Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten  (gelezen 15743 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #40 Gepost op: 29-04-2019, 16:26:03 »
Wel jammer dat de vrijstelling 100% zeker het spel in kwam, ben ik toch altijd niet erg fan van als ze dat doen voor de finale ::ohno::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #41 Gepost op: 29-04-2019, 16:32:30 »
Wel vreemd dat er maar een misschien kandidaat (de mol) zover geraakt. Wie zouden de anderen geweest kunnen zijn? Kaat denk ik, Martijn, Eva? Bruno zelfs omdat hij zo stabiel leek? Nog een ander dingetje, ik vond het erg oneerlijk voor Joeri dat hij puur door kans geen kans meer had op een vrijstelling al bij het begin van het spel. Ik vond het een mooie opdracht, maar een vrijstelling geven voor de persoon die de briefing onderschept was toch vele malen eerlijker geweest.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #42 Gepost op: 29-04-2019, 16:58:48 »
Wel vreemd dat er maar een misschien kandidaat (de mol) zover geraakt. Wie zouden de anderen geweest kunnen zijn? Kaat denk ik, Martijn, Eva? Bruno zelfs omdat hij zo stabiel leek? Nog een ander dingetje, ik vond het erg oneerlijk voor Joeri dat hij puur door kans geen kans meer had op een vrijstelling al bij het begin van het spel. Ik vond het een mooie opdracht, maar een vrijstelling geven voor de persoon die de briefing onderschept was toch vele malen eerlijker geweest.

Eens.. elk jaar hoop ik weer dat de finalevrijstelling wordt gecancelled

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #43 Gepost op: 29-04-2019, 18:41:17 »
Wel vreemd dat er maar een misschien kandidaat (de mol) zover geraakt. Wie zouden de anderen geweest kunnen zijn? Kaat denk ik, Martijn, Eva? Bruno zelfs omdat hij zo stabiel leek? Nog een ander dingetje, ik vond het erg oneerlijk voor Joeri dat hij puur door kans geen kans meer had op een vrijstelling al bij het begin van het spel. Ik vond het een mooie opdracht, maar een vrijstelling geven voor de persoon die de briefing onderschept was toch vele malen eerlijker geweest.
Ze pakten allemaal een extra kaart die een strafkaart of de vrijstelling kon zijn. Iedereen had dan toch evenveel kans?
Ik vraag me af of de vrijstellingskaart gemerkt was.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #44 Gepost op: 29-04-2019, 19:08:56 »
Ze pakten allemaal een extra kaart die een strafkaart of de vrijstelling kon zijn. Iedereen had dan toch evenveel kans?
Ik vraag me af of de vrijstellingskaart gemerkt was.
Dat klopt, dus is deze vrijstelling grotendeels bepaald door kans. Joeri heeft dus door pech 0 kans op de vrijstelling na het trekken.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #45 Gepost op: 29-04-2019, 19:16:26 »
Dat klopt, dus is deze vrijstelling grotendeels bepaald door kans. Joeri heeft dus door pech 0 kans op de vrijstelling na het trekken.

Klopt helemaal .. hij had op voorhand een mini kansje gehad als er 3 rondes waren geweest.
Maar beter helemaal schrappen dat ding

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #46 Gepost op: 29-04-2019, 20:04:55 »
Bas en Axel wilden allebei maar wat graag hun strafpunten kwijt.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #47 Gepost op: 29-04-2019, 20:47:09 »
De vragen hebben ze alle 3 juist beantwoord. Ofwel is de mol niet gebrieft ofwel had hij weinig of geen kans om foute antwoorden door te drukken daar hij door de andere kandidaten verdacht werd.
Bij de zwartepieten lijken de kandidaten meer belang te hechten aan de vrijstelling en de strafvragen dan het geld. Wel zwaar onmols van Axel door meteen aan Joeri te antwoorden dat hij ook een hoge kaart heeft  wanneer Joeri dat vermeldt en die de ronde daarop op tafel te leggen (€3000). Een mol zou beslist een hoge kaart achter gehouden hebben.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2019, 20:49:05 door Luc »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #48 Gepost op: 29-04-2019, 21:11:14 »
Bas en Axel wilden allebei maar wat graag hun strafpunten kwijt.

strafpunten uitwisselen is al één beurt dat er geen geld weggespeeld kan worden.
Wel zwaar onmols van Axel door meteen aan Joeri te antwoorden dat hij ook een hoge kaart heeft  wanneer Joeri dat vermeldt en die de ronde daarop op tafel te leggen (€3000). Een mol zou beslist een hoge kaart achter gehouden hebben.

Niet mee eens. Zodra Joeri begon over 3.000 euro was er geen weg terug.
Hij had kunnen liegen, maar als dan Bas/Elisabet ook begonnen dat zij dat niet hadden, zou dat keihard opvallen. Het zou daarna ook zomaar uit kunnen komen, en dan hang je.
.
Denk er ook aan dat als Axel de mol is, hij geen briefing gehad heeft én niet zomaar met een plan B kan komen.
klaar voor de strijd

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #49 Gepost op: 29-04-2019, 21:14:07 »
Was het voor de mol zelfs niet voordelig om voor €5000 te spelen. Als de 3000 niet gecombineerd werd, zou dit uit de pot gaan toch?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #50 Gepost op: 29-04-2019, 21:30:02 »
Was het voor de mol zelfs niet voordelig om voor €5000 te spelen. Als de 3000 niet gecombineerd werd, zou dit uit de pot gaan toch?
Nee, volgens mij ging het niet afgelegde bedrag enkel van het gewonnen bedrag af, dus er kon niets van de pot afgaan. Er kon niet in de min gegaan worden, enkel geen geld verdiend worden met deze opdracht.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #51 Gepost op: 29-04-2019, 21:36:00 »
Citaat van: wouterv
Niet mee eens. Zodra Joeri begon over 3.000 euro was er geen weg terug.
Hij had kunnen liegen, maar als dan Bas/Elisabet ook begonnen dat zij dat niet hadden, zou dat keihard opvallen.
Axel had toch gewoon kunnen zwijgen, hij zei dadelijk tegen Joeri dat hij ook een hoog bedrag had. Bovendien moesten enkel de vrijstelling en resterende strafkaart getoond worden.
Trouwens, wat maakt het uit of het zou opvallen vlak voor de finale waarbij de kandidaten hun mol definitief gekozen hebben? Axel had hier dé ultieme molactie kunnen uitvoeren (€3000 uit de pot in plaats van erin). Maar met zinloze acties bij de brommers of fakkel viel Axel wel keihard op, waarom dan niet bij het kaarten?
« Laatst bewerkt op: 29-04-2019, 21:37:34 door Luc »

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #52 Gepost op: 29-04-2019, 22:23:10 »
Goeie info!

- Joeri het meest verdacht na aflevering 1. :o
- Twee afvallers hadden een misschien-scherm. :o

Ik had Axel dan wel weer als snelle tester ingeschat. ::trots::


En inderdaad toch een beetje jammer van de finalevrijstelling. Hoeft van mij ook niet zo nodig.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #53 Gepost op: 29-04-2019, 22:39:38 »
Wel jammer dat de vrijstelling 100% zeker het spel in kwam, ben ik toch altijd niet erg fan van als ze dat doen voor de finale ::ohno::

Ja, zo’n halve finale is al heel zwaar, maak het dan op z’n minst gelijk voor alle kandidaten.

Wel grappig dat we nu dus zeker weten dat de mol de test ook steeds daadwerkelijk gemaakt heeft.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #54 Gepost op: 29-04-2019, 22:53:01 »
Dat ze alles goed hadden, is dan wel weer echt heel fijn en interessante info. Als er 1 of 2 goed waren geweest, hadden we eigenlijk niets geweten. Voor ons, molloten, is dit de best mogelijke uitkomst.

En ja, ik vind Elisabet weer heel ongemakkelijk en zenuwachtig. Dat lijkt toch een dingetje als het over vertrouwen en liegen gaat. Zij is gewoon de mol, klaar. Zeker nu Axel toch mede gezorgd heeft voor 3000 piek.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #55 Gepost op: 30-04-2019, 03:40:42 »
Axel had toch gewoon kunnen zwijgen, hij zei dadelijk tegen Joeri dat hij ook een hoog bedrag had. Bovendien moesten enkel de vrijstelling en resterende strafkaart getoond worden.
Trouwens, wat maakt het uit of het zou opvallen vlak voor de finale waarbij de kandidaten hun mol definitief gekozen hebben? Axel had hier dé ultieme molactie kunnen uitvoeren (€3000 uit de pot in plaats van erin). Maar met zinloze acties bij de brommers of fakkel viel Axel wel keihard op, waarom dan niet bij het kaarten?
Eens met deze argumentatie. Het had zo maar kunnen zijn dat Bas en Elisabet aan het eind met kaarten bleven zitten. Nu zaten de vrijstelling en de strafkaart allebei bij Bas, die daarom geen kaarten over hield. Maar die zekerheid had Axel niet, want dat uit de school klappen van Elisabet kon gelogen zijn. Als Bas en Elisabet aan het eind allebei nog kaarten over hadden, en Axel had eerder ontkend dat hij de 3.000 euro kaart had, waren Bas en Elisabet ook elkaar gaan verdenken. En hadden Joeri daarin meegetrokken.
Bovendien: Axel had nog altijd kunnen laten vallen dat hij Joeri niet vertrouwde tijdens het spel. Waarom zou de Mol net doen alsof hij iemand aan tafel vertrouwt? Dat vond ik vreemd van hem. Hij had bijvoorbeeld kunnen zeggen dat hij dacht dat de 3.000 euro bij Bas zat, en hem daar vandaan wilde trekken.

Axel had als Mol dus het risico kunnen nemen om zijn mond te houden. Eerder was hij ook niet zo voorzichtig, zoals Luc al zegt. Ik begrijp dat Axel-verdenkers dit als "de Mol kan niet anders" willen uitleggen, maar ik vond het toch meer lijken op een kandidaatse actie. Axel weet dat hij op de juiste Mol zit, en wil de pot graag nog even met 3.000 euro spekken.
« Laatst bewerkt op: 30-04-2019, 06:06:39 door Newbie2 »

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #56 Gepost op: 30-04-2019, 10:16:47 »
Ja, zo’n halve finale is al heel zwaar, maak het dan op z’n minst gelijk voor alle kandidaten.

Ja, echt jammer zo. Ze hadden het ook anders kunnen inrichten, dat je mag kiezen van wie je een kaart trekt bijvoorbeeld.

Het is nu voor Joeri niet eerlijk maar als Bas de mol is gaat hem dit ook afgerekend worden 'de mol met twee vrijstellingen' terwijl hij er ook niet zo veel aan kon doen om dit te voorkomen.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #57 Gepost op: 30-04-2019, 10:43:26 »
..
Het is nu voor Joeri niet eerlijk maar als Bas de mol is gaat hem dit ook afgerekend worden 'de mol met twee vrijstellingen' terwijl hij er ook niet zo veel aan kon doen om dit te voorkomen.

Zo moeilijk was dat toch niet geweest om te voorkomen? Hij had niet de voornaamste hoeven te worden en hij had niet blind een kaart hoeven pakken bij Elisabet natuurlijk ;)

Ik zie liever ook geen vrijstellingen in de laatste aflevering voor de finale. Het was beter geweest als iemand bijvoorbeeld molinfo had gewonnen of in de molboekjes van de anderen mocht neuzen oid.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #58 Gepost op: 30-04-2019, 10:49:29 »
Zo moeilijk was dat toch niet geweest om te voorkomen? Hij had niet de voornaamste hoeven te worden en hij had niet blind een kaart hoeven pakken bij Elisabet natuurlijk ;)

Ik zie liever ook geen vrijstellingen in de laatste aflevering voor de finale. Het was beter geweest als iemand bijvoorbeeld molinfo had gewonnen of in de molboekjes van de anderen mocht neuzen oid.

Precies dit. Hij kan er wel degelijk wat aan doen en vind ook de mobiele telefoon. En uit de drie situaties met vrijstellingen en mobieltje haalt hij weinig.

Bij het mobieltje zorgt hij dus voor 5000 euro, de eerste vrijstelling voor 4000 euro en de tweede vrijstelling speelt hij niet goed uit waardoor er veel geld wordt verdient.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 3: Zwartepieten
« Reactie #59 Gepost op: 30-04-2019, 12:17:12 »
Hoe zorgt hij voor €5000 met het mobieltje? Heb ik iets gemist?

Wel eens dat hij de eerste vrijstelling (en €4000) kon voorkomen. De tweede is lastiger denk ik...