Auteur Topic: Bekende Nederlanders  (gelezen 30756 keer)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Bekende Nederlanders
« Gepost op: 13-01-2011, 12:55:17 »
Hallo. Ik las altijd overal dat het met onbekende Nederlanders veel leuker was etc. Ik vraag me af hoe jullie daar na 6 jaar nou over denken? Ik kijk pas sinds 2005 dus ik kan niet oordelen maar is het achteraf toch een goede beslissing geweest? Of vinden jullie het nog steeds jammer?

Het lijkt mij namelijk dat er veel minder aandacht aan WIDM zou worden gegeven met onbekende Nederlanders.

Wat vinden jullie overigens van het idee 5 onbekende en 5 bekende Nederlanders? Leuk of juist onhandig?
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2011, 13:00:39 »
Ik roep altijd dat ik het met BN'ers leuker vind. Een van mn - flauwe - redenen is dat het dan makkelijker is om de namen te leren  :P . En wat komieken erbij zorgt ook altijd voor de nodige humor  :P .

Maar het is wel een hele moeilijke vraag, ik volg WIDM de laatste jaren ook veel fanatieker (met forum erbij enzo) dan tijdens de eerste seizoenen, dus dan is het ook logisch dat je er meer lol aan beleeft  :) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2011, 13:03:27 »
Maakt mij eigenlijk geen reet uit..  ;D
Alleen irritant is dat veel mensen meteen onder Bn'ers een Linda de Mol verstaan.. Of een Matthijs van Nieuwkerk..

En dan wordt er overal weer geschreeuwd wat een onbekende groep, wil weer met onbekende Nederlanders.. Slaat nergens op, want wat voor verschillen zijn er dan?

Denk dat veel mensen dat roepen, omdat ze zelf mee willen doen.
Zou ook dolgraag meewillen doen! Maar vind het zo ook goed.  :)
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2011, 13:05:16 »
Vind het zelf ook altijd nogal flauw dat er mensen zijn die zo graag onbekende Nederlanders willen en dan zitten er allemaal redelijk onbekende bekende Nederlanders in en dan ineens willen ze bekendere Nederlanders? ???
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2011, 13:05:34 »
Sinds de series mét BN-ers is, kijk ik minder trouw (sterker nog de afgelopen twee seizoenen waren de eerste seizoenen die ik met BN-ers gezien heb) en vind ik het persoonlijk nog steeds minder interessant. Geef mij maar onbekende Nederlanders! Ik vind dat puurder, bovendien vond ik één van de leuke aspecten aan de mol (net zoals bij E.R.) dat je gaandeweg een serie iemand steeds beter leerde kennen...

(een ander voordeel van de mol met onbekenden is dat jezelf niet op voorhand de kans ontnomen wordt om wellicht mee te doen, en ik denk dat er genoeg mensen op dit forum zitten die graag zouden meedoen)

Een voordeel vind ik dus nu wel dat er een aantal 'B'-BN-ers meedoen waarik nog nooit van gehoord heb ;D
« Laatst bewerkt op: 13-01-2011, 13:20:41 door Dwaastoo »
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2011, 13:05:41 »
Ik kijk sinds 2004 en heb de eerdere series later teruggekeken. En om eerlijk te zijn vind ik het moelijk om het te vergelijken. Ook al blijft het concept hetzelfde, de series van vroeger en nu verschillen in zoveel opzichten van elkaar. Ik vind bekende Nederlanders geen probleem, bovendien ken ik de meeste bekende Nederlanders toch niet, of vaag. Ik vind het alleen wel jammer soms dat de meesten, precies weten hoe tv in elkaar zit en vooral vorig seizoen werd me dat heel erg duidelijk. De groep leek uitstekend te weten hoe het programma in elkaar zat en hoe om te gaan met de camera etc., voor mijn gevoel dan. Het nam de spontaninteit een beetje weg, die ik wel gezien heb in serie 5 tot en met 8. Serie 9 vind ik een beetje een ander verhaal en weet ook niet zo goed hoe ik dat moet uitleggen. Die serie vond ik overigens heel goed.

Dit seizoen lijkt ook weer een leuke te worden, doordat iedereen zo enthousiast is. Soms een beetje té, maar goed, dat neem ik dan maar voor lief. We mogen eigenlijk ook niet klagen, want zonder bekende Nederlanders bestond WIDM niet meer.  ;)
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2011, 13:06:23 »
Kijk, seizoen 3 was natuurlijk het meest briljante seizoen ooit. Daar komt geen serie meer overheen, bekende of onbekende Nederlanders. Serie 5 was trouwens zeker ook leuk, voor mij de leukste met de BN's, maar niet zo leuk als serie 3.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2011, 13:09:09 »
Kijk, seizoen 3 was natuurlijk het meest briljante seizoen ooit. Daar komt geen serie meer overheen, bekende of onbekende Nederlanders. Serie 5 was trouwens zeker ook leuk, voor mij de leukste met de BN's, maar niet zo leuk als serie 3.

Aaah, seizoen 3 ::ok:: de enige waarvan ik nog overweeg om het te kopen zodra hij uitkomt... daar heb ik veel plezier aan beleefd, met name aan het filmpje achteraf waar de Mol zijn molstreken uitlegt... ik zie hem nog dat geld uit de pot jatten ::rofl::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2011, 13:22:00 »
Ik kijk dit jaar voor het eerst, maar heb van de week maar 'even' 2005 bekeken om wat meer zicht te hebben op wat ik kon verwachten en waar ik op moet letten.
Wat me hierbij opviel was dat Marc-Marie sterk in het voordeel was omdat hij Yvon Jaspers zo goed kende. Hij wist bijvoorbeeld dat ze heel goed is in fotagraferen en dus viel het hem op dat ze klungelig was bij de krokodillenopdracht. Een ander denkt misschien dat ze echt niet vaak foto's maakt. Dat mensen elkaar al kennen is inherent aan het format met BN-ers. Ik kan me niet voorstellen dat in de eerste series ook vrienden of collega's meededen.
Dit is precies wat me ook stoorde dit jaar bij ER.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2011, 13:52:50 »
Ik vind het wel weer leuk dat ze dit seizoen weer eens een seizoen met allemaal onbekende Nederlanders doen.....


Wat? Oh, dit zijn ook allemaal bekende Nederlanders?


(serieus, ik kende voor WIDM begon maar 3 van de 10 kandidaten)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2011, 13:57:10 »
Het principe dat kandidaten elkaar niet kennen maakt het programma beter. BNers kennen elkaar al deels en kunnen zich tegenwoordig voorbereiden op hun medekandidaten en het land. Het spel verliest zo z'n charme.

Bovendien duurt het een eeuwigheid voor ik zelf ooit aan dit geweldige spel kan meedoen, want bekend ben ik voorlopig nog niet. Als ze nu nog eens teruggrijpen naar onbekende kandidaten, dan zouden ze een groep fanatieke kandidaten krijgen. Dat zou vast een geweldige serie worden.

Wie begint een petitie? Ook al is het eenmalig een kans voor trouwe fans om mee te doen, lijkt me een goed idee.

Offline dingeling

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2011, 14:02:28 »
Ik ben een kijker van het eerste uur, heb alle seizoenen in nl gezien en ook de drie seizoenen in België. In de eerste seizoenen was het duidelijk... de kandidaten gingen voor het geld, de mol saboteerde waar mogelijk. Er was nog geen sprake van jokers, topito's en vrijstellingen. Het spel was eenduidig.

Inmiddels is dat veranderd. Mollenvangen is een stuk ingewikkelder geworden en dat kan ook niet anders. Kandidaten kennen het spel en gedragen zich mols en vice versa. Dat is nu ook meer nodig dan in de eerste series wil je je kansen vergroten zo lang mogelijk in het spel te blijven. Op zich vind ik dat jammer, want ik hield erg van de puurheid van het spel, maar ik denk niet dat dit met onbekende nederlanders anders zou zijn geweest. Dat krijg je nu eenmaal wanneer een spel zo lang gespeeld wordt.

Wat wel een verschil is is dat ik de indruk heb dat de hoogte van de pot voor bekende nederlanders iets minder van belang is. Bekende nederlanders verdienen doorgaans wat beter dan onbekende neem ik aan en zullen daardoor het winnen van een grote pot wat minder belangrijk vinden en zullen misschien daardoor sneller dan onbekende nederlanders geld laten schieten als ze zich in plaats daarvan verdacht kunnen maken. Het geld lijkt wat minder belangrijk geworden.

Van de andere kant, als ik als onbekende nederlander mee zou mogen doen zou ik ook liever tot het einde blijven en een kleine pot winnen dan een grote kans nemen er vroeg uit te liggen omdat ik als superkandidaat de pot zo geweldig spek.

Mijn kijkplezier is met bekende nederlanders in elk geval niet veel kleiner geworden, maar ik denk wel dat het misschien ietsje afbreuk doet aan de intentie van widm.

Mollius esse quam videri

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2011, 14:22:28 »
De series zijn niet te vergelijken. Alles is veranderd. Het tv-klimaat in het algemeen, het hele spel, de intentie van de kandidaten en de vraag van de kijker. Klagen over de komst van BN'ers heeft geen zin: ik denk dat de mol al lang niet meer had bestaan met reguliere kandidaten.

De kandidaten van nu weten heel goed wat ze te wachten staat. De kandidaten van de eerste vier series hadden dat een stuk minder en daardoor was het spel meer onbevangen. Maar dat is niet meer dan logisch, hoe meer series, hoe meer kijkers en hoe bekender het format. Zelfs al was het nog steeds met OBN'ers, dan hadden zij het spel ook goed doorgehad inmiddels.

Qua fanatisme is er wel wat verloren gegaan in de afgelopen seizoenen, maar ook dat wijt ik niet per se aan de komst van BN'ers. Het mollenvangen is nu eenmaal belangrijker geworden dan geld verdienen voor de pot. En het is echt niet per definitie zo dat BN'ers welvarend genoeg zijn om niet voor het geld mee te doen. Ik denk wel dat onbekende Nederlanders misschien nog iets beter beseffen dat ze een unieke kans krijgen en daardoor fanatieker zijn. BN'ers worden natuurlijk gevraagd terwijl je jezelf vroeger met overtuiging moest aanmelden.

Ik heb genoten van alle series, of het nu met onbekende of bekende Nederlanders was. Serie 3 was natuurlijk het hoogtepunt maar er zaten ook echt pareltjes bij in de latere series. Beide groepen kandidaten hebben hun charmes. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de mol zijn kwaliteit behoud én de kijker kan blijven boeien, want dat zijn twee essentiele voorwaarden voor een geslaagde serie. Als dat met BN'ers het best te realiseren is, dan zij dat zo.

PS. ik kan me wel voorstellen dat de eerste serie voor de latere kijkers oersaai moet zijn. Het lijkt qua montage in de verste verte niet meer op nieuwste series.

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2011, 14:59:24 »
Ik vind voor het kijken het niet zo uitmaken of je onbekende of bekende mensen hebt. Maar ik zou het toch wel heel erg leuk vinden als er nog 1 jaartje komt met onbekende mensen. Dat ik me aan zou kunnen melden, het gevoel hebben van een kans maken om aan deze fantastische serie mee te kunnen doen lijkt me zo gaaf :).

Zonder bekende nederlanders had dit concept het niet overleefde, met de BNérs haal je namelijk het grote publiek. Ze kunnen niet een serie maken voor alleen de mensen op dit forum :P.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2011, 16:59:16 »
Dat zeg je mooi, Vieffan, zonder BN-ners had WIDM vrees ik niet meer bestaan... Helaas zijn ze daar bij ER ook achter gekomen, want het nieuwe seizoen daarvan wordt weer met BN-ners las ik gisteren in de krant... Maar dat terzijde, Ik heb van alle seizoenen perfect genoten. Ieder seizoen had zo zijn charme, de ene keer vanwege de mol, de andere keer vanwege een leuke of goede kandidaat. Ik geniet nog iedere aflevering en zal dat altijd blijven doen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline De Bolle

  • Winnaar pool WIDM 2011
  • Forumlid
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2011, 17:02:16 »
Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds een geweldig programma en de enige tv-serie waar ik voor thuis blijf. Maar met onbekende Nederlanders vond ik het toch nog wel wat leuker. Waarom precies weet ik niet. Misschien ook wel gewoon omdat het programma toen nog nieuw was!  ::trots::

Wel een slimme zet om over te gaan op BN'ers. De kijkcijfers zijn omhoog gegaan en ik moest er niet aan denken dat ik één van de werknemers was die de sollicitatiebrieven voor deelname moest doornemen. Dat zouden er nu gerust paar honderduizend zijn!
Ik moest kloppen want de bel doet het niet

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2011, 17:03:43 »
Ik vind het wel stom dat het nu zo kan zijn dat kandidaten elkaar kennen,
Maar dat je voor het seizoen al kunt speculeren over de deelnemers vind ik een groot pluspunt!
...óf niet!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2011, 19:35:10 »
Eens met Lautjuh & Vieffan. Aan de ene kant kun je de eerste 4 series niet vergelijken met de laatste 6 series. Aan de andere kant zou zonder BN'ers als kandidaten te hebben de serie waarschijnlijk na de 5de serie gestopt zijn. En dan hadden we nu niet langer kunnen genieten van eenzelfde serie. Want dat is ook wat ze als reden aangaven destijds met de keuze voor BN'ers: zonder grotere kijkcijfers was de kans klein dat de WIDM-crew nog door kon met nieuwe series. Vind ik te frapant voor notabene zoiets als de publieke omroep waartoe de AVRO behoort. Maar tja, begrijpen doe ik het wel.

De eerste vier series trokken allicht 900.000 kijkers gemiddeld per aflevering of minder, alleen al aflevering 1 van dit seizoen trok het dubbele: 1.975.000 kijkers. Dat speelt natuurlijk wel mee in hoeverre programma's budget vrij krijgen van de omroep in casu: AVRO. Hoe beter een programma bekeken wordt, hoe succesvoller het kan zijn met nieuwe series. Daarnaast, hoezo BN'ers  ??? Kan aan mij liggen dat ik maar weinig tv kijk naast journaal / komedie-series / NCIS op Veronica & WIDM, maar ik ken maar bar weinig kandidaten per serie van serie 5 tot 11. Telkens maar iets van 3/4 van de 10. Dus hoezo BN'ers  ::)

Doet niks af aan het feit dat het spel: WIDM, met onbekende Nederlanders gewoon onbevangen werd gespeeld. Dat maakt serie 1 t/m 4 zo sprankelend. Daarnaast kan ik ook niet anders dan toegeven dat ik zelf als kijker van 't eerste uur bij serie 1 als 13-jarige ook dacht van: "Als ik later 18 ben ga ik mij opgeven als kandidaat!" En rara, toen was ik 18 in 2005 en kwam men met WIDM serie 5 en stapte men over naar BN'ers. Dat vond ik zeker spijtig, maarja is niks aan te doen.

BN'ers of geen BN'ers: tis mij om het even. Maar er zit wèl verschil tussen de eerste vier en de laatste zes series, zonder meer. Das niet erg, das gewoon te wijten aan het heerlijke feit dat hetzelfde team bij de AVRO al 11 jaar lang dit fantastische concept elk jaar weer mag uitvinden.  ::bravo::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #18 Gepost op: 13-01-2011, 19:55:25 »
Voor mij maakt het ook niet zo heel erg veel uit. Het spelen met BN-ers heeft wel iets toegevoegd: de zoektocht naar de kandidaten terwijl we nog aan het bijkomen zijn van de net afgelopen serie.


Dat de score (het daadwerkelijk maanden vooraf noemen van de kandidaten) doorgaans niet hoger komt dan 3 of 4, mag de pret niet drukken.

Ik vind het wel leuk dat Angela nog 1 seizoen met BN-ers heeft mogen maken. Het was even wennen, maar ik vind het nu best leuk.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Bekende Nederlanders
« Reactie #19 Gepost op: 14-01-2011, 00:45:00 »
Ik ben ook kijker vanaf de allereerste dag. Zoals al geschreven : niet echt te vergelijken. Ik heb in het afgelopen jaar alle oude series teruggekeken (Belgie en Nederland) en daarbij heb ik vooral opnieuw van serie 3 (NL)genoten. Als die op DVD uitkomt met goede kwaliteit, ga ik hem zeker aanschaffen. Het was zo'n leuke groep kandidaten en de hele sfeer van die serie en dan ook nog eens een supermol. Tja.
Serie 4 bewees echter dat ook de onbekende Nederlanders teveel begonnen door te krijgen dat je een spelletje moet spelen en een tactiek moet hebben. Het onbevangene was eraf en dat ging ten koste van de algehele sfeer in de serie. Ik denk dat BN-ers hier over het algemeen beter mee om kunnen gaan.
Verder vind ik de series met de BN-ers vaak humoristischer, het is niet altijd goed gelukt, maar meestal is er een heel goede chemie in de groep. Dat ze over het algemeen goed met de camera om kunnen gaan komt het kijkplezier voor ons wel ten goede vind ik. Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of een serie met onbekenden nog eens zou werken.

Edit: In antwoord op je vraag 5 bekenden + 5 onbekenden, nee dat werkt zeker niet denk ik. De onbekenden worden ondergesneeuwd ben ik bang. Trouwens, bij de meeste series zitten er voor mij toch een aantal onbekenden in. Bij deze bijv. kende ik voor aanvang niet : Soundos, Art, Pepijn, Jan en Hanna. (dat zijn er al 5) Horace en Patrick kende ik maar heel vaag.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2011, 00:50:48 door tureluurs »