Auteur Topic: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen  (gelezen 174089 keer)

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #140 Gepost op: 11-01-2019, 13:00:02 »
Zou jammer genoeg op meerdere mensen kunnen slaan.

Merel en het acht uur journaal.
Evelien met de Top 2000 (aftellen naar 00:00) + presenteerde tot recent "'t Wordt nu laat" op Radio 2.


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #141 Gepost op: 11-01-2019, 13:04:51 »
Na de eerste opdracht zien we een kort shot van een bootje met het opschrift La Caucana.



De Poecilia Caucana is een tropische vis die voorkomt in Panama, Venezuela en Colombia. De gewone naam voor dit visje is de Zuidamerikaanse molly. Cauca is de naam van de rivier. Poecilia betekent veelkleurig. Te herkennen aan de zwarte vlek aan de basis van zijn rugvin.

Iemand een veelkleurige mol met een zwarte vlek gespot?  ::tandpastasmiley::

Toeval of niet, Robčrt draagt in de leader een shirt met verschillend gekleurde visjes.

~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Lumos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #142 Gepost op: 11-01-2019, 13:06:01 »
Toeval of niet, Robčrt draagt in de leader een shirt met verschillend gekleurde visjes.



Leuk gevonden, maar dat zijn fietsen

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #143 Gepost op: 11-01-2019, 13:36:50 »
Als er al een hint in zit zou het b.v. ook op Robčrt kunnen slaan. In Heel Holland Bakt  moeten baksels immers ook op tijd klaar zijn.

Maar die is indirecter uit te leggen. Het standaardrecept is toch meer kruisen, margrieten en vissers. In die optiek vind ik een link Chronis -> tijd net iets beter. Al hoop ik daar na morgen ook molacties aan te koppelen - die voor mij toch zwaarder doorwegen dan hints - want momenteel heb ik nog geen echte verdachte.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #144 Gepost op: 11-01-2019, 14:25:07 »
Leuk gevonden, maar dat zijn fietsen.

Je hebt gelijk. Het is alleen bijna niet te zien omdat de wielen van de fietsen zwart zijn. Blijft overeind dat ze veelkleurig zijn, met zwart. Net als de molly. Robert heeft meerdere van deze shirts bij zich: de blauwe in de leader draagt hij ook bij de eerste opdracht. Tijdens de fietsopdracht draagt hij een groene.

Wat me verder opviel is dat we in de sfeershots meerdere malen close-ups van een van de kerkgebouwen zien met daarop een gouden letter M. Hetgeen veel lijkt op de officiële gouden M van Meester die Robčrt mag gebruiken als meesterbakker en -patissier.



De naam Robert betekent 'glanzend, schitterend'. In de openingsscčne zien we een glanzende/schitterende mol:



Ook zien we suiker, een rooster met gebakken koekjes en een doos gevulde koeken. ::jaja::



Tot slot speelt de eerste opdracht zich af vlakbij het plaatsje Sucre. Vooraf zegt Rik dat de mol 'geraffineerd' (als suiker?) te werk gaat.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #145 Gepost op: 11-01-2019, 16:52:17 »

Tot slot speelt de eerste opdracht zich af vlakbij het plaatsje Sucre. Vooraf zegt Rik dat de mol 'geraffineerd' (als suiker?) te werk gaat.

Ik weet niet wat jij 'vlakbij' noemt, maar het enige Sucre dat ik kan vinden is volgens Google nog 13 uur rijden van de brug en dat vind ik nog een knap eind.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #146 Gepost op: 11-01-2019, 16:56:32 »


Ook zien we suiker, een rooster met gebakken koekjes en een doos gevulde koeken. ::jaja::






 ::rofl::   ::ok::  ::bravo::
...maar soms even niet :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #147 Gepost op: 11-01-2019, 17:00:42 »
Ik weet niet wat jij 'vlakbij' noemt, maar het enige Sucre dat ik kan vinden is volgens Google nog 13 uur rijden van de brug en dat vind ik nog een knap eind.

Hij heeft het meer over een plaatselijk gehuchtje. Het is zo klein dat het zelfs in het Spaans geen wikipediapagina heeft.


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #148 Gepost op: 11-01-2019, 17:30:31 »
Jup, daar heb ik vorig seizoen wel eens op gelet. Toen was het bij een aantal afleveringen best opvallend hoe vaak de aanstaande afvaller die aflevering in beeld werd gebracht.

Het is jammer dat het niets zegt over de mol, anders had het wellicht de moeite waard geweest om er dit seizoen weer op te letten.

Vorig seizoen ging het er echt over. Ik had meerdere keren de afvaller goed voorspeld, puur doordat er iemand enorm veel in beeld kwam. Hopelijk doen ze het dit jaar beter.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #149 Gepost op: 11-01-2019, 17:47:18 »
Hij heeft het meer over een plaatselijk gehuchtje. Het is zo klein dat het zelfs in het Spaans geen wikipediapagina heeft.

Inderdaad, waarvoor ik jou volgens mij dank verschuldigd ben. Anders had ik van het bestaan ervan niet geweten.

::rofl::   ::ok::  ::bravo::

Zo denk ik er (op dit moment in elk geval ;)) ook over. Robčrt staat niet hoog op m'n verdachtenlijstje. Maar qua hints kwam ik niet veel verder dan dit.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #150 Gepost op: 11-01-2019, 17:52:50 »
Het lijken Zwaluwen, maar ik weet niet wat voor soort Zwaluwen.

Bruinkop zwaluwen
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline twammetje

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #151 Gepost op: 11-01-2019, 23:27:43 »
Je hebt gelijk. Het is alleen bijna niet te zien omdat de wielen van de fietsen zwart zijn.

... <knip>


Tel daarbij de openingsscčne van timmerman. De jokers worden op ambachtelijke wijze gemaakt. In de jokers worden de groene en zwarte vrijstellingen verstopt tussen twee blokken. Dat lijkt op een gevulde taart.
Old rod betekent oldtimer. De nestor van de groep?

« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 08:28:00 door Daisy, Reden: citaat ingekort tbv leesbaarheid forum »

Offline AnnaNiem

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #152 Gepost op: 12-01-2019, 00:47:54 »
 ::hug::  robert is wel mijn wensmol.... ik zou het ontzettend tof vinden als hij het is.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 08:27:14 door Daisy, Reden: graag spoilertag gebruiken voor mogelijke spoiler. »

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #154 Gepost op: 12-01-2019, 15:51:24 »
Hij heeft het meer over een plaatselijk gehuchtje. Het is zo klein dat het zelfs in het Spaans geen wikipediapagina heeft.



Aha, ik had Google Maps dus niet ver genoeg vergroot, dit is inderdaad vlakbij.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 15:54:12 door AstridM »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #155 Gepost op: 12-01-2019, 17:27:52 »
En daarop wil ik nog aanvullen dat het mogelijk wel eens een hint naar Sarah zou kunnen zijn. Haar achternaam is afgeleid van het Griekse woord voor tijd 'χρόνος' (chronos) en in aflevering 1 hadden we een opdracht waar (toch vrij uniek volgens mij) het tijdstip een rol speelde en niet een aftelklokje zoals wel vaker en nu zouden we een opdracht krijgen waar de dagen van de maand een rol spelen. Toch iets om verder in het oog te houden (en mogelijk zaterdagavond al te debunken als het toch niet over dagen van de maand zou gaan ;D)

Al googelend heb ik gevonden dat er daadwerkelijk een tijdklok bestaat die "chronis" heet....het is een weekklok met vooraf ingestelde schakeltijden.

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #156 Gepost op: 12-01-2019, 20:53:03 »
Die opdracht titels met spaties (in zicht, over bruggen, uit stralen) zouden misschien een hint kunnen zijn naar Rick Paul, die ook een spatie in zijn naam heeft.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #157 Gepost op: 12-01-2019, 20:57:26 »
Die opdracht titels met spaties (in zicht, over bruggen, uit stralen) zouden misschien een hint kunnen zijn naar Rick Paul, die ook een spatie in zijn naam heeft.

Ik zou eerder zeggen: Het zijn voorzetsels dan een spatie en dan een woord. Dat doet me dan eerder denken dat het gaat over een achternamen: van Mulligen en van Beckhoven voldoen aan dat criterium.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 20:59:16 door Hulpmol »

Offline Webster08

  • Forumlid
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #158 Gepost op: 12-01-2019, 21:44:40 »
Vraag mij af of er een betekenis achter het terugkerende thema 'hout' zit. Naast de openingsscene bestaat elke opdracht uit hout (houten kisten, hout om de tablets, cijfers op het hout, lasers ontwijken op hout en filmpjes over houten jokers).

En idd de sucre verwijzing naar Robert. Op zijn site staat dat zijn chocolade uit.......Colombia (!) komt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2019, 21:46:57 door Webster08 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] Afleveringstitels en andere verborgen aanwijzingen
« Reactie #159 Gepost op: 12-01-2019, 21:52:45 »
Die opdracht titels met spaties (in zicht, over bruggen, uit stralen) zouden misschien een hint kunnen zijn naar Rick Paul, die ook een spatie in zijn naam heeft.

Vorig jaar had je ook al "Schijn Werper", maar goed, dat was een uitzondering. Het begint nu wel op te vallen en wat mij betreft irritant te worden. Maar wie weet zit er inderdaad meer achter dan ietwat krakkemikkige woordspelingen.