Auteur Topic: [de verliezend finalist] Charlotte Nijs  (gelezen 95482 keer)

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #500 Gepost op: 26-02-2021, 01:26:33 »
En nu we toch bezig zijn. De Jokerkaart is afgeleid van "De Dwaas" uit het Tarotspel. Van Wikipedia:
De Dwaas of De Nar is een van de 78 kaarten uit de Tarot en een van de 22 troeven uit de 'Grote Arcana'. De Dwaas is ongenummerd of draagt het nummer 0, of XXII

Charlotte, de 22e Mol?

Ja, bijna te mooi om waar te zijn. Dan zit dit seizoen nog sterker in elkaar dan we al dachten.

Ik zal het wel niet begrijpen, maar waarom wijst deze hint Charlotte aan en niet één van de andere twee kandidaten?  ???
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #501 Gepost op: 26-02-2021, 01:55:02 »
Fokker en Joker lijken als woorden ook op elkaar, misschien is dat de link?  ???
Op geen andere manier kan in Renee een clown zien, in Charlotte daarentegen elke opdracht weer.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 01:59:12 door molecula »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #502 Gepost op: 26-02-2021, 08:34:14 »
Op geen andere manier kan in Renee een clown zien
Nou vergeet je toch even dat Renée na het bieden zei dat ze de Pipo's waren. ;D
En waarom 1 joker laten pakken i.p.v. 2?
Naast de redenen die jij noemt, en waar ik het volledig mee eens ben, misschien ook een tikje symbolisch. Er is immers maar 1 joker in dit hele verhaal. Dat ze die later via een rare redenering weggeeft aan haar mol Splinter levert het zoveelste mooie joker-moment op.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 08:47:43 door Molest »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #503 Gepost op: 26-02-2021, 08:50:36 »
Fokker en Joker lijken als woorden ook op elkaar, misschien is dat de link?  ???
Op geen andere manier kan in Renee een clown zien, in Charlotte daarentegen elke opdracht weer.
Dan vergeet je voor het gemak even dat Renee een verleden heeft als clown. Ze heeft in haar jeugd bij clownsgezelschap Circus Riboet gezeten.

Nou vergeet je toch even dat Renée na het bieden zei dat ze de Pipo's waren. ;D
Past dan weer wel bij haar clownsverleden.

Dus dan snap ik nog steeds niet waarom de dwaas van de tarotkaarten wel op Charlotte moet slaan en waarom die niet op Renee zou kunnen slaan.
Het clownsverleden van Renee was al bekend en Charlotte kan voor de opnames bedacht hebben dat ze de mol als clown/jokere zou spelen. Klinkt toch beiden plausibel?
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #504 Gepost op: 26-02-2021, 09:24:15 »
En waarom 1 joker laten pakken i.p.v. 2? Zoals ik na deze opdracht hier heb gepost was dit volgens mij ook met voorbedachte rade. De andere kajakkers laten natuurlijk de geldkoker + de koker met 2 jokers pakken. Resultaat 4 kokers met geld, 3 met 2 jokers en 1 met 1 joker. Nu kunnen de abseilers deduceren welke koker ze in ieder geval zelf moeten houden om kans te maken op de vrijstelling. Er even van uitgaande dat ze bij elkaar zijn geweest vóór de finale van deze opdracht.

Dat is inderdaad een heel sterke opmerking! Het kan inderdaad bijna niet anders dat ze overlegd hebben.
Jammer voor haar dat Renée en Rocky open communicatie hadden, stel je voor dat die nog in de strijd waren om ook de mol te kunnen zijn, dan was het gemakkelijk geweest voor ons.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #505 Gepost op: 26-02-2021, 09:41:08 »
Het clownsverleden van Renee was al bekend en Charlotte kan voor de opnames bedacht hebben dat ze de mol als clown/jokere zou spelen. Klinkt toch beiden plausibel?
En dat de productie toevallig dan ook nog eens opdrachten bedenkt waarbij de Joker niet als houten schijfje maar als grappenmaker voorkomt. Hoe had Charlotte dat van te voren kunnen weten dan??
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 09:55:03 door molecula »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #506 Gepost op: 26-02-2021, 10:00:57 »
Ik word met de dag zekerder van Charlotte als mol. Kijk bijvoorbeeld 'door een deur' terug. Het molschap spat er echt vanaf in de biechten en het gedrag.

Offline vanderMol

  • Forumlid
  • Lijdt aan een ernstige vorm van Charlotisme
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #507 Gepost op: 26-02-2021, 10:22:01 »
Ik word met de dag zekerder van Charlotte als mol. Kijk bijvoorbeeld 'door een deur' terug. Het molschap spat er echt vanaf in de biechten en het gedrag.
Idem, het is zo ontzettend openlijk (in your face), dat het bijna niet te geloven is. Het wordt bijna eng. Dat is voor mij de enige reden nog om te twijfelen: het is niet subtiel genoeg. Maar als ik verder ga zoeken dan vind ik wet een heel rijtje mogelijkheden voor subtiel mollen. Daarbij komt dan ook nog dat vrijwel niemand van de kandidaten haar verdenkt / verdacht heeft. En dat geldt ook voor veel kijkers. Dus dan ben eigenlijk best een hele goede mol. Ik kijk dan vooral naar voorkennis of juist de mogelijkheden dat je buiten beeld iets kan doen (ze is dan uit beeld / onder de grond):

- voorkennis: het woord "met" zat er niet tussen bij het vormen van de zinnen
- voorkennis: het antwoord was 21 in de escaperoom (al haar probeersels slaan direct al op getallen)
- buiten beeld: stapt uit lift en stuurt figuranten naar binnen, gaat zelf in een lift staan die naast marije uitkomt
- buiten beeld: laat zich bij de ballerina's als eerste afknallen en gaat dan doosjes verwisselen
- buiten beeld: bij het uittrekken van de parachute na zweefvliegen puzzel nog veranderen
- voorkennis: je kon ergens aan of het goed of slecht was bij het ra(a)ddraaien
- etc

Dan nog gecombineerd met 'jokerhuppeltjes en -lachjes'. En dat veel van die 'in your face' molacties WEL voor ons kijkers zichtbaar waren, maar misschien niet voor de kandidaten.

Maar goed, vorige jaren had ik het steeds fout, dus dit is geen garantie :)
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 10:34:27 door kolkmvd »

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #508 Gepost op: 26-02-2021, 10:28:28 »
.....en wie draagt een oorbel in de vorm van een ster.....
Het is volgens mij geen ster maar een asterisk. Via de Wikipedia van de Nar, kwam ik op de Wiki pagina van het Jokerteken in de automatisering, een vraagteken of een asterisk. Ze zorgt er in ieder geval voor dat die goed te zien is als haar voorstelfilmpje begint. Draagt ze hem het hele seizoen?

Belgian Mol, voor je weer begint, ik weet dat dit misschien te vergezocht is, maar het lijkt mij nu net het soort subtiele hint om het Joker-thema mee af te maken.  :D
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 10:45:43 door molecula »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #509 Gepost op: 26-02-2021, 10:52:34 »
Idem, het is zo ontzettend openlijk (in your face), dat het bijna niet te geloven is. Het wordt bijna eng. Dat is voor mij de enige reden nog om te twijfelen: het is niet subtiel genoeg. Maar als ik verder ga zoeken dan vind ik wet een heel rijtje mogelijkheden voor subtiel mollen.
Nou, zeker!! Naast een aantal in your face acties legio mogelijkheden van subtiel mollen. Je noemt er al een aantal, maar deze ook bijvoorbeeld:
- lekker racen met de meiden in de hoop een bordje voorbij te rijden (1.3)
- een methode voorstellen die leidt tot tijdsverlies en verkeerd onthouden, en fotograaf Rocky naar foute bordjes sturen (2.3)
- afspreken met de kajakkers zelf de jokers te houden, en het geld in handen te geven van de abseilers (3.2)
- Splinter 1 joker laten pakken (3.3)
- het touw om een rotspunt hengelen (4.3)
- juiste koffer pakken, de benodigde kaartjes vinden, en die een tijdje achterhouden (5.3)
- onverdacht uit de bus stappen, maar intussen iedereen behalve Rocky naar verdachte haltes gestuurd (6.1)
- Marije in opperste concentratie met de lat en kaars een sleutel bezorgen waar ze niets aan heeft (6.2)
- kleding verwisselen in de lockers als ze even alleen is (7.1)
- in alle hectiek een foto achterover drukken van een man in het zwart (8.2)
- overtuigend spel bij het rad (8.3)

Ik zie veel meer subtiele mogelijke acties dan een paar in your face acties, al met al. En als je onverdacht bent, dan zijn die laatste al niet zo eng meer. Wat ik wel nog steeds een beetje eng vind, is haar goede acteerwerk.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 11:03:46 door Molest »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #510 Gepost op: 26-02-2021, 10:53:12 »
Ik word met de dag zekerder van Charlotte als mol. Kijk bijvoorbeeld 'door een deur' terug. Het molschap spat er echt vanaf in de biechten en het gedrag.
Ja, eens. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit ::bloos:: ...maar heel afl. 1 ademt Charlotte als mol. Hoe ze erbij staat na de lasergame o.a. Die biecht ook dat er maar een fractie van het geldbedrag is binnengebracht en dat dat mooi is ...zo over de top mols.

Heb gisteren de sleutelmomentjes van de 1e aflevering teruggekeken en subtiel is het niet. Ben toen meteen geswitcht. Misschien volgend seizoen meer (terug)kijken ipv feitenvrij erop los speculeren.

Chars vreemde opeenvolging van reacties na haar 1e groene scherm had ik natuurlijk wel gezien ...en is (nog steeds) bijna niet als kandidaats te verklaren. Kandidaten acteren op dat soort momenten niet. Misschien later in het spel. Ik kan me alleen Sanne Wallis de Vries herinneren als kandidaat die een reactie acteerde bij de executie, maar dat was laat in het spel toen de hoofdverdachte van de groep eruit vloog.

Later heb je nog biechten van Charlotte die zo mols zijn dat ze zouden moeten zijn gecoacht als ze kandidaat is. Deze slaat natuurlijk helemaaal nergens op als je niet de mol bent:


De eerste biecht nadat de opbrengst van opdracht 1 zo tegenvalt:
"Op ieder plek kon het hier misgaan. Bij het uitbikken, bij de porto, bij de lockers en in de kledingzaal. Vertel het mij, ik weet het niet."

Laat zij toevallig nou de enige zijn die op al die plekken is geweest.


Het grootste struikelblok voor mij is de opdracht met de BL ballerina's. Als mol laat je je daar toch niet zo snel afknallen? Op papier ws de mooiste opdracht van het seizoen. Snap ik echt helemaal niks van.

Aan de andere kant zijn er dan weer van die dingetjes waar je niet omheen kunt. Dat ze zo lang bij Rik op de kamer was bij het bieden voor voorkennis, bijvoorbeeld. De stand van de zon liegt niet. We mogen daar een heel kandidaatse Charlotte zien ...die uitgebreid in beeld is ...veel meer dan wie dan ook. Zo van: dit is een kandidaat, niet de mol. Zal de gemiddelde kijker molse acties van Charlotte daarna eerder als nepmols gaan zien.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 10:56:42 door Amethyst »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #511 Gepost op: 26-02-2021, 11:01:54 »


Het grootste struikelblok voor mij is de opdracht met de BL ballerina's. Als mol laat je je daar toch niet zo snel afknallen? Op papier ws de mooiste opdracht van het seizoen. Snap ik echt helemaal niks van.


Nu je het zegt... Dat was voor mij toen wel een van de redenen om van Charlotte af te stappen.
Lakshmi, Renée, Splinter en Joshua: allemaal verdacht in beeld toen (vond ik).
Als het om deze opdracht alleen zou gaan, zou je toch moeten concluderen dat het Renée is. Daarin hebben de Renée-verdenkers absoluut een punt, denk ik.

Gelukkig heeft Charlotte ook genoeg andere momenten laten zien, waarin ze meer overtuigd lijkt te mollen. En daar waar Renée naar mijn idee onnodig geld heeft binnengehaald, heeft Charlotte de kans gegrepen om geld uit de pot te spelen. Dat maakt haar voor mij de mol.

Maar bij BL Ballerina's viel veel meer te mollen, denk ik ook. Hopelijk heeft Charlotte meer gedaan dan zichzelf af laten schieten. Zo niet, dan was dit niet haar meest glorieuze moment als mol.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #512 Gepost op: 26-02-2021, 11:03:22 »
En waarom 1 joker laten pakken i.p.v. 2? Zoals ik na deze opdracht hier heb gepost was dit volgens mij ook met voorbedachte rade. De andere kajakkers laten natuurlijk de geldkoker + de koker met 2 jokers pakken. Resultaat 4 kokers met geld, 3 met 2 jokers en 1 met 1 joker. Nu kunnen de abseilers deduceren welke koker ze in ieder geval zelf moeten houden om kans te maken op de vrijstelling. Er even van uitgaande dat ze bij elkaar zijn geweest vóór de finale van deze opdracht.
Hmm, dat zou heel erg goed kunnen verklaren waarom we niets zien van hoe de kokers gekozen worden door de abseilers. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze geen ruimte kregen om te overleggen, maar hoe weten ze dan of ze het plan wat ze 'boven' hadden afgesproken ook effectief aan het uitvoeren zijn? Er moet haast wel een overlegmoment geweest zijn. Dat Charlotte en Rocky in de finale staan geeft te denken, want zo'n overlegmoment had heel duidelijk weggegeven dat Rocky absoluut de mol niet kan zijn (zij is dan immers bewust degene die kiest voor geld en niet voor vrijstellingen die alleen maar verwarring over de testresultaten zouden geven) en het zou de sturende rol van Charlotte door een afwijkende koker te laten pakken heel erg duidelijk maken.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #513 Gepost op: 26-02-2021, 11:41:29 »
Hmm, dat zou heel erg goed kunnen verklaren waarom we niets zien van hoe de kokers gekozen worden door de abseilers. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze geen ruimte kregen om te overleggen, maar hoe weten ze dan of ze het plan wat ze 'boven' hadden afgesproken ook effectief aan het uitvoeren zijn? Er moet haast wel een overlegmoment geweest zijn.
Er was boven al bediscussieerd dat ze niet voor de vrijstellingen gingen. Dus een overlegmoment was niet meer nodig, en zal er ook niet geweest zijn. Maar voor het geval er wel een afspraak was gemaakt, was die actie van Charlotte heel bruikbaar geweest voor de abseilers.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #514 Gepost op: 26-02-2021, 11:42:41 »

Het grootste struikelblok voor mij is de opdracht met de BL ballerina's. Als mol laat je je daar toch niet zo snel afknallen? Op papier ws de mooiste opdracht van het seizoen. Snap ik echt helemaal niks van.

Aan de andere kant zijn er dan weer van die dingetjes waar je niet omheen kunt. Dat ze zo lang bij Rik op de kamer was bij het bieden voor voorkennis, bijvoorbeeld. De stand van de zon liegt niet. We mogen daar een heel kandidaatse Charlotte zien ...die uitgebreid in beeld is ...veel meer dan wie dan ook. Zo van: dit is een kandidaat, niet de mol. Zal de gemiddelde kijker molse acties van Charlotte daarna eerder als nepmols gaan zien.

Het blijft een lasergame opdracht. Ook de mol kan hier per ongeluk snel worden afgeschoten. Zeker als iemand in haar porto begint lawaai te maken. Maar het is inderdaad niet gezegd dat ze hier niets heeft uigestoken. Dat wordt afwachten. De uiteindelijke balans voor haar bij deze opdracht is 0 aanwijzingen doorgeven en 0 euro verdiend.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #515 Gepost op: 26-02-2021, 11:44:22 »
Dat overleg moment tussen de abseilers met de kokers zal op zijn minst van tevoren gepland zijn. Immers, dat Renée precies vertelt wat er allemaal in de kokers zit ligt niet voor de hand. En voor de spannende ontknoping moeten er minstens 3 abseilers een koker met geld hebben. Nog leuker was natuurlijk geweest als Rocky niet zo eigenwijs was geweest en ook de koker met geld had gepakt.
Neem ook nog even het moment in gedachte waarop het duidelijk wordt dat de abseilers stiekem hebben gekozen voor geld om de vrijstellingen te bemachtigen. De opmerking van Marije: natuurlijk zit daar geld in. En dan Joshua die zegt dat het voor hem een pure gok was. Dat klonk als "maar niet heus". Hij kon dit wel zeggen omdat hij van Florentijn geen informatie kreeg, alleen pakken of laten hangen.

Stel ook even dat er geen overleg was geweest. Dan is het toch zot om voor de kokers met geld te gaan. Er hoeft maar één abseiler per ongeluk de verkeerde koker te hebben en je hebt niets terwijl de andere abseilers jokers krijgen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #516 Gepost op: 26-02-2021, 11:50:59 »
Neem ook nog even het moment in gedachte waarop het duidelijk wordt dat de abseilers stiekem hebben gekozen voor geld om de vrijstellingen te bemachtigen. De opmerking van Marije: natuurlijk zit daar geld in.
Die opmerking van Marije sloeg op een afspraak van de kajakkers, dat is wat we weten. De abseilers hebben niet stiekem gekozen voor geld, maar de kajakkers hebben stiekem gekozen voor jokers. Joshua had al helemaal geen clue wat hij in zijn koker had.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #517 Gepost op: 26-02-2021, 11:54:36 »
Er was boven al bediscussieerd dat ze niet voor de vrijstellingen gingen. Dus een overlegmoment was niet meer nodig, en zal er ook niet geweest zijn. Maar voor het geval er wel een afspraak was gemaakt, was die actie van Charlotte heel bruikbaar geweest voor de abseilers.
Mee eens. Niet mee eens. Bedenk ook dat als ze hadden afgesproken om niet voor de vrijstellingen te gaan, ze nog steeds moeten weten in welke koker de vrijstellingen zitten. Dat kan toch ook alleen maar als ze erachter proberen te komen wat er in de kokers zit door deze te vergelijken met elkaar. In het geval de verdeling 4-4 zou zijn geweest hadden ze moeten hopen dat één of meerdere abseilers extra informatie hadden gekregen. Maar nu was het 100% zekerheid.

Die opmerking van Marije sloeg op een afspraak van de kajakkers, dat is wat we weten. De abseilers hebben niet stiekem gekozen voor geld, maar de kajakkers hebben stiekem gekozen voor jokers. Joshua had al helemaal geen clue wat hij in zijn koker had.
Die snap ik niet. De abseilers moesten één koker aan de kajakkers geven. De kajakkers hadden helemaal geen keuze. Die keuze slaat op het gesprek in de bus en de keuze voor de kokers die ze de abseilers zouden laten pakken tijdens het abseilen, niet de keuze bij de verdeling tussen abseiler / kajakker. Zo heb ik het in ieder geval gezien.
edit Na de twist die Rik vertelde en de kokers die allemaal geld bleken te bevatten, zag Marije de bui al hangen en die dacht natuurlijk dat ze hadden afgesproken om allemaal geld te pakken. Zo had ik waarschijnlijk ook gereageerd.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2021, 12:12:03 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #518 Gepost op: 26-02-2021, 12:12:04 »
Stel ook even dat er geen overleg was geweest. Dan is het toch zot om voor de kokers met geld te gaan. Er hoeft maar één abseiler per ongeluk de verkeerde koker te hebben en je hebt niets terwijl de andere abseilers jokers krijgen.
Maar dat gebeurde dus wel. Dus dat zou dan weer impliceren dat Rocky beneden heeft ingestemd met de afspraak om alsnog voor de vrijstellingen te gaan, maar zich er uiteindelijk niet aan heeft gehouden. Blijkbaar was voor haar een smak geld in de pot en twee jokers "voorsprong" meer waard dan een vrijstelling voor haar, Joshua, Splinter en Lakshmi.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Charlotte Nijs
« Reactie #519 Gepost op: 26-02-2021, 12:14:38 »
De afspraak waar Marije het over heeft, slaat m.i. niet op wat we in de bus hebben gehoord, maar op iets dat die avond moet zijn bekonkeld. Zelf de jokers houden. Ze wisten immers niet hoe het geld in de pot kwam, als de geldkokers maar gepakt werden, dat lijkt voldoende. Volkomen kandidaats om dan zelf de jokers te willen hebben, als niemand voorkennis heeft. De Mol zal nog gezegd hebben: "Vooral niet laten weten aan de abseilers wat er in de kokers zit, anders houden ze die jokers zelf."
Charlotte creëerde nog een extra kans haar missie te laten slagen, door de abseilers de mogelijkheid te geven 4 gelijke kokers te vinden. Waar geld in zat.

In mijn optiek: iedereen hield zich netjes aan de kajakkers afspraak, behalve Renée. Waarschijnlijk omdat ze haar hoofdverdachte Marije niet vertrouwde.