in kleine groepjes doen en je krijgt al een beeld dat t lastig is om echt 1 groep te worden. Heel anders als hanne en stijn die echt duidelijk stelling namen tegen de harde spelers in mol 4 en gingen voor de groep.

Deze groep is een groep tussen de opdrachten door, maar in de opdrachten spelen ze t spel hard

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #24 Gepost op: 30-04-2018, 21:37:22 »
Tip voor de makers: liever geen vrijstelling zo vlak voor de finale. Één pasvraag was voldoende gespeeld. Dan maak je het mol en kandidaten veel moeilijker om al hun geiten in te zetten voor hun eigen belang.

De geiten zelf waren erg leuk.
Graven, graven, graven...

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #25 Gepost op: 30-04-2018, 22:03:06 »
in voorgaande jaren waren die dillema s er ook wel, Het aan een ketting vastgeketend zitten in mol 4 staat me nog vrij goed voor de geest. Maar nu is er niet echt interesse in de groepspot. Bijna elke deelnemer lijkt steeds te kiezen voor zijn eigen hachje en dat werkt vrij storend omdat dan de rol van de mol beetje ondergesneeuwd raakt, want verliest men geld omdat iemand voor een vrijstelling ging of deed de mol dat.

Er is in deze groep bijna nooit overleg over een opdracht( in elk geval weinig in beeld, extreem voorbeeld jacht op joke). tel daarbij op dat ze heel heel veel opdrachten in kleine groepjes doen en je krijgt al een beeld dat t lastig is om echt 1 groep te worden. Heel anders als hanne en stijn die echt duidelijk stelling namen tegen de harde spelers in mol 4 en gingen voor de groep.

Deze groep is een groep tussen de opdrachten door, maar in de opdrachten spelen ze t spel hard


Maar bij de celopdracht in De Mol 4 hing er aan het pakken van de vrijstelling een zware consequentie vast voor de kandidaten die nog in de cel zaten. Die moesten dan vastgeketend overnachten in die koude vochtige en donkere cel. Dat is niet te vergelijken met de opdrachten van dit seizoen, bijvoorbeeld de geitjes in de wei.
En dat is 1 opdracht die je daar noemt. Ik heb het niet secuur bijgehouden maar ik heb het idee dat er dit jaar opvallend veel meer opdrachten zijn die een dilemma plaatsen in de vorm van Individueel voordeel versus Geld voor de pot.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #26 Gepost op: 1-05-2018, 02:01:09 »
ik heb het idee dat er dit jaar opvallend veel meer opdrachten zijn die een dilemma plaatsen in de vorm van Individueel voordeel versus Geld voor de pot.
En dat is net wat Tarbozan en ik aanhalen.
Het idee erachter is misschien goed, maar niet met deze groep, die steevast kiest voor het individuele voordeel t.o.v. de groep.
Het maakt het de mol wat te gemakkelijk, waardoor zijn acties niet belangrijk/minder nodig zijn.

Natuurlijk kan het goed zijn dat de mol dit zelf in de hand heeft gewerkt en gezorgd heeft dat iedereen zo denkt en handelt. Dit zou knap gedaan zijn!
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #27 Gepost op: 1-05-2018, 10:04:04 »
En dat is net wat Tarbozan en ik aanhalen.
Het idee erachter is misschien goed, maar niet met deze groep, die steevast kiest voor het individuele voordeel t.o.v. de groep.
Het maakt het de mol wat te gemakkelijk, waardoor zijn acties niet belangrijk/minder nodig zijn.

En ik zeg dus: gewoon dat soort opdrachten niet doen, het voegt niks toe en vergroot de kans dat kandidaten bewust geld wegspelen alleen maar. Problem solved.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #28 Gepost op: 1-05-2018, 14:36:30 »
En ik zeg dus: gewoon dat soort opdrachten niet doen, het voegt niks toe en vergroot de kans dat kandidaten bewust geld wegspelen alleen maar. Problem solved.
Achterna is dat wel gemakkelijk gezegd. Met een andere groep zou dit misschien wel TOP geweest zijn.  ::ok::
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #29 Gepost op: 1-05-2018, 15:09:56 »
Achterna is dat wel gemakkelijk gezegd. Met een andere groep zou dit misschien wel TOP geweest zijn.  ::ok::

Er is niks tops aan. Ik vind er niks spannends aan dat geld kan worden geruild voor een vrijstelling of een pasvraag. Het speelt gewoon enkel de mol in de hand. Geen behoefte aan, geen toegevoegde waarde, afschaffen dus.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #30 Gepost op: 1-05-2018, 15:41:59 »
Er is niks tops aan. Ik vind er niks spannends aan dat geld kan worden geruild voor een vrijstelling of een pasvraag. Het speelt gewoon enkel de mol in de hand. Geen behoefte aan, geen toegevoegde waarde, afschaffen dus.
En als je dan aan het eind krijgt: Hij of zij is de mol maar helaas lukte het de mol niet om geld uit de pot te houden?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #31 Gepost op: 1-05-2018, 15:46:25 »
Dan heb je een slechte mol? Maar
Spoiler:  mol 4 en 5 (klik om te tonen/verbergen)
waren toch ook goede mollen, zonder een overload aan pasvragen en vrijstellingen versus geld?
« Laatst bewerkt op: 1-05-2018, 15:48:12 door Mollenmania »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #32 Gepost op: 1-05-2018, 19:19:29 »
ik vind het lastig om te zeggen of het geen geslaagde opdrachten zijn ( behalve de geitjes dat had gewoon anders gemoeten). maar ik vind de keuze pasvragen of geld in de pot zeker niet zo verkeerd, maar als je dan zoals nu altijd mensen hebt die kiezen voor eigen gewin, krijg je en nare bijsmaak.

als de groep van nu de ketenopdracht van mol 4 had gedaan, waren er zeker mensen in de fabriek blijven slapen. die keuze heeft niks te maken met de consequentie, maar met hoe de groep het spel speelt .

In mol 4 vonden de meeste mensen cathy en gilles hard spelen, maar ik denk dat er in deze groep veel deelnemers zitten die harder zijn dan die 2 samen .

mol 4 een goede mol noemen?? nah nee niet in mn boek, het is al paar keer gezegd, remember el pato??  die opdracht was al gewoon mislukt eh voila de mol to the rescue en geld in de pot wat er al gewoon uit had moeten zijn . grrrrrrrr   ::oink::


Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #33 Gepost op: 1-05-2018, 19:47:35 »
ik vind het lastig om te zeggen of het geen geslaagde opdrachten zijn ( behalve de geitjes dat had gewoon anders gemoeten). maar ik vind de keuze pasvragen of geld in de pot zeker niet zo verkeerd, maar als je dan zoals nu altijd mensen hebt die kiezen voor eigen gewin, krijg je en nare bijsmaak.


Zou het niet te maken kunnen hebben met oudere kandidaten die goed in hun slappe was zitten en daarom niet zo voor het geld gaan als jongere kandidaten?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #34 Gepost op: 1-05-2018, 23:17:43 »
Ik denk dat het probleem bij deze opdracht (en dan bedoel ik het vrijstelling-gedeelte) was dat er sowieso een vrijstelling was, en dat als je kiest voor geld, dat je dan niet alleen geen vrijstleling hebt maar 'm effectief aan een medekandidaat weggeeft. De manier waarop de vraag werd geponeerd, vond ik, moedigt enorm aan tot alles inzetten op vrijstelling, want als iedereen alles op geld zet behalve ééntje dan krijgt die kandidaat een gratis vrijstelling en dat wil niemand.

Ik ben het eens met de meningen dat deze twist bij deze specifieke opdracht niets toevoegde. Ik snap ook niet zo goed waarom het er zat. Het was geen wezenlijk onderdeel van de opdracht en dit stukje leek er echt nadien aangeplakt te zijn, maar waarom? In de liftopdracht was de vrijstelling wèl een wezenlijk onderdeel van de opdracht en in de mexican standoff waren de pasvragen ook relevant. Hier? Totaal niet.

En als je dan aan het eind krijgt: Hij of zij is de mol maar helaas lukte het de mol niet om geld uit de pot te houden?
Je weet niet wat je dan aan het eind krijgt. De mol heeft voorkennis, en het feit dat dit laatste stuk aan de opdracht zit beïnvloedt de keuzes die de mol maakt. Als er geen vrijstelling was en elke geit definitief 200 euro was, had de mol waarschijnlijk wel wat minder z'n best gedaan voor het bijeen houden van de kudde. Of iets moeten verzinnen misschien om de kudde juist uiteen te drijven. Het was dan hoe dan ook interessanter speuren geweest. Dat vind ik belangrijker dan dat elke molactie "lukt". Dus: ja, ik zie zelf inderdaad liever een mol die ook af en toe iets niet lukt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #35 Gepost op: 6-05-2018, 18:11:46 »
Ik vond deze opdracht eigenlijk gewoon heel grappig ::rofl:: Pieter was wel heel obvious mollig. En de vrijstelling had niet echt gehoeven nee.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Geitenhoederstocht
« Reactie #36 Gepost op: 6-05-2018, 18:58:58 »
Ik vond deze opdracht eigenlijk gewoon heel grappig ::rofl:: Pieter was wel heel obvious mollig. En de vrijstelling had niet echt gehoeven nee.
en Lloyd heerlijk onhandig ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.