Poll

Jokers stelen is

oké
niet oké

Auteur Topic: Jokers stelen  (gelezen 28971 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Jokers stelen
« Gepost op: 26-01-2019, 23:36:27 »
Om te voorkomen dat de discussie zich over de rest van het forum verspreidt, maar even in een aparte topic. Ik ben vooral benieuwd naar de poll. (Ik heb bewust maar 2 opties gegeven. Even geen nuance.)

Ik ben wel benieuwd naar de meningen:
  • Wat is fair play?
  • Wat is vuil spel?
  • Wat is toegestaan?
  • Wat is aanvaardbaar?
En in het bijzonder:
  • Speelt Niels het spel, of overtreedt hij ongeschreven regels?
  • Heeft Evelien gewoon pech, of is haar iets aangedaan?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2019, 23:41:03 »
Ik heb op "Oké" gestemd, maar niet met volle overtuiging.

Ik heb dat vooral gedaan met het idee dat het ergens wel je eigen verantwoordelijkheid is om waardevolle spullen te bewaken. Al zou ik het als deelnemer niet doen omdat ik het zo niet zou willen spelen. Dus vuil spel zou ik het wel noemen.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Jokers stelen
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2019, 23:41:24 »
Ik vind dat het moet kunnen. Niels heeft geprofiteerd van het feit dat de jokers dit jaar een extra element bevatten. Dus is een wisseltruc een slimme manier om een joker te jatten zonder dat iemand het doorheeft. Het is sneu voor Evelien (ook al had ze er toch al 3), maar hij heeft wat mij betreft de regels niet overtreden. In eedere seizoenen zou zo'n wisseltruc niks opgeleverd hebben, dan was de joker gewoon in het bezit van de dief gekomen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Jokers stelen
« Reactie #3 Gepost op: 26-01-2019, 23:43:31 »
Hoort bij het spel, wat mij betreft.

Er is wel eens een groep geweest (2017 in ieder geval als ik het goed heb) die met elkaar hadden afgesproken dat je niet in elkaars tassen mag zitten. Dan is het een ander verhaal, dan bespreek je met elkaar wat je goed vindt en verbreek je het persoonlijke vertrouwen als je toch iets jat.
Maar in alle andere gevallen weten alle kandidaten als sinds Peggy Vrijens dat dit bij het spel hoort en kan gebeuren. Het vervelende met Evelien nu is dat ze er pas bij de executie achterkomt dat er met de jokers is gefoefeld. De tranen in haar ogen zullen ook zeker met die schok te maken hebben. Het is niet chic van Niels om het te vervangen met een ongeldige joker, Evelien heeft de persoon er nu niet mee kunnen confronteren en het niet kunnen 'verwerken'. Maar in principe hoort het bij het spel.
...óf niet!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #4 Gepost op: 26-01-2019, 23:46:27 »
Jokers, vrijstellingen en molboekjes jatten is wat mij betreft zeker toegestaan.

Net als in iemands spullen graaien op zoek naar aanwijzingen van de productie.

Bij een opdracht een opmerking als "pak één joker" (zoals in 2006) negeren en alle jokers pakken vind ik een topactie.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2019, 23:48:10 »
Ik vind het zelf engiszins sneu dat je een joker moet stelen om zelf in het spel te blijven ten koste van een ander. Je zou, gechargeerd gezegd, ook iemand een gebroken been kunnen bezorgen; moet ie ook uit het spel. Dat je dus zo weinig vertrouwen in jezelf hebt dat je maar overgaat tot stelen... mwa...

Ik zou het zelf in ieder geval niet doen en ik zou het zeker niet waarderen als iemand het bij mij deed.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #6 Gepost op: 26-01-2019, 23:48:26 »
Oke mits hij de mol niet is

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2019, 23:51:16 »
Stelen of omruilen... Stelen hoort er wel een beetje bij. Nu omruilen en de ander laten denken, dat ze wel een joker heeft is weer een ander verhaal. Gevoelsmatig vond ik dit niet echt oké.

Komt bij... Als de Mol dat zou doen, zou ik het extra flauw vinden. Er gaat toch wel iemand uit. Om het als Mol op deze manier te beslissen (een geldige joker vervangen door een ongeldige) lijkt me raar.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Jokers stelen
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2019, 23:51:55 »
Ik kan me vergissen, maar introduceerde Karel toentertijd de jokers niet met de hint dat je ze ook kunt pikken?

Los daarvan heb ik op oké gestemd. Maar gemeen is het wel. >:D

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2019, 23:53:00 »
Het spel mag zo gespeeld worden, Niels heeft hier alle recht toe. Evelien had haar joker beter moeten bewaren. Hard, maar zo mag het voor mij.

In 2007 had ik er ook gewoon 20 genomen uit die mand.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2019, 23:55:15 »
Citaat
Ik kan me vergissen, maar introduceerde Karel toentertijd de jokers niet met de hint dat je ze ook kunt pikken?

Pikken wel. Maar een geldige omruilen voor een ongeldige is weer iets anders.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2019, 00:00:39 »
Jokers stelen ala Peggy is oké
Jokers stelen ala Niels is dat niet. Want hij liet Evelien in de waan dat ze een geldige joker op zak had.

Milouska was haar joker kwijt. Das lullig, maar dan moet je maar goed op je spullen letten. Evelien is de joker niet kwijt, in die waan wordt ze gelaten. Ondertussen heeft Niels hem in bezit. Dat is geniepiger en gemener.

Los van de vraag of een geldige joker Evelien haar exit had kunnen voorkomen. Er zit vwb een subtiel verschil tussen beide tactieken.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: Jokers stelen
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2019, 00:12:37 »
Zeker oke, want het hele idee van jokers is dat je er goed op moet letten. Net als je molboekje ofzo. Dat is onderdeel van het spel.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2019, 00:15:02 »
Wat mij betreft is het gewoon valsspelen.
...maar soms even niet :)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Jokers stelen
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2019, 00:19:22 »
Niet oké, vind ik. Op zich ‘mag’ het, maar onsportief vind ik het wel.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

anoniem 30784

  • Gast
Re: Jokers stelen
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2019, 00:20:16 »
Het spel mag zo gespeeld worden, Niels heeft hier alle recht toe. Evelien had haar joker beter moeten bewaren. Hard, maar zo mag het voor mij.

In 2007 had ik er ook gewoon 20 genomen uit die mand.

Eens!

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2019, 00:27:44 »
Wat mij betreft is het gewoon valsspelen.
🜃

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Jokers stelen
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2019, 00:31:45 »
Ik zou zelf nooit het spel zo willen spelen.
En zeker niet met de actie Evelien te doen geloven dat ze nog steeds een joker heeft, dat vind ik eigenlijk niet oké.

Of het valsspelen is? Nee, dat vind ik niet.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2019, 00:34:28 »
Valsspelen binnen de regels van het spel - dus zeker oke m.i. Als het niet gewenst zou zijn hadden ze makkelijk kunnen werken met jokers op naam

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Jokers stelen
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2019, 00:42:04 »
Ik verbaas me er dus enigszins over dat zoveel mensen dit kennelijk prima vinden, of zelfs onderdeel van het spel. ::oink::

Ik vind dit dus zelf de regels bedenken. Hier gaat het spel niet over. Het spel is, je moet raden wie de mol is en een test maken, en in sommige opdrachten kun je jokers verdienen om je te helpen. Ga je jokers die iemand anders verdiend heeft, naar eigen inzicht herverdelen, dan vind ik dat een soort eigenrichting. En dat vind ik, ook in het spel, niet oké. Dat bederft het spelplezier voor andere spelers (daar zien we nu een voorbeeld van), en, aangezien ik niet tegen onrecht kan, bederft het ook het kijkplezier voor mij.

Dat dit in de heat of the moment kan gebeuren, oké, iedereen kan een keer een foute beslissing nemen, zeker in stresssituaties, maar zodra Niels dat beseft, moet hij dat vind ik aan Evelien kenbaar maken dat hij ten koste van haar heeft valsgespeeld, en dat naar Eveliens goeddunken goedmaken. Dat is hoe je dat als volwassene oplost, vind ik.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas