Auteur Topic: Nationale illusie ontkracht  (gelezen 25948 keer)

revadebe

  • Gast
Nationale illusie ontkracht
« Gepost op: 21-03-2010, 13:16:13 »
Afgelopen jaren ben ik altijd verrast in de finale. Nooit had ik de goede mol, behalve het seizoen met Inge als mol. Toen had ik via via gehoord over de gebarenhint. Wat ik erg jammer vond om te horen. Maar mijn punt is: de meeste kijkers willen verrast worden in de finale. Alleen echte molloten willen zo snel mogelijk de mol achterhalen, voor andere mensen is de ontknoping in de finale toch wel leuker. Net als een film met een plotwending aan het eind, zeg maar.

Ik begin hier nu over, omdat Heinz donderdag in De Wereld Draait Door de illusie van Frits en Sanne als mol toch behoorlijk heeft ontkracht op nationale tv. Hij begon over theorieën met kruisjes, plusjes en het getal 10. En laat dat nou zo'n beetje dé overkoepelende theorie van het hele seizoen zijn. Dat het publiek ook nog met hem mee ging, maakte het alleen nog maar erger. Evenals de conclusie van Matthijs dat Kim de mol is.

Ik vind eerlijk gezegd dat Heinz op deze manier voor kijkbederf heeft bezorgd. Hij probeerde teveel zijn gelijk te krijgen. Hij heeft mogelijk veel mensen hun Sanne-tunnelvisie ontnomen. Eigenlijk heeft hij behoorlijk zitten spoileren voor veel mensen. Als een recensent die het einde van de film maar alvast gaat verklappen. Ik heb het begin van het item gemist, maar ik neem aan dat er vooraf niet iets van een spoiler-waarschuwing is gegeven door Matthijs. En dat vind ik toch wel zonde.

Op deze manier is de wonderlijke wereld van de molloten en de 'normale' wereld met elkaar in aanraking gekomen. En ik vind toch eigenlijk dat die twee werelden van elkaar gescheiden moeten blijven, omdat die twee werelden het programma vanuit een ander perspectief bekijken.

Nu is het wel zo: dit seizoen zit ik al vanaf afl. 2 op Sanne en Kim. En toen Sanne echt haar best ging doen bij sommige opdrachten, bleef alleen Kim nog echt over als mogelijke mol voor mij. Maar dan nog is de spanning in de finale of jij het al die tijd wel goed hebt gehad. Dus al zit 60% van Nederland al op Kim als mol op dit moment, de spanning in de finale blijft of die 60% het ook echt goed heeft. En zelfs dat heeft Heinz die mensen ontnomen door zijn pleidooi.

En het ergste was nog dat Kim er zelf bij zat en zich niet echt raad wist hoe zichzelf te verdedigen.

Amen.

P.S.: ik zit zelf af en toe op dit forum, om geinige theorien te lezen en mezelf aan het denken te zetten. Maar niet om de mol zo snel mogelijk te ontmaskeren.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:21:00 door revadebe »

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #1 Gepost op: 21-03-2010, 13:19:56 »
Aan de andere kant is zo'n verdenkingen/theorien discussie op tv zeer interessant en levert waarschijnlijk ook weer kijkers op. Heinz valt niets kwalijk te nemen, hij deed zijn ding en dat is "mollotig" de mol ontmaskeren, niet meer niet minder al krijgt zijn optreden wel een 10+ wat mij betreft. Dan had DWDD hem niet uit moeten nodigen en/of had het hele item niet in de programmering moeten zitten.

Wanneer WIDM op tv is speculeren er veel mensen, wil je niet uit je tunnel gehaald worden dan adviseer ik sluit je oren en ogen rond die periode. Bij de aankondiging van DWDD werd nog gezegd waar het over ging, wil je dit niet horen ivm je tunnel zet de tv dan uit of kijk niet. Want alles spoileren is alleen in een dictatuur te realiseren. Al ben ik wel zeer benieuwd wat de makers van WIDM van dit vinden. Maar aangezien er fora zijn, en op het .nl topic geen mogelijkheden tot spoilers, is zoiets nooit te voorkomen. Daarnaast draait het hele spelletje om het ontmaskeren van de mol, een cliffhanger [wanneer de mol nog heel onbekend is voor iedereen] is natuurlijk het ideaalscenario. Maar probeer dat maar eens te bewerkstelligen in de huidige tijd...
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:24:55 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #2 Gepost op: 21-03-2010, 13:24:51 »
Ja, maar Heinz had zichzelf toch wel iets meer in mogen houden wat mij betreft. Omdat hij waarschijnlijk gelijk heeft, stond hij sowieso al het sterkst in de hele discussie. En heel Nederland snapt dat hij een goede molzoeker is als Kim uiteindelijk laat blijken dat ze de mol is in de laatste aflevering. Dan hoeft hij nog niet met theorieën te gaan smijten.

Maar zoals ik al zei: ik heb vooral het einde van de aflevering meegepikt en dus geen volledig beeld. Maar ik kan me zo voorstellen dat Heinz het meest overtuigend over kwam.

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #3 Gepost op: 21-03-2010, 13:25:19 »
Pfff, waar gaat dit over!?!? Heinz is uitgenodigd door DWDD om ZIJN theorie over de mol te komen uitleggen, wat hij dus gedaan heeft. Dat wil nog niet betekenen dat Heinz het bij het juiste eind heeft? Het was ZIJN gedachte, ZIJN theorie, en wat een ander ermee wil doen, moet die ander weten. Dat jij nu denkt dat Kim de mol is, door de theorie van Heinz, betekent in mijn ogen dat hij het juist goed heeft weten over te brengen. Dat jij het jammer vindt dat Heinz injouw ogen teveel heeft prijsgegeven, is dan kort door de bocht gezegd heel erg jammer. Hij heeft gedaan waar hij voor gekomen is. En als blijkt dat Kim de mol is (wat ik ook denk, juist met DANK aan zijn theorie), dan betekent het alleen maar dat hij heeeeeeeel goed zijn huiswerk heeft gedaan.

Jammer dat jij er zo over denkt, maar ik ben het er dus niet mee eens!!
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2010, 13:26:39 »
Ja, maar Heinz had zichzelf toch wel iets meer in mogen houden wat mij betreft. Omdat hij waarschijnlijk gelijk heeft, stond hij sowieso al het sterkst in de hele discussie. En heel Nederland snapt dat hij een goede molzoeker is als Kim uiteindelijk laat blijken dat ze de mol is in de laatste aflevering. Dan hoeft hij nog niet met theorieën te gaan smijten.

Maar zoals ik al zei: ik heb vooral het einde van de aflevering meegepikt en dus geen volledig beeld.

Ik denk niet dat Heinz daar dingen zou gaan verkondigen die onzin zijn... maar dit kan Heinz beter bepalen dan ik denk ik :)! Nogmaals, ik denk dat, wanneer je niet uit je koker gehaald wilt worden of nog niet wilt weten wie de mol is, je beter geen fora en/of andere dingen van WIDM kan gaan kijken dan het programma zelf... En wie zegt dat Heinz gelijk heeft?
Weet je het niet, antraciet

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #5 Gepost op: 21-03-2010, 13:29:13 »
Jammer dat jij er zo over denkt, maar ik ben het er dus niet mee eens!!

Ik zit al heel lang op Kim. Heinz heeft dit alleen nog extra bevestigd, maar ik was al behoorlijk zeker van mijn zaak. Maar dat is niet zozeer mijn punt, het gaat niet zozeer om mij maar ook vooral om de rest van Nederland.

Heinz had zich best wat anders op mogen stellen vind ik. Een discussie winnen waar jij sowieso als enige gelijk hebt, daar is geen kunst aan. Hij had toch gewoon een wat minder overtuigende theorie kunnen presenteren... dan was de discussie ook spannender geweest.

DWDD is een goedbekeken programma met veel dezelfde kijkers al WIDM, daar moet je dit soort discussies niet gaan voeren vlak voor de finale. Ik geef dus ook niet alleen Heinz de schuld, maar vooral de redactie van DWDD.
Omdat voor de meeste molloten de mol nu al meer dan duidelijk is, moet je ze niet uitnodigen voor nationale tv. Dat kun je alleen gedurende de eerste afleveringen doen.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:33:06 door revadebe »

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2010, 13:33:18 »
Ik wil juist niet verrast worden in de finale ... voel me erg dom als ik nog niet weet wie De Mol is  :P .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #7 Gepost op: 21-03-2010, 13:34:05 »
Nogmaals, Heinz kan hier niets aandoen. Hij werd van tevoren geïnformeerd scherp te discussiëren zoals het programma DWDD werkt. Getuigd wel dat zijn overtuigingskracht erg goed is :) Ik snap het probleem niet zo, ik kan ook niet zien wat "de rest van de kijkers" denkt op het moment van Heinz' zijn betoog. Ik kan me voorstellen dat er ook zeer veel mensen dit een ver-van-hun-bed-show vinden, of dat ze lekker in de eigen tunnel blijven.

Wat zou jij dan willen? Dat er gebruikers op fora geen theorieën postten die ook maar enigszins waar kunnen zijn? Dat er alleen maar onzinnig gespeculeerd wordt over wie de mol is? Om zo de cliffhanger en jouw visie op het programma niet te verpesten?
Weet je het niet, antraciet

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #8 Gepost op: 21-03-2010, 13:34:20 »
ik lach me krom mocht Sanne de mol zijn.
Het idee van de redactie van DWDD was 3 mensen aan tafel met 3 theorieën.  Dat jij de theorie van Heinz het meest duidelijk vond mag. Er waren vast ook mensen die de theorie van SANne vonden. Ik vond de uitzending geen spoiler omdat iedereen aan het woord is gekomen. Net zoals molmail (6 geloof ik ). Het is nog niet beslist en ook al heeft Heinz gelijk dan nog kun je niet van spoileren spreken. Hij heeft namelijk geen voorkennis.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #9 Gepost op: 21-03-2010, 13:35:47 »

Wat zou jij dan willen? Dat er gebruikers op fora geen theorieën postten die ook maar enigszins waar kunnen zijn? Dat er alleen maar onzinnig gespeculeerd wordt over wie de mol is? Om zo de cliffhanger en jouw visie op het programma niet te verpesten?
Nee, maar geen molloten op nationale tv vlak voor de finale. Die werelden moet je scheiden.

@ Lukie: het publiek was duidelijk ook op hand van Heinz, en dat zijn echt niet allemaal mensen die WIDM volgen. Heinz was gewoon de winnaar van de discussie.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #10 Gepost op: 21-03-2010, 13:38:09 »
Ik blijf erbij dat als je niet verder wilt kijken dan je eigen koker je GEEN programma's over WIDM theorieën moet bekijken. Die keuze is bij de kijker, die schuld kan je niet leggen bij degene die de theorie verteld danwel het programma. Zo werkt het nou eenmaal in 2010, het was prachttelevisie. +10 kudo's voor Heinz!

Edit: op je reactie hieronder. Elke nederlander heeft wel toegang tot internet, www.wieisdemol.nl -> ketting/tien theorie... OEPS
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:40:06 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #11 Gepost op: 21-03-2010, 13:38:29 »
Ik snap het probleem niet zo, ik kan ook niet zien wat "de rest van de kijkers" denkt op het moment van Heinz' zijn betoog. Ik kan me voorstellen dat er ook zeer veel mensen dit een ver-van-hun-bed-show vinden, of dat ze lekker in de eigen tunnel blijven.

Je hebt hier wel een punt, maar DWDD trekt >1 miljoen kijkers dus zo'n betoog zal toch zeker wel impact hebben.

En zoals ik al zei: ik viel gewoon in het programma, zoals zoveel zappende mensen. Ik wist toen nog niet dat het over WIDM-theorien zou gaan, en wegzappen doe je niet zo gauw als iets je boeit.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:40:11 door revadebe »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #12 Gepost op: 21-03-2010, 13:39:09 »
maar dan is dus je punt dat Heinz te goed kan discussiëren ?
Als bijvoorbeeld P. van Geel (cda) daar had gezeten en hetzelfde had gezegd had je het niet erg gevonden ::)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #13 Gepost op: 21-03-2010, 13:40:40 »
maar dan is dus je punt dat Heinz te goed kan discussiëren ?
Als bijvoorbeeld P. van Geel (cda) daar had gezeten en hetzelfde had gezegd had je het niet erg gevonden ::)

 ::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
Weet je het niet, antraciet

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #14 Gepost op: 21-03-2010, 13:41:41 »
maar dan is dus je punt dat Heinz te goed kan discussiëren ?
Als bijvoorbeeld P. van Geel (cda) daar had gezeten en hetzelfde had gezegd had je het niet erg gevonden ::)

Als P. van Geel had een paar maanden geleden al had bepleit dat het kabinet zou vallen, dan zou ik dat wel erg hebben gevonden hoor. Verrassing is gewoon iets heel leuks, de meeste films en series zijn daarop gebaseerd.

Ik snap jullie standpunten ook wel, maar ik ben niet molloot genoeg om daar volledig in mee te gaan. Want ik blijf het toch spoileren vinden.
« Laatst bewerkt op: 21-03-2010, 13:43:24 door revadebe »

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #15 Gepost op: 21-03-2010, 13:43:06 »
Nu wordt je probleem nog onduidelijker voor mij...

Bij jou, als individu, zeg je dat de verrassing er af is. Ik ken zeer veel mensen die verrast zullen zijn as donderdag... Denk je niet dat het een beetje "persoonlijk" is en niet "nationaal" ?
Weet je het niet, antraciet

Offline C.H.A.R.L.E.Y.

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #16 Gepost op: 21-03-2010, 13:44:23 »
Waarom val je uit op Heinz, hij werd gewoon gevraagd.
Als je het al zo'n punt vind ben dan gewoon zo eerlijk om het te zeggen
tegen de makers van DWDD.
In het begin van DWDD werd al gezegd dat ze het erover gingen hebben,
dus degenen die het niet wouden weten hadden tijd genoeg om weg
te zappen.
Stelletje molloten...

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #17 Gepost op: 21-03-2010, 13:45:27 »
Nu wordt je probleem nog onduidelijker voor mij...

Bij jou, als individu, zeg je dat de verrassing er af is. Ik ken zeer veel mensen die verrast zullen zijn as donderdag... Denk je niet dat het een beetje "persoonlijk" is en niet "nationaal" ?

Ik heb persoonlijk meegemaakt bij Inge als mol dat je het gewoon 99% zeker wist van te voren, door die gebarentheorie. Dat gun ik nationaal anders mensen niet toe. Daarom moet je molloten en normale kijkers toch een beetje proberen te scheiden.

revadebe

  • Gast
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #18 Gepost op: 21-03-2010, 13:46:26 »
Waarom val je uit op Heinz, hij werd gewoon gevraagd.
Als je het al zo'n punt vind ben dan gewoon zo eerlijk om het te zeggen
tegen de makers van DWDD.
In het begin van DWDD werd al gezegd dat ze het erover gingen hebben,
dus degenen die het niet wouden weten hadden tijd genoeg om weg
te zappen.

Feit blijft dat veel mensen het programma kijken. En niet wegzappen, of pas later er naartoe komen zappen.
Maar zoals ik al zei: het is ook vooral de DWDD die gefaald heeft, maar Heinz heeft hier zeker aan bijgedragen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Nationale illusie ontkracht
« Reactie #19 Gepost op: 21-03-2010, 13:46:40 »
Is dit nu serieus een verwijt naar Heinz? Daar snap ik echt helemaal niets van.
Er zijn theorieen in overvloed, en één daarvan legt hij uit. Dat jij denkt dat dat een echte theorie is en daardoor jouw spanning weg is, valt hem echt niet te verwijten. Het is helemaal niet zeker dat Kim de mol is en ook niet dat deze theorie waar is. Heinz weet net zo veel als wij. Alleen als hij een insider is was het een spoiler geweest.