Auteur Topic: Kritische noot over het huidige seizoen  (gelezen 122356 keer)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #300 Gepost op: 13-03-2017, 12:47:47 »
Het is van een interessant psychologisch spel verworden tot een de Wereld Draait Door personeelsuitje. En ook wat je met het hele gezin kijkt, en dan vooral leuk voor de kinderen. Dat publiek willen ze bij de AVROTROS waarschijnlijk niet kwijt.

Ja, dat heb ik ook wel. Ik weet niet of 'alles vroeger beter was', maar ik merk wel dat ik de spanning in de opdrachten mis: een rare psychologische twist die in eerdere seizoenen wel aanwezig was, naar mijn idee.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #301 Gepost op: 13-03-2017, 13:31:09 »
Ik heb eigenlijk niet veel op te merken over afgelopen seizoen, alleen dat ik (met onderbrekingen) het seizoen met veel plezier gevolgd heb.

Er wordt gesproken over gelaagdheid van de opdrachten. De een wil het wel, en de ander wil het niet. Ik heb het er in een eerder stadium ook wel eens over gehad.

In dit seizoen waren ze er toch echt wel. De helikopter-opdracht, de ondervraging, en de luchtballon.  Dat zijn er toch al drie. Misschien ben ik er nog wel een vergeten. Wat is nou handiger: wel of geen gelaagdheid in de opdrachten? In het tweede geval kan de mol zich niet verschuilen achter een deel van de kandidaten, en zal het dus op (gespeelde) onhandigheid aankomen om invloed te hebben op het resultaat.

Een mengeling van totaalopdrachten en gelaagde opdrachten vind ik een goed ''alternatief''. En wat mij betreft, is die mengeling er geweest.

Offline Ste*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #302 Gepost op: 13-03-2017, 13:41:43 »
Ik ben gisteren begonnen aan de Vlaamse Mol, en het spijt me om het te moeten zeggen, maar ik vond aflevering 1 al bijna leuker en spannender dan heel WIDM 17 bij elkaar. Dat met die knoppen in de auto's, de opdracht met het tegelijk vallen met de krukken... dat zijn gave opdrachten die zowel spannend als doordacht zijn. Kom, dat moeten wij toch ook kunnen? Op ballonnen schieten en een ABC fietsroute waarbij je niet eens ziet hoe en wat er gebeurt... kan echt niet.

Bondjes ook helemaal eruit graag. Voor de kandidaten is dat misschien een fijn hulpmiddel tijdens het spel, maar voor de kijker is het erg zonde van de zendtijd, zendtijd die ook aan boeiende opdrachten besteedt kan worden.

Ik ben nog steeds fan van het programma, maar de Nederlandse WIDM is teveel het spoor bijster geraakt van waar het programma ooit om draaide. Mooie natuur is echt hartstikke prima, en vind ik ook gaaf, maar dat moet makkelijk samen kunnen gaan met boeiende opdrachten.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2017, 13:47:09 door Ste* »

Offline Molino

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #303 Gepost op: 13-03-2017, 14:16:26 »
Er is bijna alles gezegd.
Ik vond dit wel een van de betere seizoenen, maar toch nog steds geen topseizoen.

positief:
hele leuke groep kandidaten, minder jokers en vrijstellingen,topmol, en een hele spannende en verrassende locatie. De eerste twee afleveringen lieten me toch wel hopen, het doorlopende verhaal was megaspannend en echt iets nieuws

negatief:
de opdrachten, de opdrachten en nog eens de opdrachten. Vaak was er echt veel te weinig tijd voor, 15 of 20 min. zijn belachlijk kort voor een opdracht. Van mij mogen ze wat langer en ook ingewikkelder worden.  Opdrachten moeten weer opdrachten worden en niet spelletjes, die je bij een bedrijsuitje doet. Ook echt boeiende opdrachten met iets meer thrill zouden leuk zijn. (ja, er waren sommige bij dit jaar, maar echt iets angstaanjagendes was er niet)

Maar toch, dit seizoen was echt en hele verbetering in vergelijking met het seizoen van 2016.

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #304 Gepost op: 13-03-2017, 16:33:37 »
Het zit er weer op met widm. En samengevat waren het mooie beelden en een goede mol. Wat ik mis is de spanning en gelaagdheid in de opdrachten. Het geneuzel over bondjes boeit mij helemaal niet.

Gelukkig hebben we nog de Vlaamse mol om te kijken.

Offline stofferenblik

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #305 Gepost op: 13-03-2017, 17:21:57 »
In dit seizoen waren ze er toch echt wel. De helikopter-opdracht, de ondervraging, en de luchtballon.  Dat zijn er toch al drie. Misschien ben ik er nog wel een vergeten. Wat is nou handiger: wel of geen gelaagdheid in de opdrachten? In het tweede geval kan de mol zich niet verschuilen achter een deel van de kandidaten, en zal het dus op (gespeelde) onhandigheid aankomen om invloed te hebben op het resultaat.


Misschien bedoel jij met gelaagdheid iets anders dan ik. Wat was er precies gelaagd aan die opdrachten?

Die ondervraging bij de Nederlandse Mol is een goed voorbeeld van wat een spannend psychologisch spel had kunnen zijn, maar wat het niet was. Het enige wat je hier uit kan halen als kijker is dat Diederik goed kan vertellen/liegen. En de andere twee zijn op reis geweest. Einde.

De leugenopdracht vorig jaar bij de Vlaamse Mol, over het paardenrennen, zat veel simpeler in elkaar, maar was superspannende televisie. Veel irritatie onderling, mensen die meteen in een hoek werden gedreven. Wat het spel ook nog eens een extra wending gaf, omdat betrouwbare mensen ineens niet betrouwbaar bleken.

Dat de Nederlandse niet zo boeiend was, komt volgens mij vooral door hoe het in beeld is gebracht. Ze laten meteen zien hoe de kandidaten stemmen wie ze denken dat de leugenaar is. Dus we krijgen geen enkele inzage in het proces: Wat heeft Thomas gedaan om het gesprek te sturen, hoe hebben de anderen het gesprek gevoerd, hoe hebben de leugenaars/waarheidsvertellers het ervaren? etc. In voice overs vertellen de kandidaten wat ze van de verhalen vinden, terwijl dat juist leuk is om te laten zien hoe ze daar samen op dat moment met elkaar over praten.

Ook konden de waarheidssprekers NIKS verdienen, alleen de leugenaar. Wat is daar nou spannend aan? Dat betekent dus dat de leugenaar de enige is die iets te doen heeft, de anderen hebben niks te doen. Er was ook geen interactie tussen de kandidaten en leugenaar, dus daar hadden de kandidaten ook niks te doen.
 
Wat ook stom was, dat alles los van elkaar stond. De kandidaten die weg waren genomen hebben een complete opdracht gemist, de kermis. Daar hadden zij verder geen invloed op. Had die twee dingen dan met elkaar verbonden.

Dus had bijvoorbeeld een van de kandidaten als schutter neergezet op de kermis, en dat die dan een joker kreeg voor elke kandidaat die-ie raakte. Maar die jokers kreeg-ie alleen als hij een leugen kon verkopen in de rechtbank. Of dat een kandidaat een kermisapparaat mocht uitkiezen om te besturen, en als er dan iemand in zijn apparaat stapte, kreeg-ie een vrijstelling en verdiende de groep niets. Of dat iets wat ze in Las Vegas deden invloed had op de kermis. Ik noem maar wat.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #306 Gepost op: 13-03-2017, 18:23:04 »
met gelaagdheid bedoel ik dat twee groepen  ieder een sub-opdracht krijgen, waarbij de ene groep moet raden, wat de andere heeft gedaan. Of in het geval van de drie verhalen: welk verhaal was waar?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #307 Gepost op: 13-03-2017, 23:26:31 »
met gelaagdheid bedoel ik dat twee groepen  ieder een sub-opdracht krijgen, waarbij de ene groep moet raden, wat de andere heeft gedaan. Of in het geval van de drie verhalen: welk verhaal was waar?
dit is dus absoluut niet de gelaagdheid waar het een gebrek aan was.


de gelaagdheid die door mij (en ook door anderen) gemist wordt, is een hidden agenda/ een psyhologische twist. zie bv het hufti huis op ijsland.
waar je als Mol kan proberen anderen te beinvloeden om een verkeerde keuze te maken, ipv dat de kandidaat er al bewust voor kiest om te lopen mollen.



Offline Zeeuwse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Spannend spel!
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #308 Gepost op: 14-03-2017, 01:31:10 »
Ik vond juist de opdrachten dit seizoen erg sterk! Maar ik hoop wel dat er volgend seizoen weer een opdracht is waarbij ze hoogtevrees moeten overwinnen (denk aan: abseilen, bungeejumpen, parachutespringen etc.) en een 'meet the mole'-opdracht. Dat is weer een tijdje geleden :)



Na het ongeluk met Janine, is dat toch logisch? Kan mij voorstellen dat er geen risico meer wordt genomen!

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #309 Gepost op: 14-03-2017, 08:31:19 »


Na het ongeluk met Janine, is dat toch logisch? Kan mij voorstellen dat er geen risico meer wordt genomen!
Zeker, mee eens! Ik heb het ook niet zozeer gemist dit seizoen, want ik vond de opdrachten en het 'brede scala' ervan erg goed. Maar bijvoorbeeld zo'n opdracht als abseilen in seizoen 14 zou ik wel leuk vinden om nog een keer te zien :) Dat ze voorzichtiger willen zijn snap ik en is ook een slimme keuze van ze!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #310 Gepost op: 14-03-2017, 09:28:48 »
Wat Jos zegt klopt toch... volgens Art aan de voorbode van dit seizoen was dit nu juist HET grote verschil met voorgaande jaren. Dat opdrachten in elkaar overlopen. Dus ze hebben eraan gewerkt. Ik heb het wel degelijk her en der gezien.

Ik vind dat Thomas het gewaagd gedaan heeft en perfect overal onderdoor geslopen is zodat niemand hem spotte... Jochem verwoordde dat nog het beste achteraf over die goeiige Belg die "ook nog meedeed".

Wat ik prachttelevisie vond was zijn gesprek met Sanne waarin ik toch dacht dat van beide kanten het kwartje viel. Ze moesten a.d.h.v. Ima's scherm Diederik uitsluiten als mol. Ja, dan bleef alleen Thomas over. Daar viel eigenlijk een rijksdaalder en geen kwartje. Hoe dom Jochem dan daar toch op terug kan komen begrijp ik niet. En dat Diederik nooit iets gemerkt heeft van zijn slapie ook niet, maar die had geen referentiekader zoals Jochem die al zijn bondjes zag vertrekken... nou dat geeft echt VEEL informatie.

Wat ik maar wil zeggen is dat de sfeerbeelden (bondjes etc.) tonen juist zo mooi was, maar ook de opdrachten niet ZO verkeerd waren want hoe kun je nog wat nieuws verzinnen na ZOveel seizoenen? Ik vind het knap dat ze dit nog konden verzinnen. En dat bungeejumpen hebben we toch allemaal al eens gezien? Al in seizoen 1 hadden ze dat, spektakel met Robin geloof ik was dat (die was nogal MOLlig dus ging ook bijna verkeerd a la Janine).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #311 Gepost op: 14-03-2017, 13:22:13 »
Al heel vaak gelezen hierboven maar wat mist boven alles: de gelaagdheid van opdrachten!!!!!  ::ohno::

En dan bedoel ik niet het in meerdere groepen een spel spelen, of opdrachten die in elkaar overlopen. Ik bedoel de psychologische laag: het omgekeerde dat wordt gevraagd van wat men denkt, of de spanning over wat er gaat gebeuren....Ik heb echt 00000000000000000 spanning gevoeld dit seizoen, amai. Ik vind dit echt lastig om te zeggen en uiten, vooral omdat ik zo vurig hoop dat het oude WIDM weer terugkomt. Het uitspreken van het feit dat ik het dit seizoen heel saai heb gevonden (wat eigenlijk een understatement is) maakt ook dat het meer waar wordt. En dat wil ik niet....

Ik wil echt niet zeuren, want ik snap ook de intentie van de makers. En het zijn prachtige beelden en een toffe groep. Maar dit is voor mij niet het programma waar ik zo verliefd op werd al meer dan 10 jaar geleden. En het bewijs is er dat het wel kan: veel kijkers trekken (1 miljoen op een populatie van 11 miljoen), en toch de spanning en gelaagdheid van opdrachten: de mol op 4. En elke aflevering weer!

Voor mij is WIDM een psychologisch spel, en dat was dit niet. Verre van....
Meer L

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #312 Gepost op: 14-03-2017, 13:43:44 »
Daar dacht je aan het begin van dit seizoen heel anders over  ;)

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #313 Gepost op: 14-03-2017, 13:49:52 »
Daar dacht je aan het begin van dit seizoen heel anders over  ;)
  ::rofl:: ik vond aflevering 2 heel tof inderdaad, maar kwam er daarna niet meer in....ik wou dat het niet zo was. WIDM ligt me na aan het hart  ::love::
Meer L

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #314 Gepost op: 14-03-2017, 15:12:00 »
opvallend vind ik dat er 17 pagina's aan kritiek geproduceerd zijn en maar 6 pagina's aan vragen. Ik denk dan (misschien heel simpel) dat wanneer je graag iets ziet veranderen, dat je daar dan ook gewoon concreet naar vraagt..

Of, nog beter, bedenk zelf een opdracht!! Dan draag je constructief bij aan de verbetering die jij graag zou zien ::ok::
« Laatst bewerkt op: 14-03-2017, 15:18:54 door Stormpie »
er was eens......

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #315 Gepost op: 14-03-2017, 17:41:39 »
opvallend vind ik dat er 17 pagina's aan kritiek geproduceerd zijn en maar 6 pagina's aan vragen. Ik denk dan (misschien heel simpel) dat wanneer je graag iets ziet veranderen, dat je daar dan ook gewoon concreet naar vraagt..

Of, nog beter, bedenk zelf een opdracht!! Dan draag je constructief bij aan de verbetering die jij graag zou zien ::ok::

Echter is dit het topic kritische noot... dus bedoeld om kritiek te kunnen uiten. En mits dat volgens de normale forumregels gaat lijkt mij dat je in dit topic daarvoor op de juiste plek bent.

En constructief bijdragen aan de verbetering heeft natuurlijk niet iedereen zin in en dat hoeft ook niet.

Ik baal bijv van de finalevrijstelling. Ik wil dat hier uiten omdat het voor mij onder kritiek valt.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik meteen zelf een opdracht wil verzinnen  ::zweet::

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #316 Gepost op: 14-03-2017, 17:53:54 »
het verschil in het aantal pagina's viel me gewoon op.. en zelf denk ik liever in oplossingen of vragen dan in kritiek, maar dat is persoonlijk ;D
« Laatst bewerkt op: 14-03-2017, 18:44:49 door Stormpie »
er was eens......

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #317 Gepost op: 14-03-2017, 21:59:59 »
Kritiek zonder opbouw is als een vraag zonder antwoord...  ::zwaai::

Ik denk dat er tussen de kritiek zeker wel ook oplossingen worden beschreven. En als ik kijk naar 2017 tov 16 denk ik dat er met stukken van de kritiek ook zeker iets is gedaan. Dat waardeer ik enorm.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #318 Gepost op: 14-03-2017, 22:32:27 »
en als koffie zonder koekje  ::zwaai::




er was eens......

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Kritische noot over het huidige seizoen
« Reactie #319 Gepost op: 14-03-2017, 22:56:10 »
Ik lust geen koffie maar wel koekjes  ::rofl::.