Auteur Topic: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw  (gelezen 29664 keer)

Offline margrietisdemol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dit wordt het jaar...
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #140 Gepost op: 10-01-2019, 18:48:06 »
Evelien, Evi, Nikky of Merel dus het slechtst.

of een van die 4 is de mol... :-X
Ja toch?!

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #141 Gepost op: 10-01-2019, 19:25:06 »
Maar dat tweede is ook de enige conclusie die door iedereen getrokken wordt. Mensen zitten hier te discussiëren met elkaar terwijl ze het eens zijn ::rofl::

hahaha  ::zon:: dacht maak even een samenvatting :P
helaas niet geholpen om de discussie te stoppen...


Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #142 Gepost op: 11-01-2019, 02:40:22 »
Wat mij is opgevallen aan deze aflevering:
1 - Net zoals widmm1992 heeft aangegeven denk ik dat de mol te zien is in de schaduw van de laatste seconde bij de timmerman. Je ziet prominent het mol logo voor in beeld en achterin loopt een schaduw weg. Zover ik kan zien heeft deze schaduw een lichte broek aan terwijl de timmerman een hele donkere spijkerbroek aan heeft. Het lijkt er op dat de schaduw een lang slank postuur heeft maar dit kan gezichtsbedrog zijn afhankelijk waar de lichtbron staat tov de persoon die de schaduw werpt.
2 - De titel van deze aflevering is op sleeptouw. Dit kan op verschillende dingen slaan. Evelien heeft een gouden armband die erg lijkt op een knoop (soort van paalsteek) met een lus die achter een (sleep)haak zit. Jamie heeft echter meer letterlijk een soort van sleeptouw om zijn pols. Evelien is verder als laatste in de fietsopdracht dus die is op sleeptouw.
3 - Sinan is als laatste aan de beurt bij de executie terwijl niemand er op dat moment uit is gegaan. Hij lijkt er serieus rekening mee te houden dat hij er uit ligt.
4 - Merel leek op recht niet helemaal goed te begrijpen hoe het zat met de vrijstelling nadat Rik langs was geweest om het uit te leggen. De mol zou altijd moeten snappen hoe het spelletje werkt.

1: Als ik er vanuit ga dat de schaduw de mol is dan denk ik dat Sinan, Nicky, Sarah en Robert afvallen. Rick Paul lijkt er het meest op.
2: Evelien en Jamie lijken het meest waarschijnlijk maar dit is niet een heel duidelijke aanwijzing.
3: Sinan  lijkt hier af te vallen als mol.
4: Hier lijkt merel af te vallen.

Mijn verdachten: 1: Rick Paul, 2 Evelien, Jamie, Niels.
 

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #143 Gepost op: 11-01-2019, 06:43:55 »
Het is Evelien die niet helemaal begrijpt hoe het met de vrijstellingen werkt. Of althans, doet alsof ze het niet begrijpt.
Ik streep op basis hiervan Evelien zeker niet weg maar Merel was het dus niet.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #144 Gepost op: 11-01-2019, 07:59:01 »
Het is Evelien die niet helemaal begrijpt hoe het met de vrijstellingen werkt. Of althans, doet alsof ze het niet begrijpt.
Ik streep op basis hiervan Evelien zeker niet weg maar Merel was het dus niet.
Het is Merel die zegt dat de persoon die de test als slechtst maakt een vrijstelling moet hebben. Waarna Rick Paul terecht opmerkt "die is op naam. Dus als jij de test als slechtste maakt, maar jij hebt geen vrijstelling ga je eruit".

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #145 Gepost op: 11-01-2019, 11:42:01 »
Wat mij opvalt is de keuze voor geld vs vrijstellingen.

Nielson is de eerste die erover begint en zegt voor het geld te willen gaan. Jamie reageert dat ze dat niet zomaar moeten doen.

Dan doen ze een voorlopige stemming:

Nielson, Sinan, RP en Sarah (half) kiezen voor het geld.

Dan de definitieve stemming:
Nielson, Sinan en Merel kiezen voor het geld.

Nielson en in mindere mate Sinan kiezen dus heel duidelijk voor het geld. Dat zou een mol toch nooit doen? RP switcht, wil eerst kandidaats lijken als het er nog niet om gaat? En kiest dan toch voor de vrijstellingen.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #146 Gepost op: 11-01-2019, 12:07:41 »
De mol kan wel voor het geld kiezen  omdat hij of zij toch ziet dat de meesten voor de vrijstellingen gaan kiezen? Misschien wil hij zo juist als een kandidaat overkomen.Een actie die geen gevolgen heeft voor de pot.


4 - Merel leek op recht niet helemaal goed te begrijpen hoe het zat met de vrijstelling nadat Rik langs was geweest om het uit te leggen. De mol zou altijd moeten snappen hoe het spelletje werkt.

Het leek inderdaad oprecht, toch dacht ik dit zou ze ook expres kunnen doen om juist als kandidaat over te komen. Dus ik sluit haar op basis van deze reactie (nog) niet uit als mol. Bij die kisten maakte ze juist weer een verdachte indruk met die knoop leggen. Daar leek het er meer op dat ze juist als mol wilde overkomen.
Even bekijken wat ze in afl. 2 gaat doen.... ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 11-01-2019, 13:44:50 door Tristan »

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #147 Gepost op: 11-01-2019, 14:42:51 »
Wat mij is opgevallen aan deze aflevering:
1 - Net zoals widmm1992 heeft aangegeven denk ik dat de mol te zien is in de schaduw van de laatste seconde bij de timmerman. Je ziet prominent het mol logo voor in beeld en achterin loopt een schaduw weg. Zover ik kan zien heeft deze schaduw een lichte broek aan terwijl de timmerman een hele donkere spijkerbroek aan heeft. Het lijkt er op dat de schaduw een lang slank postuur heeft maar dit kan gezichtsbedrog zijn afhankelijk waar de lichtbron staat tov de persoon die de schaduw werpt.


1: Als ik er vanuit ga dat de schaduw de mol is dan denk ik dat Sinan, Nicky, Sarah en Robert afvallen. Rick Paul lijkt er het meest op.


Mijn verdachten: 1: Rick Paul, 2 Evelien, Jamie, Niels.

Die schaduw die weg loopt is idd zeker niet de timmerman.
Het lichaam, de loop, de motoriek is van een man.
Deze kan niet anders zijn dan van Rick Paul.

Kijk ook eens het stukje na van het gesprek tussen Rick Paul en Niels.
Rick Paul vraagt aan Niels om een bondje.
Achter beide heren hangt touw.... een soort van sleeptouw.
Check het maar.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #148 Gepost op: 11-01-2019, 16:13:30 »
Wat mij opvalt is de keuze voor geld vs vrijstellingen.

Nielson is de eerste die erover begint en zegt voor het geld te willen gaan. Jamie reageert dat ze dat niet zomaar moeten doen.

Dan doen ze een voorlopige stemming:

Nielson, Sinan, RP en Sarah (half) kiezen voor het geld.

Dan de definitieve stemming:
Nielson, Sinan en Merel kiezen voor het geld.

Nielson en in mindere mate Sinan kiezen dus heel duidelijk voor het geld. Dat zou een mol toch nooit doen? RP switcht, wil eerst kandidaats lijken als het er nog niet om gaat? En kiest dan toch voor de vrijstellingen.

Ik denk dat je in het begin niet moet blindstaren op geld dat de mol in de pot brengt. We weten allemaal dat er nog momenten komen in het spel waarin de pot waarschijnlijk vrijwel helemaal leeg getrokken wordt door de kandidaten in ruil voor jokers of vrijstellingen. Natuurlijk is het zo dat een mol als hij of zij de kans krijgt geld uit de pot zal halen als dat onopvallend kan, maar deze keuze is met de zoom lens recht op de discussie gericht. Dit is niet meer onopvallend.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat minstens 5 kandidaten kiezen voor vrijstellingen. Dat komt omdat ze zich niet zeker van hun zaak voelen. Het geld wordt pas interessant als je als kandidaat een goed gevoel hebt over je verdachte en je richting het eind van het spel gaat. Voor die tijd is overleven veel belangrijker. In het begin zullen kandidaten dat proberen te doen met vrijstellingen en jokers en later hopen ze dat een verdachte in beeld komt.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #149 Gepost op: 11-01-2019, 17:10:54 »
Ik denk dat je in het begin niet moet blindstaren op geld dat de mol in de pot brengt. We weten allemaal dat er nog momenten komen in het spel waarin de pot waarschijnlijk vrijwel helemaal leeg getrokken wordt door de kandidaten in ruil voor jokers of vrijstellingen. Natuurlijk is het zo dat een mol als hij of zij de kans krijgt geld uit de pot zal halen als dat onopvallend kan, maar deze keuze is met de zoom lens recht op de discussie gericht. Dit is niet meer onopvallend.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat minstens 5 kandidaten kiezen voor vrijstellingen. Dat komt omdat ze zich niet zeker van hun zaak voelen. Het geld wordt pas interessant als je als kandidaat een goed gevoel hebt over je verdachte en je richting het eind van het spel gaat. Voor die tijd is overleven veel belangrijker. In het begin zullen kandidaten dat proberen te doen met vrijstellingen en jokers en later hopen ze dat een verdachte in beeld komt.
De mol zal het niet erg vinden een paar honderd euro in de pot te brengen, zeker als mollen anders teveel opvalt, bij de dansopdracht bijvoorbeeld. Maar 2500 euro is een enorm bedrag. En het is helemaal niet opvallend om voor de vrijstellingen te kiezen, dat doet zelfs de meerderheid van de kandidaten. Kan me dus niet voorstellen dat de mol hier voor het geld kiest.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #150 Gepost op: 11-01-2019, 17:37:05 »
Ja dat ben ik eens. Nielson, Sinan en Merel vallen voor mij af als mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #151 Gepost op: 11-01-2019, 17:40:06 »
Het klopt dat het fink bedrag is en het klopt ook dat het niet heel erg opvallend is, maar ik zou toch niet zomaar 4 kandidaten afschrijven als mol op basis van deze informatie. Vergeet niet dat het nog maar net is begonnen en als je zo makkelijk achter de identiteit van de mol zou kunnen komen door iedere aflevering 4 kandidaten af te schrijven dan is het niet al te moeilijk.

Als ik me niet vergis hoorde ik Nicky al roepen voor volgende aflevering dat ze 2000 Euro over heeft uit de pot voor een joker / vrijstelling. Dan ben je die 2500 Euro weer heel snel kwijt en dat weet de mol ook.

Edit: Ik wil daar nog aan toevoegen dat op dit moment in het spel de kandidaten als prioriteit hebben om niet af te vallen en die kans vergroot je door jezelf verdacht te maken. In die strategie past het prima om als kandidaat voor vrijstellingen te gaan. Als mol is het juist omgekeerd. Je wilt in de beginfase juist niet verdacht lijken in de wetenschap dat het echte geld voor de pot pas aan het einde van het seizoen wordt verdient. Waarom zou je als mol niet voor geld gaan? Zeker als je het idee hebt je niet in de meerderheid zal zijn.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2019, 17:58:44 door RazorBlade »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #152 Gepost op: 11-01-2019, 18:39:12 »
Het klopt dat het fink bedrag is en het klopt ook dat het niet heel erg opvallend is, maar ik zou toch niet zomaar 4 kandidaten afschrijven als mol op basis van deze informatie. Vergeet niet dat het nog maar net is begonnen en als je zo makkelijk achter de identiteit van de mol zou kunnen komen door iedere aflevering 4 kandidaten af te schrijven dan is het niet al te moeilijk.

Als ik me niet vergis hoorde ik Nicky al roepen voor volgende aflevering dat ze 2000 Euro over heeft uit de pot voor een joker / vrijstelling. Dan ben je die 2500 Euro weer heel snel kwijt en dat weet de mol ook.

Edit: Ik wil daar nog aan toevoegen dat op dit moment in het spel de kandidaten als prioriteit hebben om niet af te vallen en die kans vergroot je door jezelf verdacht te maken. In die strategie past het prima om als kandidaat voor vrijstellingen te gaan. Als mol is het juist omgekeerd. Je wilt in de beginfase juist niet verdacht lijken in de wetenschap dat het echte geld voor de pot pas aan het einde van het seizoen wordt verdient. Waarom zou je als mol niet voor geld gaan? Zeker als je het idee hebt je niet in de meerderheid zal zijn.
Maar, hoe ver moet je doordenken?

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #153 Gepost op: 11-01-2019, 19:11:22 »
Maar, hoe ver moet je doordenken?

Sommige hints zijn uiteraard sterker dan andere hints. Aanwijzingen die er bovenop liggen en die in één klap 6 potentiele mollen kunnen elimineren als verdachten zijn meestal niet zo sterk als ze er uit zien. Als het zo makkelijk was dat je alleen maar even de kandidaten hoeft weg te strepen die niet voor geld kiezen dan was het spelletje niets aan. Wie voor geld kiest en wie voor vrijstellingen is zo duidelijk in beeld dat dit een ideale mogelijkheid is voor een mol om een dwaalspoor te leggen. Ik denk dat als je voor goede aanwijzingen wilt gaan dat je iets subtielers moet gaan. Ik wil niet zeggen dat je het niet mee kan nemen maar laat je er niet door leiden.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #154 Gepost op: 11-01-2019, 20:04:36 »
Als mol ga je ook niet voor het geld als dat niet hoeft, alleen maar omdat er nog geld uit de pot gespeeld kan worden in een later stadium. je kan beter èn die 2500 euro niet in de pot hebben èn later geld wegspelen.

Maar je hebt gelijk dat je nu nog niemand volledig weg kan strepen, niet alles is logisch of voor de hand liggend. Iedereen kan nog de mol zijn wat mij betreft, maar deze hebben wel een streepje eraf voor mij.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #155 Gepost op: 11-01-2019, 23:05:34 »
Al eerder schreef ik dat het niet veel zou uitmaken als er €2500 in de pot zou komen. Zeker niet in de eerste aflevering. Dat kan er later immers weer uitgespeeld worden. Als de MOL hiervoor zou (mee)stemmen zou hij/zij waarschijnlijk (ook) als kandidaat worden gezien.
In het begin is het onderling nog even aftasten en in het spel komen. Bovendien, als MOL, ervoor zorgen niet op te vallen. Dat kan bij het stemmen vóór het geld of vóór een vrijstelling. Maakt in dit geval weinig uit.
Het enige wat wij weten, alle berekeningen ten spijt, is dat diegene die de test het slechts heeft gemaakt een vrijstelling had.



Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #156 Gepost op: 12-01-2019, 00:52:35 »
Ja dat ben ik eens. Nielson, Sinan en Merel vallen voor mij af als mol.
Merel voor mij (nog) niet, die steekt haar hand pas een seconde later op. Dat heb ik meer mollen zien doen, meestemmen met de minderheid die voor het geld gaat.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #157 Gepost op: 12-01-2019, 10:09:26 »
Sommige hints zijn uiteraard sterker dan andere hints. Aanwijzingen die er bovenop liggen en die in één klap 6 potentiele mollen kunnen elimineren als verdachten zijn meestal niet zo sterk als ze er uit zien. Als het zo makkelijk was dat je alleen maar even de kandidaten hoeft weg te strepen die niet voor geld kiezen dan was het spelletje niets aan. Wie voor geld kiest en wie voor vrijstellingen is zo duidelijk in beeld dat dit een ideale mogelijkheid is voor een mol om een dwaalspoor te leggen. Ik denk dat als je voor goede aanwijzingen wilt gaan dat je iets subtielers moet gaan. Ik wil niet zeggen dat je het niet mee kan nemen maar laat je er niet door leiden.
Ik bedoel: wat zal de tactiek zijn van de mol? Veel/weinig kisten? Wil hij/zij een kandidaat wegspelen of de eerste ronde doorgaan met een volledige groep? Ik denk dat hier geen standaard antwoord voor geldt. Ex-deelnemers (kandidaten én mollen) verschillen hierover ook qua opvatting. In welke mate wordt de mol verdacht? Dat is denk ik bepalend. Hij/zij kan hopen op een bepaalde groepsdynamiek die het waard is om geld in de pot te krijgen. Óf: hij/zij vindt het misschien slim om als kandidaat over te komen en maakt daarin een bepaalde keuze. (Al dan niet gestuurd door gebeurtenissen ter plekke.)

Wat een molactie is? Dat bepalen we, kijkers, op basis van wat wij verdacht vinden. Tactiek maar zeker ook persoonlijke "voorkeur" is hierop van invloed.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #158 Gepost op: 12-01-2019, 11:34:44 »
Weet iemand welke man die "Oh nee" zegt als Evi te horen krijgt dat ze een vrijstelling had?

Die persoon had niet door dat Sinan ook nog gewoon kon blijven en is dus niet de Mol.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - 5 januari: Op sleeptouw
« Reactie #159 Gepost op: 12-01-2019, 14:40:56 »
Ik zou zeggen Jamie.