Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's  (gelezen 26934 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Gepost op: 27-02-2014, 19:38:26 »
Bespreek hier alles over aflevering 7, opdracht 3
« Laatst bewerkt op: 27-02-2014, 21:09:34 door Dolfie »
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2014, 22:58:29 »
Ik vond dit niet zo'n sterke opdracht. Ze hadden wel iets beters kunnen verzinnen met al die vervoersmiddelen in plaats van random rondjes rijden en als je elkaar tegenkomt iets ruilen. Dit had ook gewoon op een grote vlakte gekund met meer beperkingen erbij, zodat de kandidaten in ieder geval nog een beetje moeten nadenken.

Het was namelijk ook zielig voor Sofie dat ze pas aan het einde van de opdracht iemand tegenkwam om mee te ruilen. Ze heeft zo heel de opdracht niet echt meegekregen.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2014, 23:33:36 »


Het was namelijk ook zielig voor Sofie dat ze pas aan het einde van de opdracht iemand tegenkwam om mee te ruilen. Ze heeft zo heel de opdracht niet echt meegekregen.

of we zien haar over 3 weken op een terras zitten te genieten van een wijntje ::vergroot::

Of rustig rondjes rijden zoals de taxi van Dennis in Mexico
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pippi

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2014, 23:37:01 »
Bij het pakken van de topitos' zei Art tegen de eerste drie: "Ik zou ze niet aan iemand anders laten zien." Tegen de vierde zei hij niets (althans niet in beeld) en tegen Freek (de laatste) zei hij iets als: "Ik hoop dat je krijgt waar je op hoopt." Beetje apart, die laatste zin.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2014, 23:41:02 »
Ik vond het opvallend dat Sophie meer met Art bezig was dan met het spel bij het pakken van de topitos, maar ik zie hier niet diirect een hint.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2014, 23:46:06 »
Ik vond het wel een grappige opdracht. Had wel graag een kaartje gezien met waar iedereen was  ;D .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2014, 23:47:08 »
Art houdt zijn handen in de grote zak waaruit iedereen zijn topito's graait. Zou hij er voor zorgen dat de kleuren een klein beetje verdeeld worden? Dus niet dat één persoon al meteen 4x of zelfs 5x dezelfde kleur pakt? En misschien zorgt hij er ook voor dat tenminste 2 oranje stukjes overblijven voor Freek? Dat nou net Susan én Freek beiden het goed doen met die oranje topito's... Juist mijn twee hoofdverdachten :D.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2014, 00:05:55 »
Edit: fout gemaakt. Deze post klopt niet. Zie voor een juiste weergave van de topitoruil de overzichtjes verderop. ;)

Op het moment dat Freek en Susan de eerste keer gaan ruilen hebben ze dit:

Freek:

rood
blauw
oranje
oranje
geel

Susan:

groen
rood
oranje
oranje
oranje

Susan is (waarschijnlijk) eerlijk over wat ze heeft. Ze wil per se oranje. Freek wil oranje eerst niet geven maar doet dit uiteindelijk toch. Maar wat doet hij? Hij ruilt niet voor rood, waarvan hij er één heeft, maar voor groen! Na deze ruil zit hij dus met van alle kleuren één en heeft hij alle mogelijke topo's uit elkaar gehaald. Zeer verdacht.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2014, 08:58:19 door Heinz »

Offline Locusta

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2014, 00:11:39 »
Om die vervolgens aan JW te geven die 'n volle topo bemachtigt?

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2014, 00:32:36 »
Minder verdacht is dan weer het feit dat hij Susan uiteindelijk wel aan een complete oranje topito helpt. Goed voor mogelijk 2000 euro in de pot. Onnodig als mol toch? Hou die laatste lekker op zak zou ik zeggen.

Freek probeerde nog om hem niet af te geven, maar op een gegeven moment moest hij wel, anders zou het wel heel raar geweest zijn. En ik denk dat hij ook wel dacht de kans erg groot was dat Susan voor de groepsvrijstelling zou kiezen.

Wat Heinz zegt is inderdaad verdacht, maar wel weer raar dat Freek de goede topito aan JW geeft.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #10 Gepost op: 28-02-2014, 00:37:47 »
Heel vreemd moment in de opdracht:

Freek en JW treffen elkaar (rond minuut 47) en als hij vraagt "Waar is Sofie?" zegt Freek "niet gezien". Vervolgens rijd er een auto door het beeld. Kijk in het ruit van de auto en wie zien we? Sofie. Ze staat blijkbaar tegenover Freeks karretje maar hij ziet haar niet en/of zij ziet hem niet. Vreemde situatie. ???

Inderdaad zeer vreemd/verdacht moment. Freek draait zich op dat moment weg van Sofie wat hij als dekmantel kan gebruiken om haar niet te zien. Maar minstens zo gek is dat Sofie Freek niet ziet die (zo lijkt het) pal voor haar neus in zijn wagentje zit. (Met camera- en geluidsman er natuurlijk bij.)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #11 Gepost op: 28-02-2014, 00:47:03 »
Om die vervolgens aan JW te geven die 'n volle topo bemachtigt?

Ok, Freek helpt JW inderdaad een groen stukje verder. Maar pas met Sofie's groene stukje heeft JW een volle topo.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #12 Gepost op: 28-02-2014, 01:32:04 »
Op het moment dat Freek en Susan de eerste keer gaan ruilen hebben ze dit:

Freek:

rood
blauw
oranje
oranje
geel

Susan:

groen
rood
oranje
oranje
oranje

Susan is (waarschijnlijk) eerlijk over wat ze heeft. Ze wil per se oranje. Freek wil oranje eerst niet geven maar doet dit uiteindelijk toch. Maar wat doet hij? Hij ruilt niet voor rood, waarvan hij er één heeft, maar voor groen! Na deze ruil zit hij dus met van alle kleuren één en heeft hij alle mogelijke topo's uit elkaar gehaald. Zeer verdacht.

Nog eens gekeken, maar volgens mij begint Freek met oranje, oranje, blauw, blauw, geel (38:50 in uitzending) en heeft hij dat ook als hij gaat ruilen met Susan. Susan kan alleen groen en rood bieden dus daar had hij niks aan.

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #13 Gepost op: 28-02-2014, 01:34:51 »
Maar niemand weet wat een ander heeft toch? Freek had al meteen kunnen zeggen dat hij er maar 1 had of zelfs geen een. Niemand kan dat nakijken, niemand zal dat verdacht vinden. Waarom zou je het jezelf als mol dan moeilijker maken? Nee, er kan nu definitief een streep door Freek als mol voor mij.
De kandidaten kunnen ook een optelsom maken en ontdekken wie wat had. Mollen in dit spel valt gewoon erg op en dat is niet Freeks stijl. Als hij de mol is, is zijn tactiek om fanatiek mee te doen, maar steeds net niet goed genoeg. In dit spel was dat lastig. De mol wist ook niet wie welke stukjes had (tenzij ze het rondbazuinen zoals Susan).

Uiteindelijk resultaat: 250 euro in de pot (niet veel), en alle kandidaten in het spel gebleven (altijd goed voor een mol). Niet gek.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #14 Gepost op: 28-02-2014, 01:57:31 »
De kandidaten kunnen ook een optelsom maken en ontdekken wie wat had. Mollen in dit spel valt gewoon erg op en dat is niet Freeks stijl. Als hij de mol is, is zijn tactiek om fanatiek mee te doen, maar steeds net niet goed genoeg. In dit spel was dat lastig.

Ok, fanatiek mee doen, maar steeds net niet goed genoeg. Bijvoorbeeld: Susan van 4 oranje topitos voorzien en dan op het laatste moment de laatste net niet. Susan geen oranje ding, hij niks. Komt kandidaats over en past precies in je geschetste molplaatje.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #15 Gepost op: 28-02-2014, 02:07:56 »
Even een overzicht als mijn informatie klopt: (kleine twijfel of één rode en één blauwe omgedraaid moet worden bij JW en Freek)



Eigenlijk ruilt iedereen verstandig behalve Tygo die eerst een blauwe weggeeft terwijl hij er daar al drie van had. De beste ruil daar was een rode van Tygo voor een blauwe van JW, maar het probleem was dat ze allebei aan het liegen waren over wat ze hadden. JW zegt dat hij 3x oranje heeft en Tygo zegt dat hij geel heeft/wil. Tygo zou met een extra geel niks opschieten dus het is apart dat hij nooit zegt dat hij blauw heeft en graag wilt hebben.

Later kon Tygo ook een rode krijgen van Freek maar krijgt hij een gele. Dit was weer een snelle ruil waar ze niet aan elkaar vroegen wat ze hadden en wilden.

Dus qua ruilen valt Tygo op. Qua gedrag misschien Freek die liever niet zijn oranje topito aan Susan geeft en daarna snel probeert weg te gaan terwijl hij nog het laatste ontbrekende deel heeft.

Offline KVilsteren

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #16 Gepost op: 28-02-2014, 06:56:58 »
Susan heeft toch er toch eerder voor gekozen om iemand in het spel te houden? Als ik de mol was zou ik er niet aan twijfelen dat ze dan in deze situatie ook de groepsvrijstelling zou inzetten eigenlijk.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #17 Gepost op: 28-02-2014, 08:53:05 »
Even een overzicht als mijn informatie klopt: (kleine twijfel of één rode en één blauwe omgedraaid moet worden bij JW en Freek)

Ik had inderdaad een fout gemaakt. (Wat een mogelijke molactie voor Freek minder betekent.) Nu komt het verloop dat ik nagegaan ben overeen met dat van jou. Heb je mooi weergegeven. ::ok::
« Laatst bewerkt op: 28-02-2014, 09:34:51 door Heinz »

Offline Mik1986

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #18 Gepost op: 28-02-2014, 11:42:40 »

Tot nu toe heb ik veel meegelezen, maar ik dacht laat ik nu ook eens een duit in het zakje doen. Mijn JW tunnel stond al op losse schroeven en die is nu helemaal ingestort. Inmiddels heb ik mij ook genesteld in de Freek tunnel. Wat mij is opgevallen tijdens het uitwisselen van de stukjes is de volgende uitspraak van Freek als hij de oranje topito's aan Susan geeft. Freek zegt daarbij dat hij in een gulle bui is, hij weet ook niet waarom. Want inderdaad waarom zou de mol het risico lopen dat er € 2.000,- in de pot komt. Maar dat doet hij nu dus wel. Ik denk ook dat hij zeker weet dat Susan wel voor de vrijstelling zal gaan. Zo goed als ze is.


Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 3 - topo's en topito's
« Reactie #19 Gepost op: 28-02-2014, 11:55:08 »
En niemand wilt de geschiedenis in als person die koos voor het geld ipv de vrijstelling
en er direct erna uitgaat.
klaar voor de strijd