Auteur Topic: [Kandidaat] Maarten is niet de mol  (gelezen 47543 keer)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #80 Gepost op: 16-01-2012, 11:42:08 »
Waarschijnlijk toch wel.. het moet 204 of 200 zijn, anders kom je niet op een heel getal uit bij het delen door 4.

Vraag 2: De lengte van Maarten in centimeters, gedeeld door het aantal zwemdiploma's van William.
Lengte van Maarten in centimeters: 204.
Aantal zwemdiploma's van William: 4.
204 / 4 = 51. Tim blijft achter.

Hoewel ik Maarten behoorlijk verdenk, maakt zijn lengte weinig verschil op het totaal. Het aantal zwemdiploma's van William echter wel. Als hij 3 diploma's had ipv 4, kan je zo 17 treden hoger uitkomen. Als dit meerdere keren gebeurd, dan kom je zo aan de 28.
200/4=50 Voor Maarten is 4 centimeter 1 trede verschil. Dat zet niet zoveel zoden aan de dijk aangezien dit met een extra foutje (expres of per ongeluk) makkelijk te corrigeren is.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #81 Gepost op: 16-01-2012, 12:05:14 »
Standaard zijn er 3 zwemdiploma's (A,B en C). Als je mij vraagt naar mijn zwemdiploma's dan zeg ik dat ik 2 zwemdiploma's heb en 2 reddingsbrevetten. De vraag is wat men precies wil weten. Daar zit dus een onduidelijkheid.

In de opdracht rekende Maarten razendsnel 51 uit op het moment dat William 4 zwemdiploma's noemde. Het antwoord werd meteen doorgegeven. En verder werden er geen vragen gesteld welke zwemdiploma's William dan precies had.

De lengte 204 is deelbaar door 2, 3 en 4. Dus dat is wel heel handig om precies op een heel getal uit te komen met verschillende reële antwoorden op de vraag. Dus je zou zelfs kunnen vermoeden dat die 204 cm met voorkennis zo is gekozen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #82 Gepost op: 16-01-2012, 13:36:05 »
De lengte 204 is deelbaar door 2, 3 en 4. Dus dat is wel heel handig om precies op een heel getal uit te komen met verschillende reële antwoorden op de vraag. Dus je zou zelfs kunnen vermoeden dat die 204 cm met voorkennis zo is gekozen.
203 is alleen deelbaar door 1, 7, 29 en 203 en geen van allen zijn logische aantallen zwemdiploma's. We kunnen dus concluderen dat 203 cm sowieso niet klopt.
202 is alleen deelbaar door 1, 2, 101 en 202 en alleen 2 is een logisch aantal zwemdiploma's. We kunnen dus concluderen dat als het 202 cm klopte, dat William dan twee zwemdiploma's moet hebben.
Dit concludeer ik uit het feit dat de vraag een deling bevat, en we mogen verwachten dat het antwoord een geheel getal is (vind ik vrij aannemelijk).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #83 Gepost op: 16-01-2012, 14:32:12 »
sorry als het al eersder is gezegd maar in heel veel tweets van de mol zit een getal of wiskunde praat. hij zou wel; eens de mol kunnen zijn maar denk het niet
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #84 Gepost op: 16-01-2012, 18:08:49 »
203 is alleen deelbaar door 1, 7, 29 en 203 en geen van allen zijn logische aantallen zwemdiploma's. We kunnen dus concluderen dat 203 cm sowieso niet klopt.
202 is alleen deelbaar door 1, 2, 101 en 202 en alleen 2 is een logisch aantal zwemdiploma's. We kunnen dus concluderen dat als het 202 cm klopte, dat William dan twee zwemdiploma's moet hebben.
Dit concludeer ik uit het feit dat de vraag een deling bevat, en we mogen verwachten dat het antwoord een geheel getal is (vind ik vrij aannemelijk).


Ik ga er ook vanuit dat alle sommen op hele getallen uit moeten komen. Je gaat geen halve of 3/4e treden lopen in zo'n opdracht en afronden leidt tot onnodige verwarring. Maarten kan als mol natuurlijk voorkennis hebben over welk antwoord William moet geven, maar aangezien William 4 zegt en je 202,203,205 en 206 niet door 4 kunt delen, kunnen we concluderen dat Maarten hier niet gelogen heeft.

Het is wel mogelijk dat William liegt (en is ingelicht over de lengte van Maarten), aangezien je 204 door 2,3,4 en 6 kunt delen. Als William 3 zwemdiploma's heeft in plaats van 4, hadden ze eigenlijk 68 treden omhoog gemoeten in plaats van 51.


Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #85 Gepost op: 16-01-2012, 18:23:20 »
aangezien William 4 zegt en je 202,203,205 en 206 niet door 4 kunt delen, kunnen we concluderen dat Maarten hier niet gelogen heeft.

Volgens Wikipedia zou zijn lengte 202 cm zijn:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_van_der_Weijden

Volgens zijn eigen site zou zijn lengte 203 cm zijn:
http://www.maartenvanderweijden.nl/biografie.html

Wat is nou de juiste lengte?

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #86 Gepost op: 16-01-2012, 18:29:15 »
Wat is nou de juiste lengte?

Dat is het getal dat Maarten heeft ingevuld op zijn formulier bij zijn intake-gesprek.
Kennelijk was dat 204, want dat is deelbaar door 4 (of 3) zwemdiploma's. 
Goede jacht!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #87 Gepost op: 16-01-2012, 19:16:28 »
In het topic waarin wordt gediscussieerd over de moeilijkheidsgraad van de opdrachten, stelde ik al dat Maarten in een verkeerde positie zit om de mol te kunnen zijn.

De mol handelt met voorkennis. Als Maarten in de auto naast Art zit, kan ie onmogelijk weten wat de kandidaten hebben gedaan of nog gaan doen met die rooksignalen. Er hoeft maar 1 cijfertje fout te gaan, dat zie je vantevoren en op afstand niet. De kans is groot dat dat gebeurt, en als je dan de mol bent, gok je erop dat de opdracht slaagt, terwijl de kans daarop misschien 2 procent is.

Marit en Liesbeth seinen op een doordachte manier de cijfers door. Bij die twee KAN de mol zitten, waarbij de mol van twee scenario's uit kan gaan:
-goed doen, en goodwill kweken bij de groep
-fout doen, maar dat zal de ander waarschijnlijk beletten.

Als de mol bij duo 1 zit, kan ie denken: de rest verprutst het toch, en dan ligt het niet aan mij dat de opdracht is mislukt. Maar daarmee is het geld nog niet weg.

Als Maarten de mol is, en de opdracht wordt goed uitgevoerd, dan kan ie nog steeds zeggen dat ie mislukt, en dan is er geen 3000 euro verdiend. Maar Maarten weet niet vatevoren wat er gaat gebeuren met de opdracht.

Om die reden kan ie in mijn ogen de mol niet zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2012, 19:18:34 door Bodejos »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #88 Gepost op: 16-01-2012, 19:18:29 »
Om die reden kan ie in mijn ogen de mol niet zijn.

Ik vrees dat 'ie er niet zoveel over te zeggen had. De groep vertrouwt hem het meest.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #89 Gepost op: 16-01-2012, 19:21:57 »
ja, dat hij gekozen wordt, daar heeft de groep de hand in gehad, maar ik stel dus dat de opdracht (hoewel niet echt heel erg moeilijk) eigenlijk gedoemd is te mislukken. Als mol gok je dan op het slagen ervan.


Op grond hiervan is Maarten de mol naar mijn mening niet, tenzij hij goodwill probeert te kweken. Hij kan laten zien: kijk, ik ben jullie vertrouwen waard geweest, en denkt bij zichzelf: stommelingen, dat hadden jullie dus beter niet kunnen doen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #90 Gepost op: 16-01-2012, 19:25:56 »
ja, dat hij gekozen wordt, daar heeft de groep de hand in gehad, maar ik stel dus dat de opdracht (hoewel niet echt heel erg moeilijk) eigenlijk gedoemd is te mislukken. Als mol gok je dan op het slagen ervan.

Op grond hiervan is Maarten de mol naar mijn mening niet, tenzij hij goodwill probeert te kweken. Hij kan laten zien: kijk, ik ben jullie vertrouwen waard geweest, en denkt bij zichzelf: stommelingen, dat hadden jullie dus beter niet kunnen doen.

Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat de opdracht een hele goede kans van slagen had, als Dio en Tim niet zo ongelooflijk aan het prutsen waren geweest. Ze hadden moeten snappen dat je er natuurlijk niets van ziet als je zo snel bent met die deksel. Tim geeft in de biecht nog een mooie show van hoe het eruit zag en beseft heel goed dat de fout bij hen lag. Vind de gok van Maarten dus best mol-achtig, al is hij totaal mijn mol niet.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #91 Gepost op: 16-01-2012, 19:46:53 »
Yep, zo moeilijk zat die opdracht technisch niet in elkaar, ik vond het heel professioneel hoe Marit en Liesbeth het aanpakten. Maar er zal altijd wel een kluns bij zitten die het niet zo handig aanpakt. dan kun je 15 van de 16 keer goed zitten, je weet nooit precies waar die 16e fout is gegaan. Wij als kijkers wel, we hebben gezien waar de code fout werd doorgegeven. Om die reden beredeneer ik dat de kans 15/16e is dat het fout gaat.

Nu was het zo dat de eerste twee keer goed gingen, dus de kans dat het goed komt stijgt bij ieder duo dat het correct doet. Maar je begint met die grootste foutmarge.

Lastig uit te leggen, en in mijn redenering zullen ook hiaten zitten, maar ik denk het gewoon. Vandaar ook dat ik denk dat de mol in het trio Tim, Marit en Liesbeth zit.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2012, 21:38:45 door Bodejos »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #92 Gepost op: 16-01-2012, 19:57:28 »
Daarnaast heeft de groep al meermaals laten zien niet zo heel goed te zijn in opdrachten laten slagen. Alleen een mol zou zeggen "het gaat ze lukken".
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #93 Gepost op: 16-01-2012, 20:15:29 »
Daarnaast heeft de groep al meermaals laten zien niet zo heel goed te zijn in opdrachten laten slagen. Alleen een mol zou zeggen "het gaat ze lukken".

Dat is zo arrogant. Dan ben je niet op spoor om de opdracht te duiden. Hier zit een afhankelijkheid tussen redder en uitvoerders. En die is binair, slagen of niet. En de beste mol heeft hier geen absolute controle over de uitkomst. Als je van het standpunt bent dat de proef gemakkelijk uit te voeren was, dan is het handelen van mol Maarten helemaal te verklaren.

Offline eriw85

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #94 Gepost op: 16-01-2012, 20:17:29 »
Toch sluit ik maarten nog steeds niet uit als mol om het volgende bij die opdracht :

In dagboek van de mol staat :
"Best laat vind ik, maar met een beetje meer geluk was deze opdracht ook finaal in rook opgegaan"
De enige die in deze opdracht de taak had om alleen op "geluk" te gokken en niet op uitvoeren was maarten.

Ook ik had een andere keuze gemaakt, maar het blijft natuurlijk gokken.
Mischien gokte hij er wel op dat de opdracht zonder mol (maarten) juist wel zou lukken.

Ik sluit hem in ieder geval nog niet helemaal uit ::vergroot::



Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #95 Gepost op: 16-01-2012, 20:30:43 »
Ik vrees dat 'ie er niet zoveel over te zeggen had. De groep vertrouwt hem het meest.

Je kunt wel stellen dat de mol liever niet de positie in de auto wil hebben. Marit is de eerste die een persoon (William) voorstelt als vertrouwenspersoon. Vervolgens oppert Liesbeth Maarten als vertrouwenspersoon. Vanuit de redenering van Bodejos zijn deze twee het meest verdacht.

Als de auto geen goede molpositie is, is de beste manier om hier niet te komen om gelijk een andere naam voor te stellen.

Toevallig staan Liesbeth en Marit ook beiden bij de eerste ton. Wat ook nog eens de beste positie is als je weet(doorgeven via oortje bijv) of denkt te weten (inschatten van je medekandidaat) wat Maarten als keuze maakt.  En toevallig doen Marit en Liesbeth ineens alles goed als Maarten het tegenovergestelde verwacht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #96 Gepost op: 16-01-2012, 21:31:05 »
Je kunt wel stellen dat de mol liever niet de positie in de auto wil hebben. Marit is de eerste die een persoon (William) voorstelt als vertrouwenspersoon. Vervolgens oppert Liesbeth Maarten als vertrouwenspersoon.

Volgens mij is het Hadewych die "ik vertrouw Maarten het meest" (01:37) zegt waarna anderen zich aansluiten (Tim steekt als eerst zijn hand op). Het kan trouwens ook nog de stem van Marit zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2012, 21:33:36 door Heinz »

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #97 Gepost op: 16-01-2012, 21:44:45 »
Volgens mij is het Hadewych die "ik vertrouw Maarten het meest" (01:37) zegt waarna anderen zich aansluiten (Tim steekt als eerst zijn hand op). Het kan trouwens ook nog de stem van Marit zijn.

Het lijkt me sterk dat het de stem van Marit is, want dan zou ze haar eigen voorstel tegenspreken :)

Edit:  Je hebt gelijk, het is inderdaad Hadewych die Maarten voorstelt.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2012, 22:12:51 door Qper »

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #98 Gepost op: 16-01-2012, 22:04:38 »
Volgens mij is het Hadewych die "ik vertrouw Maarten het meest" (01:37) zegt waarna anderen zich aansluiten (Tim steekt als eerst zijn hand op). Het kan trouwens ook nog de stem van Marit zijn.

Ben blij dat ik niet de enige ben die daar moeite mee heeft. Ik dacht uiteindelijk ook Hadewych ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline revelation

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dall'inizio alla fine.. che divertimento!
Re: [Kandidaat] Maarten is (niet) de mol
« Reactie #99 Gepost op: 17-01-2012, 21:48:18 »
Maarten kan niet liegen. Hij valt qua intonatie en verlegenheid gelijk door de mand als Art naar de verloren 500 euro vraagt. Mee eens?