Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot  (gelezen 15030 keer)

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #40 Gepost op: 1-04-2019, 13:58:37 »
Bruno moest daar nogal suggestieve bewegingen maken om het touw los te snijden  ::tandpastasmiley::

 ::rofl:: Was mij ook opgevallen. Slapstick beelden, zelfs Bruno zelf leek er ongemakkelijk onder

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #41 Gepost op: 1-04-2019, 14:12:30 »
Die fles daar zou ik niet veel tijd aan verspillen. Toen de zwemmers bij de boot waren is die in het zicht v.d. zwemmers in het water gegooid maar dat krijgen wij natuurlijk niet te zien. De opdracht moet ergens beginnen anders heb je saaie beelden waar we weer onderschriften bij kunnen bedenken.

De actieve bijdrage van Bas bij deze opdracht was nul.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2019, 15:39:37 door foxhunter »

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #42 Gepost op: 1-04-2019, 16:26:56 »
Hele ‘grave’ opdracht! Ik heb er enorm van genoten, al die puzzels! ::bravo::

Alleen was het me niet duidelijk hoeveel geld er met de opdracht is verdiend, weet iemand dat? € 4.500 zag ik net. Alsnog een gek getal weer.

Dit zijn verder mijn bevindingen
- Elisabet en Bruno: zij deden alles goed. Ook als je net te horen krijgt wat de opdracht is en hoe je kunt mollen, lijkt het me logisch om jezelf niet gelijk af te zonderen. Gilles zal waarschijnlijk hebben gezegd dat er makkelijk water in de kist met de fakkel kan komen. Dan ga je jezelf niet op de boot plaatsen. Onmols dus.
- Eva: waar was zij? Nadat ze met Kaat terug was gezwommen naar de boot zie he haar vrij weinig. Axel en Kaat zwemmen dan weer terug. Je ziet haar dan alleen met de fakkel in haar hand de ladder vrijmaken, maar haar inzet was heel gering deze opdracht.
- Axel: ik zie bij Axel al drie verdachte dingen. Natuurlijk het water laten lopen in de kist door erop te leunen, ook Martijn aansporen om zijn reddingsvest op te blazen. Maar wat nog niet is gezegd; hij wist heel goed wat er moest gebeuren. De fakkel moest worden aangestoken en worden gebruikt om de ladder vrij te maken. Hij zag dit al meteen, het kwam over als voorkennis.
- Bas: was natuurlijk apart met het touw dat losschoot. Dat zou zeker weten een molactie kunnen zijn. Verder zie je hem niet zo veel bezig zijn.
- Joeri: die streep ik wel af. Heeft geen slechte dingen gedaan, heeft wel goede dingen gedaan.
- Kaat: lijkt best goed bezig te zijn met de rekensom. Doet verder niet heel veel.

Kortom: Axel, Eva en Bas zijn verdacht.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2019, 17:26:58 door B&W »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #43 Gepost op: 1-04-2019, 16:29:26 »
De actieve bijdrage van Bas bij deze opdracht was nul.
En hij had zijn bril nog wel opgehouden. Voor niets dan zeker. ;D
Hij ziet ook nog wel wat zonder bril hoor, bij de Vovinam had hij hem niet op. Dus waarom bij het zwemmen wel. Tja. Ik denk dat hij gemold heeft bij de kist, maar ik kan het niet hard maken. Gelukkig maar, want zoiets mag natuurlijk niet worden weggegeven in de beelden die we te zien krijgen.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #44 Gepost op: 1-04-2019, 18:20:07 »
Niet is wat het lijkt? Ik vermoed dat de mol zichzelf niet in het bootje heeft geplaatst. En dus is Bruno noch Elisabet de mol.

Offline Molleck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #45 Gepost op: 1-04-2019, 19:55:16 »
 ::bravo:: ::bravo:: ::bravo::
Geweldige opdracht (mega fan van Escape rooms, en dit was echt zo'n vette "Escape room" dat ik het heel jammer vind dat ik er niet bij was)!!

Minst verdacht: Bruno en Elisabet
Meest verdacht: Axel, Bas en Eva

Om de redenen die hierboven genoemd zijn, ik heb er niets nieuws aan toe te voegen, sorry  :-X

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #46 Gepost op: 1-04-2019, 20:21:56 »
Geweldige opdracht! In de boot is natuurlijk de beste molpositie omdat de anderen afhankelijk zijn van hun informatie maar Bruno en Elisabeth deden het juist erg goed. Waar zou de mol geprobeerd hebben te saboteren?

Door de fakkel in het water te houden (Martijn en Axel)? Als je de fakkel bij het vuur houdt is die snel droog en gaat ze branden.

Een zwemvest opblazen (Martijn) of er toestemming voor geven (Axel)? Martijn is de mol niet en de mol kan niet voorzien of iemand een zwemvest gaat gebruiken.

Een kist doen zinken (Bas) is een betere molactie maar doordat Joeri ze vond is deze (mol?)actie mislukt (en door zijn erg onmols gedrag vorige aflevering geloof ik niet dat Bas de mol is).

Lang talmen bij het cijferraadsel (Kaat en Eva) en een verkeerd getal ingeven is ook een mogelijke molactie maar uiteindelijk werd het juiste getal (28) door de groep gevonden (en ingegeven).

De bovenste sport niet gebruiken (moeilijk te zeggen wie daarvoor verantwoordelijk was) is ook een goede molactie maar dankzij de inspanningen van Joeri lukte de opdracht toch nog.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2019, 22:53:57 door Luc »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #47 Gepost op: 1-04-2019, 20:30:53 »
En hij had zijn bril nog wel opgehouden. Voor niets dan zeker. ;D
Hij ziet ook nog wel wat zonder bril hoor, bij de Vovinam had hij hem niet op. Dus waarom bij het zwemmen wel. Tja. Ik denk dat hij gemold heeft bij de kist, maar ik kan het niet hard maken. Gelukkig maar, want zoiets mag natuurlijk niet worden weggegeven in de beelden die we te zien krijgen.

Met een bril op onder water is niet zo handig, net zoals slapen met lenzen in. Zeg het maar.
« Laatst bewerkt op: 1-04-2019, 22:24:04 door foxhunter »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #48 Gepost op: 1-04-2019, 23:50:42 »
Ik vond Axel verdacht om bovengenoemde redenen, maar eentje wil ik er nog aan toevoegen.
Eva probeert de 'klets'natte fakkel, zich vasthoudende aan het ankertouw, in het drakenvuur te krijgen, terwijl Axel met zijn volle gewicht dat touw juist naar beneden aan het hangen is (bekijk de beelden).

En wat ik verder saillant vond:
- op het moment dat Gilles in de voice over tijdens de mol-briefing op het strand zegt "de mol wordt hier en nu geinformeerd" is hij met Axel in gesprek.

- Als Axel de nautische vlaggen opleest, begint hij niet met de 'F' van het tweede woord, maar met de A, B, E en L, een leuke kwinkslag wat mij betreft naar zijn naam.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #49 Gepost op: 2-04-2019, 05:07:39 »
Ik vond Axel verdacht om bovengenoemde redenen, maar eentje wil ik er nog aan toevoegen.
Eva probeert de 'klets'natte fakkel, zich vasthoudende aan het ankertouw, in het drakenvuur te krijgen, terwijl Axel met zijn volle gewicht dat touw juist naar beneden aan het hangen is (bekijk de beelden).

En wat ik verder saillant vond:
- op het moment dat Gilles in de voice over tijdens de mol-briefing op het strand zegt "de mol wordt hier en nu geinformeerd" is hij met Axel in gesprek.

- Als Axel de nautische vlaggen opleest, begint hij niet met de 'F' van het tweede woord, maar met de A, B, E en L, een leuke kwinkslag wat mij betreft naar zijn naam.
Goede punten. Dat "hier en nu" vond ik alleen erg opvallend. Ik dacht zelf: dat is vast misleiding.

Dat AXEL / ABEL vind ik mooi gevonden! En X en B, kruis en mol, hè. Ik heb het ook even teruggekeken. Ze hebben al een paar letters te pakken, als Axel aan het woord van 9 letters wil beginnen. Vlag 2,3 en 4 omschrijft hij, vlag 5 doet Martijn. Maar doet niets af aan dat dit een leuke hint zou kunnen zijn.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #50 Gepost op: 2-04-2019, 10:31:53 »
Hoezo zou de Mol Elisebet en Bruno gekozen hebben om plaats te nemen op de boot?
Ik zit daar ook mee. Waarom fysiek zwakkeren daar zetten? Joeri lijkt mij een uitgelezen kandidaat om de escaperoom te verknallen ;). En hij klom uiteindelijk op de boot. Dus een rare keuze van de mol.

Maar andersom kun je ook beredeneren, misschien maakt de mol het zich wel makkelijk. Dat hebben we vaker gezien. Lekker geen enkele inspanning... als het Bruno is met een hele schone dame, en dan hopen dat die zich niet goed weet te escapen. Ik heb Bruno weinig goed zien doen, het was steeds Elisabet die aangaf wat hij in moest toetsen, wat het liedje was, enz. Zomaar even een losse gedachte hoor. Dat Bruno niet in het water lag vond ik op zich al verdacht.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #51 Gepost op: 2-04-2019, 10:55:32 »

- Als Axel de nautische vlaggen opleest, begint hij niet met de 'F' van het tweede woord, maar met de A, B, E en L, een leuke kwinkslag wat mij betreft naar zijn naam.

Vind je gevonden uitleg alvast fantastisch en zeer plausibel.

Ik heb gisteren nog gedacht waarom volgt Axel nu zo'n rare volgorde!
Zelf bleef ik hangen op de vraag waarom hij een duidelijke x een "kruis noemt dat van de ene kant naar de andere gaat".
Grappig is ook dat de B ook de Bravo vlag is... Bravo Mol!
Als piloot ken je natuurlijk die vlaggencode (G= I need a pilot)
De X =romeinse 10 en de 10e letter is J wat in de nautic flag code betekent :"I am on fire and have dangerous cargo on board: keep well clear of me."
Past ook in Gilles "in het vizier" dat kan omgezet zie hint (aflevering) vier.

Wat mij ook al was opgevallen was de rare alfabetische volgorde van de namen van de kandidaten. A BB EE en dan de ganse I,J,K,L,M na mekaar.
Ik was al zover om dat in noten om te zetten : la sisi dodo (remember "ze zullen ons als cissies zien". Toen was Axel nog wel niet als mol gekozen ::ohno::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #52 Gepost op: 2-04-2019, 12:26:15 »
ik hoop niet dat je doordraaft  ;)

Om de aandacht weer op een andere verdachte te richten:
-Opvallende aanmoediging van Bas tegen Joeri: Als je niet meer kunt trek aan je touwtje, nee, Bas, dan rust je toch, net als jij, even uit hangend aan stootwallen van de boot..?
« Laatst bewerkt op: 2-04-2019, 12:32:59 door Mollem »

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #53 Gepost op: 2-04-2019, 12:37:01 »
Ik zit daar ook mee. Waarom fysiek zwakkeren daar zetten? Joeri lijkt mij een uitgelezen kandidaat om de escaperoom te verknallen ;). En hij klom uiteindelijk op de boot. Dus een rare keuze van de mol.

Gilles zal waarschijnlijk tijdens die briefing hebben gezegd dat de twee op de boot worden vastgebonden. Dan is de keuze om daar lichamelijk zwakkere kandidaten neer te zetten, misschien wel weer wat logischer (alhoewel lenigheid en vindingrijkheid hier toch ook meer doorslag geven dan kracht, lijkt me). De tijd dat die twee nodig hebben om zich te bevrijden is wel essentieel.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #54 Gepost op: 2-04-2019, 15:02:46 »
Ik ben nog niet toegekomen aan terugkijken. Wie vond eigenlijk de gezonken kist met de laddersporten terug? Was dat Bas (zo leek het althans...) of was het toch Joeri?
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #55 Gepost op: 2-04-2019, 15:11:16 »
Dat was Bas.

Waarom de mol Bruno koos voor de escape room? Omdat Bruno en Morse-code al eens eerder aan elkaar gelinkt waren denk ik (voorstelfilm waar de kandidaten gecodeerd waren: Bruno in morse)
« Laatst bewerkt op: 2-04-2019, 17:52:22 door Mollem »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #56 Gepost op: 2-04-2019, 18:49:09 »
Waarom zou het een aanwijzijng zijn dat de naam Bruno in dat filmpje (dat later gemaakt is) verstopt zat in morse en dat Bruno met morse bezig ging op de boot? (Het morse was trouwens een noodoplossing las ik in Dag Allemaal. Eigenlijk had een papegaai de hele tijd Polly moeten roepen, maar dat ging helaas niet door. Papegaai wilde kennelijk niet meewerken aan al die proeven met dieren. ;))
« Laatst bewerkt op: 2-04-2019, 18:55:05 door Heinz »

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #57 Gepost op: 2-04-2019, 19:38:06 »
Waarom zou het een aanwijzijng zijn dat de naam Bruno in dat filmpje (dat later gemaakt is) verstopt zat in morse en dat Bruno met morse bezig ging op de boot? (Het morse was trouwens een noodoplossing las ik in Dag Allemaal. Eigenlijk had een papegaai de hele tijd Polly moeten roepen, maar dat ging helaas niet door. Papegaai wilde kennelijk niet meewerken aan al die proeven met dieren. ;))
::rofl::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #58 Gepost op: 2-04-2019, 22:45:01 »
Het niet plaatsen van de derde sport (zogezegd wegens tijdsnood) zou ook een eventuele molactie van Kaat kunnen zijn maar het is niet duidelijk wie dat besliste of daarop aanstuurde.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 4: Escaperoom-boot
« Reactie #59 Gepost op: 3-04-2019, 00:34:18 »
Deze opdracht is typisch iets voor de belgische mol. Je ziet van iedereen molgedrag. De drie opdrachten in het water daar kon allemaal prima gemold worden en dat is uitgebreid in beeld gebracht. Kappend touwtje, zinkende fakkel, traag werken door Eva en Kaat. Dus we hebben vijf mogelijke mollen in beeld in het water (+Martijn is 6). Ik denk dat de mol in de kajuit stond en dat het molgedrag nauwelijks in beeld is gebracht. Folly i.p.v. Polly en geknoei met de buisjes. Bruno was oplettend en controlerend aanwezig. Hij wees de vlaggen foutloos aan, hoorde het ritme van de morse code maakte de buisjes goed, vond de Gin fles 28. En ik heb het idee dat deze prachtige opdracht bedoeld was om te slagen, met als neveneffect dat de mol onzichtbaar wordt. Alleen was Bruno een foute inschatting, Joeri was beter geweest. Alleen dat vegen op het bord, zoals gezegd deze opdracht moest stiekem slagen. Elisabet werd zo hard afgeschreven opeens door iedereen, dat is geen toeval. Ook nog even op de strandstoel met Eva. Foto's kijken van de kinderen als voorbereiding op de eliminatie. En nog even tegen Eva zeggen dat het wel mooi is als ze het partnerbezoekmoment zal halen, ja ja.

Eva en Kaat zijn veel te veel in beeld. Het lijken me ondertussen vriendinnen in een bondje. 
Elisabet komt heel gedoseerd in beeld.