Auteur Topic: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren  (gelezen 104633 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #140 Gepost op: 12-03-2016, 23:10:20 »
Complimenten voor het ontknopingsfilmpje, mooi opgelost ::bravo:: (In de plaats van herhaling van de finaleteksten en ieder jaar een terugspoelfilmpje)

Over de opdrachten: het heeft me niet gestoord dit seizoen, maar De Mol laat zien dat de opdrachten nog veel origineler kunnen. :D Daarom twee tips:
Meer subgroepopdachten. Vrijwel alle opdrachten van afgelopen seizoen kwamen er op neer dat alle kandidaten hetzelfde moesten doen. Als kijkt naar het aantal sleutelposities kom je op een mager rijtje: De metro-opdracht voorspellen, als eerste vooruit fietsen en de vragen beantwoorden, het dictee uiteindelijk opschrijven, de woordenboekvragen beantwoorden, de menukaart bepalen, de spaanse woorden herkennen, de ogen in de rug. 7 sleutelposities in 25 opdrachten, die in feite vooral het verlengde waren van dezelfde opdracht. De beste positie-theorie was nauwelijks van toepassing op dit seizoen en er was vaak maar één manier om de opdracht te saboteren. Gevolg: je hoeft alleen te kijken wie hetzelfde het slechtste deed. Bij De Mol zijn de opdrachten diverser: drie groepen die elk een deel van het bedrag kunnen verdienen en een vierde dit vervolgens moet verzilveren. Eén iemand die de leiding heeft en twee groepen die op verschillende wijze die persoon moeten vinden. Iemand die schilderijen moet omschrijven, drie die ze moeten naschilderen en twee die ze moeten raden. Op die manier ontstaat discussie over waar de Mol precies gemold kan hebben en op welke manier. In de sleutelpositie? Of subtiel een aanwijzing verkeerd begrijpen? Doordat de opdracht op verschillende plekken te saboteren is is het moeilijker om te bepalen wie nou het ergst gemold heeft.

Een andere creativiteitstip: wat zou er gebeuren als je het nepgeld weg zou denken? Wat blijft er dan van een opdracht over? Een opdracht als het kajakken bijvoorbeeld zou je anders moeten inrichten als je niet meer in elk kokertje 250 euro stopt. Je zult een soort doel aan het kajakken zelf moeten verzinnen, bijvoorbeeld een race tegen de klok of een onthoud-route. Door geld te verbinden aan een doel in plaats van een voorwerp, worden de opdrachten vanzelf spannender. Veel opdrachten zijn overigens al zo, maar het is een goede reminder om out-of-the-box te kunnen denken.

Ik ben ook heel benieuwd wat er zou gebeuren als je de bungeejump-opdracht van seizoen 1 letterlijk over zou nemen. 'Voor de volgende opdracht moet een aantal van jullie bungeejumpen. En dat aantal is acht.' ;D oftewel iedereen. Het zou een mooie groepsdynamiek opleveren en een teamboost geven als het zou slagen. Tegenwoordig is er altijd een optie om zo'n opdracht te weigeren.

En ik zou ook nog wel een opdracht terug willen zien waarbij het geld dat de Mol verdient niet in de pot komt. Altijd interessant als de kandidaten hetzelfde doel hebben als de Mol.


Wat de hints betreft: mochten jullie nog behoefte hebben aan een verfrissende blik, ik sta open om wat hints voor komend seizoen te bedenken ::jaja:: Ik heb nog wel wat ideetjes liggen, dus bij dezen een open sollicitatie ::tandpastasmiley::

En een laatste tip aan de Mol van volgend jaar: het was al een trend van de laatste jaren, maar na Klaas' 'molactie' in de metro kom je nu zeker niet meer weg met de gedachte 'ik haal in aflevering 1 wat geld binnen om onverdacht te blijven.' Ga er dus gewoon vol voor en Mol vanaf de eerste seconde! :D
...óf niet!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #141 Gepost op: 14-03-2016, 10:29:23 »
En ik zou ook nog wel een opdracht terug willen zien waarbij het geld dat de Mol verdient niet in de pot komt. Altijd interessant als de kandidaten hetzelfde doel hebben als de Mol.
Hoezo is dat interessant?

Als de kandidaten hetzelfde willen als de mol, dan is er toch voor ons weinig te speuren? Ik vind juist dat we aan dat soort opdrachten niets hebben.

Voor de rest helemaal eens met heel je verhaal :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #142 Gepost op: 14-03-2016, 14:03:30 »
Hoezo is dat interessant?

Als de kandidaten hetzelfde willen als de mol, dan is er toch voor ons weinig te speuren? Ik vind juist dat we aan dat soort opdrachten niets hebben.
Ik vind 't er gewoon bij horen :) Geeft een leuke draai aan een opdracht, levert ook nog wat voorkennisdiscussies op. En het is in ieder geval één opdracht waarbij alle kandidaten gebaat zijn om geld te pakken.
...óf niet!

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #143 Gepost op: 14-03-2016, 14:25:17 »
Door het spel heen moet de Mol zich wel op één of andere manier tonen. Dát is het spel!

Offline belg

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #144 Gepost op: 20-03-2016, 17:02:14 »
Ik wil een mol kunnen kiezen op basis van het gedrag van de kandidaten tijdens de opdrachten. Helaas wordt dit ieder jaar moeilijker omdat:
1) jokers, (zwarte) vrijstellingen en ander ongein centraal staan (topito, macht-over-de-test, bakjes, vier-op-een-rij);
2) het onmogelijke opdrachten zijn (zin doorgeven, kamer spiegelen, woordenboek);
3) de exacte spelregels onduidelijk zijn (metro, zoutmijnen, foto-met-locals);
4) er te weinig informatie gegeven wordt (trappen, kano, meten, tv).

Om dit in de toekomst te vermijden zou ik de opdrachten beter uittesten en gebruik maken van kaartjes en dergelijke ter verduidelijking. Geen chaotische (gemonteerde) opdrachten zouden ook al helpen.
(Soms denk ik dat jullie het bewust zo vaag willen houden zodat de mol bij de kijkers onder de radar blijft. Gelaagde opdrachten zijn dan een beter alternatief: de mol kan op verschillende plaatsen en manieren gemold hebben.)


Verder zou ik volgende dingen niet meer willen zien in volgende seizoenen:
1) de zwarte vrijstelling en de pak-af (voegt niets toe);
2) biechten over dingen die ik ook zie (beelden zeggen meer dan woorden);
3) onomstotelijke aanwijzingen (hints moeten twijfel zaaien, geen uitsluitsel geven);
4) de live-finale (de meerwaarde ontgaat mij);
5) aflevering-titels (de hints moeten bijzaak zijn);
6) papieren mol-geld (de mol mag wel wat anders doen dan geld weggooien/laten liggen).

Wat ik wel graag zie:
1) een mysterieuze sfeer (1-op-1-gesprekjes, mol-instructies zoals in WIDM4, Pieter-Jan als presentator);
2) fanatieke kandidaten en een harder spel (straf de kandidaten af en toe als de opdracht mislukt: primitief overnachten, bagage afnemen, molboekjes verbranden);
3) hogere geld bedragen (door de dalende trend lijkt het alsof de opdrachten steeds minder belangrijk worden). 


Als er een nieuwe presentator moet komen, zou ik voor Vivienne kiezen.


   
« Laatst bewerkt op: 20-03-2016, 18:18:27 door belg »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #145 Gepost op: 20-03-2016, 23:37:29 »

2) het onmogelijke opdrachten zijn (zin doorgeven, kamer spiegelen, woordenboek);
3) de exacte spelregels onduidelijk zijn (metro, zoutmijnen, foto-met-locals);
4) er te weinig informatie gegeven wordt (trappen, kano, meten, tv).

Yes!!


Verder zou ik volgende dingen niet meer willen zien in volgende seizoenen:
1) de zwarte vrijstelling en de pak-af (voegt niets toe);

No, geeft extra spanning.

2) biechten over dingen die ik ook zie (beelden zeggen meer dan woorden);

No, denk dat de grote meerderheid de biecht erin wil laten.

3) onomstotelijke aanwijzingen (hints moeten twijfel zaaien, geen uitsluitsel geven);

Yes, Yes, Yes!!

4) de live-finale (de meerwaarde ontgaat mij);

Yes!

5) aflevering-titels (de hints moeten bijzaak zijn);

Yes!

Wat ik wel graag zie:
1) een mysterieuze sfeer (1-op-1-gesprekjes, mol-instructies zoals in WIDM4, Pieter-Jan als presentator);

Yes!

2) fanatieke kandidaten en een harder spel Yes!

(straf de kandidaten af en toe als de opdracht mislukt: primitief overnachten, bagage afnemen, molboekjes verbranden);

No! Dat gaat te ver.

3) hogere geld bedragen (door de dalende trend lijkt het alsof de opdrachten steeds minder belangrijk worden). 

Yes!


 


   

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #146 Gepost op: 21-03-2016, 08:03:01 »
3) hogere geld bedragen (door de dalende trend lijkt het alsof de opdrachten steeds minder belangrijk worden). 

   
Er is hier al veel over gezegd maar ik wou toch even dit filmpje delen van De Mol waar ook uit blijkt dat kandidaten het niet voor het geld doen zelfs als de opdrachten veel meer geld op kunnen leveren...


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1695784570667929&id=1611133739133013


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #147 Gepost op: 21-03-2016, 10:21:31 »
1) de zwarte vrijstelling en de pak-af (voegt niets toe);

No, geeft extra spanning.

Welke extra spanning gaf het dit jaar? De Mol had een zwarte vrijstelling en ging er mee marchanderen en zich zo nog eens extra verdacht maken.

2) biechten over dingen die ik ook zie (beelden zeggen meer dan woorden);

No, denk dat de grote meerderheid de biecht erin wil laten.

Het gaat over biechten die beschrijven wat we zien. Als Art uitlegt dat de kandidaten gaan fietsen, je ziet de kandidaten fietsen en een kandidaat gaat dan biechten 'en toen gingen we fietsen', dan voelt het alsof de makers mij voor een dommerik aanzien.

Offline belg

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #148 Gepost op: 21-03-2016, 11:39:32 »
Het gaat over biechten die beschrijven wat we zien. Als Art uitlegt dat de kandidaten gaan fietsen, je ziet de kandidaten fietsen en een kandidaat gaat dan biechten 'en toen gingen we fietsen', dan voelt het alsof de makers mij voor een dommerik aanzien.
Inderdaad.

Er is hier al veel over gezegd maar ik wou toch even dit filmpje delen van De Mol waar ook uit blijkt dat kandidaten het niet voor het geld doen zelfs als de opdrachten veel meer geld op kunnen leveren...
Het probleem is niet dat in WIDM de bedragen te laag zijn, maar dat ze jaar na jaar lager worden (de dalende trend).
Het werkt niet motiverend als je voor dezelfde inspanning nu 'maar' 1000 euro krijgt terwijl dat vijf jaar geleden 3000 euro was. (Als het altijd 1000 euro zou zijn geweest, was er geen probleem wat mij betreft.) Bijkomend probleem is dat een joker nog steeds een joker is en een vrijstelling nog steeds een vrijstelling, die zijn niet gedevalueerd.
Hierdoor krijg ik het gevoel dat opdrachten in belang zijn afgenomen en jokers en vrijstellingen in belang zijn toegenomen. Dan raak je aan de fundamenten van het spel.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #149 Gepost op: 21-03-2016, 13:25:21 »
Een tip voor de producenten, minder spellen die puur draaien om jokers, vrijstellingen en geld uit de pot. Doorgaans halen deze opdrachten de laagste cijfers bij de overzicht opdrachten. Daarnaast hebben zowel de mol als de kandidaten hetzelfde doel en hoeft er dus eigenlijk niet gemold te worden in de meeste gevallen.

Offline Risjaar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Eenmaal in een tunnel is 't maar beter doorgassen.
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #150 Gepost op: 23-03-2016, 16:22:39 »
De aflevering met 3 spelers 'schrappen'
De een na laatste aflevering mag als aparte aflevering geschrapt worden: de aflevering voor de ontknoping, waarin nog 3 spelers zitten. Die is elk jaar weer heel saai. Kijk even naar het format van Survivor (Amerika). Daar hebben ze hetzelfde probleem gehad en het heel slim opgelost: de een na laatste aflevering en de finale hebben ze bij elkaar getrokken, waardoor je in een extra lange uitzending zowel de afwikkeling van het spel als de ontknoping krijgt te zien in een liveshow gecombineerd met een halve aflevering. Werkt heel goed.
C'est le Fruit!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #151 Gepost op: 29-03-2016, 19:15:25 »
Psssst, gouden tip voor WIDM:

Kijk heel goed naar "De mol op vier" en doe exact hetzelfde. Inclusief de finale met de fans en de terugblik.

Here endeth the lesson.

inclusief 13 jaar overslaan..

oh wacht.. natuurlijk niet 13 jaar overslaan, want dat was minder leuk..
« Laatst bewerkt op: 29-03-2016, 19:17:04 door Stormpie »
er was eens......

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #152 Gepost op: 29-03-2016, 22:38:21 »
Laat WIDM alsjeblieft blijven wat het is, met alleen wat minder bemoeienis van de productie.

Ik geniet er nog steeds van, maar dat zal wel komen omdat ik een "doorsnee" kijker ben.

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #153 Gepost op: 30-03-2016, 01:10:28 »
inclusief 13 jaar overslaan..

oh wacht.. natuurlijk niet 13 jaar overslaan, want dat was minder leuk..

Wat heeft dat er mee te maken?

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #154 Gepost op: 30-03-2016, 09:12:51 »
Laat WIDM alsjeblieft blijven wat het is, met alleen wat minder bemoeienis van de productie.

Ik geniet er nog steeds van, maar dat zal wel komen omdat ik een "doorsnee" kijker ben.


Mee eens! En dan ben ik nog wel een groot fan.

Ik ben bovendien de Belgische serie nu aan het kijken. Het is een leuke serie, maar zo laaiend enthousiast als de meeste dat hier zijn, ben ik niet hoor

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #155 Gepost op: 30-03-2016, 09:21:46 »
Laat WIDM alsjeblieft blijven wat het is, met alleen wat minder bemoeienis van de productie.

Ik geniet er nog steeds van, maar dat zal wel komen omdat ik een "doorsnee" kijker ben.



idem.. en zou niet het grootste deel van de kijkers gewoon doorsnee zijn? Ik heb afgelopen seizoen met veel plezier gekeken!!
er was eens......

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #156 Gepost op: 30-03-2016, 09:58:14 »
Laat WIDM alsjeblieft blijven wat het is, met alleen wat minder bemoeienis van de productie.

Ik geniet er nog steeds van, maar dat zal wel komen omdat ik een "doorsnee" kijker ben.



Helemaal mee eens...ik kijk met veel plezier naar WIDM! Daarbij kijk ik liever naar de interactie tussen de deelnemers én naar de mooie omgevingsbeelden, dan dat ik de afleveringen uitpluis op zoek naar de mol.
De Belgische mol heb ik niet gekeken...ik kan daar dus geen mening over geven.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #157 Gepost op: 30-03-2016, 11:09:11 »
Helemaal mee eens...ik kijk met veel plezier naar WIDM! Daarbij kijk ik liever naar de interactie tussen de deelnemers én naar de mooie omgevingsbeelden, dan dat ik de afleveringen uitpluis op zoek naar de mol.
De Belgische mol heb ik niet gekeken...ik kan daar dus geen mening over geven.

Ik kijk ook het liefst naar de interactie tussen de kandidaten ::jaja::. Maar dat is juist wat ze in de Belgische serie zo goed laten zien. In de laatste Nederlandse seizoenen is het teveel jokers, vrijstellingen, mysterieus doen  :(.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #158 Gepost op: 30-03-2016, 11:32:58 »
Ik kijk ook het liefst naar de interactie tussen de kandidaten ::jaja::. Maar dat is juist wat ze in de Belgische serie zo goed laten zien. In de laatste Nederlandse seizoenen is het teveel jokers, vrijstellingen, mysterieus doen  :(.

Ik denk dat dat mysterieus doen toch ook een beetje aan de BN-ers ligt...alsof zij het gevoel hebben dat ze hun "imago" hoog moeten houden terwijl ON-ers dat natuurlijk niet hoeven.
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #159 Gepost op: 30-03-2016, 12:08:19 »
Daarbij kijk ik liever naar de interactie tussen de deelnemers én naar de mooie omgevingsbeelden, dan dat ik de afleveringen uitpluis op zoek naar de mol.
Dit is precies het probleem ::jaja:: Wanneer het een 'gezellige reis' wordt waarbij het zoeken naar de mol niet meer het belangrijkste doel is, kan dit forum opgeheven worden ::ohno::

Althans: als kijker bepaal je zelf waarvoor je kijkt, maar wanneer we cruciale informatie niet krijgen, de kandidaten alle kansen krijgen om geld uit de pot te halen en de Mol (veel) geld gaat verdienen onder het mom van een molactie, wordt het erg lastig om te bepalen wat verdacht en wat niet.

(Ik geniet overigens ook nog steeds ontzettend van de serie én de speurtocht.)
« Laatst bewerkt op: 30-03-2016, 12:10:58 door Pac-Mol »
...óf niet!