Auteur Topic: Merel Westrik is de Mol!  (gelezen 420243 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1180 Gepost op: 3-03-2019, 12:01:33 »
Ik heb er spijt van dat ik de term "Mol als productieassistent" introduceerde in het podcast-topic. Het is een heel eigen leven gaan leiden. ::rofl::

Maar om aan te haken op Saskia: voor mij was het een combinatie van ongemakkelijk en geacteerd gedrag van Merel en de verdachte omstandigheden bij de laseropdracht dat ik Merel als hoofdverdachte ben gaan zien. Dat met die joker kwam er wel bij ja, maar de goede posities voor molacties zeker ook.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1181 Gepost op: 3-03-2019, 12:08:48 »
Ik heb nog nooit een mol zo beweeglijk en zenuwachtig bij de ontknoping zien staan. Handen in elkaar, opzij kijken...... ???

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1182 Gepost op: 3-03-2019, 12:25:13 »
Ik zie nu ook in dat dat niet is wat ik bedoelde. Ik wilde eigenlijk meer zeggen dat het voor mij lijkt alsof zaken die "zouden kunnen gebeurd zijn" de overhand halen. Voor mij lijkt het dat er veel mensen naar haar tunnel gestapt zijn na de laseropdracht waar ze vermoedelijk geld zou verduisterd hebben en na het open tikken van de joker met vrijstelling in.

Dat zal waarschijnlijk ook wel gebeurd zijn, die laseropdracht was voor mij ook een reden om vrij lang lekker rebels tegen deze tunnel aan te schoppen.  ::rofl:: Ik dacht ook dat zoiets toch nooit af te leiden zou zijn uit de beelden als dat echt gebeurd zou zijn. Maar ja, blijkbaar is dat wel zo dus.  :P

Lo heeft het al gezegd, maar soms moet je gewoon de losse lijntjes aan elkaar verbinden. Bij die bananenopdracht bijvoorbeeld staat niet vast dat Merel hier gemold heeft, maar als je een analyse van de opdracht maakt aan de hand van de beelden die je ervan hebt dan is dat wel een erg waarschijnlijke en ook de meest logische conclusie. En juist dat vind ik nou het mooie aan dit programma.. je kunt de mol wel achterhalen op basis van wat de productie je laat zien, maar je moet er wel wat moeite voor doen, want je krijgt de mol niet op een presenteerblaadje door de productie voorgeschoteld.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 12:30:15 door Saskiaax95 »

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1183 Gepost op: 3-03-2019, 12:47:49 »
Ik heb er spijt van dat ik de term "Mol als productieassistent" introduceerde in het podcast-topic. Het is een heel eigen leven gaan leiden. ::rofl

En juist daarom denk ik dat onze regisseur nu met zijn Instagram post heel gekunsteld dit tracht te ontkrachten. Iets klopt hier niet. Hij heeft nl. ook gezegd dat hij niet met 4 kandi’s naar de finale wilde. Overigens een situatie die hij zelf heeft gecreëerd door de Reddingslijn opdracht. Wat mij betreft wringt hier iets en ik kan niet helemaal duiden wat het is.

On topic; Men wensmol was Merel. Heb lang alle andere opties open gehouden, maar ben ik nu 99% zeker van dat ze het is. Voor mij gaf gisteren de doorslag dat we haar hoorden vertellen dat Sarah haar naambordje pakte bij de laseropdracht ipv het geld. Hoe weet jij dat Merel?!? Dat zul jij niet van Sarah hebben denk ik. Mede gelet op het feit dat Sarah eerder in de aflevering het gesprek over de joker van Evelien afbrak. Lijkt me niet dat Sarah je dan heeft vertelt dat ze bij de laseropdracht geen geld, maar haar eigen naambordje pakte. Kortom; Merel vertelt iets in haar biecht dat ze niet heeft kunnen weten. Dat gaf voor mij de bevestiging van wat ik al lang dacht; Merel is de Mol.

Waarom niet 100% zeker? De leader...... Er is door de productie wel heel veel tijd en energie in gestoken. Is straks de uitleg; u had het kunnen weten door iedere week meer L in de leader? Lijkt mij te simpel, maar ja we hebben meerdere jaren gehad waarin we de meest ingenieuze hints zagen in dingen die helemaal geen hint waren en dat de uitleg neer kwam op hele simpele zaken die voorbij waren gekomen. Nog 6 nachtjes slapen en dan weten we het  ::rofl::

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1184 Gepost op: 3-03-2019, 12:50:42 »

Maar toch denk ik dat ze juist Merel als Mol hebben gevraagd deze rol op zich te nemen, omdat ze dan haar emoties weer kan gebruiken en wie weet goed past bij een thema dat speelt dit jaar.
Volgens de regisseur is de mol niet gevraagd om twee rode schermen te pakken.



richardkingmccullough
eerste schets van de opdracht “stamhoofd” uit aflevering 9. ik moest ook rekening houden met 4 kandidaten als niemand het kaartje “2 rode schermen” in aflevering 7 had gepakt.


stefandeijkers_072
Hoe was dat dan gegaan met de afleveringen als er nu nog 4 waren?
anoukroepel


richardkingmccullough
@stefandeijkers_072 - een executie na deze opdracht



Offline Duklo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1185 Gepost op: 3-03-2019, 12:59:58 »

richardkingmccullough
eerste schets van de opdracht “stamhoofd” uit aflevering 9. ik moest ook rekening houden met 4 kandidaten als niemand het kaartje “2 rode schermen” in aflevering 7 had gepakt.


stefandeijkers_072
Hoe was dat dan gegaan met de afleveringen als er nu nog 4 waren?
anoukroepel


richardkingmccullough
@stefandeijkers_072 - een executie na deze opdracht

Let wel.... eerste schets. Dus gemaakt tijdens een verkenningsreis of in Nederland. In ieder geval voor de opnames startten. Dan starten de opnames, het spel ontwikkelt zich en neemt de regisseur het besluit dat hij niet met 4 kandidaten naar de finale wil. Voor mij valt dit bericht in de categorie “zand in de ogen strooien”.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 13:07:03 door Duklo »

Offline B-mol

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1186 Gepost op: 3-03-2019, 13:05:49 »

voor mij was het een combinatie van ongemakkelijk en geacteerd gedrag van Merel en de verdachte omstandigheden bij de laseropdracht dat ik Merel als hoofdverdachte ben gaan zien. Dat met die joker kwam er wel bij ja, maar de goede posities voor molacties zeker ook.

Bij mij was dat de laseropdracht waarbij ik ervan overtuigd raakte dat Merel (of toen nog Sinan) geld had weggemaakt. Dat in combinatie met de opdracht met tv schermen waar Merel (en toen nog Sinan en Robert) voor een joker ging. De “gevulde joker” moest tenslotte worden geïntroduceerd. Ik ben ervan overtuigd dat als Sinan zijn joker niet direct had geopend, Merel dat had gedaan met iedereen erbij.
Graven, graven, graven...

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1187 Gepost op: 3-03-2019, 13:14:23 »
Let wel.... eerste schets. Dus gemaakt tijdens een verkenningsreis of in Nederland. In ieder geval voor de opnames startten. Dan starten de opnames, het spel ontwikkelt zich en neemt de regisseur het besluit dat hij niet met 4 kandidaten naar de finale wil. Voor mij valt dit bericht in de categorie “zand in de ogen strooien”.
Sarah wordt in Nld. het meest verdacht, niet Merel.  ;)

Offline Spork

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1188 Gepost op: 3-03-2019, 13:17:00 »
On topic; Men wensmol was Merel. Heb lang alle andere opties open gehouden, maar ben ik nu 99% zeker van dat ze het is. Voor mij gaf gisteren de doorslag dat we haar hoorden vertellen dat Sarah haar naambordje pakte bij de laseropdracht ipv het geld. Hoe weet jij dat Merel?!? Dat zul jij niet van Sarah hebben denk ik. Mede gelet op het feit dat Sarah eerder in de aflevering het gesprek over de joker van Evelien afbrak. Lijkt me niet dat Sarah je dan heeft vertelt dat ze bij de laseropdracht geen geld, maar haar eigen naambordje pakte. Kortom; Merel vertelt iets in haar biecht dat ze niet heeft kunnen weten. Dat gaf voor mij de bevestiging van wat ik al lang dacht; Merel is de Mol.

Het is idd vreemd dat Merel dit weet, maar ik vind het ook niet echt logisch dat de productie dit zou vertellen aan Merel.
Neither a spoon, nor a fork.

Offline Lorey

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1189 Gepost op: 3-03-2019, 13:19:27 »
Let wel.... eerste schets. Dus gemaakt tijdens een verkenningsreis of in Nederland. In ieder geval voor de opnames startten. Dan starten de opnames, het spel ontwikkelt zich en neemt de regisseur het besluit dat hij niet met 4 kandidaten naar de finale wil.

Dit zou misschien best kunnen, maar dan blijft het argument dat Convans maakt nog steeds staan:

Ik acht het nog steeds een mogelijkheid ja, maar dan zitten 2 dingen me dwars

1. Merel wordt door de productie ingelicht dat de 2 rode schermen best in het spel komen: Merel gaat als 2de of 3de (ik weet het even niet meer uit mijn hoofd). Dan dwing je er eigenlijk Merel een beetje toe om de 2 rode schermen te pakken als je wil dat dit gebeurt als productie. Deze opdracht was nochtans een goede opdracht om wat geld uit de pot te halen. Dus hier zet je als productie de mol eigenlijk wat buitenspel door ze in het begin te laten kiezen. Dan kies je er toch beter voor om de mol achteraan te zetten? Dan weet je of de 2 rode schermen al weg zijn.

2. Merel wordt niet ingelicht over de 2 rode schermen: Dan vind ik het absoluut onlogisch dat je als mol dit gaat doen. Hoe meer kandidaten (RP en Jaimie waren toch echt verdacht), hoe meer je onder de radar kan blijven + je kan gewoon mingeld nemen want Sarah en Sinan hebben het ook gedaan.

Deze opdracht zit me toch dwars voor mol Merel

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1190 Gepost op: 3-03-2019, 13:20:05 »
En juist dat vind ik nou het mooie aan dit programma.. je kunt de mol wel achterhalen op basis van wat de productie je laat zien, maar je moet er wel wat moeite voor doen, want je krijgt de mol niet op een presenteerblaadje door de productie voorgeschoteld.
*mompelt iets over de Klaashint* ;D

Maar in all seriousness: natuurlijk laten ze niet vol in beeld zien dat de mol geld weggooit oid, maar normaal komen er zeker wel molacties vol in beeld, zolang ze maar voor meerdere interpretatie vatbaar zijn. Denk aan Jan die de Lada zo vol laadde dat er geen passagier mee bij kon. Dat zou een kandidaat kunnen doen in z'n fanatisme, maar is tegelijkertijd bij die opdracht de ideale molstrategie.

Bij Merel zie ik dat soort acties eigenlijk maar heel weinig (enige wat me te binnenschiet is de steenfabriek), of in ieder geval niet meer dan bij de andere kandidaten. Ik heb net als Hulpmol het idee dat veel verdenkingen op haar zijn gebaseerd op aannames over dingen die ze buiten beeld misschien wel heeft gedaan, en maar weinig op dingen die je echt in beeld ziet. En natuurlijk zou het goed kunnen dat we volgende aflevering gaan zien dat ze inderdaad van alles buiten beeld heeft uitgespookt, maar dat zou ik persoonlijk jammer vinden. Ik meen me te herinneren dat de productie het grote publiek ook het gevoel wil geven dat ze het hadden kunnen weten, en dat gevoel heb ik bij Merel het minste van de overgebleven kandidaten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1191 Gepost op: 3-03-2019, 13:21:57 »
Er werd dus zeker rekening gehouden met 4 kandidaten in de finale. De productie heeft Merel dus zeker niet ingefluisterd om de 2 rode schermen te nemen. Dan vind ik het nemen van 2 rode schermen wel onmols. Even onmols als het nemen van jokers.
Zoals ik het zie is er ook nog de mogelijkheid dat Merel (als Mol zijnde, ga ik dan even vanuit) in dit geval niet wist wat in welke enveloppe zat. Maar dan zal ik wel weer naiëf zijn.
Dat dan weer wel

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1192 Gepost op: 3-03-2019, 13:23:29 »
Ik vind Merel veel naar Sarah kijken bij het eindstuk. Dat lijkt me eerder onmols.
Mee eens! Lijkt mij een natuurlijke reactie, niet gespeeld. Net of zij zich afvraagt; " Wat doe je ?"

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1193 Gepost op: 3-03-2019, 13:33:09 »
Ik postte dit in het opdracht-forum, maar ook even hier nu, gezien het om Merel gaat:

Ik heb veel wildwater kajak gevaren en ben dus vaak in dit soort rivieren geweest, waarvan dit bij De Mol  dan duidelijk een rustiger stuk is van de rivier.

Maar heb je wel eens geprobeerd een hoed die met de stroming meegaat alsnog te pakken te krijgen? Dat lukt je echt niet.

Geen idee hoe dat Merel is gelukt, maar als de montage in de juiste volgorde is gedaan moet ze wel erg veel tijd kwijt geweest zijn om haar hoed terug te krijgen. Met lopen en zwemmen kun je in dat water namelijk nooit snel genoeg zijn om je hoed in te halen. Die moet dus veel verderop ergens zijn aangemeerd en dat heeft haar dan erg veel tijd gekost.

Een goed idee om een hoed mee te nemen van de mol dus!

[edit] Okee. Ik moet me herstellen. Blijkbaar is er een shot waarin toch blijkt dat het water daar niet zo snel gaat als ik dacht en ze de hoed kan grijpen. Nog steeds een mooie manier op tijd te rekken, maar iets minder goed dan ik dacht.

Heb lang alle andere opties open gehouden, maar ben ik nu 99% zeker van dat ze het is. Voor mij gaf gisteren de doorslag dat we haar hoorden vertellen dat Sarah haar naambordje pakte bij de laseropdracht ipv het geld. Hoe weet jij dat Merel?!?

Eens. [offtopic relativerend]Toch vroeg ik me ook af hoe Niels kon spreken over de titel van een opdracht. Tot dusver was ik er altijd vanuit gegaan dat ten tijden van de opdrachten er geen titels zijn voor opdrachten, omdat het voor de productie veel handiger is die achteraf te verzinnen om zo hints te kunnen verstoppen. Wat ik eerlijk gezegd nog steeds wel denk. Goed. Ik blijf bij Merel, maar dit vond ik persoonlijk ook wel verdracht.[/offtopic relativerend]
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 13:42:13 door chocomol »

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1194 Gepost op: 3-03-2019, 13:43:28 »
Eens. [offtopic relativerend]Toch vroeg ik me ook af hoe Niels kon spreken over de titel van een opdracht. Tot dusver was ik er altijd vanuit gegaan dat ten tijden van de opdrachten er geen titels zijn voor opdrachten, omdat het voor de productie veel handiger is die achteraf te verzinnen om zo hints te kunnen verstoppen. Wat ik eerlijk gezegd nog steeds wel denk. Goed. Ik blijf bij Merel, maar dit vond ik persoonlijk ook wel verdracht.[/offtopic relativerend]
De titels bestaan wel al tijdens de opdrachten en de kandidaten weten die ook. Meerdere kandidaten hebben ze al genoemd tijdens een biecht, en ze staan ook in de testvragen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1195 Gepost op: 3-03-2019, 13:49:16 »
De titels bestaan wel al tijdens de opdrachten en de kandidaten weten die ook. Meerdere kandidaten hebben ze al genoemd tijdens een biecht, en ze staan ook in de testvragen.

Ah okee, bedankt. Dat wist ik niet, maar is goed te weten! Dank

[edit] en fijn, want dat en het overdreven ingehouden trotse, gespannen gezicht van Niels tijdens de ontknoping waren nog de enige twee puntjes die me nog enigszins naar Niels zouden kunnen doen laten twijfelen. Al twijfel ik eigenlijk al lang niet meer en blijft het voor mij duidelijk.  ;)
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 13:50:53 door chocomol »

Offline Duklo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1196 Gepost op: 3-03-2019, 14:02:47 »
Het is idd vreemd dat Merel dit weet, maar ik vind het ook niet echt logisch dat de productie dit zou vertellen aan Merel.

Even what/if spelen. Merel is de Mol en moet in de finale haar Mol keuze beargumenteren. Dat moet dus 1 van de overgebleven kandidaten zijn. Ze krijgt het op basis van de acties van Sarah niet beargumenteerd dan is daar de productie to the rescue met een feitje over Sarah dat Merel normaal gezien niet kan weten. Zwak argument, ik weet het, maar het zou zo maar kunnen.

Dit zou misschien best kunnen, maar dan blijft het argument dat Convans maakt nog steeds staan:

Eens met het argument dat Convans aandraagt. Maar moeten we dit Merel als Mol aanrekenen of Merel als slachtoffer van (over)productie?  Zoals ik al aangaf ben ik van mening dat de de “verplichte” dubbele executie een gevolg is van de keuzes die de productie een aflevering ervoor zelf heeft gemaakt met de manier waarop de Reddingslijn opdracht is gespeeld. Ik ben dus geneigd om het vreemde verloop van die opdracht toe te schrijven aan Merel als “productie medewerker”.  We zullen het wel nooit weten wat zich daar heeft afgespeeld.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 16:58:38 door Lukie4 »

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1197 Gepost op: 3-03-2019, 14:13:17 »
De “gevulde joker” moest tenslotte worden geïntroduceerd. Ik ben ervan overtuigd dat als Sinan zijn joker niet direct had geopend, Merel dat had gedaan met iedereen erbij.

Mijn vraag hierbij is:

Waarom (gesteld dat Merel hier de mol is) zou per sé de mol dat moeten demonstreren? Iedereen wist toch dat er een vrijstelling in kon zitten en hoe je 'm open kon maken, die hamer met beitel stonden voor ieders neus bij Riks praatje voor de groep. Het zou erg onwaarschijnlijk als geen van de kandidaten vroeger of later een joker hadden opengebroken: m.a.w daar was de mol echt niet voor nodig.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2019, 14:17:08 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline chocomol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Merel is de mol (dat rijmt)
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1198 Gepost op: 3-03-2019, 14:16:38 »
Het zou erg onwaarschijnlijk als geen van de kandidaten vroeger of later een joker hadden opengebroken: m.a.w daar was de mol echt niet voor nodig.

Maar wel een kans om het extra leuk te maken voor de rol van mol

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Kandidaat] Merel Westrik is (niet) de Mol!
« Reactie #1199 Gepost op: 3-03-2019, 14:26:47 »
Maar wel een kans om het extra leuk te maken voor de rol van mol

Ja maar dan zou dit het equivalent worden van het Kiev-moment van vorig jaar en kunnen we nu de mol altijd gaan vinden op basis van introduceren van nieuwe key-elementen in het spel. Zo'n Kiev-moment als vorig jaar kan je maar 1x doen. Ik mag hopen (als tv kijker) dat de productie de rol van de mol toch bij de basis houdt, n.l. geld uit de pot spelen en geen harlekijn laat zijn omwille van te veel opsmuk.
Winnaar Klassiekers Pool 2023