Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot  (gelezen 35193 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #260 Gepost op: 24-02-2020, 19:20:03 »
Het zou gewaagd zijn, maar het is niet dat hij zoals Mil toch wel hard doordrukt. Op basis van deze actie heb ik Rob nooit volledig afgeschreven, maar het draagt wel bij in het lange rijtje.
In mijn optiek druk Mil niet door, maar probeert ze juist kandidaten die twijfelen te mobiliseren voor het geld. Dat begint al met het stemmen wie er voor het geld is versus wie er voor de gok gaat. Zij is zelf voor gokken, dan vraag je toch wie er ook voor gokken is? Maar zij vraag volgens mij met opzet voor handen voor het geld omdat ze dan zelf nog geen keuze hoeft te maken. Door niet de hand op te steken zeg je niet automatisch dat je voor gokken bent volgens mij. Het kan heel goed zijn dat je het nog niet weet, dan wel geen mening hebt. Zo houdt ze alle opties open en kan haar voorlopig niets verweten worden.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #261 Gepost op: 24-02-2020, 19:37:18 »
En "ik vind echt dat we het gokje moeten wagen" dan?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #262 Gepost op: 24-02-2020, 21:44:49 »
Er zat 2250 euro in kas. De kandidaten snakken naar een beetje geld. Het dansje bij de 1500 euro van "blijdschap".
De regie nemen in het gesprek, zo makkelijk als dat gaat. Rob wordt overruled. Eerst zekerheid voorstellen en kijken wie er hapt. Mil kan dat. Poging om niet verdacht te lijken om voor het geld te gaan. Gezien de verdenkingen prima gelukt. Nathan ontploft als een kookpan.
Groen kopje en een groene jurk.
« Laatst bewerkt op: 24-02-2020, 21:53:53 door foxhunter »

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #263 Gepost op: 24-02-2020, 21:56:08 »
En "ik vind echt dat we het gokje moeten wagen" dan?

Dat bedoelt Rik dan met “gedurfd” denk ik.

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #264 Gepost op: 24-02-2020, 21:57:42 »
Even een weetje...

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #265 Gepost op: 5-03-2020, 20:57:34 »
Lijkt me niet. Aangezien Rob twee maal (in de uitzending en in de extra beelden) zegt dat hij voor gokken was gegaan. In de extra beelden staan alle kandidaten daarbij. Ze beamen dat Nathan de knoop plotseling voor iedereen heeft doorgehakt en niemand weerspreekt Rob, terwijl ze met van alles en nog wat direct elkaar aanspreken. Rob of de regie zal heus de kandidaten niet gemaand hebben voor hem te liegen en een toneelstukje op te voeren.

Denk dus dat we er vanuit kunnen gaan dat hij geen moeite heeft gedaan de 1200 euro uit de pot te houden.

Nee hoor. Als je puur af gaat op wat je ziet in de aflevering en in de extra beelden - Rob oppert het idee: wie weet is dit servies heel duur. Dan vraagt hij om handen zodat hij er achter kan komen wie voor gokken is en wie tegen. Het staat 4-4 als hij zichzelf mee rekent tot kiezen voor gokken. Je hoort hem niets meer zeggen terwijl de anderen discussiëren. Nergens hoor je hem tijdens de discussie een standpunt innemen voor gokken. Hij oppert slechts het idee. Pas na de beslissing zegt hij dat hij voor gokken was.
Ook in de extra beelden. Daar zijn ze er achter dat het servies meer waard was, dus benadrukt Rob nog even dat hij (zogenaamd) voor gokken was.
Want als hij de mol is, wil hij natuurlijk helemaal niet gokken! Maar een mol wil zich niet al te verdacht maken, zeker niet in aflevering 3! Doordat hij de indruk gaf voor gokken te zijn, verdachten de anderen hem mogelijk niet. 

En had iemand geswitcht van safe naar gokken had Rob altijd nog kunnen zeggen dat hij toch graag op safe wilde spelen. Dat had dan prima gekund, want hij had zijn stem nog helemaal niet uitgesproken. Hij had kunnen zeggen, ik twijfel, maar laten we toch voor zekerheid gaan. Dan was hij ook niet verdacht geweest want er stemden genoeg op safe. En als kandidaat kun je niet weten dat het servies meer waard was.
Waren er 6 voor gokken geweest, dan had hij sowieso niks kunnen doen.  Dan sta je als mol machteloos. Het idee dat het een heel duur servies zou kunnen zijn was er ook dan toch wel gekomen, beter dat hij er dan in ieder geval zelf mee kwam, dan lijkt hij minder verdacht.

Door het idee te opperen, en dan af te wachten kon hij het beste scenario uiteindelijk kiezen.

En wat betreft de actie van Nathan die door velen als verdacht wordt gezien - ook hier is in geknipt. Het kan ook zo gegaan zijn: omdat het 4-4 was in de keuze geld of gokken, en de discussie duidelijk nogal lang duurde (Rik zei al: nu beslissen - en ze kakelen gewoon door), dat Rik heeft gezegd dat omdat ze er als groep niet (snel genoeg) uitkomen, de penningmeester mag beslissen.
Dat zou ook verklaren wat er gebeurde in het stukje wat is weggeknipt, en waarom iedereen er zo zwijgzaam bij staat als Nathan de knoop door hakt, én zijn reactie op Rik. Je hoort namelijk Nathan zeggen " ja, ik" voordat hij naar voren stapt en zegt dat hij het geld wil hebben. Zijn "ja, ik" is dan antwoord op Rik zijn vraag wie de penningmeester is.
En zo is die verdachte actie lang zo verdacht niet meer.
Rob hoefde in dat geval ook niet in te grijpen, want hij wist al dat Nathan voor op safe spelen was.

Dus ik bedoel maar: niets is wat het lijkt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #266 Gepost op: 5-03-2020, 21:51:24 »
Dat is precies de reden dat ik Mil verdacht en verdenk. Ook zij spreekt zich niet echt uit waar ze voor is. Ze vraagt met opzet naar handen voor geld. Hoeft ze zelf geen hand op te steken en kan ze later altijd nog kijken wat ze doet. En daarmee mobiliseert ze ook de voorstanders voor het geld.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #267 Gepost op: 5-03-2020, 21:52:00 »
Nee hoor. Als je puur af gaat op wat je ziet in de aflevering en in de extra beelden - Rob oppert het idee: wie weet is dit servies heel duur. Dan vraagt hij om handen zodat hij er achter kan komen wie voor gokken is en wie tegen. Het staat 4-4 als hij zichzelf mee rekent tot kiezen voor gokken. Je hoort hem niets meer zeggen terwijl de anderen discussiëren. Nergens hoor je hem tijdens de discussie een standpunt innemen voor gokken. Hij oppert slechts het idee. Pas na de beslissing zegt hij dat hij voor gokken was.
Ook in de extra beelden. Daar zijn ze er achter dat het servies meer waard was, dus benadrukt Rob nog even dat hij (zogenaamd) voor gokken was.
Want als hij de mol is, wil hij natuurlijk helemaal niet gokken! Maar een mol wil zich niet al te verdacht maken, zeker niet in aflevering 3! Doordat hij de indruk gaf voor gokken te zijn, verdachten de anderen hem mogelijk niet. 

En had iemand geswitcht van safe naar gokken had Rob altijd nog kunnen zeggen dat hij toch graag op safe wilde spelen. Dat had dan prima gekund, want hij had zijn stem nog helemaal niet uitgesproken. Hij had kunnen zeggen, ik twijfel, maar laten we toch voor zekerheid gaan. Dan was hij ook niet verdacht geweest want er stemden genoeg op safe. En als kandidaat kun je niet weten dat het servies meer waard was.
Waren er 6 voor gokken geweest, dan had hij sowieso niks kunnen doen.  Dan sta je als mol machteloos. Het idee dat het een heel duur servies zou kunnen zijn was er ook dan toch wel gekomen, beter dat hij er dan in ieder geval zelf mee kwam, dan lijkt hij minder verdacht.

Door het idee te opperen, en dan af te wachten kon hij het beste scenario uiteindelijk kiezen.

En wat betreft de actie van Nathan die door velen als verdacht wordt gezien - ook hier is in geknipt. Het kan ook zo gegaan zijn: omdat het 4-4 was in de keuze geld of gokken, en de discussie duidelijk nogal lang duurde (Rik zei al: nu beslissen - en ze kakelen gewoon door), dat Rik heeft gezegd dat omdat ze er als groep niet (snel genoeg) uitkomen, de penningmeester mag beslissen.
Dat zou ook verklaren wat er gebeurde in het stukje wat is weggeknipt, en waarom iedereen er zo zwijgzaam bij staat als Nathan de knoop door hakt, én zijn reactie op Rik. Je hoort namelijk Nathan zeggen " ja, ik" voordat hij naar voren stapt en zegt dat hij het geld wil hebben. Zijn "ja, ik" is dan antwoord op Rik zijn vraag wie de penningmeester is.
En zo is die verdachte actie lang zo verdacht niet meer.
Rob hoefde in dat geval ook niet in te grijpen, want hij wist al dat Nathan voor op safe spelen was.

Dus ik bedoel maar: niets is wat het lijkt.

Jawel, je hoort hem wel wat zeggen tijdens het discussiëren. En als Nathan het geld heeft gepakt, hoor je hem meteen tegen Buddy fluisteren 'wat gebeurd hier nou?'. Vervolgens zegt hij "Ik denk dat we hier een kans hebben laten liggen". Verder bedoel ik dat andere kandidaten er niet tegen in gaan als Rob achteraf (extra beelden) zegt dat hij voor gokken was. De consensus is heel duidelijk, de groep was verdeeld en Nathan ontnam de kans om te gokken.

Zullen we het wel niet over eens worden :D

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #268 Gepost op: 5-03-2020, 22:07:41 »
Jawel, je hoort hem wel wat zeggen tijdens het discussiëren. En als Nathan het geld heeft gepakt, hoor je hem meteen tegen Buddy fluisteren 'wat gebeurd hier nou?'. Vervolgens zegt hij "Ik denk dat we hier een kans hebben laten liggen". Verder bedoel ik dat andere kandidaten er niet tegen in gaan als Rob achteraf (extra beelden) zegt dat hij voor gokken was. De consensus is heel duidelijk, de groep was verdeeld en Nathan ontnam de kans om te gokken.

Zullen we het wel niet over eens worden :D

Wat hoor jij Rob zeggen dan tijdens de discussie??
Buiten dat hij iets oppert hoor ik hem nergens een keuze maken.
Alles wat jij noemt (wat doet hij nou? We hebben een kans laten liggen) is NADAT ze voor het geld hebben gekozen.
Ja, dan kun je als mol wel voor gokken uitkomen ja, als de beslissing al gevallen is en je het geld in handen hebt  ::rofl::
En de kandidaten gaan er in de extra beelden niet tegenin nee, omdat hij de indruk / illusie heeft gewekt dat hij voor gokken was door het idee te opperen.

Dat is precies de reden dat ik Mil verdacht en verdenk. Ook zij spreekt zich niet echt uit waar ze voor is. Ze vraagt met opzet naar handen voor geld. Hoeft ze zelf geen hand op te steken en kan ze later altijd nog kijken wat ze doet. En daarmee mobiliseert ze ook de voorstanders voor het geld.

In het begin wel, maar het verschil is wel (voor mij) dat ze op het eind zegt: volgens mij gaan we het gokje wagen toch?
« Laatst bewerkt op: 6-03-2020, 07:20:31 door Heinz »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #269 Gepost op: 5-03-2020, 23:14:07 »
In het begin wel, maar het verschil is wel (voor mij) dat ze op het eind zegt: volgens mij gaan we het gokje wagen toch?
Ik denk niet dat zij echt wil dat ze een gokje gaan wagen. Eerder als wake-up call.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #270 Gepost op: 6-03-2020, 05:40:12 »
Wat hoor jij Rob zeggen dan tijdens de discussie??
Buiten dat hij iets oppert hoor ik hem nergens een keuze maken.
Alles wat jij noemt (wat doet hij nou? We hebben een kans laten liggen) is NADAT ze voor het geld hebben gekozen.
Ja, dan kun je als mol wel voor gokken uitkomen ja, als de beslissing al gevallen is en je het geld in handen hebt  ::rofl::
En de kandidaten gaan er in de extra beelden niet tegenin nee, omdat hij de indruk / illusie heeft gewekt dat hij voor gokken was door het idee te opperen.

Hij begint tegen de mensen in die voor veilig willen gaan met de vraag 'wat als dit het duurste servies in de straat is'. Daarna zien we hem niet maar als Mil en Leonie uitspreken dat het servies duur aanvoelde, horen we Rob in dat gesprek zeggen "Ja ik heb dat ook". Dan stelt hij voor te stemmen, Mil vraagt handen omhoog voor het veilige bedrag, vier handen gaan omhoog en we horen Rob "Ja .. ja" zeggen op een toon waarvan ik denk te horen dat hij het er niet mee eens is (teleurgesteld dat vier mensen voor veilig willen gaan en ze niet lekker gaan gokken).

Overigens vind ik zelf de reactie van Rob als Nathan het geld pakt heel overtuigend. Hoe tegen Buddy iets zegt van "wat is dit' en "wat gebeurd er nou?", de toon, zijn blik, zijn hele houding. Hij zal best een dotje kunnen acteren maar ik verwacht niet zo goed. Maar dat is een kwestie van interpretatie natuurlijk.

Het wordt tijd voor aflevering 10  ::jaja::

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #271 Gepost op: 6-03-2020, 07:53:01 »
Hij begint tegen de mensen in die voor veilig willen gaan met de vraag 'wat als dit het duurste servies in de straat is'. Daarna zien we hem niet maar als Mil en Leonie uitspreken dat het servies duur aanvoelde, horen we Rob in dat gesprek zeggen "Ja ik heb dat ook". Dan stelt hij voor te stemmen, Mil vraagt handen omhoog voor het veilige bedrag, vier handen gaan omhoog en we horen Rob "Ja .. ja" zeggen op een toon waarvan ik denk te horen dat hij het er niet mee eens is (teleurgesteld dat vier mensen voor veilig willen gaan en ze niet lekker gaan gokken).

Overigens vind ik zelf de reactie van Rob als Nathan het geld pakt heel overtuigend. Hoe tegen Buddy iets zegt van "wat is dit' en "wat gebeurd er nou?", de toon, zijn blik, zijn hele houding. Hij zal best een dotje kunnen acteren maar ik verwacht niet zo goed. Maar dat is een kwestie van interpretatie natuurlijk.

Het wordt tijd voor aflevering 10  ::jaja::

Precies, hij maakt dus nergens duidelijk een keuze, dat doet hij pas NADAT het besluit is genomen. Heel erg slim van hem. En zo heeft iedereen de indruk dat hij voor gokken was (inclusief jij  ;))

Misschien gaat Rob je nog wel verrassen in afl. 10
We zullen zien  ::ok::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #272 Gepost op: 6-03-2020, 09:39:33 »
Precies, hij maakt dus nergens duidelijk een keuze, dat doet hij pas NADAT het besluit is genomen. Heel erg slim van hem. En zo heeft iedereen de indruk dat hij voor gokken was (inclusief jij  ;))

Misschien gaat Rob je nog wel verrassen in afl. 10
We zullen zien  ::ok::

Rob is toch duidelijk een kandidaat die doordrukt voor te gokken. Mil kan je nog verdedigen als mol die denkt dat de kandidaten het omgekeerde van haar doen, maar na deze opdracht drie keer bekeken te hebben, kan ik Rob onmogelijk als mol zien.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #273 Gepost op: 6-03-2020, 10:14:34 »
Rob is toch duidelijk een kandidaat die doordrukt voor te gokken. Mil kan je nog verdedigen als mol die denkt dat de kandidaten het omgekeerde van haar doen, maar na deze opdracht drie keer bekeken te hebben, kan ik Rob onmogelijk als mol zien.
Mil werd bovendien verdacht, dus van haar kant kan het mols zijn. Alle niet-gokkers verdachten haar. Rob werd door niemand verdacht, dus kon niet op een tegenreactie rekenen.
Als hij dan toch een tegenreactie verwachtte, moet het al zijn door de absurde stelling dat het misschien wel het duurste servies van de hele straat was.

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #274 Gepost op: 6-03-2020, 10:20:24 »
Rob is toch duidelijk een kandidaat die doordrukt voor te gokken. Mil kan je nog verdedigen als mol die denkt dat de kandidaten het omgekeerde van haar doen, maar na deze opdracht drie keer bekeken te hebben, kan ik Rob onmogelijk als mol zien.

Dan heb je naar mijn mening wel een apart beeld van wat doordrukken betekent  ???

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #275 Gepost op: 6-03-2020, 11:49:41 »
Waarom heeft iedereen het hier vooral over Rob, Mil en Nathan bij de keuze voor geld in plaats van gokken?

Buddy is hier namelijk ook verdacht.

Hij heeft zich nog niet laten horen over de keuze als Rob voorstelt handen omhoog te doen.
Als het vier-vier is qua stemmen, dan laat Buddy zich horen. Hij zegt dan letterlijk:

"We hebben vijftienhonderd euro. We hebben nog nooit zoveel... "

Ik heb het gevoel dat de gokkers Rob en Mil hier niet erg overtuigend zijn als ze de mol waren. Ze probeerden echt de anderen over te halen om te gokken.

Blijven over Nathan en  Buddy als verdachten.
Van deze twee is Nathan ook erg verdacht. Hij wacht eerst af wat anderen zeggen terwijl hij over zijn neus wrijft en aan zijn baardje plukt. Dan als Claes zijn mening geeft, valt hij die bij. Een typische mol-tactiek in dit soort situaties.
Dan met handen opsteken is razendsnel om als eerste duidelijk zijn keuze te maken om anderen mee te krijgen. Ook een bekende tactiek om stemmingen met handen te manipuleren (no pun intended). 

Maar sluit Buddy niet uit! Qua montage niet verdacht, maar qua keuze net zo verdacht als Nathan, die wel vol in de schijnwerpers wordt gezet.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #276 Gepost op: 6-03-2020, 12:17:02 »
Hoe vaker ik het terugkijk, hoe zekerder ik ervan ben dat er een stuk uitgeknipt is voordat Nathan de knoop doorhakt. De enige overgebleven deelnemer die ik op basis van deze opdracht afschrijf is Miljuschka, die kort achter elkaar dit zegt:

"Ik vind echt dat we de gok moeten wagen."
"We gaan het gokje wagen, volgens mij."


M.i. heeft een kandidaat/de mol/Rik na die laatste zin van Miljuschka A) geopperd dat penningmeester Nathan dan maar de knoop door moet hakken of B) is iemand geswitcht van gokken naar zekerheid. A) lijkt dan het meest voor de hand te liggen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #277 Gepost op: 6-03-2020, 13:36:36 »
Hoe vaker ik het terugkijk, hoe zekerder ik ervan ben dat er een stuk uitgeknipt is voordat Nathan de knoop doorhakt. De enige overgebleven deelnemer die ik op basis van deze opdracht afschrijf is Miljuschka, die kort achter elkaar dit zegt:

"Ik vind echt dat we de gok moeten wagen."
"We gaan het gokje wagen, volgens mij."


M.i. heeft een kandidaat/de mol/Rik na die laatste zin van Miljuschka A) geopperd dat penningmeester Nathan dan maar de knoop door moet hakken of B) is iemand geswitcht van gokken naar zekerheid. A) lijkt dan het meest voor de hand te liggen.

Inderdaad. Ik verwoord het hier boven iets anders, maar volgens mij zijn we het met elkaar eens  ::jaja::

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #278 Gepost op: 6-03-2020, 13:40:04 »
Hoe vaker ik het terugkijk, hoe zekerder ik ervan ben dat er een stuk uitgeknipt is voordat Nathan de knoop doorhakt. De enige overgebleven deelnemer die ik op basis van deze opdracht afschrijf is Miljuschka, die kort achter elkaar dit zegt:

"Ik vind echt dat we de gok moeten wagen."
"We gaan het gokje wagen, volgens mij."


M.i. heeft een kandidaat/de mol/Rik na die laatste zin van Miljuschka A) geopperd dat penningmeester Nathan dan maar de knoop door moet hakken of B) is iemand geswitcht van gokken naar zekerheid. A) lijkt dan het meest voor de hand te liggen.
Ik vind dat dan niet echt Miljuschka's verbaasde reactie verklaren.

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #279 Gepost op: 6-03-2020, 14:04:13 »
Ik vind dat dan niet echt Miljuschka's verbaasde reactie verklaren.

Bedoel je waar ze zegt: "en toen was de discussie ineens beklonken. Dat is toch raar?"
Die biecht kan ook een reactie zijn op de discussie over het kannetje nog tijdens de opdracht, en dat Johan kiest om het toch mee te nemen ondanks dat de rest twijfelt.