Poll

Op naar WIDM 2016!

::cheerleader::
26 (60.5%)
::wijn::
17 (39.5%)

Totaal aantal stemmen: 43

Auteur Topic: [poll] Wie is de Mol?  (gelezen 314462 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #100 Gepost op: 11-01-2015, 21:52:09 »
Viktor verdenk ik minder omdat hij zijn joker niet inzette waardoor hij geen tegenprestatie moest verrichten, wat geld uit de post zou gekost hebben. Het aanwijzen van Margriet als penningmeester is dan wel verdacht maar tijdens de roadmovie en het laden en lossen was hij dan weer onmols.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #101 Gepost op: 12-01-2015, 10:16:31 »
Op mollenstreken letten ben ik sowieso een beetje afgeleerd in de loop der jaren. Achteraf krijgen we dan als ultiem moment te zien dat het hoogtepunt het weggooien van een krijtje was (pot -50 euro hooguit). Dat niveau.

Haha, goed punt. ::rofl::

Ik heb de knoop doorgehakt en hou het bij Viktor. ::joehoe:: (Edit: Zie enkele posts lager voor een update.)

Wat me ervan weerhouden heeft om naar Margriet te switchen heb ik in haar topic gezet. Wat daar nog bij kwam: afvaller Evelien zegt eigenlijk maar twee verdachten te hebben: Chris en Margriet. Bij het penningmeester kiezen lijkt het inderdaad zo te zijn dat Evelien Margriet niet vertrouwt: ze wijst Rik aan nadat Margriet naar voren geschoven is. Heeft Evelien dan misschien een Geertje gedaan? (Geert verdacht Toine en Milouska maar zette 100% op Toine in, bevestigde hij vorig jaar nog in een radioshow.) Zou kunnen, maar lijkt me sterk: doorgewinterde molloot dat Evelien is weet ze dat dat zeer onverstandig is.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 22:40:21 door Heinz »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #102 Gepost op: 12-01-2015, 12:17:21 »
Viktor verdenk ik minder omdat hij zijn joker niet inzette waardoor hij geen tegenprestatie moest verrichten
Ja dat is nu juist onderdeel van dat rare Jokergate. Aangezien niemand weet van deze brief (behalve Marlijn en Rik nu dan) is het maar beter als mol om niet tot een tegenprestatie te worden gedwongen. Als mol wil je niet opvallend mollen. Dus dat hij geen hulpmol erbovenop wil hoeven spelen is juist supermols!

Wat ik juist raar vind is dat hij die joker niet inzet. Hij zou het alleen voor de kijker hebben gedaan... niemand kijkt verder mee. Productiefout die sterk lijkt op Envelopgate van vorig jaar. Het is onbegrijpelijk dat je als kandidaat de felbegeerde joker niet inzet... een kandidaat doet er een moord voor. Zie ook Margriet donderdag. Alle 3 gaan ervoor, maar Viktor zoekt niet eens behoorlijk naar de jokers en vindt ze niet eens. Maakt ook geen aanspraak op de jokers die Marlijn vindt, hij wordt hem bijna in de maag gesplitst haha.

Hetgeen ik onmols vind is dat hij in een kamer met brief zat. Zo heeft de mol maar 3 hulpmollen ipv 4.

Ik vind het allemaal erg bizar. Maar Susan heeft mij geleerd door dit soort absurditeiten heen te kijken dus ik heb ook Viktor als mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #103 Gepost op: 12-01-2015, 13:08:01 »
Envelopgate van vorig jaar.

Wat bedoel je daar mee? Ben het ff kwijt denk ik.

Hetgeen ik onmols vind is dat hij in een kamer met brief zat. Zo heeft de mol maar 3 hulpmollen ipv 4.

Ik vind het allemaal erg bizar. Maar Susan heeft mij geleerd door dit soort absurditeiten heen te kijken dus ik heb ook Viktor als mol.

Ben ik met je eens. Maar waarom gris je als mol zo duidelijk een sleutel weg, om vervolgens in een voor de mol ongunstige kamer te komen? Ja misschien om de jokers in het spel te brengen, maar dat deed Viktor ook niet. Als mol moet er achter het pakken van die sleutel dan toch een idee zitten lijkt me. Vind ik zeer onmols.


Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #104 Gepost op: 12-01-2015, 13:27:53 »
Envelopgate was dat ze eerst een envelop stuurt naar Freek die ze zegt zeer te vertrouwen, daarna in de testbiecht 5 minuten later zegt ze dat ze Freek zeer wantrouwt en hem als mol heeft.
Als mol moet er achter het pakken van die sleutel dan toch een idee zitten lijkt me. Vind ik zeer onmols
Ik ook. Ik vind de hele kwestie zeer onlogisch. Lijkt Susangate wel ;)

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #105 Gepost op: 12-01-2015, 14:06:50 »
Als mol moet er achter het pakken van die sleutel dan toch een idee zitten lijkt me. Vind ik zeer onmols.

Een poging er een molplan in te zien:

Sleutel pakken, plan maken om jokers te pakken, je niet aan het plan houden maar ervoor zorgen dat je in je eentje eerder naar de kamer sneakt dan je kamergenoot, jokers neerleggen, zeggen dat de jokers er niet lagen, kamergenoot gaat alleen kijken en houdt jokers zelf en wordt hulpmol.

Waarom moest de Mol de jokers nog neerleggen en heeft de crew dat niet gedaan? -> Levert leuke beelden op voor de laatste aflevering. En anders zou de hele onderneming met briefjes wel heel risicoloos en flauw zijn. (Crew zou er dan wel voor gezorgd hebben dat de deur open was. Want dat is ook een vaag punt in het geheel.) En als de jokers er al eerder lagen hadden Carolina en Evelien ze kunnen vinden en was het hulpmolplannetje in het water gevallen.*

Marlijn hield de jokers echter niet zelf maar gaf er één aan Viktor. Waarom zet hij de joker niet in en doet hij alsof hij hulpmol is? 100 euro uit de pot kijken deed hij sowieso, dus dat had makkelijk gekund. Misschien is het als hint bedoeld naar de kijkers: Viktor "kan" geen hulpmol zijn want hij is de echte Mol.

Hm. Niet echt overtuigend nee. :P Dan is de uitleg "kandidaat Viktor zag de jokers echt over het hoofd" (en kon binnenkomen omdat Carolina en Evelien de deur open hadden laten staan?) veel simpeler. En "kandidaat Viktor was echt bang voor het voor wat hoort wat dus zette zijn joker niet in" ook...

(*Hm, dat had alsnog gekund als Marlijn de jokers niet op tijd gevonden had...)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 14:39:00 door Heinz »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #106 Gepost op: 12-01-2015, 14:36:28 »
Misschien is het als hint bedoeld naar de kijkers: Viktor "kan" geen hulpmol zijn want hij is de echte Mol.

Hm. Niet echt overtuigend nee. :P Dan is de uitleg "kandidaat Viktor zag de jokers echt over het hoofd" (en kon binnenkomen omdat Carolina en Evelien de deur open hadden laten staan?) veel simpeler. En "kandidaat Viktor was echt bang voor het voor wat hoort wat dus zette zijn joker niet in" ook...

Het kan wel, maar zelf vind ik de Viktor-als-kandidaat uitleg logischer. Viktor heeft her en der de kans te mollen en benut dit niet zoals anderen wel deden. Hij neigt naar mijn gevoel erg naar een Sander de Heertje doen. Wel fanatiek meedoen in spellen, rare uitspattingen hebben (hoe hij meteen wild gebarend Margriet aanwijst is er zo'n eentje) maar verdachte dingen heb ik hem nog niet op kunnen betrappen. En andere kandidaten wel.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #107 Gepost op: 12-01-2015, 15:48:42 »
zou de hele onderneming met briefjes wel heel risicoloos en flauw zijn. (Crew zou er dan wel voor gezorgd hebben dat de deur open was. Want dat is ook een vaag punt in het geheel.) En als de jokers er al eerder lagen hadden Carolina en Evelien ze kunnen vinden
Ik vind dit wel een goed, plausibel stukje hoor. Zeker dat laatste want ik geloof er niets van dat Marlijn ze OOK niet had kunnen vinden. Locatie stond in de brief! Ze lagen alleen iets dieper in de lade dan Viktor blijkbaar doet overkomen als gespeelde kandidaat.

Dank voor deze uitleg ;D ::ok::. Het was het enige waar ik nog echt mee zat.

Ik vind nog altijd het standpunt van Carolina als mol sterker * maar dit kan er zeker mee door en ik ben om een andere reden die jij in het spoilergedeelte gaf afgestapt van haar als mol.

* Mol wil 4 hulpmollen... Viktor valt dus al af... mol wil vrij baan geven om hulpmollen te vangen dus zet de kamerdeur open... Evelien is al naar huis dus Carolina is de mol.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 15:51:40 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #108 Gepost op: 12-01-2015, 16:07:37 »
moeten we nooit vergeten dat de mol die hele jokers en vrijstellingen niets kan schelen, het gaat om de pot. dus als de mol vrijgevig wil zijn met jokers en vrijstellingen om zo dingen gedaan te krijgen van de kandidaten wat ie zelf had moeten doen...dan is dat zijn zaak :) als de kamer echt de kamer was van andere kandidaten, kan ik me voorstellen dat de jokers er pas lagen toen Viktor ging kijken (of hij heeft ze er zelf neer gelegd en toen gedaan alsof ie ze niet zag...waarschijnlijk om niet die discussie te krijgen "huh, was die deur open dan??" want dat heeft Marlijn gezien, die deur was open!

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #109 Gepost op: 12-01-2015, 22:02:00 »
Het kan best zijn dat als Viktor zijn joker wel had ingezet, hij nog een andere tegenprestatie moest verrichten (niet op tijd komen bij de roadmovie bv.). Maar een sleutel gauw wegnemen om dan in een ongunstige kamer te belanden, de jokers in een lade neerleggen en zeggen dat hij ze niet vond en dan zijn joker niet inzetten zodat hij niet als hulpmol kon spelen lijkt mij erg vreemd voor een mol.
Daarom concentreer ik mij op Carolina en in mindere mate Margriet. Waarom hielpen ze Rik niet met het trekken van de kar (met twee achteraan heeft weinig zin)?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2015, 22:05:08 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #110 Gepost op: 12-01-2015, 22:39:38 »
Ik heb de knoop doorgehakt en hou het bij Viktor. ::joehoe::

Ik heb de knoop weer stevig vastgemaakt zodat ik 'm nog eens kon doorhakken: mijn Mol na aflevering 2 is Margriet. ::joehoe:: :P

(Het is een combinatie van extra filmpjes, interviews met verliezend finalist, winnaar en Mol in het officiële molboekje en de afvallerstheorie die me over het randje duwen, ondanks dat de genoemde bezwaren voor Mol Margriet blijven bestaan.)

En dan beloof ik nu niet meer in dit topic te spammen tot donderdagavond. ;) ::gordijn::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #111 Gepost op: 13-01-2015, 11:50:58 »
knoop weer stevig vastgemaakt zodat ik 'm nog eens kon doorhakken
Ja ik heb er zelf ook last van dat het touwtje dan steeds korter wordt. Wat ik doe is de knoop laten zitten, doorhakken, en knoop op knoop leggen, daarna weer doorhakken. Je hebt wel een steeds grotere bijl nodig, ik zit al aan een houthakkersbijl.

Gelukkig hoef ik niet met je mee naar Margriet want die kan het niet zijn: dan was Evelien wel gebleven. Ook Ajouad van Moedermol zie ik niet zitten. Ik dobber dus op jullie voormalige schip Viktor... me realiserend dat ie wel eens rood kan krijgen overmorgen (radiohint-loner). Dat moet dan maar. Ik kan altijd nog tijdens de uitzending de knoop weer doorhakken ::) ::trots::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #112 Gepost op: 13-01-2015, 11:56:01 »
Gelukkig hoef ik niet met je mee naar Margriet want die kan het niet zijn: dan was Evelien wel gebleven.

Ik zie het woordje "eigenlijk" als voet die de deur naar Margriet als Mol openhoudt. Evelien: "Eigenlijk de enige twee mensen die ik verdenk." (Chris en Margriet.) Het zou zomaar kunnen dat ze nog een kandidaat of twee heeft meegenomen om de testantwoorden over te spreiden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #113 Gepost op: 13-01-2015, 12:14:50 »
zou zomaar kunnen dat ze nog een kandidaat of twee heeft meegenomen om de testantwoorden over te spreiden
Dan nog kan het eigenlijk nog niet. Dan eindig je bij de testuitslag met 1 goede mol toch zeker goed in de middenmoot, minimaal. Er viel de vorige ronde al een geheide verdachte voor haar af dus ze was zelfs ook al aan het focussen op Margriet.

Maar ik ben zojuist gevallen voor de theorie van Avogadro die zegt dat een solistische kijker de tijdslimiet overschreed (het is maar 10 secondes, in die chaos, he) en dus dubbel telde (om op 9 te komen). Dan zijn onze mollen het meest verdacht ;). Misschien die van jou het meest want Viktor wil samen met Margriet gaan. Daar komt hij ook snel van terug, op tijdsindex 5.18. Als mol kan je die truc van tijdsoverschrijding natuurlijk achter de hand in de mouw hebben zitten. Dus toen 200,- eraf MET Margriet niet lukte, dan toch 200,- eraf door jezelf.

Maar het kan ook allemaal Marlijn zijn geweest die over de drempel stapte (vlak voor Evelien ging) dus een 3e keer telde.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2015, 12:17:50 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #114 Gepost op: 13-01-2015, 12:27:26 »
Dat een kandidaat de test invult op twee mollen, wil niet zeggen dat ze de vragen ook echt goed beantwoorden. Voorbeeld: de echte mol droeg een groene broek en margriet een rode. Vraag in de test is welke kleur broek de mol droeg. Misschien had Evelien dat niet goed opgeschreven en gokte ze op groen. En dan is dat antwoord dus per ongeluk 'goed', maar voor haar dus 'fout'.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #115 Gepost op: 13-01-2015, 12:49:44 »
niet goed opgeschreven en gokte
Dat klopt, maar het zijn 20 vragen en er is tot dan toe maar 1 afvaller. Als je maar op 2 focust dan zijn in deze vroege fase van het spel dit soort fouten al snel vergeven. Je hoeft de test niet te winnen. Je hoeft alleen maar niet laatste te worden. Easy cake als je de mol al zo close in het vizier hebt.

Meestal een directe aanleiding dat de genoemde niet ver komt dus Margriet kan ook rood krijgen. Nu had ik Viktor bij mezelf vooraf staan als vroege afvaller dus het is voor beiden een beetje dood-of-de-gladiolen-tijd. Andere genoemden zijn Carolina en Martine (door Pieter) dus staan ook op de exit lijst. Chris is een apart verhaal want die wordt door iedereen genoemd dus dan is deze hint weer niet effectief.

Ik denk dat de mol in elk geval zit bij de groep die Margriet aanwijst als penningmeester en kies uit dat groepje van 4 dan Viktor want ik zou meer verwachten van de mol als je een alibi hebt geld uit de pot te spelen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #116 Gepost op: 13-01-2015, 13:00:42 »
Daarbij weet je niet wat ajouad voor scherm zou krijgen omdat die twee vrijstellingen heeft dus automatisch al in aflevering drie zit zonder er wat voor hoeven te doen

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #117 Gepost op: 13-01-2015, 13:18:21 »
(Aanvullend op de vraag of Margriet nog de Mol kan zijn nu Evelien afgevallen is.)

In extra beelden over afvaller Pieter zegt Evelien dat ze vijf vragen op Pieter had ingevuld. Evelien in het filmpje: "O, dus ik zat misschien wel goed met die andere mollen die ik heb ingevuld." "Dan kan ik [Pieter] wegstrepen, dan focus ik me nu op de andere drie waar ik op in had gezet." In de aflevering zelf horen we haar alleen Ajouad en Chris als verdachten noemen. Pieter en de vierde kandidaat noemt ze daar niet. Het zou kunnen dat dat Margriet is, het zou ook kunnen dat het een andere verdachte is en Evelien in aflevering 2 weer over vier gespreid heeft.

Vijf vragen goed beantwoorden lijkt me dan niet de slechtste score, maar zoals evelienh1986 opmerkt: je moet de vragen nog wel even goed beantwoorden. Ten slotte had Evelien geen joker. Carolina en Marlijn hadden er wel één, Martine twee, Ajouad een vrijstelling. (Margriet ook één joker maar die was in dit scenario de Mol.) Zo'n joker kan net cruciaal zijn.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #118 Gepost op: 13-01-2015, 14:11:21 »
Als zeggen op wie je de test gaat invullen zou betekenen dat alle vragen dan ook echt 'kloppen', dan hadden ze net zo goed alleen de laatste vraag, wie de mol is, kunnen overhouden :)
Misschien is het dus ook interessant om te kijken welke mensen, welke antwoorden gemeen hebben. En of daar dus een patroon in te vinden is.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [poll] Wie is de Mol?
« Reactie #119 Gepost op: 13-01-2015, 14:11:55 »
Dat gaat er bij mij niet in. Je zegt het zelf;
dan focus ik me nu op de andere drie waar ik op in had gezet

Het is dan wel een zekere zaak dat je doorgaat. Je hebt in het ene geval 10 vragen, in het andere 7 vragen goed, stel je maakt fouten dan heb je er nog altijd wel 5 goed en met de jokers in het spel zak je op de ranglijst misschien van de top tot bovenin de middenmoot naar onderin de middenmoot.

De slechtste score ga je m.i. niet krijgen als de mol bij jouw top-2 (of hooguit top-3) zit want Margriet wordt verder niet genoemd. Dus Evelien zou normaal in de top van deze test eindigen. In elk geval boven Rik en Chris die totaal fout zaten en ook zeggen te focussen. Viktor kan best spreiden maar was hyper positief over Margriet dus zal op haar in elk geval niks inzetten. Dus die heren hebben dan praktisch niks goed, en geen jokers.

Marlijn kan ik wel begrijpen. Zij had er één, plus was wantrouwend naar Margriet bij het kiezen van de hulpmol. Martine had er twee maar zie ik verder niks op Margriet invullen als homie. Met wat geluk kan zij zich wel handhaven, OK.

Ik denk als je Margriet als mol hebt dat de dames dan goed uit de test komen maar de heren desastreus slecht. Zeker onder Evelien die ook al sterk tegen Margriet gekant was.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)