Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot  (gelezen 35692 keer)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #280 Gepost op: 6-03-2020, 16:36:27 »
Hoe vaker ik het terugkijk, hoe zekerder ik ervan ben dat er een stuk uitgeknipt is voordat Nathan de knoop doorhakt. De enige overgebleven deelnemer die ik op basis van deze opdracht afschrijf is Miljuschka, die kort achter elkaar dit zegt:

"Ik vind echt dat we de gok moeten wagen."
"We gaan het gokje wagen, volgens mij."


M.i. heeft een kandidaat/de mol/Rik na die laatste zin van Miljuschka A) geopperd dat penningmeester Nathan dan maar de knoop door moet hakken of B) is iemand geswitcht van gokken naar zekerheid. A) lijkt dan het meest voor de hand te liggen.

Er zit zeker een knip daar, ik geloof dat we het daar allang over eens waren  :)
Wat als Rob op dat moment nu onweerlegbaar te kennen geeft te willen gokken? Kan ook nog hè. Dat is natuurlijk niet leuk want kandidaten die het tot de finale schoppen moeten wel zo lang mogelijk verdacht kunnen worden. Hup, knip erdoor. En de penningmeester mag beslissen van Rik, want de stand is dan 4-4.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #281 Gepost op: 6-03-2020, 17:41:54 »
Hoe vaker ik het terugkijk, hoe zekerder ik ervan ben dat er een stuk uitgeknipt is voordat Nathan de knoop doorhakt. De enige overgebleven deelnemer die ik op basis van deze opdracht afschrijf is Miljuschka, die kort achter elkaar dit zegt:

"Ik vind echt dat we de gok moeten wagen."
"We gaan het gokje wagen, volgens mij."


M.i. heeft een kandidaat/de mol/Rik na die laatste zin van Miljuschka A) geopperd dat penningmeester Nathan dan maar de knoop door moet hakken of B) is iemand geswitcht van gokken naar zekerheid. A) lijkt dan het meest voor de hand te liggen.
Ik denk hetzelfde.

Rob oppert eerst dat de theepot een heel zeldzame, de duurste die er te vinden is. Dit wordt - begrijpelijk - door de overige kandidaten onwaarschijnlijk geacht (Johan: "en daarmee lopen rennen"). Miljouschka oppert na de tegenreacties dat het wel duur aanvoelt en vraagt wie voor het geld is. Wij zien duidelijk Claes, Johan en Nathan hun hand opsteken en Buddy lijkt ook zijn hand te hebben opgestoken (hij is voor het geld) en in een biecht daarop zegt hij "daar kun je zien wie de mol is". Miljouschka, Leonie en Jaika steken hun hand niet op. Wij zien niet wat Rob doet. Miljouschka zegt nadien nog twee keer om de gok te wagen en daartussen Jaike ook. Daarna neemt Nathan het geld aan. 

Wij hebben inderdaad niet alles gezien maar het kan goed zijn dat Rick heeft gevraagd de knoop door te hakken, mogelijk door de penningmeester (Nathan).
« Laatst bewerkt op: 6-03-2020, 20:41:10 door Luc »

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #282 Gepost op: 6-03-2020, 18:14:40 »
Ik begrijp nog steeds niet dat uitgerekend Mil samen met Johan ging rennen om de theepot op tijd binnen te brengen.

En waar waren de andere potentiële Mollen, Rob, Nathan en Buddy?

De theepot en de discussie er omheen of het de juiste was, is cruciaal voor het slagen van de opdracht.

Hierdoor is er uiteindelijk wel €1500 mee verdiend.

Ik vind het nog al een hoog bedrag en niet echt sterk van de Mol als deze niet had geprobeerd om de theepot niet op tijd binnen te krijgen of een verkeerde theepot.

Mil was de enige die zich bemoeide met de discussie.


Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #283 Gepost op: 6-03-2020, 18:23:25 »
De theepot en de discussie er omheen of het de juiste was, is cruciaal voor het slagen van de opdracht.

Dat lijkt mij ook. Met name Jaike, die heel slim de merkjes checkte, gaf aan dat het niet het goede kannetje was. (Leonie ook, maar die zei daarna dan weer dat het servies wel duur aanvoelde.)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #284 Gepost op: 6-03-2020, 19:28:02 »
Nee hoor. Als je puur af gaat op wat je ziet in de aflevering en in de extra beelden - Rob oppert het idee: wie weet is dit servies heel duur. Dan vraagt hij om handen zodat hij er achter kan komen wie voor gokken is en wie tegen. Het staat 4-4 als hij zichzelf mee rekent tot kiezen voor gokken. Je hoort hem niets meer zeggen terwijl de anderen discussiëren. Nergens hoor je hem tijdens de discussie een standpunt innemen voor gokken. Hij oppert slechts het idee. Pas na de beslissing zegt hij dat hij voor gokken was.
Ook in de extra beelden. Daar zijn ze er achter dat het servies meer waard was, dus benadrukt Rob nog even dat hij (zogenaamd) voor gokken was.
Want als hij de mol is, wil hij natuurlijk helemaal niet gokken! Maar een mol wil zich niet al te verdacht maken, zeker niet in aflevering 3! Doordat hij de indruk gaf voor gokken te zijn, verdachten de anderen hem mogelijk niet. 

En had iemand geswitcht van safe naar gokken had Rob altijd nog kunnen zeggen dat hij toch graag op safe wilde spelen. Dat had dan prima gekund, want hij had zijn stem nog helemaal niet uitgesproken. Hij had kunnen zeggen, ik twijfel, maar laten we toch voor zekerheid gaan. Dan was hij ook niet verdacht geweest want er stemden genoeg op safe. En als kandidaat kun je niet weten dat het servies meer waard was.
Waren er 6 voor gokken geweest, dan had hij sowieso niks kunnen doen.  Dan sta je als mol machteloos. Het idee dat het een heel duur servies zou kunnen zijn was er ook dan toch wel gekomen, beter dat hij er dan in ieder geval zelf mee kwam, dan lijkt hij minder verdacht.

Door het idee te opperen, en dan af te wachten kon hij het beste scenario uiteindelijk kiezen.

En wat betreft de actie van Nathan die door velen als verdacht wordt gezien - ook hier is in geknipt. Het kan ook zo gegaan zijn: omdat het 4-4 was in de keuze geld of gokken, en de discussie duidelijk nogal lang duurde (Rik zei al: nu beslissen - en ze kakelen gewoon door), dat Rik heeft gezegd dat omdat ze er als groep niet (snel genoeg) uitkomen, de penningmeester mag beslissen.
Dat zou ook verklaren wat er gebeurde in het stukje wat is weggeknipt, en waarom iedereen er zo zwijgzaam bij staat als Nathan de knoop door hakt, én zijn reactie op Rik. Je hoort namelijk Nathan zeggen " ja, ik" voordat hij naar voren stapt en zegt dat hij het geld wil hebben. Zijn "ja, ik" is dan antwoord op Rik zijn vraag wie de penningmeester is.
En zo is die verdachte actie lang zo verdacht niet meer.
Rob hoefde in dat geval ook niet in te grijpen, want hij wist al dat Nathan voor op safe spelen was.

Dus ik bedoel maar: niets is wat het lijkt.


Dit dus!   ::ok::

Om met J.C. te spreken: "Je gaat het pas zien als je het doorhebt."
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #285 Gepost op: 6-03-2020, 20:15:33 »
Wat als Rob op dat moment nu onweerlegbaar te kennen geeft te willen gokken? Kan ook nog hè. Dat is natuurlijk niet leuk want kandidaten die het tot de finale schoppen moeten wel zo lang mogelijk verdacht kunnen worden.

Ondanks dat ik in de Robtunnel zit, sluit ik dit niet uit. Het is mogelijk dat hij wel degelijk letterlijk heeft gezegd dat hij wilde gokken, maar dat dit eruit is geknipt om niet direct een sticker 'kandidaat' op zijn hoofd te plakken. Dan had ik echter verwacht dat hij zich meer in de discussie zou mengen in de beelden die we wél zien. Nu geeft hij een voorzetje, houdt zich op de achtergrond en blijft zelf vaag over wel of niet gokken.

Ik hou het erop dat hij hier een stukje speltheorie toepaste. Niemand wil de doorslaggevende stem voor gokken geven als de mogelijkheid bestaat dat het servies niets waard is. Uiteindelijk is dat ook precies wat we gezien hebben: een 4-4 stand waarbij niemand de beslissende stem wilde zijn.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #286 Gepost op: 6-03-2020, 20:39:36 »
Wij zien van de kandidaten of ze hun hand al dan niet opsteken bij het kiezen voor geld maar van Rob niet. Hij zwijgt ook wanneer Miljouschka voorstelt om toch de gok te wagen.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2020, 20:41:31 door Luc »

Offline Mollaat53

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #287 Gepost op: 6-03-2020, 20:48:57 »

Ik vind het nog al een hoog bedrag en niet echt sterk van de Mol als deze niet had geprobeerd om de theepot niet op tijd binnen te krijgen of een verkeerde theepot.


Het is net Rob die Mil probeert te overtuigen dat ze een verkeerde theepot hebben. Leonie vraagt aan Mil of ze de kleur aquamarijn in het theepotje herkent (Mil is niet zeker), gevolgd door Rob die zegt: 'Dat is 'm niet he'. Het is vervolgens Leonie die onverwacht Johan de keuze laat maken over het desbetreffende potje.
Te zien vanaf ongeveer 47:37
https://www.youtube.com/watch?v=AiH3BoReeXo&t=3070s


Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #288 Gepost op: 6-03-2020, 20:56:59 »
Buddy en Nathan zijn het meest verdacht bij deze opdracht en wel in het kwadraat.

Eerst door de verkoopster totaal te negeren als zij de theepot aanwijst.
Hoe duidelijk wil je het hebben?

Dan door beiden voor het geld te kiezen in plaats van een gokje.

Alle redeneringen om Rob en Mil verdacht te maken voelen nogal gekunsteld aan. Wishful thinking.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #289 Gepost op: 6-03-2020, 21:01:23 »
Wanneer Nathan naar voren stapt zegt hij duidelijk "ik". Dat wijst erop dat eerst een vraag is gesteld dat eruit is geknipt. Wellicht heeft Rick na de discussie gevraagd: wie neemt de beslissing?
Ik ben wel eens met Moldo dat Nathan in deze opdracht het meest verdacht naar voren komt.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2020, 21:07:30 door Luc »

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #290 Gepost op: 6-03-2020, 23:23:08 »
Bedoel je waar ze zegt: "en toen was de discussie ineens beklonken. Dat is toch raar?"
Die biecht kan ook een reactie zijn op de discussie over het kannetje nog tijdens de opdracht, en dat Johan kiest om het toch mee te nemen ondanks dat de rest twijfelt.
Ik had het over het moment dat Nathan naar voren stapt. Je ziet Miljuschka's gezicht veranderen. Ik kan op m'n telefoon geen screenshot ervan maken helaas.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #291 Gepost op: 7-03-2020, 00:08:58 »
@Vickypollard:
Dit is het moment dat Nathan (rechts in beeld: vaag door zijn beweging) zegt “ja ik...” en net naar voren stapt.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 00:11:53 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #292 Gepost op: 7-03-2020, 00:13:53 »
Ze denkt vast, yes het is gelukt!

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #293 Gepost op: 7-03-2020, 00:18:40 »
Ze denkt vast, yes het is gelukt!

Precies.  ::vergroot::
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #294 Gepost op: 7-03-2020, 00:54:05 »
Leonie: Aquamarijn.
Rob: dat is dit niet he.
Mil ik ben er twijfelachtig over inderdaad.

Eerder in de aflevering: slettenbondje.
Biecht Rob: ik heb het idee dat Mil een van de sterkste spelers is.

Je ziet hierboven Mil Rob bijvallen.
Robs voorzetje: wat als. zeldzaam duurste.
Mil valt weer bij. Ja voelde duur aan.
Rob zullen we gewoon handen omhoog.
Mil wie zegt we houden het geld.
Rob blijft vervolgens stil.
Mil neemt initiatief gokje wagen..
Knip
Nathan voor geld.

Het slettenbondje was een leid de aandacht van de mol af bondje. En veel belangrijker dan tot nog toe is vastgesteld.






Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #295 Gepost op: 7-03-2020, 04:50:48 »
Nathan lijkt mij het meest verdacht als het om compleet maken van het servies gaat. Hij wil mensen niet vragen waar de winkel zit, negeert de verkoopster die het kannetje aanwijst, zegt tegen Buddy dat dat het kannetje niet is, zoekt in een hoek waar amper wat staat. Oppert dan het idee om een kopje te gaan halen (alsof je dan ineens wel een kannetje ziet), haalt Buddy blijkbaar over om niet alleen in te stemmen maar om mee te rennen (die had door kunnen zoeken). Eenmaal terug met een deel van de groep, zoekt hij weer in een hoek waar niets staat en besluit dan dat de groep wel kan gaan zoeken en smeert hem met meenemen van Buddy.

Later in de discussie of het wel het goede kannetje is, doet hij alsof het de verkeerde is en is hem dan ineens weer gesmeerd. Later staat hij met Buddy bij de doos. Handig wellicht, Johan en Mil rennen zo'n beetje het slechtst van die hele groep.

Het hoeft geen mollengedrag te zijn maar Nathan lijkt me wel bij uitstek het meest verdacht in deze opdracht.


Precies, hij maakt dus nergens duidelijk een keuze, dat doet hij pas NADAT het besluit is genomen. Heel erg slim van hem. En zo heeft iedereen de indruk dat hij voor gokken was (inclusief jij  ;))

Misschien gaat Rob je nog wel verrassen in afl. 10
We zullen zien  ::ok::

Wil best geloven dat Rob me kan verrassen in af;. 10. Maar het is niet zo dat Rob de enige is die geen keuze maakt. Zelfs Mil maakt eigenlijk geen keuze maar stelt de vraag, Nathan is de enige die we een keuze zien maken.

Nu is het zo dat Rob oppert dat het misschien het duurste servies is in de straat, daarna beaamt dat het servies duur aanvoelde, niet zijn hand opsteekt na de vraag wie voor het gewonnen bedrag wil kiezen. Drie keer richting gokken dus voor het besluit is gevallen. Zowel Jaike als Mil lijken te denken dat de groep een gokje gaat wagen, waardoor het nog eerder de indruk geeft dat iemand die niet wilde gokken aan het twijfelen is geslagen om voor gokken te kiezen. Niet dat iemand ook maar de geringste twijfel heeft gegeven van gokken over te stappen naar veilig. Hoe Rob vervolgens reageert als Nathan het geld heeft gepakt staat open voor interpretatie maar hier is de reactie van Mil en Buddy nog verdachter dan die van Rob.

Wat ik erbij reken is hoe andere kandidaten reageren op het gebeuren in het extra beeldmateriaal. Wij zien niet alles, zij echter wel en ze observeren elkaar om te kijken of ze de mol kunnen ontdekken. Niemand vindt Rob verdacht, iedereen gaat zeer mee in de verhaal lijn dat Rob wilde gokken en Nathan het bedrag ineens pakte. In een groep waarbij op alle slakken zout gelegd wordt na een opdracht. Was Rob's gedrag twijfelachtig geweest, denk ik dat iemand uit de groep zeker had gereageerd.

Enfin, als ik er sec naar kijk kan ik niet anders dan ongeacht de knip in de beelden Nathan het meest verdacht vinden, we zien hem daar 1200 euro uit de pot houden. De volgende verdachte is Buddy. Die de kat uit de boom keek, daarna een vurig pleidooi hield waarom ze voor veilig zouden moeten gaan en invloed gehad kan hebben.




Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #296 Gepost op: 7-03-2020, 08:46:38 »
@Vickypollard:
Dit is het moment dat Nathan (rechts in beeld: vaag door zijn beweging) zegt “ja ik...” en net naar voren stapt.
Heeel iets later nog; dan dringt het pas door
« Laatst bewerkt op: 7-03-2020, 08:48:40 door vickypollard »

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #297 Gepost op: 7-03-2020, 08:51:34 »
Heeel iets later nog; dan dringt het pas door

Ik heb een gifje van het moment dat Nathan net weer op z’n plek staat met het geld. Bedoel je dit?


Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #298 Gepost op: 7-03-2020, 09:53:34 »
Ook wel, maar nu ik toegang heb tot de laptop heb ik hem er zelf even bij gepakt. Het specifieke moment wat ik bedoelde:


Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: Theepot
« Reactie #299 Gepost op: 7-03-2020, 11:27:21 »
Mooi moment voor een gifje!
Ik lees eerst tevredenheid, die omslaat naar lichte verbazing en teleurstelling.