Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk  (gelezen 55939 keer)

Offline krabbengat

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #60 Gepost op: 12-01-2020, 08:41:20 »
Margriet van der Linden heeft tijdens de MolTalk wel een hele duidelijk verwijzing op haar beide schouders zitten naar Wie De Mol is.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #61 Gepost op: 12-01-2020, 09:09:01 »
Margriet van der Linden heeft tijdens de MolTalk wel een hele duidelijk verwijzing op haar beide schouders zitten naar Wie De Mol is.

Heeft iemand daar een screenshot van?
 ::)
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #62 Gepost op: 12-01-2020, 09:35:52 »
Prachtig decor!  ::bravo::

Het strooien met vrijstellingen snap ik alleen niet :-\\ Dat is toch niet de enige manier om een opdracht ook inhoudelijk interessant te maken?

De afgelopen 10 (!) seizoenen, op seizoen 14 na,  waren erin elke eerste aflevering meerdere vrijstellingen te verdienen. Zou een vrijstelling niet een luxe moeten zijn? Iets wat je als kandidaat na hard werken moet verdienen en niet zomaar samen met nog een paar anderen toegeworpen krijgt?

Voor de volledigheid het overzicht:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
In 2016 en 2019 betekenden de vrijstellingen in de praktijk een groepsvrijstelling, maar de andere seizoenen werden meerde kandidaten wel echt flink bevoordeeld voor de cruciale eerste ronde - en de rest dus benadeeld :-\\
...óf niet!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1
« Reactie #63 Gepost op: 12-01-2020, 09:36:26 »
Ik zou als mol denk ik voor groen gaan. Als mol wil je denk ik dat er zo weinig mogelijk zwarte vrijstellingen in het spel zijn.
Je wil als mol namelijk niet dat groene vrijstellingen onschadelijk worden gemaakt. Hoe meer groene vrijstellingen, hoe groter de kans dat een kandidaat die (gedeeltelijk) goed zit naar huis moet.
Als mol heb je inderdaad veel meer aan groene vrijstellingen in het spel, omdat het informatie over de identiteit van de mol vertroebelt. Echter, het is bijna een gegeven dat alle groene vrijstellingen worden ingezet en er tenminste één zwarte ingezet wordt, dus dat alle groene vrijstellingen ook al meteen uit het spel zijn. Je keuze als mol heeft daar geen invloed op. Een zwarte vrijstelling wil je als mol dus ook niet bewaren voor latere afleveringen, dus dan zouden Tina en Rob de mol niet zijn... tenzij ze deze redenering natuurlijk gebruiken om zich als kandidaat voor te doen (WIFOM).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #64 Gepost op: 12-01-2020, 09:50:52 »
Hier een totaal overzichtje van de spreuken, vrijstellingen en jaartallen
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #65 Gepost op: 12-01-2020, 09:54:51 »
Waarom zijn de zwarte vrijstellingen bij wijsheid en de groene vrijstellingen bij geluk? Zou daar een reden voor die keuze zijn?
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #66 Gepost op: 12-01-2020, 10:02:13 »
Met een groene vrijstelling moet je het geluk hebben dat er geen zwarte wordt ingezet?
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline NepetaLeijon27

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #67 Gepost op: 12-01-2020, 10:23:05 »
Van de grote 'pilaar' lijkt het onderste zegelschrift van links en rechts mij '经/經' (door/verdraaien). De bovenste van links en die in het midden is '德' (deugd/moraliteit). Die andere weet ik nog niet. (P.S: De kleine zegelschriftkarakters lijken mij random, ik zag bijvoorbeeld de woorden 'onder', 'midden', 'tijd' en 'koning')

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #68 Gepost op: 12-01-2020, 10:31:52 »
mol onder de drummers, ik geloof er niet zo in, maar zou gezien de grootsheid van deze intro zeker mogelijk zijn.

Verborgen hints in Chinese tekst of Gesang, zeker mogelijk maar teveel tekst om me echt ergens op te kunnen richten . Ik zou t dan in eerste aanzet zoeken in karakters op banners en vlaggen.

Jaartallen op sleutelbos, zoals tot nu gebruikt, onlogisch. Dus vermoed dat deze nog terug komen later.

Insinuatie dat mil meer sleutels heeft, voor mij door beelden al tegengesproken.

Raarste acties . Leonie laat zwarte vrijstelling zien en discussieert eerlijk naar Tina toe en liegt tegenover johan. Heeft mijns inziens iets Met vertrouwen te maken, maar is voor mij iets wat mol niet zou doen

We zijn weer begonnen ::bravo::

Offline NepetaLeijon27

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #69 Gepost op: 12-01-2020, 10:33:58 »
Het 'gezang' van de kinderen was voor mij wel ietwat lastig te verstaan, maar het lijken mij getallen die ze 'zingen'. Kan er naast zitten omdat er in het gezang weinig tonen waren.

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #70 Gepost op: 12-01-2020, 10:42:20 »
Het blijkt dat de kandidaten duidelijk weten in welke volgorde ze naar Rik zijn gegaan, dat wijst erop dat ze als groep bij elkaar waren voor hun entree. Dat de mol zich onder de acteurs zou bevinden, lijkt me daarom zeer onwaarschijnlijk.
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #71 Gepost op: 12-01-2020, 10:42:36 »
Overzicht met dank aan Moltalk:



Mooi overzicht. Ik denk dat die jaartallen simpelweg de eerdere seizoenen zijn waarbij de sleutels in een toekomstige aflevering nog gebruikt gaan worden. Maar aangezien we in China zijn, is het misschien toch interessant om de Chinese sterrenbeelden voor de sleuteljaartallen erbij te pakken. Dan kom je op het volgende uit.

Anita - 2020 - rat
Buddy - 2014 - paard
Cleas - ? - ?
Johan - ? - ?
Miljuschka - 2012 - draak
Nathan - 2019 - varken
Jaike - 2005 - haan
Leonie - 2008 - rat
Rob - ? - ?
Tina - 2010 - tijger

Hierbij zijn ten eerste natuurlijk Leonie en Anita opvallend, omdat het om het jaar van de rat gaat - het jaar waar we nu in zitten.
Verder was de keuze van Tina interessant omdat 'Kennis Is Macht' in het praatje van Rik voorkwam (volgens mij al eerder in dit topic aangehaald).
Daarnaast viel me op dat Miljuschka een shirt aan had met 1976 er op. Ook dat was het jaar van de draak, net als in 2012 - de sleutel die ze pakte. Ik ben geen fan van het zoeken naar shirt-hints, maar deze wordt wel interessant op het moment dat we veel draken gaan zien, bijvoorbeeld.

Persoonlijk hang ik niet te veel waarde aan deze info, immers, mocht het iets betekenen dan zou de mol wel precíes die juiste sleutel moeten pakken, en dat weet je eigenlijk alleen met zekerheid voor de eerste persoon...

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 10:57:58 door jehnnnycash »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #72 Gepost op: 12-01-2020, 10:44:21 »
Waarom zijn de zwarte vrijstellingen bij wijsheid en de groene vrijstellingen bij geluk? Zou daar een reden voor die keuze zijn?
Omdat het inzetten van de zwarte vrijstelling, meer dan die van de groene vrijstelling, een tactische zet is. Tactisch spelen is een kwestie van wijsheid.

Offline NepetaLeijon27

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #73 Gepost op: 12-01-2020, 10:55:07 »
Anita - 2020 - rat
Buddy - 2014 - paard
Cleas - ? - ?
Johan - ? - ?
Miljuschka - 2012 - draak
Nathan - 2019 - varken
Jaike - 2005 - haan
Leonie - 2008 - rat
Rob - ? - ?
Tina - 2010 - tijger

Laat ik dan ook maar even hun Chinese sterrenbeelden aanhalen zoals ze in mijn molboekje staan.

Rob - Konijn/Haas*
Claes - Slang
Johan - Hond
Buddy - Hond
Nathan - Varken/Zwijn*
Jaike - Paard
Leonie - Aap
Anita - Koe/Os*
Miljushka - Koe/Os*
Tina - Konijn/Haas*

* = zelfde woord in het Chinees.

En oh ja, het is nog geen Chinees Nieuwjaar geweest. We zitten nog niet in het Jaar van de Rat/Muis.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020, 11:02:06 door NepetaLeijon27 »

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #74 Gepost op: 12-01-2020, 11:09:17 »
Ik kan Margriet niet vinden. En dus ook haar trui niet.

Offline Niesie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #75 Gepost op: 12-01-2020, 11:16:14 »
Hoi! Er viel mij gisteren iets op bij opdracht 1. Ik weet ook niet of het iets over de mol zal zeggen, maar je weet het nooit...

Ik zag in een overzichtsshot bij opdracht 1 dat 2 groepen niet gelijk staan. En neem nu dat Chinezen bekend staan om hun symmetrie, vind ik dat opvallend. Ik heb er een blauwe en groene streep onder gezet.

Offline Agnes22

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #76 Gepost op: 12-01-2020, 11:26:27 »
Enig idee waarom er twee sleutels aan het jaar-plankje vast zaten ?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #77 Gepost op: 12-01-2020, 11:28:21 »
Een voor het kistje met de chinese tekst en 1 voor het kistje bij de muur denk ik.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #78 Gepost op: 12-01-2020, 11:38:48 »
Omdat het inzetten van de zwarte vrijstelling, meer dan die van de groene vrijstelling, een tactische zet is. Tactisch spelen is een kwestie van wijsheid.

En omdat het afvallen van kandidaten ook wijsheid geeft. Weer eentje minder die de mol kan zijn.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 1: Wijsheid en Geluk
« Reactie #79 Gepost op: 12-01-2020, 12:15:24 »
Rob heeft 2002, kan je zien als hij het eerste kistje opent. edit:2001 of 2007.
Johan/Claes zijn 2015/2016, niet duidelijk wie welke van de twee. Deductie adhv de aanwezige plankjes bij Mil.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2020, 22:45:37 door foxhunter »