Poll

Jokers stelen is

oké
niet oké

Auteur Topic: Jokers stelen  (gelezen 28745 keer)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #20 Gepost op: 27-01-2019, 00:50:30 »
Ik vind het juist vreemd dat mensen er zo veel moeite mee hebben. Koste wat kost winnen is toch logisch - Ik leerde toen ik nog echt jong was al van mijn ouders: "Het leven is hard, wen er maar aan"

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #21 Gepost op: 27-01-2019, 00:51:05 »
Ik verbaas me er dus enigszins over dat zoveel mensen dit kennelijk prima vinden, of zelfs onderdeel van het spel. ::oink::

Ik vind dit dus zelf de regels bedenken. Hier gaat het spel niet over. Het spel is, je moet raden wie de mol is en een test maken, en in sommige opdrachten kun je jokers verdienen om je te helpen. Ga je jokers die iemand anders verdiend heeft, naar eigen inzicht herverdelen, dan vind ik dat een soort eigenrichting. En dat vind ik, ook in het spel, niet oké. Dat bederft het spelplezier voor andere spelers (daar zien we nu een voorbeeld van), en, aangezien ik niet tegen onrecht kan, bederft het ook het kijkplezier voor mij.

Dat dit in de heat of the moment kan gebeuren, oké, iedereen kan een keer een foute beslissing nemen, zeker in stresssituaties, maar zodra Niels dat beseft, moet hij dat vind ik aan Evelien kenbaar maken dat hij ten koste van haar heeft valsgespeeld, en dat naar Eveliens goeddunken goedmaken. Dat is hoe je dat als volwassene oplost, vind ik.
Helemaal mee eens :-) maar ik kan ook niet tegen onrecht, dus misschien niet verbazingwekkend :D

Ik vind het juist vreemd dat mensen er zo veel moeite mee hebben. Koste wat kost winnen is toch logisch - Ik leerde toen ik nog echt jong was al van mijn ouders: "Het leven is hard, wen er maar aan"
Met die instelling gedraagt iedereen zich zo en dan is de wereld inderdaad hard. Selffulfulling prophecy.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 00:52:59 door vickypollard »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #22 Gepost op: 27-01-2019, 00:52:31 »
Het mag, het hoort bij het spel.
Het pakt hier alleen slecht uit voor Evelien. Zij is nu dubbel de dupe en kan zich niet wreken op de dader. Als Niels de MOL blijkt te zijn is het een ander verhaal. Hij heeft geen vrijstelling of joker nodig en iemand op deze manier duperen heeft wat mij betreft toch een nasmaak. In die zin dat je als MOL er toch een bepaalde erecode op na hoort te houden. En die zou zo moeten zijn dat je een kandidaat op een faire manier op het verkeerde been hoort te zetten. Dus door het spel slim te spelen. 
Ik weet dat hier veel tegen in gebracht kan worden maar zo denk ik er over.

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #23 Gepost op: 27-01-2019, 00:54:57 »
Niet chic maar zeker oké. Ik moest er wel een beetje om grinniken, het was natuurlijk nooit zijn bedoeling om haar daardoor naar huis te laten gaan, maar Evelien zat duidelijk niet op het goede spoor anders had ze er nog in gezeten

Offline Niksnut

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #24 Gepost op: 27-01-2019, 00:57:26 »
Ik heb zelf voor Oke gestemd.

Ik kan me ergens herinneren dat er een seizoen is geweest waarbij er vrijstellingen opgebroken waren in verschillende stukjes en als je er een X aantal van had je een vrijstelling kreeg. Dat goed onthouden te hebben is er tijdens dat seizoen ook het een en ander gestolen/geruild.. Het is in dat opzicht dus niet echt nieuw als je het mij vraagt.

Wat deze actie zo zuur maakt is het feit dat Eveliene er nu meteen uit ligt (we weten niet of dat ook zo was geweest als ze wel een geldige joker had gehad) Denk dat als ze er niet had uitgelezen en Niels alsnog de joker had geruild er nu een hele andere discussie was ontstaan  ;D


Offline Convans

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #25 Gepost op: 27-01-2019, 00:57:35 »
Jokers afschaffen zou ik zeggen, maar ik ben van mening dat dit zeker oké is. De manier waarop vind ik ook mooi, beter dan gewoon eentje stelen ;)

Je zit in WIDM dan moet je die jokers ook maar controleren of ze toevallig niet opengemaakt zijn, hoort bij het spel. Of schaf ze gewoon af. Heb je geen discussies meer en kan iedereen zich focussen op de mol en geld verdienen.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #26 Gepost op: 27-01-2019, 00:58:44 »
Niet chic maar zeker oké. Ik moest er wel een beetje om grinniken, het was natuurlijk nooit zijn bedoeling om haar daardoor naar huis te laten gaan, maar Evelien zat duidelijk niet op het goede spoor anders had ze er nog in gezeten
Zelf erin blijven is gelijk aan iemand anders eruit laten gaan. Om te zeggen dat dat dus niet zijn doel was.. mwa, misschien niet direct, maar de kans wordt er natuurlijk wel groter door.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Jokers stelen
« Reactie #27 Gepost op: 27-01-2019, 01:18:18 »
Ik heb gestemd op oke. Het spel wordt niet alleen binnen de opdrachten gespeeld, naast bondjes en leugens valt ook het stelen (of op andere manier afhandig maken) van jokers wat mij betreft binnen de regels. Het spel wordt er interessanter van als er wat argwaan in de groep is.
Dat gezegd hebbende, heb ik er wel moeite mee als kandidaten door elkaars tas gaan zoeken. Dus het is wat mij betreft alleen oke als ze specifieke kennis hebben waar de joker zich bevind.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: Jokers stelen
« Reactie #28 Gepost op: 27-01-2019, 01:26:59 »
En hoever gaat dat stelen dan?
In de praktijk zal je er in andermans spullen voor moeten neuzen. Of de hotelkamer insluipen.
Dan kun je dus ook een molboekje jatten, of inzien.
En wat doen we wanneer iemand dan gewoon bij iemand rechtstreeks de joker uit de handen trekt? is dat dan zoveel anders?

Ik heb op neen gestemd.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #29 Gepost op: 27-01-2019, 01:42:23 »
Jokers stelen, geld "jatten", dagboeken lezen, alles prima. Let op je spullen! Hoort bij WIDM!

Maar een geopende joker (die dus niets meer waard is) verruilen voor een geldige; daar heb ik moeite mee.

* 'n verrekte naaistreek om maar zo te zeggen *

-zou het niet kunnen-
Omnia vincit amor

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: Jokers stelen
« Reactie #30 Gepost op: 27-01-2019, 02:59:45 »
Ik heb er echt geen probleem mee. WIDM is en blijft een afvalrace. Als Mol wil je zo min mogelijk geld in de pot en zo lang mogelijk onverdacht blijven. Als kandidaat wil je er zo lang mogelijk in blijven om er zeker van te zijn dat je uiteindelijk wint met veel geld in de pot.

Is het gemeen? Misschien.
Is het kut voor Evelien? Ja.

Het is meer dan vervelend om op zo'n manier naar huis te gaan, maar het is en blijft een spel. Je kan het bijna zien als een survival of the fittest dus ja...

Ik zei het vorige week nog. Plakken en inzetten. Dat Niels (samen met RP?) 'em nog geruild heeft vond ik zelf genieten, maar ik kan het begrijpen als men daar anders over denkt.

Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #31 Gepost op: 27-01-2019, 03:14:25 »
Ik heb oké gestemd. Laat ik voorop stellen dat ik er zeer op tegen ben om dingen te stelen die niet aan jou toebehoren en ik zal het zelf nooit doen. Maarrr...Wie is de Mol is een spel, en het is in essentie een spel van liegen en bedriegen. Het stelen, of in dit geval omwisselen van een geldige joker voor een valse, past gewoon in deze rij. Kon Niels weten of Evelien ook niet haar joker had opengemaakt en weer dichtgedaan om anderen in de toekomst mee te proberen te misleiden? Nee dat kon hij niet. Voor hetzelfde geld had hij een koekje van eigen deeg gehad en wie weet komt dat er ook nog wel van. En als Evelien echt op het goede spoor had gezeten had het niets uitgemaakt voor haar, maar dat zat zij waarschijnlijk toch al niet.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2019, 03:16:34 door tureluurs »

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: Jokers stelen
« Reactie #32 Gepost op: 27-01-2019, 03:27:03 »
Niet in de geest van het spel. Sherlock Holmes die aan waterboarden doet.

Ook bijzonder onsymphatiek, maar dat is niet verboden. 
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline iPlayNL

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #33 Gepost op: 27-01-2019, 04:59:42 »
Het is zeker niet netjes, vooral niet op deze manier, maar ik heb nooit de impressie gekregen van WIDM dat dit soort dingen niet er bij horen. Gejat geld is ook iets wat elk jaar weer naar voren komt. Het stelen van spelgerelateerde items hoort er gewoon bij. Chique is het zeker niet van Niels, vond hem de hele aflevering eigenlijk al bijzonder irritant. Gelukkig is de rest fantastisch.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #34 Gepost op: 27-01-2019, 07:33:25 »
Karma komt nog wel. Binnen het spel mag het maar hij wordt er niet sympathieker op. Volgens mij heeft hij meer zichzelf er mee.

Offline Monkeymol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Jokers stelen
« Reactie #35 Gepost op: 27-01-2019, 09:07:53 »
Wat mij betreft helemaal oké. Ik vond het zelfs echt een goede actie van Niels!

Wie is de Mol is een spel; liegen, bedriegen, elkaars molboekjes proberen te lezen, geld achterover drukken of weggooien en ook jokers of vrijstellingen stelen/omruilen hoort er wat mij betreft gewoon bij voor elke deelnemer (kandidaat of mol).  ::jaja::

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jokers stelen
« Reactie #36 Gepost op: 27-01-2019, 09:27:50 »
Ik heb op oké gestemd.

Het is natuurlijk niet netjes om het te doen. Hierbij komt: zou een mol dit doen, om iemand rechtstreeks een exit te bezorgen? Dat denk ik niet, in het spel zijn er namelijk genoeg mogelijkheden om iemand naar huis te sturen. Zelf de test beter dan een ander maken, is daar 1 van.


Zou een kandidaat dit doen? Ja, waarom niet? Het blijft WIDM. Maakt die ene joker iets uit? Niemand die kan zeggen of deze ene gejatte joker de exit van Evelien veroorzaakt heeft.

Offline rubes

  • Forumlid
Re: Jokers stelen
« Reactie #37 Gepost op: 27-01-2019, 09:32:53 »
Als het kandidaat heeft gedaan vind ik het prima. Heeft de mol het gedaan dan zeg ik nee.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Jokers stelen
« Reactie #38 Gepost op: 27-01-2019, 09:57:29 »
Niet oké. Jokers jatten is gewoon een zwaktebod. Speltechnisch mag het, maar op menselijk vlak is dit gewoon een hele lage streek.

Niet dat ik denk dat Evelien er met die joker in was gebleven. Dan had ze hooguit gelijk kunnen komen met iemand die de test even slecht gemaakt had. De kans dat Niels er anders zelf uit was gegaan lijkt me miniem. Het was dus ook nog eens een zinloze actie.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Jokers stelen
« Reactie #39 Gepost op: 27-01-2019, 10:19:32 »
In een spel van liegen en bedriegen moet je dit kunnen doen. In het 'echte leven' niet, maar het zal je ook niet in dank afgenomen worden als je op kantoor actief ervoor gaat zorgen dat projecten mislukken en je collega's daarover voorliegt. Maar in WIDM kan dat wel. MOET dat juist. Ik probeer maar te zeggen dat WIDM per definitie al niet het echte leven is.

Neemt niet weg dat het een heel naar idee is dat er mensen door je spullen zoeken, maar we hebben vaak genoeg gezien dat kandidaten daar voorzorgsmaatregelen tegen nemen. Bijv. slotjes op alle vakken in je koffer en tas. Misschien wat overdreven en paranoïde als je op vakantie gaat, maar niet in een spel waarin je altijd waardevol bezit bij je hebt (jokers, molboekjes, misschien geprinte inschrijfformulieren.)