Auteur Topic: Wie is de Mol? in de media  (gelezen 308627 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #720 Gepost op: 7-03-2016, 17:44:11 »

De rol van Art bij de sleutelopdracht vind ik helemaal bedenkelijk. Dit is zijn letterlijke tekst:
"Daar boven op een plateau, tegen de rotswand, staat een kist.
Een kist verankerd met twee sloten.
Aan jullie de opdracht die kist naar beneden te halen en hier te openen met de derde sleutel.
Daar hangt ie...

Dan is het pure misleiding van de kandidaten als er nog een sleutel onder de kist ligt waarvan alleen de mol ( en de productie) weet heeft en er buiten het zicht van de kandidaten "gemold" wordt. Klaas ging  als tweede naar boven dus de sleutel en het geld was voor de kandidaten daarna al weggekaapt.

Ik hoop niet dat Art het ook allemaal wist want dan vind ik zijn rol als presentator  niet fair naar de kandidaten meer maar is hij een handlanger van de mol geworden. Dit is dan wel heel letterlijk het spel speelt zich niet af voor je ogen maar achter je rug....

Ben ik het ook helemaal mee eens. Het is gewoon een poging om de lijst Molacties langer te maken.

Bovendien suggereren ze nu ook dat Klaas niets gedaan heeft om de puzzels beneden foutief op te lossen, wat volgens mij niet waar is. Geef mij maar een Mol die de opdracht laat mislukken door iedereen met een foute sleutel naar boven te sturen en zelf met een juiste te gaan.

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #721 Gepost op: 7-03-2016, 18:13:16 »
::rofl:: En jullie geloven dit? Natuurlijk moet Klaas blijven ontkennen dat hij Susan gesproken heeft, anders zou immers uitkomen dat ze helemaal niet objectief was bij moltalk.

Dat hij dit expliciet erbij haalt zegt idd genoeg. Susan heeft zich gewoon versproken en dat moet verhuld, want o.a. npo. Waarom zou je in die andere moltalk aflevering dan zo rabiaat spastisch doen over dat Tim de mol is en toch zeker vooraaaaaaaaal Klaas NIET? Geeft verder niet, maar doe daarna dan alsof er niets gebeurd is. Nu deden ze een aantal afleveringen zo raar over verdenkingen op Klaas dat dat de geruchten alleen maar voedde.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #722 Gepost op: 7-03-2016, 18:49:16 »
::rofl:: En jullie geloven dit? Natuurlijk moet Klaas blijven ontkennen dat hij Susan gesproken heeft, anders zou immers uitkomen dat ze helemaal niet objectief was bij moltalk.
Dat hij dit expliciet erbij haalt zegt idd genoeg. Susan heeft zich gewoon versproken en dat moet verhuld, want o.a. npo. Waarom zou je in die andere moltalk aflevering dan zo rabiaat spastisch doen over dat Tim de mol is en toch zeker vooraaaaaaaaal Klaas NIET? Geeft verder niet, maar doe daarna dan alsof er niets gebeurd is. Nu deden ze een aantal afleveringen zo raar over verdenkingen op Klaas dat dat de geruchten alleen maar voedde.
Je kunt zo denken, ik heb geen bewijs voor het tegendeel maar ik kies om het wel te geloven. Er werd in mijn ogen niet rabiaat spastisch (rare woordkeuze) gedaan. Hooguit werd de verdenking wat gespreid, wat ik niet rabiaat vind, maar wel logisch. Ieder zijn mening ;)


----

Leuke interviews en nog meer respect voor Klaas ::respect:: met een ziek dochtertje thuis. Lastige keuze hoor :(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #723 Gepost op: 7-03-2016, 22:20:28 »
Ik hoop niet dat Art het ook allemaal wist want dan vind ik zijn rol als presentator  niet fair naar de kandidaten meer maar is hij een handlanger van de mol geworden. Dit is dan wel heel letterlijk het spel speelt zich niet af voor je ogen maar achter je rug....

En vervolgens ook nog eens de kandidaten afzeiken omdat ze het zo slecht doen en er veel te weinig geld in de pot komt. Ja kunst...
Ook Art moet eens goed nadenken over zijn rol volgend seizoen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #724 Gepost op: 7-03-2016, 22:23:28 »
Zometeen in RTL Late Night: Klaas, Annemieke en Tim.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #725 Gepost op: 7-03-2016, 23:49:49 »
Helemaal eens. En niet alleen de kandidaten worden misleid, ook de kijker thuis wordt voor de gek gehouden. Toen sommigen op dit forum deze actie suggereerden vond ik het belachelijk om te denken dat dit echt gebeurd zou zijn. Nu blijkt het werkelijkheid. Dus ook een tip voor volgend jaar: GEEN invloed van productie op opdrachten (metro) en GEEN misleiding van kandidaten en kijkers thuis(kist op berg).

+1!!
Nooit meer doen!!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #726 Gepost op: 8-03-2016, 00:09:41 »
OK, ik ga het gewoon hier ook zeggen: ik snap de ophef over die sleutel niet. De Mol krijgt mogelijkheden om te saboteren. In dit geval moest hij de berg op (wat hij eng vond) en relatief snel de kist open maken. Daarbij het geld meenemen en hopen dat het niet ontdekt werd. Vervolgens constateert Ellie dat er wel verdomd weinig geld in de kist zit. Dat had iemand aanhet denken kunnen zetten, dat gebeurde hier ook.

Al met al vind ik het niet de beste molactie ooit, maar ik blijf het oneens met mensen die dit heel anders (en daarmee heel erg verkeerd) vinden dan alle andere hulp die mollen hebben gehad (en die hier al genoemd zijn).

m0ll0m

Offline Bendemolniet

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #727 Gepost op: 8-03-2016, 00:17:05 »
Ik vind dat de Mol al zoveel voorkennis heeft. Die hoeft dan niet extra 'hulp' te krijgen dmv een verborgen sleuteltje.

Ik dacht terug aan de opdracht in het Höfði huis toen Annemarie Jung de Mol was. Die kon de kandidaten ook afluisteren via een microfoon.

Dat vond ik ook niet zo.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #728 Gepost op: 8-03-2016, 07:40:41 »
Ik vind dat de Mol al zoveel voorkennis heeft. Die hoeft dan niet extra 'hulp' te krijgen dmv een verborgen sleuteltje.

Ik dacht terug aan de opdracht in het Höfði huis toen Annemarie Jung de Mol was. Die kon de kandidaten ook afluisteren via een microfoon.

Dat vond ik ook niet zo.

Grow up, denk ik dan. Ze maken een programma dat om miljoenen gaat. Daar past een raar soort ethiek dat de mol geen hulp mag krijgen van de productie helemaal niet in. Je wil dat er eerlijk gespeeld wordt in een spel waar het gaat om bedrog. Dan neem je echt jezelf in de maling.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #730 Gepost op: 8-03-2016, 08:25:09 »
http://www.nu.nl/media/4226700/geheime-aanwijzing-grootste-fout-carriere-regisseur-mol.html

Lees er meer over in het artikel van het AD: Regisseur WIDM: Mol-aanwijzing grootste fout uit carrière.

Regisseur WIDM: Mol-aanwijzing grootste fout uit carrière

De makers van Wie is de Mol? erkennen dat ze 'een grote fout' hebben gemaakt. Rick McCullough, regisseur, dacht zelfs aan ontslag. De makers bekijken hoe ze met de verborgen hints over de identiteit van de Mol moeten omgaan. Een oud-eindredacteur: 'Ik roep al jaren dat ze moeten stoppen met die geheime aanwijzingen.'

Het gaat allemaal om de inmiddels veelbesproken kloosteropdracht in aflevering 2. Die had de titel 'Het Laatste Woord... Letterlijk'. Oud-Mollen als Susan Visser en Kees Tol gaven hierin cryptische aanwijzingen in een oud klooster. Wie de laatste letters van hun laatste woorden - 'molboek', 'oordeel', 'legenda', 'contra' en 'focus' - achter elkaar zette, las 'Klaas'. Veel Molloten waren zeker van hun zaak vanwege de geforceerde aanpassing van het woord 'molboekje' in 'molboek'. Daardoor was het voor veel kijkers al na die tweede aflevering zo klaar als een klontje dat Klaas van Kruistum de bedrieger was. De KRO-NCRV-presentator, die afgelopen zaterdag officieel uit de kast kwam als mol in een grootse finale in het Vondelpark, uitte maandag forse kritiek op de makers in deze krant.

Pineut
Regisseur Rick McCullough kan niet anders dan hem gelijk geven. ,,Ik beschouw dit als de grootste fout uit mijn carrière,'' zegt de openhartige McCullough. ,,Ik dacht er mee weg te kunnen komen, maar als één Molloot het doorheeft en het gaat vervolgens rond op sociale media, ben je de pineut. Ik ben er ziek van en heb er zelfs aan gedacht om te stoppen.

,,Dit heeft de serie meer kwaad gedaan dan Klaas als Mol. Het straalt niet op hem af, maar op mij. Klaas was een fantastische Mol. Maar het is gebeurd, van je fouten kan je leren. Ik wil door, ook als een revanche op mezelf.''

De Mol-maker benadrukt dat hij de lat voor de kijker niet verlaagde, omdat het programma nu op de familie-zaterdagavond werd uitgezonden.

Onderschatten
Ook Anton Jongstra, die tot 2015 actief was als eindredacteur van Wie is de Mol? en na 14 jaar besloot om aan andere programma's te werken, verbaasde zich over de 'kloosteropdracht'. ,,Ik snap niet hoe ze dit zo hebben kunnen onderschatten. In seizoen 7 maakten we dezelfde fout met Inge Ipenburg, die met handgebaren seinde dat ze de Mol was. Dit werd opgemerkt in aflevering 8. De 'kloosteropdracht' was al in aflevering 2.''

In Wie is de Mol? probeert één kandidaat in het geniep een serie opdrachten te laten mislukken en de geldpot zo leeg mogelijk te houden. Het is aan de tv-kijker om te ontdekken welke kandidaat zich het meest verdacht gedraagt. Daarnaast verstoppen de makers nog verschillende aanwijzingen in het programma.

Hints
Enkele fanatieke Molloten kijken alle afleveringen verschillende keren om deze hints uit het programma te vissen. De 'kloosteropdracht' in combinatie met de titel van de aflevering is daar een voorbeeld van, net als het door de makers verspreide bericht dat de omgedraaide Mol-bankbiljetten samen het gezicht van de Mol vormen.

,,Ik roep al jaren dat ze moeten stoppen met die geheime aanwijzingen,'' zegt Jongstra. Het is voor veel mensen dé manier geworden om de Mol te vinden, terwijl je de Mol moet zien te ontdekken door wat hij of zij aan verdachte acties binnen de opdrachten doet.''

Discussie
Regisseur McCullough laat weten dat de geheime aanwijzingen onderdeel blijven van het programma. ,,Die aanwijzingen blijven, maar hoe we dat in het vervolg doen, weten we nog niet. Daarover gaan we nu in discussie.''
Een woordvoerster van AVROTROS wil niet spreken van 'een fout'.

,,Voorheen werd het speurwerk van de Wie is de Mol?-fans vooral gedeeld op het WIDM-forum online, maar door de groeiende populariteit van het programma en de enorme opkomst van social media zijn alle verdenkingen al snel overal terug te lezen. Dat maakt Wie is de Mol? natuurlijk ook zo leuk en houdt ons scherp. Dat deze aanwijzing al zo snel aan het licht kwam, was natuurlijk even schrikken, maar het bewijst de enorme betrokkenheid van de kijkers. Er is absoluut geen sprake van een 'fout', maar vooral van ernstig goed speurwerk van de Molloten. En het blijft lastig; als de hints te moeilijk zijn dan vinden de kijkers het te ver gezocht, is het te makkelijk dan vinden de kijkers dat teleurstellend.''
« Laatst bewerkt op: 8-03-2016, 08:28:33 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #731 Gepost op: 8-03-2016, 08:36:15 »
Goed natuurlijk dat de fout erkend wordt maar ik schrik er wel van dat Rick er zo ziek van was dat ie zelfs aan ontslag gedacht heeft. Dat zou natuurlijk onzin zijn! Van fouten kan je leren en het is nu overduidelijk dat dat zeker ook gaat gebeuren. ::hug::

Wat me wel opvalt is dat er steeds gesproken wordt van één molloot waardoor de hint is uitgelekt. Maar eerlijk is eerlijk: deze hint was niet zo lastig verstopt dat ie maar door één molloot ontdekt zou worden. Iedere molloot die er een beetje tijd in zou steken zou de hint gevonden hebben. Maar goed, de fout is dubbel en dwars erkend dus ik wil er zeker niet verder over zeuren. :)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #732 Gepost op: 8-03-2016, 08:45:44 »
Goed dat er openlijk wordt gezegd dat het misging dit seizoen met de kloosterhint. Ik vind ontslag ook overdreven, geheime aanwijzingen zijn er al zo lang en nog nooit heb ik een aanwijzing zo vaak gedeeld gezien op social media. Natuurlijk was aflevering 2 ook veel te vroeg. Gelukkig is hij zelfbewust en je kan er bijna vergif op innemen dat de puzzels volgend jaar veel moeilijker worden, leuk voor de molloten hier toch? ;D

Leuk dat hij erbij zegt dat Klaas een fantastische mol is, want dat was hij ook. Zonder de hint zat de meerderheid hier zeker op Tim schat ik.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #733 Gepost op: 8-03-2016, 08:51:15 »
Ik ben erg blij met deze teksten, Heinz. Anders had ik mijzelf ontslagen als molloot en was ik volgend jaar niet eens gaan kijken  ::hypocriet::.

Anton heeft groot gelijk! En is die Rick McCullough dan zijn opvolger? Nou ik hoop dus echt dat hij hiervan goed geleerd heeft. Gaan we toch weer de vraag van de serie beantwoorden in 2017 8) ::ok:: ::vergroot::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #734 Gepost op: 8-03-2016, 09:04:24 »
Anton heeft groot gelijk! En is die Rick McCullough dan zijn opvolger?

Rick McCullough is de regisseur! Als de informatie op de Beeld & Geluid Wiki klopt van 1999 tot 2000 en van 2006 tot en en met minstens 2017! ::bravo:: De opvolger van Anton is Diana Volbeda. Met nog een redacteur erbij bedenken de drie de opdrachten en hints. (Zie het interview met productieleider Ebbie Visscher twee pagina's terug.)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #735 Gepost op: 8-03-2016, 09:43:30 »
Bedankt voor het plaatsen Heinz. Ik schrok ook toen ik las dat Rick aan ontslag dacht. Een fout, ja, maar nu hij dat zelf ook in ziet kan het volgend jaar niet meer misgaan!  ::hug::

Anton noemt de priesterhint niet, en Inge wel, maar dat was ook een megaspoiler.

Ik ben blij dat er zo openlijk over gesproken wordt.  ::ok::

En idd Heinz, die hint zou door iedereen op dit forum vroeg of laat (max een week) ontdekt zijn. Die woordvoerdster spreekt echter over 'ernstig goed speurwerk' en 'zeker geen fout'. En dat hints ofwel te moeilijk ofwel te makkelijk zijn, maar er is natuurlijk wel een middenweg. Goed om te weten dat ze er nu aan werken.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #736 Gepost op: 8-03-2016, 10:12:17 »
Ik vond die hint naar Inge niet echt een fout. Die werd pas in afl 8 ondekt dus dat mocht toen ook wel tijd worden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #737 Gepost op: 8-03-2016, 12:26:06 »
OK, ik ga het gewoon hier ook zeggen: ik snap de ophef over die sleutel niet. De Mol krijgt mogelijkheden om te saboteren. In dit geval moest hij de berg op (wat hij eng vond) en relatief snel de kist open maken. Daarbij het geld meenemen en hopen dat het niet ontdekt werd. Vervolgens constateert Ellie dat er wel verdomd weinig geld in de kist zit. Dat had iemand aanhet denken kunnen zetten, dat gebeurde hier ook.

Al met al vind ik het niet de beste molactie ooit, maar ik blijf het oneens met mensen die dit heel anders (en daarmee heel erg verkeerd) vinden dan alle andere hulp die mollen hebben gehad (en die hier al genoemd zijn).

m0ll0m

Misschien kun je de commentaren hierop nog eens doorlezen. De ophef is hoofdzakelijk, zo niet alleen, over het feit dat de programmamakers zelf aan het mollen zijn i.p.v. het uitsluitend aan de MOl over te laten. Als programmamakers als 11e man mee werken aan de opdrachten, zonder dat de kandidaten (en de kijkers) dat weten kan dat niet door de beugel.
De kandidaten worden hierdoor benadeeld in hun speurwerk. Het is de bedoeling van het programma dat de MOL op eigen kracht saboteert zonder ontdekt te worden. Een psychologisch spelletje. Als de regie mee gaat helpen werkt dat niet meer zo.
Het is nu niet meer belangrijk of het wel of niet in vorige jaren ook is gebeurd. Dat had men dan eveneens niet zo mogen doen. Het gaat nu om deze extra sleutel en hulp van de regie. Art vertelde dat de sleutel om de kist te openen beneden aan de boom hing. Art moet geloofwaardig blijven. Mogelijk was hij het zelf niet met deze gang van zaken eens.
Wat veel molloten stoort is ook dat de MOL hier (mogelijk) op wordt afgerekend, terwijl hij er waarschijnlijk niets over te zeggen heeft gehad.
De hulp die de MOL krijgt, met voorkennis en dergelijke, moet voldoende zijn zich te redden gedurende de opdrachten.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #738 Gepost op: 8-03-2016, 12:52:45 »
Als ik eerlijk ben, zie ik het probleem van die extra sleutel niet zo. Iedere kandidaat had die sleutel kunnen vinden en zo de mol voor kunnen zijn (kandidaten zijn zich hier ook van bewust, zie Ellie's grondige kloosterdoorzoeking en Marjolein die ook het slot voorop de kist probeerde te openen). Je had helemaal gelijk als Klaas die sleutel al vooraf had meegekregen van de productie, maar hij moest er nu net zo goed een inspanning voor doen om bij die kist te komen én andere kandidaten hadden die sleutel ook kunnen vinden. Als Klaas zich niet over zijn hoogtevrees had heengezet, was deze hele actie niet doorgegaan en had de opdracht dus 3000 euro opgeleverd. Dit heeft voor mij dus niets te maken met een mollende productie (wat we in het verleden helaas wel eens hebben gezien, zoals het afluisteren van het Höfdi-huis en het oneindig opnieuw dobbelen met een dobbelsteen).

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #739 Gepost op: 8-03-2016, 13:09:52 »
De discussie over de sleutel kan misschien beter elders gevoerd worden?

Wat betreft de fout van de kloosterhint, ik denk dat de afleveringstitel hierin ook een grote aanwijziging was. 'Het laatste woord' was al genoeg geweest om te luisteren naar wat de oud-mollen zeggen, door daar nog eens 'letterlijk' achter te zetten vestig je er helemaal veel aandacht op. En ik zie die hand in eigen boezem niet genoeg terug bij de artikelen. Al kan ik het wel heel erg waarderen dat Rick het nu zo op zich neemt. Het heeft echt de glans van het mol-schap van Klaas afgenomen.
Keep calm and eat chocolates!