Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot  (gelezen 35196 keer)

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #240 Gepost op: 31-01-2020, 21:17:52 »
Misschien is ze buiten beeld verteld dat als ze geen keuze maken, ze ook het geld niet meer krijgen? Zoiets was vorig jaar toch ook met de joker/jenga? Toen moesten ze ook snel beslissen.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #241 Gepost op: 31-01-2020, 21:28:13 »
Misschien is ze buiten beeld verteld dat als ze geen keuze maken, ze ook het geld niet meer krijgen? Zoiets was vorig jaar toch ook met de joker/jenga? Toen moesten ze ook snel beslissen.
Daar zei Rik dat het anders geld zou kosten? Dat kan je toch niet weglaten uit de uitzending?

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #242 Gepost op: 1-02-2020, 04:43:25 »
Wat nog niet nadrukkelijk is benoemd is de rol van Rik. Hij blijft pushen, forceert daarmee een beslissing. Ik wil dat nog wel benoemen als een essentieel onderdeel van het moment. Er is geen sprake van een straf dat ze geen van beide zullen krijgen. Met andere woorden die 1500 zat in de pocket. Er was dus geen kookpunt om 1500 euro. Rest alleen de kans op meer geld. Dus waarom geen gokje wagen?

Als ze kozen voor de waarde van het servies en de waarde was lager dan 1500 euro, kregen ze de waarde en dus minder dan ze hadden. Daarom was het gokken. Als het servies 100 euro had gekost, hadden ze 1400 euro vergokt.

Overigens denk ik daarom dat Nathan helemaal niet zo verdacht mols overkomt met zijn actie. In tegendeel. Een kandidaat die weet dat er weinig in de pot zit en bang is dat het servies drie keer niets waard is, kiest natuurlijk voor de zekerheid van een mooi bedrag. De regie kan verder niet anders dan Nathan in beeld brengen, het zou raar zijn om het over te doen om het er anders uit te laten zien. En misschien zit er daarom een knip in. Zodat wij molloten ons helemaal getikt denken hoe en wat :)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #243 Gepost op: 1-02-2020, 11:21:41 »
Als ze kozen voor de waarde van het servies en de waarde was lager dan 1500 euro, kregen ze de waarde en dus minder dan ze hadden. Daarom was het gokken. Als het servies 100 euro had gekost, hadden ze 1400 euro vergokt.

Overigens denk ik daarom dat Nathan helemaal niet zo verdacht mols overkomt met zijn actie. In tegendeel. Een kandidaat die weet dat er weinig in de pot zit en bang is dat het servies drie keer niets waard is, kiest natuurlijk voor de zekerheid van een mooi bedrag. De regie kan verder niet anders dan Nathan in beeld brengen, het zou raar zijn om het over te doen om het er anders uit te laten zien. En misschien zit er daarom een knip in. Zodat wij molloten ons helemaal getikt denken hoe en wat :)
Mee eens.
Johan zei dat men ze waarschijnlijk niet met een duur servies zouden laten rondrennen. We zien het niet, maar dat zou de reden kunnen zijn dat er gekozen is door Nathan, gesteund door de meerderheid, om de €1500 te pakken.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #244 Gepost op: 1-02-2020, 11:25:19 »
Was leuk geweest als ze hadden gezegd "we gaan voor de waarde" en dat Rik dan had gezegd "Alsjeblieft, hier hebben jullie 99 cent. Oh ja, Chinese valuta!"

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #245 Gepost op: 1-02-2020, 12:35:51 »
Als ze kozen voor de waarde van het servies en de waarde was lager dan 1500 euro, kregen ze de waarde en dus minder dan ze hadden. Daarom was het gokken. Als het servies 100 euro had gekost, hadden ze 1400 euro vergokt.
:-[
Helemaal over het hoofd gezien.  :-[
Maar ik zat dan ook in het mol perspectief. ::hypocriet::
Na de eerste stemming 4 kandidaten, Nathan, Claes, Johan en Buddy die voor zekerheid kiezen. Als mol kun je dan de gok wel wagen om voor gokken te kiezen. Dat maakt je minder verdacht. Leonie hobbelt lekker achter Mil (en Jaike) aan, die in de schijnwerpers staat.
Voor mij blijft Leonie hier het verdachtst, snel je eigen opdracht doen en verwarring zaaien over het kannetje, zoals al beschreven.

Zou het ook wel leuk vinden dat passief kijkend Nederland zegt die Leonie dat is de mol want zij molt en dat vele molloten daar niet mee uit de voeten kunnen, omdat dat te opvallend is.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #246 Gepost op: 1-02-2020, 15:41:45 »
Leonie is fel, maar geeft opeens de beslissing terug aan Johan. En op tijd. Zijn beslissing was de juiste, die het setje compleet maakte. Ik vind haar daarom hier uiteindelijk de minst verdachte, op Claes na. (Of bedoelen we hetzelfde?)
Als je ook het gedrag van Nathan en Buddy bij het koffertje als onverdacht ziet, blijf ik zitten met Mil, die het verdachtst is als zij degene was die nog even de mening van de anderen wilde horen. Maar dat weten we niet. En Rob, die er in de discussie m.i. het verdachtst uit komt.
Waar zou een mol niet moeten staan aan het eind van een opdracht, vlak voor tijd. Dat is op het eindpunt, tenzij je nog een kopje uit de kist wil verwijderen. Voor zover we hebben kunnen zien doen Buddy en Nathan dat niet. Verdacht zijn hier degenen die de discussie met Johan levend hielden.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2020, 15:59:15 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #247 Gepost op: 1-02-2020, 18:02:08 »
Dan kun je Mil ook schrappen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #248 Gepost op: 1-02-2020, 23:02:15 »
- Lijkt mij inderdaad een fout van de montage. Zowel bij de discussie als bij de test zegt Buddy dingen die totaal niet bij de situatie passen. Ze maken Nathan verdacht, terwijl Buddy hier de sneaky weg koos en Nathan hier bespeelde.

- Ook het feit dat hij Leonie heeft als verdachte is uiterst interessant. Buddy heeft zowat heel de aflevering met Nathan samen de opdrachten gedaan en vooral gefaald. Om dan Leonie te benoemen is heel gek..

Waarschijnlijk heeft Buddy gewoon een flink aantal biechten opgenomen waar hij over iedereen iets verdachts zei en heeft de regie de foute keuze gemaakt.

Dit, of Buddy vertrouwt Nathan, terwijl hun twee vooral de zwakste schakels waren deze aflevering.
Wat je ook vaak ziet is dat de winnaar en de mol elkaar al snel verdenken, want dat maakt het spannend tot het eind wie van de twee de mol is. Als Buddy de mol zou zijn, zou Leonie de winnaar kunnen zijn.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #249 Gepost op: 5-02-2020, 19:11:28 »
Nadat Nathan tegen Rik zegt dat ze voor de € 1500,- gaan zien we een biecht van Miljuschka waarin ze zegt:

"...en daarmee is opeens de discussie beklonken. Dat is toch gek?"

De montage impliceert hiermee dat Miljuschka het gek vindt dat Nathan hier voor de € 1500,- kiest. Echter, als je goed luistert lijkt het erop dat haar zin niet begon met het woordje 'en'. Hoe vaker ik dit zie, hoe meer ik het idee heb dat ze vóór het woordje 'en' iets gezegd heeft wat niet per sé op de actie van Nathan sloeg. Ze noemt de naam van Nathan ook helemaal niet in haar biecht. Naast het knip- en plakwerk voorafgaand aan de keuze van Nathan, heb ik het idee dat de montage ook hier een andere voorstelling van zaken probeert te geven. Ik kan me nog steeds niet aan de indruk onttrekken dat Nathan hier opzettelijk veel te verdacht wordt neergezet en dat Miljuschka het helemaal niet expliciet over Nathan had.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2020, 19:14:00 door Blip »
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #250 Gepost op: 5-02-2020, 19:46:28 »
Met de kennis van nu denk ik dat Mil pusht om te gokken en hoopt op een reactie van degene die haar verdenken in tegengestelde richting. Dat Nathan lekker impulsief de beslissing neemt voor geld is dan mooi meegenomen.

Ook zo mooi. Rik zegt jullie hebben 1500 euro verdiend en ze staat meteen te dansen. Ik heb haar vaak traag/secundair/afwachtend zien reageren, maar dit dansje is direct. Zo kijk mij eens blij zijn met 1500 euro, op dat moment was dat veel geld voor de groep. Hiermee bespeelt ze de stemming richting zekerheid.
Eerder in de discussie vroeg Johan al wat denk jij Mil, daar geeft ze geen antwoord op want dan moet ze stelling nemen, dat wil ze nog niet, ze wil juist inspringen op de reacties van anderen.
Buddy heel fel voor 1500 euro, daarna durft Mil wel een gokje te wagen met de inschatting dat de meerderheid voor geld gaat.

@Blip ondertiteling geeft wel het woordje en. Kan best de 2e helft van een zin zijn. Je hoort ook het woord en. En natuurlijk wordt Nathan hier verdacht gemaakt. Volkomen logisch.   ;)

« Laatst bewerkt op: 5-02-2020, 19:54:36 door foxhunter »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #251 Gepost op: 8-02-2020, 19:23:53 »
Leonie suggereert dat de prijs van het theeservies wellicht op de achterkant van de theekoffer staat. Zou best wel eens een hint kunnen zijn naar het merkteken achter op het theeservies. Het melkkannetje waarvan het merkteken afweek maakt het niet een supercompleet theeservies, dus minder waard dan als het allemaal met hetzelfde merkteken was. Die paste dan wel precies, maar was niet de officiële.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2020, 19:45:13 door Avogadro »

Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #252 Gepost op: 17-02-2020, 09:22:58 »
Dit blijft een interessante opdracht naar mijn mening. Zeker als je kijkt dat nu alleen Buddy en Nathan van de huidige kandidaten voor de 1500 gingen.

Ook net de 2 die heel lastig deden rond de zoektocht van hun kopjes.

Met een 4-4 kan ik haast niet voorstellen dat de Mol bij de gokkers zat en dus ook bleef..

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #253 Gepost op: 17-02-2020, 09:45:31 »
Dit blijft een interessante opdracht naar mijn mening. Zeker als je kijkt dat nu alleen Buddy en Nathan van de huidige kandidaten voor de 1500 gingen.

Ook net de 2 die heel lastig deden rond de zoektocht van hun kopjes.

Met een 4-4 kan ik haast niet voorstellen dat de Mol bij de gokkers zat en dus ook bleef..
::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #254 Gepost op: 24-02-2020, 14:06:10 »
De Theepot-affaire nog maar een keer bekeken, en helemaal uitgeschreven.

Johan: "Wat denk jij, Mil?"
Rob: "Mag ik wat voorstellen? Wat nou als dit een hele zeldzame is? De duurste die hier in de straat te vinden is?"
Johan: "En daar hebben we mee lopen rennen?"
Mil: "Nou ja..."
Johan: "Nee, ik vind..."
Leonie: "Het voelde wel duur aan, namelijk."
Mil: "Ja. Het voelde ook duur aan."
Rob: "Ja, dat heb ik ook".
Claes: "Dit is gambling. Dat is de kwestie: moeten we gamblen?" (Dat wil hij niet)
Nathan: "Ja, het is gokken. 1.500 pakken. Laten we gewoon...
Rob: "Zullen we gewoon, eh, de handen omhoog?"
Mil: "Okee. Wie zegt: we houden het geld?"
Nathan: "Ik."
Ook de handen van Claes, Johan en Buddy omhoog. Leonie kijkt.
Buddy: "We hebben 1.500 euro, we hebben nog nooit...".
Claes: "Ja. Daar moeten we blij mee zijn. We hebben niet zoveel."
Mil: "Ik vind echt dat we een gokje moeten wagen".
Jaike: "Ik vind ook dat we de gok moeten wagen".
Leonie heeft niets meer gezegd, staat alleen nog wat in haar handen te wrijven.
Jaike: "Jongens, no guts no glory".
Leonie kijkt haar zenuwachtig aan, maar valt niet bij.
Mil: "We gaan het gokje wagen volgens mij, toch?"
Nathan: "Ja ik, geld".
De reactie van Leonie is niet meer te zien, ook niet na de felicitaties van Rik met 1.500 euro. Wil later alleen nog zien of de prijs soms onder op de doos staat.

Leonie heeft in het hele verhaal maar één zinnetje gedropt. Dat "het wel duur aanvoelde, namelijk". Verder is ze by far de minst fanatieke van de gokkers. Ze valt niemand bij. Rob en Mil doen dat wel. Staat alleen wat zenuwachtig te kijken en in haar handen te wrijven.
Wetende dat Leonie op dit moment al het meest verdacht was in de groep, denk ik nu dat haar strategie was om haar verdenkers op het verkeerde been te zetten. Buddy, Claes en Johan verdachten haar, Nathan mogelijk ook. Deze 4 heren stemden allemaal voor geld, en tegen gokken. Vanuit de Leonie-tunnel geredeneerd, heeft Leonie het hier riskant maar briljant gespeeld.
Mil en Rob kunnen die tactiek natuurlijk ook hebben toegepast. Mil werd op dat moment door dezelfde 4 heren verdacht. Maar Mil was duidelijk meer overtuigd van gokken dan Leonie, drukte dat bijna door. En dat is niet logisch, als je als Mol eigenlijk tegen bent. Rob werd door niemand verdacht, dus bij hem kan zo'n tactiek al helemaal weinig zin hebben gehad, en ook hij leek sterker voor gokken dan Leonie.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2020, 14:27:14 door Newbie2 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #255 Gepost op: 24-02-2020, 14:15:12 »
Kleine verbetering, Claes zegt: "Dit is gambling. Dat is de kwestie: moeten we gamblen?" (Dat wil hij niet.) Wel een belangrijke verbetering want direct hierna vraagt Rob om handen omhoog. Dit doet hij dus niet nadat Claes gezegd heeft te willen gokken, want daar was Claes niet voor.

En je hebt ook Nathans reactie op Claes gemist. Nathan: "Ja, het is gokken. 1500 pakken."

Ook belangrijk want er waren dus flinke twijfels over gokken voordat Rob om handen omhoog vroeg.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2020, 14:21:09 door Heinz »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #256 Gepost op: 24-02-2020, 14:30:11 »
Kleine verbetering
Dank voor de verbeteringen! Ik heb het aangepast.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #257 Gepost op: 24-02-2020, 14:38:22 »
Kleine verbetering, Claes zegt: "Dit is gambling. Dat is de kwestie: moeten we gamblen?" (Dat wil hij niet.) Wel een belangrijke verbetering want direct hierna vraagt Rob om handen omhoog. Dit doet hij dus niet nadat Claes gezegd heeft te willen gokken, want daar was Claes niet voor.

En je hebt ook Nathans reactie op Claes gemist. Nathan: "Ja, het is gokken. 1500 pakken."

Ook belangrijk want er waren dus flinke twijfels over gokken voordat Rob om handen omhoog vroeg.

Ik ga akkoord met je verdediging van Rob, maar hij blijft wel samen met Mil by far de meest onverdachte in deze opdracht. Je zou sowieso verwachten dat de mol gokt, of ten minste weinig meedoet in de discussie. Ook de uitleg van Newbie is plausibel, maar niet toepasbaar op Rob. Ik ga hier niet oordelen over het molschap van Rob, maar naar mijn mening is Rob heel onverdacht in deze opdracht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #258 Gepost op: 24-02-2020, 14:44:20 »
Mee eens. Het was ook het punt waarom ik niet eerder naar Rob als Mol overstapte. Even opgezocht hoe ik uiteindelijk de boel probeerde te verklaren:

Samengevat was mijn mogelijke verklaring: Rob opent de discussie, gooit erin dat het misschien wel het duurste servies van de straat was, merkt dat er twijfel is en wil meteen stemmen, hopende dat ie niet genoeg mensen meekrijgt. Bij gelijkspel drukt ie niet door. Vervolgens heeft ie mazzel (door beslissing Nathan) en profileert ie zich na de bekendmaking van de waarde als ideale kandidaat.

Er zou dus wel een dosis geluk bij hebben gezeten als Rob het als Mol zo heeft aangepakt.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #259 Gepost op: 24-02-2020, 15:53:10 »
Mee eens. Het was ook het punt waarom ik niet eerder naar Rob als Mol overstapte. Even opgezocht hoe ik uiteindelijk de boel probeerde te verklaren:

Er zou dus wel een dosis geluk bij hebben gezeten als Rob het als Mol zo heeft aangepakt.

Het zou gewaagd zijn, maar het is niet dat hij zoals Mil toch wel hard doordrukt. Op basis van deze actie heb ik Rob nooit volledig afgeschreven, maar het draagt wel bij in het lange rijtje.