Auteur Topic: voorstel wijziging spelregels  (gelezen 28227 keer)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
voorstel wijziging spelregels
« Gepost op: 11-01-2009, 11:43:59 »
In de vorige edities van de Molbeurs is al door spelers opgemerkt dat het in de eerste weken weinig zin heeft om Molaandelen te kopen omdat deze pas aan het einde van het seizoen worden uitbetaald. Je kan dit ook zien op de Molbeurs: veel spelers handelen alleen in Kandidaataandelen. Ik was het eens met de opmerking maar ik wist niet hoe het opgelost moest worden.

Nu weet ik wel hoe we hier iets aan kunnen doen: elke week kan het aandelenpakket van een speler worden bewaard in zijn geschiedenis. De gescheidenisaandelen hebben geen invloed op de aandelenprijzen maar worden wel meegerekend voor de score van een speler.

Bijvoorbeeld: voor aflevering 1 heb ik 20 aandelen Rick-K. Na aflevering 1 is dat onveranderd maar dan staan er ook 20 aandelen Rick-K in mijn geschiedenis. Ik ga handelen en voor aflevering 2 heb ik 30 aandelen Rick-K. Na aflevering 2 heb ik dan nog steeds 30 afleveringen Rick-K maar ook 20+30 Rick-K in mijn geschiedenis.

Het effect hiervan is dat plotseling niet alle Kandidaataandelen veilig zijn. Want de Kanddidaataandelen van de Mol die je had vlak voor een aflevering, blijven in je geschiedenis staan. De spelers worden dan ook aan het begin van het seizoen gedwongen na te denken over wie de Mol is.

Wat vinden jullie hiervan? Ik zou deze spelregelwijziging willen laten ingaan NA aflevering 2 (dus de geschiedenis laten beginnen bij aflevering 3).

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2009, 11:55:46 »
Ja, dit had je vorig jaar volgens mij ook al voorgesteld maar ik denk niet dat dit werkt want na een aflevering kan je dan die aandelen van voor de aflevering niet meer verkopen of hoe zit dat? heb je dus geen dukaten meer erna wanneer je die ervoor ook niet had?!
Dan zou ik toch liever een kunstmatige fluctuatie voorstellen of een aangepaste versie van hoe de molbeurs in 2006/2007 werkte. Heb ik zelf nooit gezien maar lijkt mij dan toch beter (die versie word niet meer gebruikt omdat het daar te makkelijk is aandelen waardeloos te maken of juist een paar honderd procent duurder te maken? dan toch gewoon een grens erin dat een stijging van >10% per 5minuten niet mag?!)

Offline Ninka

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Yvon, Milouska, ...
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2009, 12:05:30 »
Als dat ervoor zorgt dat er wat meer dynamiek in de prijzen komt, ben ik voor !

Nu ist saai, ik koop niets meer met deze dichtbijelkaar liggende gemiddelde prijzen...


Ninka
Mollen in Japan...

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2009, 12:21:37 »
ik denk niet dat dit werkt want na een aflevering kan je dan die aandelen van voor de aflevering niet meer verkopen of hoe zit dat? heb je dus geen dukaten meer erna wanneer je die ervoor ook niet had?!

Nee, alles blijft hetzelfde. Het systeem onthoudt alleen hoeveel aandelen je had voor elke aflevering en gebruikt deze aantallen bij het bepalen van je score:

Score vleesje: 15237.11 (Molaandelen: 0.00 + Kandidaataandelen: 10150.66 + geld: 86.45 dukaten + geschiedenis: 5000.00)

Offline Tijnster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2009, 12:24:18 »
Hoera! Mijn eerste berichtje hier ! :)


Ik denk persoonlijk dat het spel hiermee té ingewikkeld wordt. Daarnaast is het leuke van de huidige versie dat het spel na elke aflevering weer anders gespeeld moet worden:
 - Zo is het in het begin écht een aandelenbeurs voor kandidaataandelen: laag kopen en hoog verkopen
 - Aan het eind van elke aflevering is het weer spannend: wordt er massaal verkocht (K-aandelen) en gaan mensen massaal in de molaandelen, omdat deze altijd in prijs stijgen na een aflevering? of houdt men K-aandelen vast? of wacht men na de verkoop met aankopen op het moment dat de K-aandelen stijgen?
 - Halverwegen de serie (na 3 a 4 afleveringen) komt er een heel andere vraag bij: als je denkt te weten wie de mol is, is het slim om molaandelen te kopen; deze staan relatief laag en je kunt dus voor bijv. 30 dukaten aandelen kopen die straks 100 waard zijn. Later in het spel zijn deze molaandelen veel duurder! Ook kun je ervoor kiezen om de molaandelen juist niet te kopen omdat je ze in dit geval een aantal afleveringen vast zou moeten houden om dit voordeel eruit te halen, en zo kun je met dit geld niet speculeren
 - De laatste drie afleveringen wordt het spel wéér heel anders: dan wordt de vraag wie eruit gaan of wie de mol is steeds belangrijker en zie je dat steeds meer mensen óf alvast (goedkope) gaan kopen óf k-aandelen van mogelijke vertrekkende kandidaten gaan vasthouden. Bij het speculeren is het nu dus oppassen geblazen: k-aandelen die laag staan kopen lijkt slim, maar als het gros niet verwacht dat deze kandidaat gaat vertrekken, of zelfs dat deze kandidaat de mol is (de reden dus waarom het k-aandeel dan laag staat) investeer je dus in een aandeel dat gewoon niet stijgt, of zelfs alleen maar verder daalt. Zo kom je als speculant nu dus bedrogen uit, waar je in het begin van het seizoen winst had gemaakt.


Kortom: ik denk dat het spel genoeg dynamisch is en verandert naarmate de laatste aflevering dichterbij komt en juist door de combinatie van speculeren en inschatten wie de mol is van je verwacht dat je een goede strategie moet hebben, maar deze ook elke week weer moet bijstellen. Het voorstel dat je doet, Erik, maakt het nóg ingewikkelder en daarom zullen er meer mensen zijn die het spel niet helemaal doorhebben, waardoor er nog meer aan- en verkopen gedaan worden die niet bij een strategie passen en er voor zorgen dat je steeds minder een pijl kunt trekken op wat er allemaal gebeurt. Het gevaar is dan dat mensen gaan afhaken en er veel aandelen zitten bij mensen die inactief zijn. Dat laatste merkte je de vorige twee keer (dat ik meedeed) ook al: de scorelijst wordt steeds korter, omdat (afhakende) mensen inactief worden. Dat is zonde, omdat er wel aandelen bij die mensen zitten en hoe meer mensen dit zijn, hoe minder de aandelen zullen fluctueren en hoe meer de prijzen dus rond een gemiddelde blijven zweven!

Ik hoop dat je hier iets mee kan en dat het en beetje hout snijdt wat ik zeg. Ben benieuwd naar de reacties!! :)

Groeten,
Tijnster (voorheen: Molecatcher)

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2009, 12:24:24 »
ok

Offline Tijnster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2009, 12:25:47 »
Nóg een punt (nu ik je voorstel beter snap): de geschiedenis van mensen die hoog op de ranglijst staan bevat ook meer aandelen (meer geld = meer aandelen); deze mensen (waaronder ik nu :-) ) worden daardoor dubbel beloond, wat het voor mensen onderaan de ranglijst moeilijker maakt om op te klimmen!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2009, 12:38:52 »
Zo (als nu) is het in het begin écht een aandelenbeurs voor kandidaataandelen: laag kopen en hoog verkopen

Dat heeft weinig met het programma te maken en dat is jammer.

de geschiedenis van mensen die hoog op de ranglijst staan bevat ook meer aandelen; deze mensen worden daardoor dubbel beloond, wat het voor mensen onderaan de ranglijst moeilijker maakt om op te klimmen!

Ik wil de geschiedenisscore laten afhangen van het huidige aantal aandelen van een speler. Als iemand 1000 aandelen in zijn geschiedenis heeft maar een door verkeerde beslissing nu maar 100 echte aandelen heeft dan telt zijn geschiedenis maar mee voor 50%*100 = 50 aandelen. Iemand die nu hoog staat kan later nog steeds failliet gaan. Wat je koopt vlak voor de finale blijft belangrijk.

Offline lientje

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2009, 12:48:09 »
Ik vind het een goed idee  ::ok::
Nu zijn kandidaataandelen te veilig..

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2009, 13:05:45 »
Ik vind het echt nodeloos ingewikkeld. Waarom zou geschiedenis mee moeten tellen? Het gaat er gewoon om dat je op het juiste moment inkoopt en verkoopt. Het lijkt me alleen maar heel irritant als er nog ergens op de één of andere complexe manier mee blijft tellen dat je ooit die en die als mol had.  :(

Als je meer dynamiek in het spel wil, dan had je het misschien moeten houden zoals het oorspronkelijk was, dat je zelf de prijs van je bod kon bepalen.
Ik zou het eerlijk gezegd nogal stom vinden om nu de regels aan te passen en ik ben bang dat ik dan af zou haken.
Qua onderbouwing ben ik het helemaal eens met Tijnster.
(BTW: in de beurs heet ik Koen en sta ik nu achtste)
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Tijnster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2009, 13:13:24 »
Dat heeft weinig met het programma te maken en dat is jammer.

Ik wil de geschiedenisscore laten afhangen van het huidige aantal aandelen van een speler. Als iemand 1000 aandelen in zijn geschiedenis heeft maar een door verkeerde beslissing nu maar 100 echte aandelen heeft dan telt zijn geschiedenis maar mee voor 50%*100 = 50 aandelen. Iemand die nu hoog staat kan later nog steeds failliet gaan. Wat je koopt vlak voor de finale blijft belangrijk.

Ik ben het met je eens dat speculeren niet veel met het programma te maken heeft. Ik doe echter mee omdat ik én het programma én speculeren leuk vind :)

Wat betreft je tweede punt: duidelijk en zo maak je het inderdaad interessanter. Tóch blij fik bij mijn standpunt dat het wel nodeloos ingewikkeld wordt zo!

Offline Tolax

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2009, 16:29:15 »
Ik heet op Molbeurs nu Timo, voorgaande 2 jaren Tolax (toen ik een tunnelvisie had op Nadja en Joris).

Dit voorstel van nu vind ik idd wat Tijnster zegt te ingewikkeld.
Wel vind ik dat er iets moet veranderen (ik zal zelf ook wel ff proberen een voorstel te verzinnen ::trots::).

Btw, ik heb Molbeurs leren kennen door het forum op wieisdemol.nl, ik weet niet of daar al een soort reclame topic is?
Zou iig best leuk zijn als er mensen bijkomen, toch?

Offline vlees

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2009, 16:39:47 »
met het huidige stelsel niet zo want dan zijn de koersen al helemaal niet meer te veranderen

@Erik: wat was er nou precies mis met de OUDE versie. misschien kan die weer gebruikt worden (met de dingen die slecht waren dan verbeterd)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2009, 17:04:26 »
Ik vind dit ook te ingewikkeld en blijf bij mijn eerdere aanbeveling; het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde wel op 1000 dukaten mogen liggen. Om de mol draait immers alles, de rest is bijzaak.

In de eerste afleveringen is een molaandeel zeer onaantrekkelijk; die kan naar 0 terwijl een kandidaataandeel zelfs ineens naar 100 kan en zeker niet naar 0. De uitbetaling van de molaandelen is pas over veeeeeeeeeele weken. Toch als die dan 1000 is ga je er toch op spelen. Dat compenseert weer!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2009, 19:46:14 »
Ik word ook niet warm van het voorstel. Dan is namelijk niet meer te zien wie er nou op 1 staat.

Ik hou 't ook bij mijn voorstel van vorig jaar om de slotkoers van de molaandelen te verhogen met ~ 25 dukaten.

Al is en blijft de molbeurs een spel wat om "Wie is de afvaller" gaat. Maar daar is weinig aan te doen.
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #15 Gepost op: 11-01-2009, 20:23:31 »
wat was er nou precies mis met de OUDE versie. misschien kan die weer gebruikt worden (met de dingen die slecht waren dan verbeterd)

De oude versie komt niet terug. Je kon alleen aandelen kopen van andere spelers. De handel viel regelmatig stil vanwege een gebrek aan aanbod en vraag. De prijzen konden door 1 speler worden veranderd van 30 dukaten naar 900.

Ik blijf bij mijn eerdere aanbeveling; het verhogen van de slotwaarde van de molaandelen van de mol. Als bonus dat de speler de juiste molaandelen ingekocht heeft zou de slotwaarde wel op 1000 dukaten mogen liggen.

Ik verwacht hier niet zo veel van. Molaandelen worden toch pas uitgekeerd aan het eind van het seizoen. Winst is voor die tijd alleen te behalen met Kandidaataandelen. Een verstandige speler blijft dan inzetten op de Kandidaataandelen tot voor de finale en schakelt dan over op Molaandelen. Als je nu al je geld inzet op Molaandelen dan heb je er 300 en vorig jaar waren er bijna 500 nodig om een prijs te winnen. Dat kapitaal kan je het best verzamelen via Kandidaataandelen.

De beste manier om de Molaandelen interessanter te maken is door ze direct na elke aflevering uit te betalen. Maar we weten pas aan het einde wie de Mol is. Vandaar dit voorstel: om elke speler een bonus te geven die wordt bepaald door zijn aandelenpakket na eerdere afleveringen. De bonus kan tijdens het spel continu in de score worden verwerkt op basis van de huidige koersen. Natuurlijk weten we pas na de finale de werkelijke waarde van de bonus maar dat is met de aandelen precies hetzelfde.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #16 Gepost op: 11-01-2009, 20:42:44 »
Maar daarmee maak je het spel zo abstract dat je van het 'beurs'-idee afraakt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Knudsen

  • Forumlid
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #17 Gepost op: 11-01-2009, 22:37:14 »

Ik vind dat de mol goed voorspellen meer moet op leveren dan de 9 kandidaten.
De kandidaten zijn samen - maximaal - 900 waard, dus zou de juiste mol zou wat mij betreft 1000 moeten - kunnen - opleveren.
Vraag is vervolgens hoe je dat dan doet.

Vorig jaar pleitte ik voor een eindprijs van 900 of 1000, maar dat is om andere redenen niet zo handig en/of wenselijk. Toch blijven er feitelijk 10 waarden op de beurs die met elkaar concurreren om de dukaten van de beurshandel, samen zou dat naar mijn mening per saldo in balans moeten zijn. Dus ergens zou ik ongeveer een factor 9 terug willen zien.

Het bonus-voorstel zou hier invulling aan kunnen geven, zonder de eindprijs voor mol-aandelen (veel) te veranderen.  Ik weet niet dat al in het voorstel zat, maar dat krijg je inderdaad als bij elke aflevering alleen de mol-aandelen 100% meegerekend worden in de bonus. Dit jaar komen we zo aan een factor 7 of 8.

Ik zou dan verder ook zoveel mogelijk afzien van allerlei moeilijke extra factoren als die in een voorbeeld van Erik genoemde 50% , de bedoeling daarvan is me onduidelijk.

Verandering - met een goede reden - vind ik OK, het eindeloos gelijktrekken van de prijzen ben ik wel al zat, al ben ik daarmee in de top10 gekomen. Laten we het - vroeg in het spel - goed voorspellen van de mol ruim belonen!

Tritorus




Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2009, 00:29:52 »
Het bonus-voorstel zou hier invulling aan kunnen geven, zonder de eindprijs voor mol-aandelen (veel) te veranderen.  Ik weet niet dat al in het voorstel zat, maar dat krijg je inderdaad als bij elke aflevering alleen de mol-aandelen 100% meegerekend worden in de bonus. Dit jaar komen we zo aan een factor 7 of 8.

We kunnen niet alleen de Molaandelen gebruiken in de bonus omdat er twee manieren zijn om een Mol in je aandelenpakket op te nemen: door het Molaandeel te kopen of door het Kandidaataandeel niet te kopen. Die laatste keuze moet ook in de bonus worden verwerkt.

Citaat
Ik zou dan verder ook zoveel mogelijk afzien van allerlei moeilijke extra factoren als die in een voorbeeld van Erik genoemde 50% , de bedoeling daarvan is me onduidelijk.

Nou, als we werken zonder extra factor dan wordt je eindscore voor bijna 90% bepaald door de bonus. Dat lijkt mij niet wenselijk. Met een extra bonusfactor van 50% per aflevering beperk je die invloed tot een-derde.

Ik heb nu de software aangepast zodat hij een extra stand met bonuspunten genereert. Daarmee kunnen we een tijdje proefdraaien en kijken of het bevalt:

http://ifarm.nl/molbeurs/rankingsNew.html

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: voorstel wijziging spelregels
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2009, 08:02:38 »
De junior molbeurs editie heb ik gewonnen door al in een vroeg stadium voor een mol te kiezen, en die aandelen (dankzij een vakantie) niet meer te wijzigen. Maar diezelfde editie is iemand anders hoog geëindigd zonder een enkel molaandeel in zijn bezit te hebben.
Als het je echt meer om de mol gaat, voel ik er dus wel voor om het bezit van mol-aandelen meer te waarderen.
Vooral een vroegtijdig bezit van het juiste mol-aandeel zou wellicht beloond moeten worden?
Keep calm and eat chocolates!