Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot  (gelezen 35192 keer)

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #220 Gepost op: 29-01-2020, 16:52:42 »
De gelaatsuitdrukking en reactie van Nathan zijn geirriteerd over de besluiteloosheid van de groep. Mil en Nathan zijn volgens mij water en vuur. De enige manier om zeker te weten dat de pot gespekt wordt is door het bedrag te accepteren en er niet te lang over te lullen. Als Rick aangeeft dat er een beslissing genomen moet worden en Mil voorstelt om te stemmen, dus te vertragen, grijpt hij geirriteerd in. De mol zit zeker te weten in de groep die voor twijfel zorgt.

Jaike valt af en was voor gokken, maar anderen die de komende weken waarschijnlijk gaan afvallen, kozen ook voor zekerheid.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #221 Gepost op: 29-01-2020, 16:57:46 »
Prima analyse van de opdracht, maar ik kan dezelfde analyse opschrijven vanuit de visie dat Rob de mol is. Of Buddy of.... Je eerste zin, vetgedrukt, maakt voor mij geen verschil voor de rest van het verhaal.
Dat begrijp ik, maar de eerste keer keek ik toch anders. Ik dacht dat Nathan en Buddy aan het saboteren waren door het aangewezen kannetje te negeren. Ook dacht ik eerst dat Nathan voor het geld ging omdat hij als mol de waarde van het servies zou weten.
Als je iemand anders verdenkt zie je opeens dingen die je eerst niet waren opgevallen.

Online Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #222 Gepost op: 29-01-2020, 20:10:40 »
Mollen kan wat dat betreft effectiever door te vertragen of verwarring veroorzaken in de opdracht zelf bij het zoeken naar de stukken servies.

Kopje kapot laten vallen zou wel een geweldige molactie zijn bedenk ik me nu.  ::rofl::
Kopje kapot laten vallen zou tevens erg opvallen (is ook niet gebeurd). Ik denk ook dat de mol in eerste instantie wilde vertragen of verwarring te veroorzaken maar de opdracht lukte toch nipt.
De mol kende de waarde van het theeservies (en wij nu ook) maar de kandidaten niet. Voor zekerheid gaan en de €1500 nemen kan voor hen als een kandidaatsactie worden gezien. Wellicht dat de mol eerst afwachtte en verwachtte dat de meerderheid voor het geld zou gaan. Maar toen bleek dat het 50/50 werd heeft hij de knoop doorgehakt.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #223 Gepost op: 29-01-2020, 22:14:16 »
Met Nathan als mol zullen de molacties niet te ingewikkeld zijn.
"Want dan komt de Rotterdammer in mij naar boven, een goede mol moet schijt kunnen hebben aan iedereen en als ie jouw een oor kan aannaaien zal hij het zeker doen."
Het pakken van die 1500 euro voldoet hier wel aan.


Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #224 Gepost op: 30-01-2020, 12:17:21 »
Kijk naar Nathan en Buddy net voordat het kopje op tijd in de kist gaat. Buddy zorgt dat de kist open gaat, als mol had hij dat aan Nathan over kunnen laten of heel stuntelig de kist net te laat openen. Nathan ziet het en geen enkele reactie. De mol zou een kleine reactie geven. Geen van beiden zijn mol. Dit kun je niet acteren.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #225 Gepost op: 30-01-2020, 13:04:58 »
Kijk naar Nathan en Buddy net voordat het kopje op tijd in de kist gaat. Buddy zorgt dat de kist open gaat, als mol had hij dat aan Nathan over kunnen laten of heel stuntelig de kist net te laat openen. Nathan ziet het en geen enkele reactie. De mol zou een kleine reactie geven. Geen van beiden zijn mol. Dit kun je niet acteren.
Toch vind ik Buddy hier iets minder onverdacht dan Nathan. Nathan begint namelijk met aftellen en aanmoedigen, Buddy valt hem na een paar tellen bij. Uiteraard wel met zijn gebruikelijke enthousiasme. En iemand (Johan denk ik) zegt: "maak dat ding open, man" voordat hij dat doet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #226 Gepost op: 30-01-2020, 16:50:28 »
[...]
De mol kan één van dezer vier zijn, maar ook één van de andere vier.
[...]
de meest wijze opmerking van je verhaal  :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #227 Gepost op: 31-01-2020, 02:40:01 »
Bij de discussie over het kannetje van Johan, vind ik Rob het meest verdacht. Hij draait het om, en kijkt naar het merkteken. Daarna zegt hij iets, maar het is niet te horen wat - zijn commentaar hier is weggelaten, maar het zal over dat merkteken gaan. Leonie neemt het dan (waarschijnlijk) alleen maar over: 'het teken klopt niet'. Met bijval van Jaike. Vervolgens is het Rob die Leonie bijvalt, als ze zegt dat de kleur aquamarijn moet zijn. 'Dat is mint, hè?'.
Er was geen alternatief, niemand had een ander kannetje in de aanbieding. Dus het was kiezen tussen of een mogelijk verkeerd kannetje, of een lege plek. Leonie is wel de felste van het stel, Johan benadrukt dat nog eens in de biecht, maar ze is ook degene die zich op tijd realiseert dat verder discussiëren geen zin heeft.

Rob dus verdachter hier dan Leonie. Mil zegt alleen maar dat ze twijfelachtig is, terwijl ze in de winkel Johan al groen licht had gegeven, ze kijkt bijna verontschuldigend naar Johan. Ik vind haar hier onmols. Net als Claes, die terugrent om nog iets te controleren, en de discussie verlaat.
EDIT: Maar als Mil op de terugweg de anderen heeft aangezet nog eens naar dat kannetje te kijken (we weten niet wie de discussie start), kan ze zich als Mol perfect op de vlakte houden. Dan kun je er wel vanuit gaan dat de discussie in de winkel nog eens dunnetjes wordt overgedaan.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2020, 03:35:50 door Newbie2 »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #228 Gepost op: 31-01-2020, 07:11:33 »
het zal over dat merkteken gaan. Leonie neemt het dan (waarschijnlijk) alleen maar over: 'het teken klopt niet'. Met bijval van Jaike.

Merkteken (niet roze volgens Jaike die de theeset in de koffer nog zonder het kannetje checkte) en kleur (geen aquamarijn, dat zou best wel eens de kleur van de kopjes kunnen zijn maar precies niet van het kannetje) klopt niet volgens Leonie. Zij maakt het Johan zijn beslissing. Fragment zit niet voor niks in de uitzending.

Update:

Johan @47:30: Wat ga je doen? Wat ga je doen? Nou, Leonie helemaal met die grote ogen; die heeft een soort furie.

Dit soort getuigenissen...
« Laatst bewerkt op: 31-01-2020, 07:44:36 door Avogadro »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #229 Gepost op: 31-01-2020, 08:05:00 »
Leonie is fel, maar geeft opeens de beslissing terug aan Johan. En op tijd. Zijn beslissing was de juiste, die het setje compleet maakte. Ik vind haar daarom hier uiteindelijk de minst verdachte, op Claes na. (Of bedoelen we hetzelfde?)
Als je ook het gedrag van Nathan en Buddy bij het koffertje als onverdacht ziet, blijf ik zitten met Mil, die het verdachtst is als zij degene was die nog even de mening van de anderen wilde horen. Maar dat weten we niet. En Rob, die er in de discussie m.i. het verdachtst uit komt.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #230 Gepost op: 31-01-2020, 08:15:06 »
Leonie is fel

Volgens mij stuurt Leonie erop aan dat het kannetje amper iets waard is. Dat vind ik mols.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #231 Gepost op: 31-01-2020, 08:40:41 »
En Rob, die er in de discussie m.i. het verdachtst uit komt.
Hoe is hij het verdachtst? Hij begint over gokken, waarom zou je dat als mol doen? Er valt genoeg te zeggen voor waarom het verdacht kan zijn, maar het verdachtst...

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #232 Gepost op: 31-01-2020, 08:53:57 »
Hoe is hij het verdachtst?

Het gaat over het fragment met het kannetje. Rob bekijkt het kannetje, maar volgens mij al nadat er discussie ontstond over het merkteken. Jaike checkte dat eerder al in de theekoffer. Leonie ging daar "furieus" in mee.

Het door Johan benoemde tegenwerkende gedrag van Leonie hierbij is wat mij betreft een indicatie dat zij wellicht de Mol zou kunnen zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #233 Gepost op: 31-01-2020, 09:36:37 »
Rob is bij de discussie over de waarde van het servies voor mij niet het verdachtst, al vond ik zijn opening wel zo scherp gesteld ('Stel nou dat dit het duurste servies is van de hele straat') dat je er bijna om vraagt dat mensen er tegen in verweer gaan. Kan mols zijn, dan heb je uiteindelijk het goede voorgesteld maar ligt het aan anderen dat er voor zekerheid is gekozen.

Maar wat het kannetje buiten betreft: we weten inderdaad niet precies op welk moment we in de discussie vallen. Ik zie alleen dat wat Rob in het begin zegt niet te horen is (dat moet zijn weggevlakt door de montage). En dat hij even later als het om de kleur gaat Leonie bijvalt. Al met al vind ik hem daar dus wel het verdachtst.

Het door Johan benoemde tegenwerkende gedrag van Leonie hierbij is wat mij betreft een indicatie dat zij wellicht de Mol zou kunnen zijn.
Maar waarom gaat ze dan alsnog overstag? Nu is Johan nog net op tijd om de opdracht te doen slagen. Verkeerde timing van Leonie?
En dat ze tegenwerkte was wel duidelijk, dat had in die biecht van Johan niet nog een keer benadrukt hoeven worden.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #234 Gepost op: 31-01-2020, 09:39:03 »
Het gaat over het fragment met het kannetje.
Ah, ik las het met een chronologische volgorde in mijn hoofd ;)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #235 Gepost op: 31-01-2020, 10:22:33 »

Maar waarom gaat ze dan alsnog overstag? Nu is Johan nog net op tijd

Zonder dat fanatieke kandidaten Nathan en Buddy zo hard aftellen en het kistje openhouden waren ze te laat. Kleine timingsfout van Leonie.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #236 Gepost op: 31-01-2020, 10:31:24 »
dat ze tegenwerkte was wel duidelijk, dat had in die biecht van Johan niet nog een keer benadrukt hoeven worden.

Karin de Groot in seizoen 2011 verklapte zo de Mol in seizoen 2011 al voordat het begon. Ik zie dat in dit geval idem. "Nou zeg, die doet raar!", dat triggert bij mij molvibes.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2020, 10:38:06 door Avogadro »

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #237 Gepost op: 31-01-2020, 10:36:35 »
Ik vraag me serieus af of ...


Na de voorzet/opmerking van Rob over " misschien wel het duurste servies wat je hier kunt vinden.." (oid), vroeg ik me af of dat kon kloppen.

Ik ging nog ff op die site kijken, en het is op dit moment de op 1 na duurste...( deze sets soms wel meer dan 10× zo duur als de goedkopere op de site) misschien de huidige duurste toen nog niet in hun collectie?
Voorkennis?
Ik ging eigenlijk kijken om het te ontkrachten, maar nu verdenk ik Rob weer meer...

*staan op prijs gesorteerd

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #238 Gepost op: 31-01-2020, 10:51:47 »
Het is een raar clubje kandidaten, discussie over theepotje wel of niet goed, alleen Johan denkt dat 't 'm is, groep zondermeer accoord. Geld of waarde kiezen, 50-50, Nathan pakt het geld, heel weinig reactie. Volgens mij laten ze elkaar lekker mollen, want dat doe ik ook.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #239 Gepost op: 31-01-2020, 21:02:51 »
De opdracht begint met een theeceremonie.
Nathan kiest Buddy en samen gaan ze op pad. Buddy wil vragen waar ze moeten zijn in een winkel. Nathan in een biecht: Buddy wilde tijdrekken. Ze vinden de winkel en Nathan rent voorop. Maar Buddy zegt hier links. Ze zoeken het kopje de mevrouw wijst het kopje aan en Buddy zegt dit is hem? Nathan: nee dat is hem niet. Nathan stelt voor om dan maar te gaan kijken in de kist, Buddy gaat mee in het voorstel. Bij de kist staan ze weer tijd te verdoen met een discussie om de kist mee te nemen. Johan levert daar ook zijn bijdrage aan vertragen. Buddy: loop mee dan, beëindigd de discussie maar vertraagd de terugweg. Buddy laat het kopje zien aan de mevrouw van de winkel. Het thee kannetje heeft een andere kleur dan het kopje.  De mevrouw van de winkel wijst nu het juiste thee kannetje niet meer aan. Vijf mensen geven geen aandacht aan het thee kannetje. Nathan: Dan gaan wij verder naar de volgende Bud. Buddy tegen Mil en Johan: jullie gaan deze checken? Het volgende kopje hebben ze snel gevonden. Weer terug bij de winkel waar Johan en Mil zijn. Ze tonen het gevonden kopje en Buddy zegt: "Dan is het waarschijnlijk niet het potje want dan had ze (de winkelvrouw) het al wel begrepen. Mil: Ik denk dat we in de verkeerde winkel zitten. Buddy in biecht: Het is toch gek waarom zijn er mensen die zeggen dat het niet klopt, het is ons kaartje wij hebben 100% zeker gezien dat dit hem is. En dan Mil in voice over : verkeerde winkel, misschien een andere winkel. (samengevat). Buddy vraagt aan Leonie: Wat zit er in de doos. Leonie: het kannetje nog niet. Buddy : Dus alleen nog het kannetje. De winkelmevrouw toont het kannetje aan Leonie. Leonie vergelijkt kopje met kannetje. Leonie biecht: Het melkkannetje was onvindbaar. Johan: Ze wijst deze aan. (3e keer inmiddels) Mil twijfelt, Johan hakt knoop door, ja gezien in de koffer van Rik, ja zo'n ding zat er op (oortje?) . Leonie: dat is hem niet dit tekentje op de bodem is niet goed. Mil: ik twijfel erover. Jaike: Dat tekentje is rond (dus jouw kannetje Johan dat klopt niet). Johan hakt de knoop door. Er zijn nog maar 16 seconden over. Buddy en Nathan tellen af bij de koffer. Precies op tijd binnen.

We missen de verdeling van de opdrachten. Leonie en Rob zitten het dichtst bij Rik. Meeste invloed op de kaarten. Leonie en Rob vinden hun kopjes snel. In de 2e winkel Leonie in biecht: Dit gaat te snel er zit natuurlijk weer een adder onder het gras. Leonie en Rob in de winkel van Nathan/Buddy: zie hierboven.

Een mol zou in willen spelen op het kleurverschil van het melkkannetje en merkteken verschil. Als je zelf het melkkannetje niet hoeft te zoeken, dan moet je zorgen dat je snel klaar bent, zodat je verwarring kan zaaien over dat melkkannetje. Als je het zo bekijkt dan zijn Mil en naar mijn idee vooral Leonie heel erg verdacht bezig. Maar ze gaf wel door dat alleen het kannetje nog miste. Maar zij willen allebei de gok wagen evenals Rob en Jaike.

Wat nog niet nadrukkelijk is benoemd is de rol van Rik. Hij blijft pushen, forceert daarmee een beslissing. Ik wil dat nog wel benoemen als een essentieel onderdeel van het moment. Er is geen sprake van een straf dat ze geen van beide zullen krijgen. Met andere woorden die 1500 zat in de pocket. Er was dus geen kookpunt om 1500 euro. Rest alleen de kans op meer geld. Dus waarom geen gokje wagen? Slechter dan de huidige pot kan het bijna niet worden. Wat triggert er dan om toch voor "zekerheid " te kiezen? Leonie en Mil zeggen nog het voelde duur aan. Het is alleen Johan die roept "en daar hebben we mee lopen rennen?" waardoor er géén gokje wordt gewaagd. En de twijfel om de echtheid van het kannetje. Ander stempel, kleurverschil. Leonie molt hier de boel. Een beetje twijfel planten en verderop oogsten.

Leonie zegt overigens net zoals Mil, laten we een gokje gaan wagen.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2020, 21:22:20 door foxhunter »