Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees  (gelezen 22550 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #40 Gepost op: 18-01-2020, 22:42:39 »
Denk dat je daarmee twee kanten op kan en dat het niet zoveel zegt. Belangrijkste is om nul euro in de pot te krijgen. Die miezerige -100 slaat niet echt een deuk in de pot, ik zou daar als mol geen extra risico mee willen lopen door te laat binnen te komen en mezelf onnodig verdacht te maken. Daar is het minbedrag te laag voor.

100 euro is de laatste jaren volgens mij best een hoog bedrag. Maar ik denk zelf ook dat de mol gewoon zonder geld op tijd binnen wilde komen, veilige tactiek.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #41 Gepost op: 18-01-2020, 22:43:29 »
Er is een verschil tussen te laat en als eerste ruim op tijd. Dat laatste wekt bij mij echt de indruk dat je te gehaast terug bent gegaan om te voorkomen dat er serieus geld verdiend zou worden.

Hebben we een overzicht gehad van waar de enveloppen met geld lagen en hoe haalbaar dat was? Ik ben dat even kwijt. Vind wel dat dat zou moeten, willen we enigszins kunnen puzzelen.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #42 Gepost op: 18-01-2020, 22:43:41 »
Dus ik neem dan aan dat de productie vooraf wel gebeld heeft met: “kan er iemand Chinees, mogen we jullie dan bellen ergens volgende week...” of iets in die richting

Natuurlijk hebben ze dat gedaan en ongetwijfeld ook afgesproken met de baas wanneer en hoe laat. Alleen is de hierarchie in China (en dus bij Chinezen) nogal sterk, dus het is niet gezegd dat verder iedereen op de hoogte was. En tja, als dan net de vrouw des huizes, die dus van niets weet, opneemt krijg je rare gesprekken.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #43 Gepost op: 18-01-2020, 22:56:35 »
Ja alles is al zo’n beetje gezegd. Hilarisch maar onhaalbaar. Toch het gevoel dat ik naar een fake opdracht heb zitten kijken, geen spanning of ze het zouden halen, maar wel gelachen.
Valt me sowieso op dat de laatste seizoenen steeds meer opdrachten onmogelijk zijn. Te weinig tijd en/of teveel elementen die chaos creëren. Dat resulteert ook steeds weer in teleurstellende mol-acties ("ik hoefde eigenlijk niks te doen") en maakt neem ik aan voor de kandidaten ook erg moeilijk om iets over de Mol te zeggen.

Maar goed, laten we hoop houden :)

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #44 Gepost op: 18-01-2020, 23:15:06 »
Ik vond dit een hele leuke opdracht en heb me rot gelachen om Rob en Nathan. Maar ben het er wel mee eens dat de opdracht te lastig was. Hierdoor wordt het ook moeilijk om te speuren naar de mol. Vond wel Buddy opvallen die uiteindelijk de verkeerde weg kiest waar de bibliotheek aan ligt.

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #45 Gepost op: 18-01-2020, 23:16:06 »
Ik vond dit een hele leuke opdracht en heb me rot gelachen om Rob en Nathan. Maar ben het er wel mee eens dat de opdracht te lastig was. Hierdoor wordt het ook moeilijk om te speuren naar de mol. Vond wel Buddy opvallen die uiteindelijk de verkeerde weg kiest waar de bibliotheek aan ligt.
Krijg verder bij Buddy eigenlijk totaal geen mol-vibe, maar misschien is dat juist de valkuil :p

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #46 Gepost op: 18-01-2020, 23:44:01 »
Op zich vond ik het hele idee van de opdracht wel goed. Vooral heel erg grappig natuurlijk. Misschien dat ze nog iets hadden kunnen doen aan de haalbaarheid. Bijvoorbeeld een gratis hulplijn, de afhaalchinees; een goedkope hulplijn en een duurdere hulplijn, die zeker genoeg hulp biedt. Dan blijft het grappig, maar was de slagingskans misschien iets groter geweest.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Polzzzie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #47 Gepost op: 18-01-2020, 23:45:44 »
Leuke en vooral hilarische opdracht  ::bravo::

Ik dacht eerst te zien dat er niet op elke taxi de tekst  'wie is de mol?' stond, maar na terugkijken denk ik wel dat het overal staat. Ik kan het niet 100% zeker zeggen bij de taxi van Tina en die van Rob en Nathan...

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #48 Gepost op: 18-01-2020, 23:46:33 »
Ik dacht aan een set symbolen die ze kunnen gebruiken om instructies aan de chauffeur te geven, met als uitdaging dat ze eerst moeten uitzoeken welk symbool wat betekent.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #49 Gepost op: 19-01-2020, 00:05:21 »
Komisch duo Rob en Nathan. Geslaagde act! Veel gelachen hier met z'n allen.
Wat alleen niet duidelijk werd is waar de enveloppen gezocht moesten worden. In of buiten de auto? Had niet het idee dat de kandidaten nog op het idee kwamen om te gaan zoeken.
Uitleg was weer onvoldoende.
De MOL hoefde zich niet druk te maken, het ging vanzelf wel mis > geen geld in de pot.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #50 Gepost op: 19-01-2020, 00:07:26 »
Ik dacht eerst te zien dat er niet op elke taxi de tekst  'wie is de mol?' stond, maar na terugkijken denk ik wel dat het overal staat. Ik kan het niet 100% zeker zeggen bij de taxi van Tina en die van Rob en Nathan...

Ik keek de aflevering met twee vrienden en het viel ons alle drie erg op dat die tekst op de taxi's wel heel erg vaak in beeld kwam. Alsof er iets mee is. Maar wat het kan zijn, geen idee. Het verbaasde me al even dat het schijnbaar niemand anders opgevallen was, maar nu blijkt dus toch dat we niet de enigen waren ....

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #51 Gepost op: 19-01-2020, 00:20:11 »
Krijg verder bij Buddy eigenlijk totaal geen mol-vibe, maar misschien is dat juist de valkuil :p
Ik zie hem ook (nog) niet zo als Mol. Maar dit was wel een van de dingen die mij opgevallen zijn. Er ging natuurlijk een boel mis in deze opdracht omdat hij ook heel moeilijk was. Dus kan goed zijn dat hij hier als kandidaat een fout maakt.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2020, 11:25:57 door Feodora »

Offline Vermoljoen

  • Aanspreekpunt De Mol, Winnaar WIDM-pool 2021
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #52 Gepost op: 19-01-2020, 01:14:26 »
Ik kan genoeg dingen bedenken om deze opdracht haalbaarder te maken. Spijtig dat de opdracht zo goed als onmogelijk was, want het was nochtans een heel grappige aflevering. Qua leuke televisie is deze opdracht zeker geslaagd, maar om De Mol ermee te vinden niet.
Kwartfinalist Mol Online 2020 | Halve finalist Discord Mol Online 2020 | Halve finalist Mol Online All Stars 2021 ::hypocriet::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #53 Gepost op: 19-01-2020, 01:28:12 »
Lollig, misschien later nog eens terugkijken. Denk niet dat het de doorslag gaat geven. Het resultaat van de mol is toch hetzelfde als dat van de kandidaten.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #54 Gepost op: 19-01-2020, 02:03:27 »
Werkelijk zinsloze opdracht voor speurwerk. Omdat deze opdracht nagenoeg onmogelijk is. Iedereen beseft dat het zoeken naar die enveloppe op een x moment niet meer gaat en zal dan terugkeren.

De Mol gaat hier niet het risico lopen om op te vallen door nog aan te sturen op doorzoeken, dus is de rol voor een mol en een kandidaat hier precies hetzelfde.

Het was wel voer voor grappige situaties.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #55 Gepost op: 19-01-2020, 06:49:04 »
Hilarisch om te kijken. Alleen wat het meest op viel was het afwezig zijn van allerlei info en de afhankelijkheid van zowel taxichauffeur als welke hulplijn je belde. Een van de chauffeurs (Leonie en Buddy) spreekt namelijk wél wat Engels maar ze maken beiden geen gebruik van dat voordeel en lijken de chauffeur enigszins te beledigen. De chauffeur van Nathan en Rob heeft de dag van zijn leven en wil meteen de kroeg in  ::rofl:: De ene hulplijn is bars en hangt snel op, de andere doet de stinkende best om te vertalen. Al was het woord voor boog niet bekend en werd het brug of heeft Nathan niet een boog maar een brug doorgegeven om te vertalen.

Wat we missen als kijker is welke routebeschrijving dan ook, hoe de aanwijzingen op papier stonden, hoeveel tijd er was verstreken/nog over was. Dat laatste doet me vermoeden dat de kandidaten niet bijzonder ver van elkaar bij Rik binnen komen.

Denk verder dat de regie hier had gehoopt dat de kandidaten simpelweg wat meer zouden wijzen en met handen en voeten te werk zouden gaan maar dat de kandidaten de moed al in de schoenen was gezonken zodra ze de eerste straat uit waren.

Stond Johan trouwens echt bij een tandarts?

Offline Retep

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #56 Gepost op: 19-01-2020, 08:13:38 »
Als je rustig blijft is het niet zo moeilijk. Zit zelf in china momenteel en bel regelmatig met bevriende chinezen als ik in een taxi zit en er niet met de chauffeur uitkom.

1. Ze hadden stop of slow moeten zeggen. Een woord wat in china gewoon begrepen wordt met een simpel handgebaar erbij.
2. Ze hebben een telefoon. Je belt, legt rustig de situatie uit en vraagt ze precies te vertalen wat je zegt en geeft de chauffeur de mobiel.
3. Daarna zeg je weer stop en begint weer bij 1.

Probleem is dat ze zelf melig worden, chaotisch te werk gaan en niet kalm blijven. Het lijkt widm wel.

Als je een telefoon hebt lijkt het mij dat je die eerst gaat bellen om te kijken of je meer info kunt krijgen. Alle kandidaten laten de chauffeur echter eerst een eind rijden voordat ze überhaupt denken aan bellen. Daar is de opdracht al mislukt. Alhoewel met enige rust ze via de vertaling wel gewoon weer naar een bibliotheek hadden kunnen rijden.

De eerste aanwijzing overigens van de rotonde had prima zelf gekunnen. Een rotonde is in china ook gewoon een rotonde.

Of het een tandarts was kun je niet direct zien. Zelfs in een gewone huis tuin en keukenapotheek draagt men hier vaak doktersschorten. Chinezen vinden het dan sneller professioneel lijken en zijn dan eerder geneigd wat te kopen.

Tijdsverschil op moment opname is 6 uur. Nu zijn het er 7. China verzet de klok niet.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #57 Gepost op: 19-01-2020, 09:12:20 »
Mooie analyse , retep, van hoe de kandidaten meer kans Hadden gehad om de opdracht te laten kantelen.
Wat bij de meeste opdrachten opvalt is dat ze geen planningsfase inlassen. Ze kijken niet wat er voor handen is, wat ze ermee kunnen ( heel kleine uitzondering is Tina bij dat kistje bij de dam)

Ik denk dat de makers echt Hadden verwacht dat de deelnemers beter de situatie zouden uitleggen aan de hulplijnen en dat we dan ook meer konden zien van wie Waar heen moest, Waar ze zaten etc. Maar nu was het. Start en iedereen Reed maar weg en ik denk dat geen van de Taxis ook maar in de buurt kwam van een envelop.

Was al een hele lastige opdracht , maar Met de aanpak zoals het nu ging, onmogelijk

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #58 Gepost op: 19-01-2020, 09:57:18 »
Hilarische opdracht die weinig kans tot slagen had. Misschien dat de mol aanvankelijk de bedoeling had om te laat te komen maar toch op tijd kwam toen bleek dat de meeste anderen ook op tijd bij Rik waren (alleen te laat komen zou opvallen). Hier is de mol niet uit te halen maar ik vond het wel verdacht van Rob en Nathan dat ze benadrukten als eerste bij Rik te zijn hoewel dat geen belang had (er werd geen geld verdiend).

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Afhaalchinees
« Reactie #59 Gepost op: 19-01-2020, 10:16:09 »
Eens met retep - deze opdracht was mogelijk als ze het gelijk goed gedaan hadden. Die telefoon heb je tenslotte niet voor niets, gewoon proberen en nadenken. Bij allemaal (behalve Tina) valt het muntje dat de gebelde Chinees spreekt. Dus ze kunnen het wel :-)

Ons viel ook op dat die lichtkrant wel heel vaak in beeld was. Je gaat dan weer denken: daar zou toch een hint in moeten zitten...