Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56399 keer)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #320 Gepost op: 16-02-2021, 14:12:31 »
De vrijstelling naar de finale voor Charlotte lijkt mij inderdaad ook één van de meest logische routes naar een finale met een spannend verhaal. Zeker als Renée de Mol is. Of het dan Splinter of Rocky is als afvaller gaat afhangen van mogelijke verschuivingen in verdenkingen. Ze laten met Rocky zo een consistent verhaal zien richting Renée als Mol, dat het het meest krachtige zou zijn als Rocky zou afvallen (op haar) en er een scheur komt in deze verdenking. Nog eens een verhaal à la Marije dat ze plotseling van Mol is veranderd zou niet best zijn voor de makers, maar ze kunnen het ook niet helpen als het echt zo is. Splinter moet dan wel vol kiezen voor Renée en hulp van de jokers hebben om de finale te halen. Om het spannend te houden verbergen ze mogelijk zijn keuze.

Voor de finale is het dan inderdaad interessant als Charlotte op Splinter zit, Renée op Charlotte, Splinter op Renée. Of toch weer zo een opzetje waarbij de verdenkingen C-R, R-C, S-R zijn en dat dan de cliffhanger is: Splinter is niet de Mol, Renée niet de verliezer. Charlotte niet de winnaar. Vraag is of dit voor velen niet te teleurstellend is en toch niet zo spannend aangezien ze geloven dat Renée de Mol is.

Toch ben ik vooralsnog niet van mijn Charlotte als hoofdverdachte afgestapt op basis van deze hele puzzel met (mogelijke) verdenkingen, zeker gezien het schuiven en de vaagheid rondom Marije. Ik zie wel dat het bruggetje naar Splinter als Mol wat onwaarschijnlijker is geworden, maar dat moet ik even goed gaan uitzoeken. Renée was wel mijn schot voor de boeg Mol, maar met de laatste afleveringen zou zij het gevoelsmatig een wat teleurstellende uitkomst zijn mocht zij de Mol zijn. Niet voor gespeelde pooltjes ofzo, maar meer voor waar ik naar heb zitten kijken.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #321 Gepost op: 16-02-2021, 14:21:51 »
Ik wil mijn sheet testen op een ander seizoen, heeft iemand een suggestie (2020 met de lang onzichtbare Rob of 2018 met merel)?

Lastig. Sommige vorige seizoenen lieten ze de verdenkingen van sommige kandidaten volledig in het midden, dus daar kun je dan niet zo veel mee. Vaak waren de biechten wel in beeld ook niet zo betrouwbaar, dus dat heeft ook zijn weerslag op de betrouwbaarheid van sheets. Niet dat we weten hoe betrouwbaar de biechten dit keer zijn en je kunt het soms wel een beetje inschatten (bijvoorbeeld als je alleen een verdachtmaking over een specifieke opdracht hoort en niet woorden die het hebben over een 'hoofdverdachte').

2020 kan interessant zijn om te zien of we de afvaller kunnen verklaren, zelfs als iedereen fout zit. Maar 2020 ging ook door een rare fase waarbij iedereen op Leonie zat, dus die rondes zal het sowieso dicht bij elkaar gelegen hebben.

2019 zal waarschijnlijk een duidelijker beeld laten zien, omdat er steeds een flink deel van de kandidaten gewoon goed zat.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #322 Gepost op: 16-02-2021, 14:35:24 »
Ik ben bezig geweest met de verdenkingen, het lijkt er op dat Rocky net als Nikkie in aflevering 1 de mol gezien heeft in actie (Remco afgeschoten, dat schot kwam uit de richting van Rocky, zou dar Renee hebben kunnen zijn?).

Zo vanaf aflevering 1 zo consequent op Renee en zo relaxt bij de executie, dan ben je of de mol of je weet wie de mol is. Rocky staat al heel lng niet meer op mijn mol-lijst.

Rocky is de winnaar, tenzij Splinter nog roet in het eten gooit. Charlotte valt af.
Wat in dit verhaal niet goed past is dat Rocky 5000 uit de pot heeft gespeeld voor een vrijstelling. Als ze zo zeker was van haar zaak, dan heeft ze die toch helemaal niet nodig?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #323 Gepost op: 16-02-2021, 15:45:58 »
Het bod van Rocky is bij dit scenario vreemd, geef ik toe, maar Rocky is een sportster, die wil winnen. In het winnende team moet je zitten, dat is mogelijk haar drijfveer. Pipo-team past echt niet bij haar. Geen sterke verklaring, want ze heeft het niet nodig gehad. Marije & Charlotte hebben steeds op het randje gezeten, voor en waren er steeds een paar slechter.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #324 Gepost op: 16-02-2021, 16:04:34 »
2020 kan interessant zijn om te zien of we de afvaller kunnen verklaren, zelfs als iedereen fout zit. Maar 2020 ging ook door een rare fase waarbij iedereen op Leonie zat, dus die rondes zal het sowieso dicht bij elkaar gelegen hebben.
Aflevering 2 & 3 van seizoen 2020 zijn vrij onvolledig in de verdenkingen. Uitdaging om het spreadsheet te verbeteren.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #325 Gepost op: 16-02-2021, 16:48:38 »
Ik ben bezig geweest met de verdenkingen, het lijkt er op dat Rocky net als Nikkie in aflevering 1 de mol gezien heeft in actie (Remco afgeschoten, dat schot kwam uit de richting van Rocky, zou dar Renee hebben kunnen zijn?).
De enige keer dat ik me kan herinneren dat een kandidaat een andere kandidaat afschoot bij een laser opdracht was het niet de Mol die schoot. Het lijkt me dan ook stug dat Rocky om deze reden "de Mol gezien heeft". Zeker als de schutter geen doorgewinterde lasergamer is. Verder noemt Rocky in aflevering 2 eerst Florentijn en Marije, in aflevering 5 eerst Joshua.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2021, 16:50:24 door MartinJ »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #326 Gepost op: 16-02-2021, 18:08:08 »
De enige keer dat ik me kan herinneren dat een kandidaat een andere kandidaat afschoot bij een laser opdracht was het niet de Mol die schoot. Het lijkt me dan ook stug dat Rocky om deze reden "de Mol gezien heeft". Zeker als de schutter geen doorgewinterde lasergamer is. Verder noemt Rocky in aflevering 2 eerst Florentijn en Marije, in aflevering 5 eerst Joshua.
Maar wel in combinatie met Renee steeds.

In aflevering 2 zijn er geen uitgesproken molkandidaten binnen de groep. Ik zie dat meer als voor alle zekerheid spreiden. In aflevering 5 was Joshua superverdacht binnen de groep, vergelijkbaar met Renee. Bovendien weet Rocky dat ze een voorsprong hebben bij het verkrijgen van de vrijstellingen.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #327 Gepost op: 17-02-2021, 16:17:35 »
De theorie dat Charlotte de mol is, kan eigenlijk alleen gered worden als (1) Marije volledig geswitcht heeft en (2) na de switch, testscore zo zwak was dat ze lager scoorde dan Rocky, Renee en Splinter (waarvan alleen Renee Charlotte deels lijkt te verdenken).

Stel dat ze inderdaad vol overtuiging van mol veranderd is, dan is de kans wel groot dat ze bij vragen waarvan de antwoorden niet zo makkelijk zijn (bijvoorbeeld persoonlijke vragen e.d.) de antwoorden waarvan ze wist dat die van Charlotte waren, weggestreept heeft, waardoor ze dus minder vragen 'per ongeluk' goed gokte (als Charlotte dus de mol is).

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #328 Gepost op: 17-02-2021, 16:56:00 »
Net de test en executie aflevering 7 van seizoen 2020 teruggekeken.

Verdenkingen:
- Natan: Spreiden op drie mensen, namelijk Mil, Buddy, Leonie --> ziet scherm: groen
- Buddy: All-in op Leonie --> ziet scherm: groen
- Loenie: Mil en Rob --> ziet geen scherm
- Mil: Leonie en Rob --> ziet geen scherm

Hierdoor heb ik Rob vorig jaar uitgesloten. Deze fout ga ik niet nog eens maken.
Dit is inderdaad een leuke executie. Rob zegt hier dat als hij een mollenbedrijf zou hebben, hij Leonie zeker zou aannemen. Wat Rob, als mol weten we nu, zegt is Leonie liegt hier in de biecht. Ze heeft namelijk de test ingevuld op Buddy en niet op Rob. Dat heeft ze in aflevering 7 & 8 gedaan. Als Leonie daadwerkelijk namelijk op Rob had ingezet, had ze NOOIT naar huis gemoeten!
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #329 Gepost op: 17-02-2021, 16:57:53 »
Dit is inderdaad een leuke executie. Rob zegt hier dat als hij een mollenbedrijf zou hebben, hij Leonie zeker zou aannemen. Wat Rob, als mol weten we nu, zegt is Leonie liegt hier in de biecht. Ze heeft namelijk de test ingevuld op Buddy en niet op Rob. Dat heeft ze in aflevering 7 & 8 gedaan. Als Leonie daadwerkelijk namelijk op Rob had ingezet, had ze NOOIT naar huis gemoeten!

Deze executie moest ze ook niet naar huis, maarjah, iedereen krijgt graag groen bij eentje als deze. De executie erna ging ze vol op Mil en de rest vol op haar, tjah. Pech hebben.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #330 Gepost op: 17-02-2021, 16:59:16 »
Stel dat ze inderdaad vol overtuiging van mol veranderd is, dan is de kans wel groot dat ze bij vragen waarvan de antwoorden niet zo makkelijk zijn (bijvoorbeeld persoonlijke vragen e.d.) de antwoorden waarvan ze wist dat die van Charlotte waren, weggestreept heeft, waardoor ze dus minder vragen 'per ongeluk' goed gokte (als Charlotte dus de mol is).
Gesteld dat Charlotte de mol is, zouden ze dan de verdenking van Marije zo vaag houden? Iets in mij zegt dat er dan extra zou gesuggereerd worden dat Marije eruit ging terwijl ze vol op Charlotte zat om Charlotte minder verdacht te maken. Nu wordt de illusie gewekt dat Marije van mol wisselde, zodat Charlotte alsnog de mol zou kunnen zijn. Haar testvraag kon zowel op Charlotte als op Rocky.
Ik zie haar toch in de finale, hoor.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #331 Gepost op: 17-02-2021, 17:04:40 »
Gesteld dat Charlotte de mol is, zouden ze dan de verdenking van Marije zo vaag houden? Iets in mij zegt dat er dan extra zou gesuggereerd worden dat Marije eruit ging terwijl ze vol op Charlotte zat om Charlotte minder verdacht te maken. Nu wordt de illusie gewekt dat Marije van mol wisselde, zodat Charlotte alsnog de mol zou kunnen zijn. Haar testvraag kon zowel op Charlotte als op Rocky.
Ik zie haar toch in de finale, hoor.

Als Charlotte de mol is en Marije switchte ineens, dan is dat ideaal voor de regie.

Ik denk dat de gemiddelde kijker Charlotte afstreept hierdoor. Dat vinden de makers leuk. Ze vinden het echter ook belangrijk dat het wel te raden was, of in elk geval alsnog lijkt te kloppen als je terugkijkt.

Dit is precies wat ze gedaan hebben. Vaag genoeg om voor veel mensen de illusie in stand te houden dat Marije er op Charlotte uitging, maar in beeld dat dit dus eigenlijk niet zo is.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #332 Gepost op: 17-02-2021, 17:58:31 »
En zo heeft iedereen zijn eigen theorie over wat de makers de gewone kijker laten denken terwijl wij daar natuurlijk doorheen prikken. ;D

Ik vind het altijd lastig zo te redeneren. Wat voor mij telt is dat het ik het heel onwaarschijnlijk vind dat Marije Charlotte volledig heeft losgelaten als Mol. Maar ja, het zou kunnen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #333 Gepost op: 17-02-2021, 18:35:25 »
Marije benadrukt in de podcast (en volgens mij ook elders) dat ze vooral geleerd heeft meer op haar eigen gevoel te vertrouwen. Dat deed ze bij de test niet / minder en ze geeft daaraan de schuld dat ze is afgevallen. Marijes gevoel zei dat Charlotte de mol is en zij denkt dus dat ze is afgevallen omdat ze dat niet (of niet met volle overtuiging) dat heeft gevolgd. Ze ziet dit echt als een levensles.

Als straks de ontknoping is geweest en Charlotte blijkt niet de mol, dan gaat dat wel zuur worden voor Marije. Daar gaat de levensles dat ze gewoon op haar gevoel had moeten vertrouwen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #334 Gepost op: 17-02-2021, 18:46:14 »
Maar ze ging toch normaal gesproken op haar verstand, ze wilde haar gevoel volgen, maar het ging niet. Uiteindelijk had ze met haar verstand gekozen. Haar verstand zei Charlotte, haar gevoel stuurde haar alle kanten op omdat ze geen duidelijk gevoel had bij een bepaalde kandidaat. En dus uiteindelijk voor Charlotte ging met de vragen die nog over waren.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #335 Gepost op: 17-02-2021, 19:13:13 »
Deze executie moest ze ook niet naar huis, maarjah, iedereen krijgt graag groen bij eentje als deze. De executie erna ging ze vol op Mil en de rest vol op haar, tjah. Pech hebben.
Als Leonie echt op Rob had ingezet, was Buddy naar huis gegaan. Maar die kreeg een groen scherm. De aflevering erop zat Leonie nog steeds op Mil en Rob en zou als dat waar was haar test ruim voldoende geweest zijn.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #336 Gepost op: 17-02-2021, 21:18:53 »
Als Charlotte de mol is en Marije switchte ineens, dan is dat ideaal voor de regie.

Ik denk dat de gemiddelde kijker Charlotte afstreept hierdoor. Dat vinden de makers leuk. Ze vinden het echter ook belangrijk dat het wel te raden was, of in elk geval alsnog lijkt te kloppen als je terugkijkt.

Dit is precies wat ze gedaan hebben. Vaag genoeg om voor veel mensen de illusie in stand te houden dat Marije er op Charlotte uitging, maar in beeld dat dit dus eigenlijk niet zo is.
Precies dit. Ik kan met niet voorstellen dat ze Charlotte als kandidaat voor de bus gooien door in de montage te laten zien dat Marije de laatste twee testen voluit op Charlotte is gegaan. En gezien de verdenkingen zijn de makers prima geslaagd in hun opzet.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #337 Gepost op: 18-02-2021, 09:57:30 »
Precies dit. Ik kan met niet voorstellen dat ze Charlotte als kandidaat voor de bus gooien door in de montage te laten zien dat Marije de laatste twee testen voluit op Charlotte is gegaan. En gezien de verdenkingen zijn de makers prima geslaagd in hun opzet.

Inderdaad. Ze geven gewoon te veel verdenkingen van Marije richting Charlotte weg. Dat doen ze enkel als er een switch gebeurt. Dat zien ze graag.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #338 Gepost op: 18-02-2021, 13:56:42 »
Inderdaad. Ze geven gewoon te veel verdenkingen van Marije richting Charlotte weg. Dat doen ze enkel als er een switch gebeurt. Dat zien ze graag.

Maar wie kreeg dan een rood scherm in aflevering 6? (Edit: 5->6, afl5 kan ik gewoon terugkijken natuurlijk)

Renée verdenkt aantoonbaar Marije en Charlotte. Ik denk dat Marije er al uit lag in aflevering 6, toen ze op Charlotte zat. De vermeende switch doet er eigenlijk niet zo toe.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 14:44:29 door Jossie »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #339 Gepost op: 18-02-2021, 14:08:54 »
Maar wie kreeg dan een rood scherm in aflevering 5?
Renée. Die wist als enige dat ze haar scherm niet hoefde te zien. Spreiden is hier niet verstandig voor Renée, daar schoot ze niets mee op. Dus 100% op je hoofdverdachte inzetten. Mocht Rocky of Splinter een rood scherm krijgen, wist zij dat ze goed zat.