Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette  (gelezen 46593 keer)

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #60 Gepost op: 17-02-2019, 09:24:40 »
Hadden jullie de jokers geopend? 3 jokers, daar zou toch wel een keer een vrijstelling in moeten zitten? Anders is het openen van jokers een echte anticlimax... Met een beetje geluk had je dan deze week een vrijstelling en hield je nog een joker voor volgende week over...

Hoe denken jullie hierover?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #61 Gepost op: 17-02-2019, 09:29:46 »
Ik had het risico niet genomen. Zeker niet als ik Merel zou verdenken en zou weten dat zij eerder als enige een vrijstelling uit een joker haalde, maar ik weet niet wie daarvan op de hoogte zijn.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #62 Gepost op: 17-02-2019, 10:07:02 »
Sarah heeft de +750 van het abseilen in ieder geval meer dan goedgemaakt hier...

Offline Tannie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #63 Gepost op: 17-02-2019, 10:26:24 »

Ik heb ook het vermoeden dat in bakje 9 een zwarte vrijstelling lag, maar dat zullen we nooit weten.

Ja ik heb ook het gevoel dat er “iets” met bakje 9 is omdat niemand zo ver gaat en ze gefocust zijn op de enveloppen. Ik dacht zelf een hint naar de mol omdat zo’n opdracht nog niet is geweest, maar een (zwarte) vrijstelling is mss logischer omdat Rik er niets over heeft gezegd naderhand....

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #64 Gepost op: 17-02-2019, 10:28:05 »
Niet alleen het splijten.. ook het feit dat zij als eerste mocht kiezen
Alles klopt  ::jaja::

Zij ging ook als 1 van de laatsten lijkt het. Dan weet ze dus dat er al -2000 is of in ieder geval -1000

In welke volgorde iedereen ging is mij nog niet duidelijk, dit ga ik nog wel analyseren. De mol is waarschijnlijk als laatste aan de beurt geweest zodat evt. nog de envelop met 2 executies gepakt kon worden. Want dat moest natuurlijk wel gebeuren.

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #65 Gepost op: 17-02-2019, 10:33:12 »
Die hypothese dat iedereen dezelfde bakjes had gaat niet op.
Niet iedereen had gekozen voor hetzelfde aantal jokers, dus hadden dan ook een ander aantal enveloppen. De bakjes kunnen dan nooit gelijk zijn; het aantal enveloppen was niet voor iedereen hetzelfde .

Ik heb een hypothese over de bakjes:

1: Leeg/envelop (als je voor 3 jokers koos)
2: €250
3: €250
4: Envelop
5: €250
6: Leeg/envelop (als je voor minstens 2 jokers koos)
7: €250
8: Envelop
9: €250

De grootste aanname die ik gedaan heb, is dat alle parcours gelijk bleven. Gezien het verleden lijkt me dat ook geen onrealistische aanname (zie bijvoorbeeld de dagoba in 2015).

Dan zijn er 2 contradicties met wat kandidaten beweren:
  • Merel zegt dat in haar eerste bakje geld lag, maar dat hoeft niet per se fout te zijn, want het eerste (gevulde) bakje zou volgens mijn hypothese ook geld bevatten
  • Sarah spreekt over een envelop in bakje 3, maar we zien haar een envelop nemen uit bakje 4. Ook hier geldt hetzelfde: Haar eerste bakje is volgens mijn hypothese leeg en telt ze dus mogelijk niet mee.

Verder moest ik bakjes 5,7 en 9 gokken. Maar ik ga er vanuit dat ze daar dan geld in hebben gelegd. Dit bedrag kan dan niet hoger dan €250 geweest zijn omdat het maximum totaalbedrag voor de opdracht €1500 is en iedere kandidaat dus €250 maximum kon nemen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #66 Gepost op: 17-02-2019, 10:34:33 »
Die hypothese dat iedereen dezelfde bakjes had gaat niet op.
Niet iedereen had gekozen voor hetzelfde aantal jokers, dus hadden dan ook een ander aantal enveloppen. De bakjes kunnen dan nooit gelijk zijn; het aantal enveloppen was niet voor iedereen hetzelfde .

Jammer dat je een post quote die je niet gelezen hebt. :\'(

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #67 Gepost op: 17-02-2019, 10:49:55 »
De enige die hier in mijn ogen echt niet mols deed was Niels, met zijn 3 jokers. Zou de volgorde hebben geklopt dan zou Niels daadwerkelijk als eerste gegaan zijn, en dan zou het (als je de mol bent) volgens mij volledig onlogisch zijn om jokers te pakken. Je weet immers niet wat degenen die na je komen gaan pakken.

En voor de volledigheid:
de deelnemers konden ook kiezen om de test het snelst te maken. Die kans was 100%.
100%? Hoe kom je daar op? De snelste test kostte toch ook 2 extra enveloppen? (of had ik dat verkeerd begrepen?)

Ik blijf erbij dat we geen executie met 2 kandidaten nodig hadden om het te laten uitkomen, want dat een executie na opdracht 9.1 niets nieuws zou zijn.

Dit om maar te zeggen dat Merel dit niet even moest fixen van de productie.
Je hebt gelijk in dat een extra executie in de laatste aflevering niks nieuws is. Echter, je weet niet of de productie dat ditmaal wel wilde. Zou bijv. opdracht 9.1 wel met 4 man te doen zijn? Dat weet je niet. Waarom zouden ze trouwens anders zo'n mogelijkheid in het spel stoppen? Het zou dus gerust kunnen zijn dat Merel (indien zij de mol is) de opdracht had gekregen om die enveloppe te trekken.

Sarah heeft de +750 van het abseilen in ieder geval meer dan goedgemaakt hier...
Ik hou het zelf op +250 Euro. Net als Merel en Sinan, die evenveel 'recht' had op die 250 Euro in mijn ogen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #68 Gepost op: 17-02-2019, 10:52:55 »
Je hebt gelijk in dat een extra executie in de laatste aflevering niks nieuws is. Echter, je weet niet of de productie dat ditmaal wel wilde. Zou bijv. opdracht 9.1 wel met 4 man te doen zijn? Dat weet je niet. Waarom zouden ze trouwens anders zo'n mogelijkheid in het spel stoppen? Het zou dus gerust kunnen zijn dat Merel (indien zij de mol is) de opdracht had gekregen om die enveloppe te trekken.

Als ik niet kan weten dat de productie een executie na opdracht 9.1 niet zou willen, dan kunnen Merelverdenkers dat ook niet.

Het wordt hier als een vaststaand feit geponeerd dat er 2 mensen moesten vertrekken, want dat het anders te moeilijk was voor de productie. Dat is een even grote aanname als diegene die ik doe.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #69 Gepost op: 17-02-2019, 11:03:03 »
Als ik niet kan weten dat de productie een executie na opdracht 9.1 niet zou willen, dan kunnen Merelverdenkers dat ook niet.

Het wordt hier als een vaststaand feit geponeerd dat er 2 mensen moesten vertrekken, want dat het anders te moeilijk was voor de productie. Dat is een even grote aanname als diegene die ik doe.
Zoals je zelf zegt: we weten het niet...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #70 Gepost op: 17-02-2019, 11:04:27 »
Zoals je zelf zegt: we weten het niet...

Dat was vanaf het begin mijn uitgangspunt. ;)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Russisch roulette
« Reactie #71 Gepost op: 17-02-2019, 11:25:21 »
Ja dat is inderdaad voorgekomen maar niet zo intens als nu. Zelf bij het kampvuur was ze nog van streek. In voor wat het waard is, ik had het gevoel dat dit niet gespeeld was.

We hebben inderdaad wel meer mollen gezien die van streek waren bij een vertrek van een kandidaat zoals Kim toen Arjen weg moest. Maar zij hadden een band opgebouwd evenals Merel en Jamie en dan kan ik het me voorstellen. Merel was echter ook van streek bij het vertrek van Evi, de eerste die afviel. Ze draait dan snel weg van de camera zodat het niet vol in beeld komt.

Het kan allemaal omdat ze zelf aangaf dat ze de mol zou kunnen zijn maar dat ook ongemakkelijk zou vinden. Wellicht zit hier haar ongemakkelijkheid in?


Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #72 Gepost op: 17-02-2019, 11:37:17 »
Jan zei gisteren in Moltalk dat de MOL weet in welke enveloppe de min €1000. zit.
Dus gaan we er van uit dat de MOl er één heeft gepakt. De ander was een pechvogel.
Men heeft, denk ik,  de lege bakjes opnieuw gevuld om iedereen dezelfde kans te geven en om er voor te zorgen dat de MOL in ieder geval min €1000.- zou pakken. Ik hoor jullie al zeggen: "Maar de 2 rode schermen dan?"
Als die envelop er niet was uit gegaan lag er vast een plan B klaar.
Ik blijf er bij dat Merel werkelijk geschokt was dat zij de rode schermen envelop trok. Of zij is de beste actrice van NL.
De volgorde van opkomst kan misschien iets opleveren maar die kan ook verwisseld zijn. Weet niet waarom nodig in dit geval, maar het is al vaker voorgekomen. Dus dat zal weinig opleveren.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #73 Gepost op: 17-02-2019, 11:53:53 »
Er waren dus maximaal 4 enveloppes voor elke kandidaat. Dat komt op 24 (6*4) enveloppes in totaal. De kans op twee rode schermen is dus 1/24. Er worden 18 (4+4+3+3+3+2) enveloppes genomen, dus de kans dat de twee schermen erbij zaten is 3/4 (18/24). Van deze 18 worden er 6 genomen, of te wel 1/3 (6/18). Als je deze opdracht dus even als een globaal beeld beschouwd, onafhankelijk van de individuele kandidaten, dan kom je uit op een kans van 1/4 (3/4*1/3) of 25% dat de enveloppe met de twee schermen genomen wordt.

De kans voor de afzonderlijke kandidaten ga ik buiten beschouwing laten, dan wordt het te ingewikkeld voor de doorsnee lezer.


Offline TimvanW

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #74 Gepost op: 17-02-2019, 12:11:09 »
Er waren dus maximaal 4 enveloppes voor elke kandidaat. Dat komt op 24 (6*4) enveloppes in totaal. De kans op twee rode schermen is dus 1/24.
Het is iets ingewikkelder. Iedere keer dat er voor 3 jokers gekozen wordt komt de envelop met 2 rode schermen in het spel. Het zou dus mogelijk zijn dat alle kandidaten voor 3 jokers gingen en alle 6 een envelop met 3 rode schermen kozen.

Per kandidaat die voor 3 jokers kiest en sowieso een envelop pakt is de kans dan 1/4 op 2 rode schermen.
Er kozen 2 kandidaten voor 3 jokers dus dan was de kans 2/4 dat je op 2 rode schermen uitkomt. Ik neem aan dat de mol -€1000 pakt of instructies heeft om de 2 rode schermen te pakken. Dit zal afhangen van de planning van de regie en wat de kandidaten die voor de mol waren hebben gedaan.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2019, 12:15:47 door TimvanW »

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #75 Gepost op: 17-02-2019, 12:33:06 »
Ik heb geprobeerd om de volgorde te vinden bij deze opdracht, dus welke kandidaat was als eerste aan de beurt t/m laatste. Dit heb ik gedaan a.h.v. het aantal enveloppen dat zichtbaar is in het kistje dat voor Rick staat, wanneer zij uitleg krijgen over de opdracht.

Volgorde waarop deze opdracht is uitgevoerd is volgens mij:
1) Rick Paul (kiest 2 jokers; 0 euro)
2) Merel (kiest 2 jokers, krijgt envelop met dubbele executie)
3) Jamie (kiest 2 jokers, krijgt 2 jokers)
4) Sinan (kiest 3 jokers, -1000 euro)
5) Niels (kiest 3 jokers, krijgt 3 jokers)
6) Sarah (kiest 1 joker, -1000 euro)

Zie hieronder de eerste foto met daarop van elke kandidaat het bakje met enveloppen. Bij een aantal is het verschil nauwelijks zichtbaar, mogelijk dat daar iets net andersom kan zijn. Duidelijk is wel dat Sarah in ieder geval de laatste was. ( Niels had 3 enveloppen weggenomen, vandaar dat je veel minder enveloppen bij Sarah ziet ).
« Laatst bewerkt op: 17-02-2019, 15:28:21 door mastermol »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #76 Gepost op: 17-02-2019, 12:49:24 »
Het is iets ingewikkelder. Iedere keer dat er voor 3 jokers gekozen wordt komt de envelop met 2 rode schermen in het spel. Het zou dus mogelijk zijn dat alle kandidaten voor 3 jokers gingen en alle 6 een envelop met 3 rode schermen kozen.

Per kandidaat die voor 3 jokers kiest en sowieso een envelop pakt is de kans dan 1/4 op 2 rode schermen.
Er kozen 2 kandidaten voor 3 jokers dus dan was de kans 2/4 dat je op 2 rode schermen uitkomt. Ik neem aan dat de mol -€1000 pakt of instructies heeft om de 2 rode schermen te pakken. Dit zal afhangen van de planning van de regie en wat de kandidaten die voor de mol waren hebben gedaan.

Zo had ik het niet begrepen. Je hebt dan gelijk. Het rode enveloppe gebeuren is ingewikkelder, maar de kans is simpeler.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #77 Gepost op: 17-02-2019, 12:59:10 »
Ik denk dat de mol opdracht had een bepaalde envelop te pakken, zonder te weten wat daar in zat. Kon mingeld zijn, kon rode schermen zijn. Verklaart reactie bij Merel, als zij de mol is.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #78 Gepost op: 17-02-2019, 13:04:57 »
Ik had het risico niet genomen. Zeker niet als ik Merel zou verdenken en zou weten dat zij eerder als enige een vrijstelling uit een joker haalde, maar ik weet niet wie daarvan op de hoogte zijn.

Hoeveel jokers zijn er nu opengemaakt? Niet heel veel...

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Roulette
« Reactie #79 Gepost op: 17-02-2019, 13:08:16 »
Hoeveel jokers zijn er nu opengemaakt? Niet heel veel...
3: in chronologische volgorde waren dit Sinan, Merel en Niels.