Hoera! Mijn eerste berichtje hier !
Ik denk persoonlijk dat het spel hiermee té ingewikkeld wordt. Daarnaast is het leuke van de huidige versie dat het spel na elke aflevering weer anders gespeeld moet worden:
- Zo is het in het begin écht een aandelenbeurs voor kandidaataandelen: laag kopen en hoog verkopen
- Aan het eind van elke aflevering is het weer spannend: wordt er massaal verkocht (K-aandelen) en gaan mensen massaal in de molaandelen, omdat deze altijd in prijs stijgen na een aflevering? of houdt men K-aandelen vast? of wacht men na de verkoop met aankopen op het moment dat de K-aandelen stijgen?
- Halverwegen de serie (na 3 a 4 afleveringen) komt er een heel andere vraag bij: als je denkt te weten wie de mol is, is het slim om molaandelen te kopen; deze staan relatief laag en je kunt dus voor bijv. 30 dukaten aandelen kopen die straks 100 waard zijn. Later in het spel zijn deze molaandelen veel duurder! Ook kun je ervoor kiezen om de molaandelen juist niet te kopen omdat je ze in dit geval een aantal afleveringen vast zou moeten houden om dit voordeel eruit te halen, en zo kun je met dit geld niet speculeren
- De laatste drie afleveringen wordt het spel wéér heel anders: dan wordt de vraag wie eruit gaan of wie de mol is steeds belangrijker en zie je dat steeds meer mensen óf alvast (goedkope) gaan kopen óf k-aandelen van mogelijke vertrekkende kandidaten gaan vasthouden. Bij het speculeren is het nu dus oppassen geblazen: k-aandelen die laag staan kopen lijkt slim, maar als het gros niet verwacht dat deze kandidaat gaat vertrekken, of zelfs dat deze kandidaat de mol is (de reden dus waarom het k-aandeel dan laag staat) investeer je dus in een aandeel dat gewoon niet stijgt, of zelfs alleen maar verder daalt. Zo kom je als speculant nu dus bedrogen uit, waar je in het begin van het seizoen winst had gemaakt.
Kortom: ik denk dat het spel genoeg dynamisch is en verandert naarmate de laatste aflevering dichterbij komt en juist door de combinatie van speculeren en inschatten wie de mol is van je verwacht dat je een goede strategie moet hebben, maar deze ook elke week weer moet bijstellen. Het voorstel dat je doet, Erik, maakt het nóg ingewikkelder en daarom zullen er meer mensen zijn die het spel niet helemaal doorhebben, waardoor er nog meer aan- en verkopen gedaan worden die niet bij een strategie passen en er voor zorgen dat je steeds minder een pijl kunt trekken op wat er allemaal gebeurt. Het gevaar is dan dat mensen gaan afhaken en er veel aandelen zitten bij mensen die inactief zijn. Dat laatste merkte je de vorige twee keer (dat ik meedeed) ook al: de scorelijst wordt steeds korter, omdat (afhakende) mensen inactief worden. Dat is zonde, omdat er wel aandelen bij die mensen zitten en hoe meer mensen dit zijn, hoe minder de aandelen zullen fluctueren en hoe meer de prijzen dus rond een gemiddelde blijven zweven!
Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat het en beetje hout snijdt wat ik zeg. Ben benieuwd naar de reacties!!
Groeten,
Tijnster (voorheen: Molecatcher)