Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot  (gelezen 34962 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #200 Gepost op: 28-01-2020, 16:01:07 »
Hoe meer we er over nadenken hoe minder we met de scene kunnen. Want als de mol inderdaad weet dat achteraf de waarde te achterhalen is, zal hij zich waarschijnlijk terughoudend opstellen bij het maken van een keuze. De mol kan zowel kiezen voor het geld als kiezen voor gokken als kandidaat prima beredeneren. Ik kan me echter niet voorstellen dat hij blij is met de aandacht die een uitgesproken keuze voor of tegen oplevert en al zeker geen beslissende keuze. Wat dat betreft zouden we de mol moeten zoeken onder de spelers die juist niet zo duidelijk van zich laten horen hier.

Mollen kan wat dat betreft effectiever door te vertragen of verwarring te veroorzaken in de opdracht zelf bij het zoeken naar de stukken servies.

Kopje kapot laten vallen zou wel een geweldige molactie zijn bedenk ik me nu.  ::rofl::
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #201 Gepost op: 28-01-2020, 16:15:57 »
De opdracht begint met een theeceremonie.
Nathan kiest Buddy en samen gaan ze op pad. Buddy wil vragen waar ze moeten zijn in een winkel. Nathan in een biecht: Buddy wilde tijdrekken. Ze vinden de winkel en Nathan rent voorop. Maar Buddy zegt hier links. Ze zoeken het kopje de mevrouw wijst het kopje aan en Buddy zegt dit is hem? Nathan: nee dat is hem niet. Nathan stelt voor om dan maar te gaan kijken in de kist, Buddy gaat mee in het voorstel. Bij de kist staan ze weer tijd te verdoen met een discussie om de kist mee te nemen. Johan levert daar ook zijn bijdrage aan vertragen. Buddy: loop mee dan, beëindigd de discussie maar vertraagd de terugweg. Buddy laat het kopje zien aan de mevrouw van de winkel. Het thee kannetje heeft een andere kleur dan het kopje.  De mevrouw van de winkel wijst nu het juiste thee kannetje niet meer aan. Vijf mensen geven geen aandacht aan het thee kannetje. Nathan: Dan gaan wij verder naar de volgende Bud. Buddy tegen Mil en Johan: jullie gaan deze checken? Het volgende kopje hebben ze snel gevonden. Weer terug bij de winkel waar Johan en Mil zijn. Ze tonen het gevonden kopje en Buddy zegt: "Dan is het waarschijnlijk niet het potje want dan had ze (de winkelvrouw) het al wel begrepen. Mil: Ik denk dat we in de verkeerde winkel zitten. Buddy in biecht: Het is toch gek waarom zijn er mensen die zeggen dat het niet klopt, het is ons kaartje wij hebben 100% zeker gezien dat dit hem is. En dan Mil in voice over : verkeerde winkel, misschien een andere winkel. (samengevat). Buddy vraagt aan Leonie: Wat zit er in de doos. Leonie: het kannetje nog niet. Buddy : Dus alleen nog het kannetje. De winkelmevrouw toont het kannetje aan Leonie. Leonie vergelijkt kopje met kannetje. Leonie biecht: Het melkkannetje was onvindbaar. Johan: Ze wijst deze aan. (3e keer inmiddels) Mil twijfelt, Johan hakt knoop door, ja gezien in de koffer van Rik, ja zo'n ding zat er op (oortje?) . Leonie: dat is hem niet dit tekentje op de bodem is niet goed. Mil: ik twijfel erover. Jaike: Dat tekentje is rond (dus jouw kannetje Johan dat klopt niet). Johan hakt de knoop door. Er zijn nog maar 16 seconden over. Buddy en Nathan tellen af bij de koffer. Precies op tijd binnen.

We missen de verdeling van de opdrachten. Leonie en Rob zitten het dichtst bij Rik. Meeste invloed op de kaarten. Leonie en Rob vinden hun kopjes snel. In de 2e winkel Leonie in biecht: Dit gaat te snel er zit natuurlijk weer een adder onder het gras. Leonie en Rob in de winkel van Nathan/Buddy: zie hierboven.

Een mol zou in willen spelen op het kleurverschil van het melkkannetje en merkteken verschil. Als je zelf het melkkannetje niet hoeft te zoeken, dan moet je zorgen dat je snel klaar bent, zodat je verwarring kan zaaien over dat melkkannetje. Als je het zo bekijkt dan zijn Mil en naar mijn idee vooral Leonie heel erg verdacht bezig. Maar ze gaf wel door dat alleen het kannetje nog miste. Maar zij willen allebei de gok wagen evenals Rob en Jaike.

« Laatst bewerkt op: 28-01-2020, 17:01:52 door foxhunter »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #202 Gepost op: 28-01-2020, 17:03:19 »

Een mol zou in willen spelen op het kleurverschil van het melkkannetje en merkteken verschil. Als je zelf het melkkannetje niet hoeft te zoeken, dan moet je zorgen dat je snel klaar bent, zodat je verwarring kan zaaien over dat melkkannetje. Als je het zo bekijkt dan zijn Mil en naar mijn idee vooral Leonie heel erg verdacht bezig. Maar ze gaf wel door dat alleen het kannetje nog miste. Maar zij willen allebei de gok wagen evenals Rob.

Leonie zegt dat het een duur servies kan zijn, maar staat er voornamelijk heel zenuwachtig bij. Ze is niet zoals Rob en Mil heel hard voor het gokken. Bij de stemming zie je haar ook duidelijk twijfelen om haar hand op te steken.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #203 Gepost op: 28-01-2020, 17:07:39 »
Leonie zegt dat het een duur servies kan zijn, maar staat er voornamelijk heel zenuwachtig bij. Ze is niet zoals Rob en Mil heel hard voor het gokken. Bij de stemming zie je haar ook duidelijk twijfelen om haar hand op te steken.
Maar ze zei wel het voelt duur aan. En zo gaat het maar door bij deze opdracht. Je kan nog heel veel kanten op. Maar feit blijft dat Nathan het meeste tijd heeft gerekt, en voor zekerheid koos.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #204 Gepost op: 28-01-2020, 17:48:43 »
Claes en Johan steken ook zichtbaar hun hand op. Waarom Claes dat doet is me niet helder, aangezien hij een paar tellen daarvoor nog zegt: "Laten we gamblen." Bedenkt hij zich, of missen we hier een stuk dialoog?

Hij zegt iets anders. Claes zegt: "Dit is gambling. Dat is de kwestie: moeten we gamblen?" Waarop ie daarna voor "het geld" zijn hand omhoog steekt. Claes wil dus nergens gokken, wat verdacht is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #205 Gepost op: 28-01-2020, 18:13:33 »
Dat de Mol voor het geld zou kiezen omdat het servies meer waard is maakt een kandidaat die voor zekerheid kiest volgens mij niet verdacht. Als je bij dit spel het onderste uit de kan wil krijg je meestal de deksel op je neus (want dat is leuke televisie).
Het zou mij trouwens niet verbazen dat het servies toch niets waard zou blijken te zijn als ze de gok hadden genomen. Die €2700 die we aan het begin te zijn krijgen is montage achteraf...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #206 Gepost op: 28-01-2020, 18:26:53 »
Het zou mij trouwens niet verbazen dat het servies toch niets waard zou blijken te zijn als ze de gok hadden genomen. Die €2700 die we aan het begin te zijn krijgen is montage achteraf...

Dit vind ik nou een mooi voorbeeld van hoe je jezelf helemaal door kan laten draaien door overal meer achter te zoeken. Niets is wat het lijkt moet je zeker niet te letterlijk nemen. (Daarom vind ik een gespannen persoon die zich ineens heel eigenwijs toont door een knoop door te hakken die 1200 euro kost gewoon wat het lijkt: verdacht.)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #207 Gepost op: 28-01-2020, 18:32:21 »
Als de MOL nu zegt: Gokken, terwijl hij/zij weet dat het servies veel meer waarde heeft en nog eens aandringt op gokken, kan hij/zij kandidaats overkomen. Zand in de ogen. Wordt er idd gegokt, pech voor de MOL, maar niet erg, want er komt beslist een mogelijkheid om het geld weer uit de pot te krijgen.
Wil de MOL niet gokken, omdat hij/zij de waarde weet, komt dat eerder MOLS over. De MOL wil immers de pot zo laag mogelijk houden.
Ik denk dat het vooral aankomt op het gedrag bij de keuze wèl of niet gokken. Daar is denk ik meer uit te halen dan bij het verzamelen.
Nathan onmols, Mil mols.


Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #208 Gepost op: 28-01-2020, 19:02:06 »

Het zou mij trouwens niet verbazen dat het servies toch niets waard zou blijken te zijn als ze de gok hadden genomen. Die €2700 die we aan het begin te zijn krijgen is montage achteraf...

Dit kunnen we terugrekenen. Rik zegt dat er al 17.800 euro kon verdiend worden.
In aflevering 1 waren de opdrachten 0 (opdracht 1) + 2500 (beltegoed)+ 2100 ( parkeertarief) = 4600 euro
In aflevering 2 waren de opdrachten 2500 (kleurwerk) + 1750 (afhaalchinees) + 2000 (wereldbeeld) = 6250 euro
In aflevering 3 waren de opdrachten 2250 (lijnverdiensten) + 2000 (beeldig) + 2700 (theepot)= 6950 euro

samen is dat 4600 + 6250 + 6950 = 17800, het bedrag dat Rik vertelde.
Kortom, als ze voor gokken hadden gekozen was het 2700 euro geweest
klaar voor de strijd

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #209 Gepost op: 28-01-2020, 20:08:24 »
Die berekening, die geloof ik wel. Daar gaat het niet om. Het bedrag dat Rik noemt staat niet van tevoren vast. Dit is het resultaat van een optelsom. Die was anders geweest als er slechts €1500 te verdienen zou zijn in het geval het servies niets waard is.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #210 Gepost op: 28-01-2020, 20:15:04 »
Die berekening, die geloof ik wel. Daar gaat het niet om. Het bedrag dat Rik noemt staat niet van tevoren vast. Dit is het resultaat van een optelsom. Die was anders geweest als er slechts €1500 te verdienen zou zijn in het geval het servies niets waard is.
Het bedrag staat vast en de waarde van het servies ook. Als niet het hele servies juist was geweest, dan was het geen 2700 euro waard geweest, maar het maximale te verdienen bedrag die opdracht zou nog steeds 2700 euro zijn.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #211 Gepost op: 28-01-2020, 22:49:54 »
Er is maar 1 juist servies, die merktekentjes dat is een foutieve aanname van iemand.
Als ze alle onderdelen in de koffer hadden zitten, was er 1500 euro verdiend ( en wees eerlijk die Chinese verkopers in de winkel wezen bijna allen naar het stuk dat normaal niet in hun winkel stond).

De echte waarde van het servies is 2700 euro.  Als mensen daaraan willen twijfelen is dat prima natuurlijk, maar dan kunnen we wel bij elk opdracht er zaken bij gaan verzinnen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #212 Gepost op: 28-01-2020, 22:58:24 »
Rob is degene die het 'gokje wagen' aanzwengelt.

Claes en Johan steken ook zichtbaar hun hand op. Waarom Claes dat doet is me niet helder, aangezien hij een paar tellen daarvoor nog zegt: "Laten we gamblen." Bedenkt hij zich, of missen we hier een stuk dialoog?

Op geen enkel moment vraagt Rob of degenen die willen gokken hun hand willen opsteken. Hij zegt ook nooit dat hij zélf wil gokken, maar wekt wel die indruk door te suggereren dat het wel eens een heel duur servies kan zijn. Maar het staat hem vrij om alsnog voor de 1500 euro te stemmen, aangezien hij nog geen duidelijk standpunt in heeft genomen. Wat ook opvalt is dat hij zich in het vervolg van de discussie volledig afzijdig houdt. Rob gedraagt zich hier m.i. toch wel enigszins mols.
Behalve dan dat Rob niet voor het geld stemt, ondanks dat er maar 4 handen omhoog gaan. Ik zat best sterk op Rob maar kan dit niet rijmen.

Als de MOL nu zegt: Gokken, terwijl hij/zij weet dat het servies veel meer waarde heeft en nog eens aandringt op gokken, kan hij/zij kandidaats overkomen. Zand in de ogen. Wordt er idd gegokt, pech voor de MOL, maar niet erg, want er komt beslist een mogelijkheid om het geld weer uit de pot te krijgen.
Wil de MOL niet gokken, omdat hij/zij de waarde weet, komt dat eerder MOLS over. De MOL wil immers de pot zo laag mogelijk houden.
Ik denk dat het vooral aankomt op het gedrag bij de keuze wèl of niet gokken. Daar is denk ik meer uit te halen dan bij het verzamelen.
Nathan onmols, Mil mols.
Daar geloof ik niet in. Geen enkele mol stopt even 1200 euro extra in de pot, alleen om kandidaats over te komen.

En ja, wellicht kan er later nog geld uit de pot gespeeld worden. Maar als je dat als argument gebruikt zou dus geen enkele opdracht van belang zijn tot aan het moment dat er geld uit de pot gespeeld kan worden en dat is natuurlijk niet zo, ook omdat het bedrag dat uit de pot kan soms beperkt is.



Ik vind het trouwens helemaal niet zo obvious dat ze de waarde achteraf kunnen achterhalen en ik snap met de extra beelden ook niet waarom die conclusie zo vanzelfsprekend wordt geaccepteerd. Ja, het totaal was 17.000, maar hebben ze dan allemaal in hun molboekje voor elke opdracht het maximum te verdienen bedrag opgeschreven? Alleen het feit dat er al 17.000 euro (volgens Johan) verdiend had kunnen worden zegt helemaal niks. En dan doet Leonie er nog een schepje bovenop: "Heb je dat nu pas door"?
« Laatst bewerkt op: 28-01-2020, 23:12:33 door Theovv »

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #213 Gepost op: 28-01-2020, 23:11:35 »
Ik vind het trouwens helemaal niet zo obvious dat ze de waarde achteraf kunnen achterhalen en ik snap met de extra beelden ook niet waarom die conclusie zo vanzelfsprekend wordt geaccepteerd. Ja, het totaal was 17.000, maar hebben ze dan allemaal in hun molboekje voor elke opdracht het maximum te verdienen bedrag opgeschreven?

Als je wilt weten hoeveel geld de Mol (en de kandidaten zelf  ;) ) al heeft verspeeld, ja, dan kan ik me voorstellen dat je wel opschrijft hoeveel er in de pot had kúnnen zitten. Maar misschien heeft inderdaad niet iedereen dat gedaan.

Alleen het feit dat er al 17.000 euro (volgens Johan) verdiend had kunnen worden zegt helemaal niks.

Volgens Rik. Die zei bij de executie dat er € 17.800 in de pot had kunnen zitten.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #214 Gepost op: 28-01-2020, 23:14:40 »
Die deelnemers schrijven alles op, dus ook zeker wat er met welke opdracht verdiend had kunnen worden en dan is er altijd wel iemand die de rekensom maakt. ( zoals een paar Posts hierboven is gemaakt)

Want het is namelijk Rik die zegt hoeveel er in de pot zit en hoeveel dat al had kunnen zijn. Dus het is geen aanname van een deelnemer dat er 17800 euro in de pot had kunnen zitten, maar feitelijke informatie gegeven door de presentator.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #215 Gepost op: 28-01-2020, 23:21:31 »
Als je wilt weten hoeveel geld de Mol (en de kandidaten zelf  ;) ) al heeft verspeeld, ja, dan kan ik me voorstellen dat je wel opschrijft hoeveel er in de pot had kúnnen zitten. Maar misschien heeft inderdaad niet iedereen dat gedaan.

Volgens Rik. Die zei bij de executie dat er € 17.800 in de pot had kunnen zitten.
Ja klopt, maar Johan had t over 17.000. Ik had niet het idee dat het voor alle kandidaten zo obivous was dat de theeset meer waard was, en zo kwam het nu wel over, ook door de overtreffende trap van Leonie.

Mil en Buddy staan er bedenkelijk bij, wellicht 1 van beiden als mol niet blij met dit gesprek. Ik denk dat de mol hier niet had bedacht dat dit achterhaald zou worden en al helemaal niet dat het publiekelijk besproken zou worden (super onmols van Johan weer).

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #216 Gepost op: 29-01-2020, 05:53:04 »
Mijn beredenering: de mol was er wellicht niet op bedacht dat rekenwonder Johan gedurende de executie al uit zijn mouw zou schudden dat het servies dus kostbaar was. Want zeg nu eerlijk, het is best knap om dat in alle stress en hectiek zonder je molboekje al helder voor je te hebben voor dat Jaike goed en wel weggelopen is. Nathan maakt er ook korte metten mee. Hij heeft nu eenmaal besloten, het kan niet meer terug, klaar zijn we. De groep gaat daar direct in mee. Waarom ook niet, het is niet heel gek om als kandidaat geld in de pot te willen en voor zekerheid te kiezen.

Denk dat het goed van Nathan een molactie geweest kan zijn. Hij moest iets doen omdat het toch nogal een flauw verhaal wordt als je als mol niets hebt beïnvloed en de gehele opdracht binnen wordt gesleept. Tevens doet het me denken aan de opdracht met de escape rooms. Net als hier staat hij tegenover Mil die alles goed wil doen en doet. Toen was hij ook al zo gespannen. Dat de regie het 'zo duidelijk'in beeld brengt, kon niet anders waarschijnlijk. Immers moeten ze de beslissing laten zien. Overigens denk ik dat hij werkelijk de knoop heeft door gehakt door het extra beeldmateriaal. Zodra bekend wordt dat het servies meer waard was, wordt direct Nathan aangekeken die de knoop heeft door gehakt.

Johan als mol zou het briljant spelen door direct na executie op te merken dat het servies meer waard is, hij gooit de verdenking zo richting Nathan. Alleen geloof ik daar niet in, omdat hij verder compleet onmols is.

In de anderen die voor veilig willen gaan, zie ik minder mol. Simpelweg omdat zij beredeneren maar niet ver gaan om te overtuigen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #217 Gepost op: 29-01-2020, 10:04:40 »
Mijn beredenering: de mol was er wellicht niet op bedacht dat rekenwonder Johan gedurende de executie al uit zijn mouw zou schudden dat het servies dus kostbaar was. Want zeg nu eerlijk, het is best knap om dat in alle stress en hectiek zonder je molboekje al helder voor je te hebben voor dat Jaike goed en wel weggelopen is. Nathan maakt er ook korte metten mee. Hij heeft nu eenmaal besloten, het kan niet meer terug, klaar zijn we. De groep gaat daar direct in mee. Waarom ook niet, het is niet heel gek om als kandidaat geld in de pot te willen en voor zekerheid te kiezen.


Valt reuzen mee hoor. Als je voor de executie al het te verdienen bedrag hebt berekend en dan van Rik hoort wat er in de pot kon zitten, dan is de som snel gemaakt.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #218 Gepost op: 29-01-2020, 16:03:12 »
Nu ik vrijwel zeker weet dat Leonie de mol is, kijk ik heel anders naar de beelden van deze opdracht.

Ten eerste, het kannetje ziet er qua kleur en bruine onderkant inderdaad anders uit dan de licht groenere theekopjes. Het is dus helemaal niet vreemd, dat kandidaten niet willen geloven dat het kannetje bij het servies hoort. Bijvoorbeeld Jaike, waarvan we nu weten dat zij een zeer fanatieke kandidaat was, die alleen maar geld wilde verdienen.

Ten tweede, de kandidaten weten niet wat het theeservies waard is. Ook veel kijkers zullen niet gedacht hebben dat dit meer dan 1500 euro zou zijn. Door dit forum (en de 2700 in beeld bij aanvang van de opdracht) weten we dat het servies voor meer dan 5000 euro te koop is op een chinese website.
Het is dus niet vreemd dat er deelnemers zijn die voor het geld gaan. Daar hoef je geen mol voor te zijn.

Ten derde, er blijkt al snel dat er vier voorstanders zijn voor het geld. Deze vier zijn erg uitgesproken in hun mening. Het zijn bijna boze ninja's.
De gokkers zijn minder zeker van hun zaak en niet zo uitgesproken.
Ideaal voor de mol. Die kan rustig afwachten hoe de patstelling wordt doorbroken. Ik zie Leonie om zich heen kijken en observeren wat de anderen doen.
Rik dringt aan op een beslissing. Er is op het laatst een heel kort stukje uit de opname geknipt, van een paar seconden.
Dan horen we Nathan zeggen: "Ja, ik."
Ik denk dat Rik in het uitgeknipte stukje heeft gevraagd: "wie neemt een beslissing?".
Dat is Nathan, maar wel namens Buddy, Claes en Johan.

De mol kan één van dezer vier zijn, maar ook één van de andere vier.

Bijgaand de scene voorafgaand en volgend op het uitgeknipte stukje. Het jongetje is zijn drankje aan het drinken en er is niet veel gedronken in de tussentijd.




 


Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #219 Gepost op: 29-01-2020, 16:14:39 »
Nu ik vrijwel zeker weet dat Leonie de mol is, kijk ik heel anders naar de beelden van deze opdracht.

Ten eerste, het kannetje ziet er qua kleur en bruine onderkant inderdaad anders uit dan de licht groenere theekopjes. Het is dus helemaal niet vreemd, dat kandidaten niet willen geloven dat het kannetje bij het servies hoort. Bijvoorbeeld Jaike, waarvan we nu weten dat zij een zeer fanatieke kandidaat was, die alleen maar geld wilde verdienen.

Ten tweede, de kandidaten weten niet wat het theeservies waard is. Ook veel kijkers zullen niet gedacht hebben dat dit meer dan 1500 euro zou zijn. Door dit forum (en de 2700 in beeld bij aanvang van de opdracht) weten we dat het servies voor meer dan 5000 euro te koop is op een chinese website.
Het is dus niet vreemd dat er deelnemers zijn die voor het geld gaan. Daar hoef je geen mol voor te zijn.

Ten derde, er blijkt al snel dat er vier voorstanders zijn voor het geld. Deze vier zijn erg uitgesproken in hun mening. Het zijn bijna boze ninja's.
De gokkers zijn minder zeker van hun zaak en niet zo uitgesproken.
Ideaal voor de mol. Die kan rustig afwachten hoe de patstelling wordt doorbroken. Ik zie Leonie om zich heen kijken en observeren wat de anderen doen.
Rik dringt aan op een beslissing. Er is op het laatst een heel kort stukje uit de opname geknipt, van een paar seconden.
Dan horen we Nathan zeggen: "Ja, ik."
Ik denk dat Rik in het uitgeknipte stukje heeft gevraagd: "wie neemt een beslissing?".
Dat is Nathan, maar wel namens Buddy, Claes en Johan.

De mol kan één van dezer vier zijn, maar ook één van de andere vier.

Bijgaand de scene voorafgaand en volgend op het uitgeknipte stukje. Het jongetje is zijn drankje aan het drinken en er is niet veel gedronken in de tussentijd.
Prima analyse van de opdracht, maar ik kan dezelfde analyse opschrijven vanuit de visie dat Rob de mol is. Of Buddy of.... Je eerste zin, vetgedrukt, maakt voor mij geen verschil voor de rest van het verhaal.