Auteur Topic: Een Mol moet stoken, niet meekoken..  (gelezen 17752 keer)

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2010, 23:57:53 »
Dat er teveel hulpmollen zijn is duidelijk. Nu het spel met BN'er gespeeld wordt, speelt de hoogte van de pot een mindere rol, heb ik het idee. Het gaat nu om het winnen op zich. Dat is wel jammer, want daardoor raakt de mol soms ondergesneeuwd, omdat die paar euro's niet uitmaken, als de tegenspelers maar op een fout spoor gezet worden.

Maar om terug te komen op Kim. Ik vind dat ze het niet slecht gedaan heeft. Een echte ultieme actie ontbrak misschien, maar ze heeft wel best wel slimme dingen gedaan, zoals de portofoon neutraliseren in Holland Village, met Sanne de autopdracht spelen (dat ze zoveel links reed viel me echt niet op, terwijl het toch duidelijk in beeld was) en de hele schoolopdracht.

Vanuit onze luie stoel is het soms makkelijk praten, maar als mol in het speelveld moet je vaak in een split second beslissen wat je doet. Je kan de opdracht wel voorbereiden, maar je kan je niet voorbereiden om het gedrag van anderen. Misschien had ze iets meer risico had kunnen nemen door iets goed te doen en het daarna alsnog te laten mislukken, maar overal gezien vond ik Kim best een goede mol.

Waar ik eerlijk gezegd een beetje moe van word, is dat iedere mol steeds weer wordt vergeleken met George. George was top, maar dat was 8 jaar geleden. Ik wil geen nieuwe George. Ik wil een gewoon een goede mol. En voor mij heeft Kim het goed gedaan. ::ok::

Ik ben het helemaal met je eens Daisy! Je kunt als mol gewoonweg niet voorspellen wat de kandidaten doen. Daar mòet je wel gebruik van maken, anders maak je jezelf weer tè verdacht!
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline Tanic

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 'Ik was een vuile, vieze, geniepige mol!' (George)
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #21 Gepost op: 26-03-2010, 00:00:37 »
Ik ben het er volledig mee eens dat een mol, een mol moet zijn en een kandidaat, een kandidaat! Tussen die twee dingen zit een groot verschil!! Maar (jaja, er is een maar) de verantwoordelijkheid van het ziczelf onderscheiden, ligt bij de mol!!! Hij of zij moet de kandidaten grondig bestuderen en door en door kennen!! Vooruit kunnen zien, als het ware! En dat is een megalastige taak. Het is desondanks wel mogelijk (zie: Dennis, George). We moeten dus niet op een tweede Dennis of George wachten, maar op een mol die zich kan onderscheiden. Ik weet zeker, dat die nog bestaan. Dat brengt mij op het volgende; stoppen op het hoogtepunt. Ik denk dat widm verder moet kijken dan hun neus lang is. Widm met onbekende Nederlanders was ook fantastisch. Laat het eens allemaal in Nederland gebeuren en laat fans letterlijk naar hints zoeken! Ik noem maar wat hoor, maar ik wil hiermee zeggen dat ik van mening ben, dat er meer uit widm te halen is. en omdat ik heel hard zou huilen, als het zou stoppen!! ;D
Grand me the courage to accept the things I cannot change, change the things I can and the wisdom to know the difference

Offline saroja

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #22 Gepost op: 26-03-2010, 10:41:49 »
Helemaal mee eens. Kim was geen originele of leuke mol. Geef mij maar George!

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #23 Gepost op: 26-03-2010, 10:45:13 »
Helemaal mee eens. Kim was geen originele of leuke mol. Geef mij maar George!

WIDM 2011:
9BN-ers en George   
Weet je het niet, antraciet

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #24 Gepost op: 26-03-2010, 13:49:38 »
George was inderdaad goed, maar zo goed als iedereen zegt??? Hij is misschien inderdaad wel de beste, maar wat mij betreft zeker overgewaardeerd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tanic

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • 'Ik was een vuile, vieze, geniepige mol!' (George)
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #25 Gepost op: 26-03-2010, 13:59:04 »
George was inderdaad goed, maar zo goed als iedereen zegt??? Hij is misschien inderdaad wel de beste, maar wat mij betreft zeker overgewaardeerd...

klopt, maar zoals ik al in een ander topic heb gezegd; hij was de eerste mol die gewoon echt een mol was en dat blijf je herinneren! Plus, hij had een superleuke groep om hem heen en dat telt natuurlijk ook mee. Als de kandidaten minder leuk zijn, komt de mol automatisch ook minder goed uit de verf! Daarom heb ik hierboven ook geschreven dat we niet een tweede George moeten willen, maar een mol die zich onderscheid van de rest van de groep!!
Grand me the courage to accept the things I cannot change, change the things I can and the wisdom to know the difference

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #26 Gepost op: 26-03-2010, 14:03:45 »
Ik vond Nico anders ook een fantastische mol, vooral tijdens de opdracht dat ze voor tambourmaitre van een doedelband moesten spelen...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #27 Gepost op: 26-03-2010, 15:58:32 »
Over een mol die echt saboteert: Deborah in seizoen 1 toen ze 's nachts uit de tent kroop om de vishengels te laten verdwijnen.

Ben het volkomen met MrJasper eens dat een mol actiever moet mollen. Wat Kim in de eerste aflevering deed met de theepot bv, en dan een verkeerde foto erbij plaatsen. Dat was zo'n duidelijke en tevens actieve moldaad, dat ik haar wegcijferde als mogelijke mol.

Dat kandidaten mollen blijft een groot probleem. Ik denk dat een oplossing gevonden kan worden met jokers. Niet zoals nu gebeurt dat door jokers er geld uit de pot gaat, maar iets in de trant van: mocht een opdracht slagen, dan verdient de kandidaat die het snelst was een joker. Denk dat de kandidaten dan actiever voor de opdracht gaan.

Denk dat het voor WIDM goed is om keer een jaartje over te slaan. Eventueel strooien ze ons zout in de ogen door te brullen dat er geen seizoenen meer komen, maar dan over een jaar ineens stiekem een serie met onbekenden in Nederland opnemen.
En zorg ervoor dat de uitzendingen niet onderbroken worden door voetbal, OS, verkiezingen of wat dan ook. De drie molloze weken waren dit jaar funest.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #28 Gepost op: 26-03-2010, 16:10:07 »
En zorg ervoor dat de uitzendingen niet onderbroken worden door voetbal, OS, verkiezingen of wat dan ook. De drie molloze weken waren dit jaar funest.
Daar kan de molcrew helaas niks tegen doen, dat is de beslissing van de netmanager. Wat natuurlijk wel hypocriet is als voetballoten Studio Sport op zondag eisen (terwijl die hele dag al door sport opgeslokt is) en dat vervolgens ook krijgen, maar als een stel molloten vriendelijk vraagt of we alsjeblieft een ononderbroken seizoen mogen krijgen, we nul op het rekest kunnen verwachten.
The British are not impressed.

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #29 Gepost op: 26-03-2010, 16:32:43 »
Het is alleen nog wachten op een mol die in de finale 2 kandidaten tegenover zich heeft die op elkaar stemmen. :D

Dat lijkt me echt geweldig, dan mag de mol van mij de pot :D

Ik hoop op een mol die wat actiever stookt, psychologische spelletjes speelt, en saboteert. Kim had zeker wel een paar goeie acties (zoals die porto bij de Holland Village opdracht).
Nepmollen vond ik dit jaar wel meevallen, het was pas echt erg toen er expres mensen als 'hulpmol' werden ingezet.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #30 Gepost op: 26-03-2010, 17:39:39 »

Dat kandidaten mollen blijft een groot probleem. Ik denk dat een oplossing gevonden kan worden met jokers. Niet zoals nu gebeurt dat door jokers er geld uit de pot gaat, maar iets in de trant van: mocht een opdracht slagen, dan verdient de kandidaat die het snelst was een joker. Denk dat de kandidaten dan actiever voor de opdracht gaan.

Feit is, omdat het goed betaalde bekende nederlanders zijn speelt geld minder een rol dan bij de onbekende nederlanders, voor wie de pot een flinke financiele opsteker kan zijn. Wat je voorstelt met de jokers is best lastig te realiseren omdat je dan best moeilijk een mol kan nemen van wie iedereen weet dat hij een topconditie heeft. Als deze mol vervolgens nooit als sneltste of beste de opdracht voltooid is dat meteen verdacht. Ik zat zelf meer te denken aan een grotere hoeveelheid opdrachten waarbij informatie een grote rol speelt. Kennis is macht, en voor veel kandidaten belangrijker dan geld. Laat ze opdrachten uitvoeren waarbij de winnaar of een groep winnaars extra info over de mol kan verdienen OF voor het geld kan kiezne bijvoorbeeld. (A) Achja feit is dat er iets aan het format moet veranderen om het echt leuk te houden ;) 

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #31 Gepost op: 26-03-2010, 19:31:56 »
Achja feit is dat er iets aan het format moet veranderen om het echt leuk te houden ;) 
Feit is dat dat geen feit is maar jouw mening  ::vergroot::

Persoonlijk vond ik Kim een hele leuke lekker fanatieke mol die juist heel veel actief gesaboteerd heeft.  ::bravo::
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline garfreek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #32 Gepost op: 26-03-2010, 21:28:47 »
ze heeft toch een paar ongelofelijk duidelijke mol acties uitgehaald, recht in de camera, ik vind aansturende mollen geweldig. dat is voor mij juist een hele goede mol.

de vallen zetten, kaas strooien en wachten tot de hele groep erin loopt  ::tandpastasmiley::
nu zou ze dat iets meer hebben kunnen doen, maar eindelijk weer een echte verrassing!
yvon,dennis,kim dat waren momenten dat ik echt 100% verblind was!

p.s, hadden jullie dit seizoen nu ook (meer dan ooit) het gevoel alsof je als kandidaat mee deed met het spel  ;D ???

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #33 Gepost op: 26-03-2010, 21:44:42 »
Je kunt het programma nu massaal afkraken, maar vergeet dan niet dat jullie stuk voor stuk hebben genoten van deze serie!
De mol bestaat al zo lang omdat je het nooit zeker weet als kijker en dat is de grote kracht van dit programma. Kritiek hebben prima, maar bedenk dan ook dat het tien weken lang genieten was!
 ::bravo:: voor dit prachtige programma. WIDM mag nog lang bestaan!

Absoluut waar!  ::ok::
Er mag dan af en toe wat tegenvallen, maar dat weegt echt niet op tegen het drie maanden per jaar (en af en toe daarbuiten) compleet opgaan in een tv-programma en alles wat daarbij hoort! Ik heb heel erg genoten van deze serie en ik weet ook zeker dat elke volgende serie mij weer enthousiast zal krijgen, wat er ook gebeurt. Het is tensloote niet zo maar een spelletje, maar een way of life ;D
En daarbij, ik zou mijn mede-molloten ook niet willen missen ::hug::
Tell me what your telescope says

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #34 Gepost op: 27-03-2010, 00:08:26 »
Er moet veel meer, niet dingen samen gedaan worden. In S9 kon dat wel, maar in seizoen 10 minder.
Ook zijn ze veel meer op de pot gaat gaan letten en daar speelt de presentator helaas niet genoeg op in. Dus Pieter Jan volgend jaar geen herhaling van het pot bedrag voor aflevering 8. Voor de kijker gewoon in beeld.

Eigenlijk was Yvonne de laatste goede mol en dankzij de locatie was Dennis ook nog wel redelijk. Maar het ligt inderdaad ook aan de andere en locatie. Japan was mooi, maar met een mol die mij net iets beter beviel dan Meloeska. Ik denk dat ook wel aan het terug blikken ligt en editen.

Het voorstel van een jaar overslaan ben ik nog steeds voor, maar als het in 2011 toch één willen uitzenden misschien is weer vanaf Maart ipv Januari.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2010, 00:31:00 door Pierce_Brosnan »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #35 Gepost op: 27-03-2010, 10:30:09 »
Ik kan niet zeggen dat ik het echt met je betoog eens ben, Jasper. Zeker, Kim was een redelijk zwakke mol, maar inderdaad alweer stukken beter dan Jon, al met al krijgt ze van mij een ruime voldoende, een 7.

Maar wat juist helemaal VOOR haar spreekt is die gedurfde insteek (die in de 2e helft van de serie helaas niet meer helemaal uit de verf kwam). Ze was juist zeer actief aan het mollen en alleen waar het niet hoefde kon ze de anderen de fouten laten maken. Een 10 voor deze insteek! Echt gedurfd hoor zoals ze die eerste afleveringen molde, helaas kon het toneelspel beter en waren Erik en Frits al meteen overtuigd dat ze ook daadwerkelijk de mol was. Het puur over the top gaan ligt in de lijn Nadja/Sebastiaan dus ze speelde echt het hulpmol-spel maar dan als echte mol. Het massaal de aandacht trekken is moeilijk spelen kan ik mij indenken; op een gegeven moment moet je toch bedachtzamer handelen en er een middenweg in vinden.

Dan het voorbeeld dat je aanhaalt klopt al helemaal niet. Wat waren haar 2 doelen in die opdracht? Ze had niet voor niets Arjen afgedwongen als speelkameraad. Doel 1 was uiteraard geld uit de pot, maar doel 2 toch echt Arjen in het spel houden (de enige die haar NIET verdacht). Dus op die kruising was het haar alles aan gelegen de goede kant op te koersen. Zo bleek ook wel in de finale; het was echt niet de bedoeling te laat aan te komen.

Je ziet in de interacties juist dat ze weliswaar op 2e hand, weldegelijk het initiatief pakt. Precies jouw beredenering klopt op Arjen in de schoolopdracht. Ik zat toen op hem maar dit was voor mij de aanleiding hem te schrappen als molkandidaat. Doel 1 voor de mol is doorgaan om vervolgens geld te kunnen dumpen. Wat zegt Arjen? "Wil jij doorgaan of..." En voor hij uit kan spreken staat zij al op en is weg. Een mol zou nooit die opening laten. Wat er wel erg bij opvalt is dat ze elke keer zoals Frits zo mooi zei secundair reageerde. Altijd eerst wachten tot wat een ander zegt en dan meemompelen. Da's wel zwak helaas en begon wel heel erg op te vallen na een paar afleveringen. Ze probeert zich er juist niet mee in de kijker te spelen maar bij mij kwam ze er juist wel mee "in het vizier" ::hypocriet::. Maar Kim, goed gedaan zeker, van de top-10 sta je bij mij in het eerste rijtje  ::bravo::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #36 Gepost op: 29-03-2010, 00:33:01 »
.... voetballoten .....

 ::rofl::





o.k. 't is al laat......
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline muldvarp

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #37 Gepost op: 29-03-2010, 08:07:04 »
er moet weer een jaartje zonder bn'ers komen, volgend jaar nog met bn'ers, omdat dat al op gang is

we zijn ook te goede molspeurders geworden

hier ben ik het mee eens, vaak ken je bnn'ers (of denk je ze te kennen) en dan kijk je toch anders dan dat het volkomen vreemden voor je zijn. Zou wel weer een 'n keer leuk zijn.

Offline LaLeentje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #38 Gepost op: 29-03-2010, 10:32:51 »
Ik vind het best lastig, want wát maakt een mol nou een goede mol? Zo min mogelijk geld in brengen, en zo min mogelijk verdacht zijn. Dat laatste, dáár is Kim iig niet in geslaagd. Maar de manier waaróp de mol geld uit de pot haalt én niet verdacht wordt, dat ben ik met MrJasper eens, is vaak de makkelijke weg geweest: het meeliften op molacties of geblunder van anderen. En dat is voor mij persoonlijk niet de leukste of 'beste' manier.

Aan de andere kant kunnen we ons ook afvragen of een aantal opdrachten zich wel goed leenden om 'goed' te kunnen mollen.
Als ik denk aan Kim's uitleg over de karaoke opdracht: "Als ik een makkelijk liedje zag, dacht ik: Hmmm,gauw doorbladeren". Tja...Dat valt bij mij niet onder de categorie échte leuke molactie. Of althans, ik houd gewoon meer van het geniepige werk (de porto in Holland Village!). Kim geeft ook een paar keer aan dat ze niet hoefde te mollen of dat ze niet kón mollen. Maar lag dat aan Kim, of misschien ook,deels, aan de opdrachten? Heeft Kim zulke kansen gehad, of had ze ze meer zélf moeten creëren? Ze heeft weer wél op een hele goede manier een psychologisch spelletje gespeeld, vooral met Arjen.

Ik ben geloof ik één van de weinigen, maar ik vond Milouska een héle goede mol! Ze werd door praktisch niemand van de kandidaten verdacht, en op het forum zat bijna iedereen op Roderick of Frédérique (ik ook...). Want Milouska was véél te dom, of zó opvallend dat ze de mol gewoon niet kon zijn. Haar medekandidaten verklaarden voor de finale dat als Milouska de mol zou zijn, ze een ere ronde door de stad verdiende. Bovendien koos Milouska voor een tactiek, die geen andere mol tot nu toe heeft durven kiezen. Of in ieder geval niet zo heeft uit durven of kunnen voeren als Milouska dat heeft gedaan. Zélden heeft de mol zich in het spel zó totaal anders voorgedaan dan hij/zij in werkelijkheid is. Heel riskant, zéker in een BN-ers serie, maar daardoor vond ik het juist zo goed gedaan. Maar daar was ik één van de weinigen in: hoewel vóór de ontknoping bijna niemand haar als mol zag, werd er na de ontknoping geroepen "slechte mol, het lag er veel te dik bovenop"  ???

Best lastig dus,om een goede mol te zijn in onze kritische ogen!!! Het mag niet te subtiel, het mag er niet te dik bovenop liggen. De mol moet kansen kríjgen om te mollen, maar moet ze ook zelf creeëren. De mol moet het spel fanatiek meespelen (= geld in de pot), maar de mol moet ook flink geld uit de pot houden/halen. De mol moet vertrouwen kweken, de mol moet mensen keihard kunnen laten vallen.
Als ik die puntjes zo lees, heeft Kim aan een aantal zeker wel voldaan, maar ik vond het wel een beetje mak allemaal.
Correct me if I'm blond

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Een Mol moet stoken, niet meekoken..
« Reactie #39 Gepost op: 29-03-2010, 13:19:08 »
Ik denk eigenlijk dat het probleem is dat we een mol willen waar we ontzettend van gaan houden, ongeacht de mollenstreken. Iemand die we zo leuk vinden dat we hopen dat die de mol gaat zijn, zodat die er maar tot het einde in kan blijven. En die door het molschap dan voor eeuwig onvergetelijk zal zijn en in ons mollenhart bewaard kan blijven.

George en Dennis dus.
Maar ook : Nico en Yvon.

Vandaar ook dat we (bijna) allemaal voor Arjen gingen : als die nou de mol was, hadden we wel een hele leuke mol dit jaar  ;D  ::ok::

En vorig jaar Anniek, Dennis, Sebastiaan. Hoewel ik Jon ook heel goed in het rijtje vind passen. (eigenlijk alleen maar mollen vorig jaar  ::rofl:: )

En niet om Kim, Inge, Milouska enz. tekort te doen, ze hebben gewoon niet de persoonlijkheid die wij graag in een mol zouden zien? Zou dat het niet gewoon zijn?