Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56377 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #340 Gepost op: 18-02-2021, 14:28:45 »
Renée. Die wist als enige dat ze haar scherm niet hoefde te zien. Spreiden is hier niet verstandig voor Renée, daar schoot ze niets mee op. Dus 100% op je hoofdverdachte inzetten. Mocht Rocky of Splinter een rood scherm krijgen, wist zij dat ze goed zat.

Aflevering 6: Renée rood op Marije
Aflevering 7: Dan maar op Charlotte? Toch de twijfel en maar Rocky erbij nemen in de spreiding

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #341 Gepost op: 18-02-2021, 14:50:26 »
Erik zat in aflevering 2 als een van de weinigen op Splinter. Hij moet vragen op Splinter hebben ingevuld, in dat geval doet hij veel beter dan Charlotte en Florentijn. Tenzij Erik niet op Splinter, Marije en Rocky zat natuurlijk en Florentijn en Charlotte, die op Joshua zeggen te zitten, stiekem toch op anderen zaten. Het is een en-en verhaal, met Joshua verlies je in de biecht indien Splinter de mol is.
Een aflevering later kan Florentijn afvallen met Splinter als mol, maar er zijn 4 kandidaten die in dat geval slechter zouden scoren.
In aflevering 4 zou Lakshmi met Splinter als mol het ook veel beter doen dan Renee of Marije. En ten slotte in aflevering 5 zou Joshua met kop en schouders boven Renee uitsteken bij Splinter als mol.
Je kan niet 100% vertrouwen op de biecht, maar Splinter sluit ik 100% uit.

Dat klinkt toch wel heel vol vertrouwen. Ik sluit niemand 100% uit, zeker Splinter niet. Jouw schema's zijn handig als waarschijnlijkheidsinstrument, maar ze zijn niet 100% sluitend. Je weet maar een deel van de vragen in de test bijvoorbeeld. Zelfs al zou je alle vragen weten en een inschatting van de accuraatheid van kandidaten, je weet nooit hoe ze precies spreiden op elke individuele vraag of welke individuele vraag ze precies fout hebben.

Met Charlotte als mol, zou in aflevering 2 met vrij grote zekerheid Joshua zijn afgevallen. Zijn keuze voor Renee en Erik legt het zeker af tegen de keuze van Erik op Marije, Rocky en Splinter. Die keuze was bij Charlotte als mol een goede keuze. Mocht het gunstig vallen voor Joshua in aflevering 2, dan is ie zeker het haasje in aflevering 3. Met kop en schouders de slechtste keus voor Charlotte als mol. Aflevering 4 & 5 zouden wel de gewenste afvaller aanwijzen.

In jouw schema's geef je spreidende kandidaten een deel van de punten als de mol in dezelfde groep zat als een persoon waar ze op spreiden. Dat is omdat de schema's maar een benadering zijn. Maar het is goed mogelijk dat Erik spreidde zoals hij zei, maar toevallig net de keuzes maakte waarbij hij Charlotte niet meenam. Op die manier kan hij best slechter scoren dan Joshua.

Ik snap nog steeds niet waarom Joshua lager zou scoren dan Florentijn in aflevering 3, als Charlotte de mol is. Joshua zou consequent op kajakkers hebben ingevuld (want hij verdacht Renee) en zou die dus goed hebben, terwijl Florentijn al zijn vragen op abseilers fout zou hebben. Ook voor opdracht 3.1 zou Joshua vragen goed hebben die Florentijn fout zou hebben, omdat Charlotte en Renee in dezelfde kamer zaten. Daarnaast zou Joshua de vraag of de mol een man/vrouw is goed hebben, die Florentijn fout zou hebben. Al met al, is het volstrekt logisch dat Joshua hoger zou scoren dan Florentijn als Charlotte de mol is.

Met Renee als mol tenslotte gaat het in aflevering 2 om Charlotte, Erik, Florentijn, Marije en Splinter die allen 4-5 antwoorden goed hebben. Erik zal de slechtste geweest zijn (had er 4). In aflevering 3 gaat het om Charlotte, Florentijn, Lakshmi en Marije. Waarbij Florentijn de slechtste was. In aflevering 4 Gaat et tussen Charlotte en Lakshmi, waarbij Lakshmi met het slechtste resultaat een rood scherm krijgt. In aflevering 5 was het de broederstrijd waarbij Joshua gewoon minder nauwkeurig geantwoord zal hebben dan Splinter.

Alleen bij Renee verloopt het spel volgens de biechten. Bij de anderen moet er op meerdere momenten gemanipuleerd zijn en daar geloof ik niet in.

Bij Renee past het het beste, dat ben ik met je eens. Ik vind dat een belangrijke conclusie, maar ik trek er niet zulke stellige conclusies uit als jij.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #342 Gepost op: 18-02-2021, 15:20:33 »
Ik snap nog steeds niet waarom Joshua lager zou scoren dan Florentijn in aflevering 3, als Charlotte de mol is. Joshua zou consequent op kajakkers hebben ingevuld (want hij verdacht Renee) en zou die dus goed hebben, terwijl Florentijn al zijn vragen op abseilers fout zou hebben. Ook voor opdracht 3.1 zou Joshua vragen goed hebben die Florentijn fout zou hebben, omdat Charlotte en Renee in dezelfde kamer zaten. Daarnaast zou Joshua de vraag of de mol een man/vrouw is goed hebben, die Florentijn fout zou hebben. Al met al, is het volstrekt logisch dat Joshua hoger zou scoren dan Florentijn als Charlotte de mol is.

We zien het binnenkort.

Florentijn valt af in aflevering 3 op basis van zijn twee kandidaten Marije en Joshua die in 1 kamer zitten en niet de mol zijn. Alleen op de vraag of de mol uit de kamer gekomen is (als die vraag er was), zal hij gescoord hebben. Vergeet ook niet dat Florentijn 2 jokers heeft ingezet en Joshua niet. Florentijn moet dus veel meer fouten gemaakt hebben.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 15:31:20 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #343 Gepost op: 18-02-2021, 15:48:47 »
Florentijn valt af in aflevering 3 op basis van zijn twee kandidaten Marije en Joshua die in 1 kamer zitten en niet de mol zijn. Alleen op de vraag of de mol uit de kamer gekomen is (als die vraag er was), zal hij gescoord hebben. Vergeet ook niet dat Florentijn 2 jokers heeft ingezet en Joshua niet. Florentijn moet dus veel meer fouten gemaakt hebben.

Joshua moet minimaal 2 vragen meer goed hebben gehad dan Florentijn. Als Charlotte de mol is en Joshua zoals verwacht vol voor Renee ging, dan heeft hij de volgende allemaal goed: man/vrouw, welke kamer bij 3.1, uit kamer ontsnapt, hoeveel jokers heeft de mol, plaats bij 3.2, plaats bij 3.3, mol huidige penningmeester. Dat is al 7 vragen goed, terwijl Florentijn als hij vooral op Joshua ging (zoals erg waarschijnlijk lijkt, want hij verdacht Marije duidelijk minder) daar maar 2 goed van zou hebben. Zelfs met 2 jokers staat hij dus al 4-2 achter tegen Joshua. Dus ik vind het afvallen van Florentijn helemaal niet raar, als Charlotte de mol is.

De enige afvaller die raar is als Charlotte de mol is, is Marije en dat wordt helemaal doodgeanalyseerd.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #344 Gepost op: 18-02-2021, 20:25:40 »
De enige afvaller die raar is als Charlotte de mol is, is Marije en dat wordt helemaal doodgeanalyseerd.

Quotes van Marije uit de podcast;

Ik wist wel aardig dat ik heel erg goed zat. Je moet heel erg bij je gevoel blijven. Je kunt dan wel voelen dat je goed zit maar dan komt het spel met alle ruis er omheen ( show pony Joshua) waardoor je dan toch denkt oh is hij dan toch de mol. Je weet het gewoon niet, de kern is dat je op je buik moet vertrouwen

Ik ben ineens vlak van te voren op een verkeerd padje gezet dus ik begon te twijfelen wie mijn mol was


Dit interpreteer ik als: Marije wist gevoelsmatig wie de mol was maar werd door het spel toch regelmatig in twijfel gebracht. Het is gissen naar wat ze bedoeld met "vlak van te voren". Was dat de executie van aflevering 6 waar ze tegen Renée zei "Je hebt me gered?". of is er in de laatste opdrachten nog iets gebeurd? Bijv. in de opdracht "Aanwijzingen".

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #345 Gepost op: 18-02-2021, 20:51:18 »
Na afloop van de mijn-opdracht:

(Rocky tegen Marije:) "Bij ons is in ieder geval niet iets fout gegaan, denk ik".
(Rocky lachend:) "Ik denk dat het hier ergens spaak is gelopen".

Dat klinkt behoorlijk mols, en je ziet Marije naar Rocky kijken met een onzekere blik (beter te zien op bewegend beeld!). Ze had nog een paar codes moeten uithakken die Rocky had laten liggen. Ze zegt helemaal niets terug tegen Rocky, bevestigt haar niet en spreekt haar ook niet tegen. Kijkt uiterst onzeker naar haar en weer weg van haar.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #346 Gepost op: 18-02-2021, 23:48:20 »
Ik denk dat Marije is geswitcht van Charlotte naar Rocky, of deels op Rocky.

Maar beiden zijn de mol niet, dus vloog Marije er toch uit. Volgens mijn tunnel dan. ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #347 Gepost op: 19-02-2021, 00:00:35 »
Ja, dat denk ik dus ook. Dat eerste dan. :)
In de mijn vond Marije het blijkbaar niet eens meer nodig Charlotte in de gaten te houden bij de porto. Die kon tenminste 8 codes doorgeven zonder dat iemand haar controleerde. Marije had intussen veel meer oog voor Rocky. En later aan tafel kwam ook nog eens uit dat die een code op zijn kop had voorgelezen (099 i.p.v. 660).
Ik denk dat dit de opdracht is waarbij ze op het verkeerde padje terecht kwam, zoals ze dat zelf noemt.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #348 Gepost op: 19-02-2021, 00:13:30 »
Waarschijnlijk is het een combi en was Marije al onzeker na de test waarin ze voor haar gevoel gered werd door Renée. Ze blijft daar ook over met Renée en haar mol 50% kans dat ze daar een rood scherm had. Vervolgens gedroeg Rocky zich Mols en sloeg de twijfel nog meer toe. Switch en naar huis  ::jaja::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #349 Gepost op: 19-02-2021, 00:16:52 »
Waarschijnlijk is het een combi en was Marije al onzeker na de test waarin ze voor haar gevoel gered werd door Renée. Ze blijft daar ook over met Renée en haar mol 50% kans dat ze daar een rood scherm had. Vervolgens gedroeg Rocky zich Mols en sloeg de twijfel nog meer toe. Switch en naar huis  ::jaja::
Heel geloofwaardig scenario. Anders is het niet te verklaren dat Marije er uit vloog.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #350 Gepost op: 19-02-2021, 06:41:32 »
Heel geloofwaardig scenario. Anders is het niet te verklaren dat Marije er uit vloog.

Het zou zo gebeurd kunnen zijn. Maar er zijn andere verklaringen mogelijk. Als bv Splinter de mol is dan heb je op Charlotte en Renée meer Splinter als bijvangst gehad dan met spreiden op Rocky en kan Marije er daarom uitgevlogen zijn.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #351 Gepost op: 19-02-2021, 08:54:29 »
Ik denk dat de productie het met opzet vaag gehouden heeft of Marije geswitcht is of niet, want zo kunnen we Charlotte nog steeds verdenken.
Als ze Marije stellig Charlotte als mol hadden laten aanwijzen, zou iedereen haar gelijk willen afschrijven en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Op deze manier kan iedereen nog de mol zijn en dat is wat de makers willen.
Als ik de podcast luister heb ik niet echt het idee dat ze geswitcht is (ze zegt dat ze op een zijspoor is gezet waardoor ze haar focus miste), wat zou betekenen dat Charlotte niet de mol is.
Voor mijn gevoel is de edit dus eerder verantwoordelijk om Charlotte (excuses aan de Charlottetunnelaars) te kunnen laten verdenken in plaats van Renée te kunnen blijven verdenken. Ook vooral omdat Charlottes molacties (net als bij Joshua) nogal in your face zijn.
Voor mij was kameraad de opdracht om Charlotte echt af te schrijven:
- de aas met molteken uit het deck trekken, die overigens door Renée wordt afgeserveerd
- zelf het goede antwoord geven op een heel rare manier

Zelf twijfel ik tussen Renée en Splinter, waarbij ik moet zeggen dat ik het idee heb dat Splinter vaker op een sleutelpositie heeft gestaan. Deze twee zijn ook de enige die ervoor gezorgd zouden kunnen hebben dat de koffers in de treinopdracht aan de onderkant geopend waren (als dit tenminste een molactie is geweest), zodat er kostbare tijd verloren ging.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #352 Gepost op: 19-02-2021, 11:05:43 »
Ik heb toch echt letterlijk de tekst uit de podcast uitgetypt. Oortje in en tekst in Word getypt.  ;)

De podcast wordt pas gemaakt door Annemieke ( die ook niets weet) als de afvaller bekend is. Marije zegt hierin letterlijk dat ze is gaan twijfelen aan haar mol. Bij het exit gesprek bij Rik zegt ze ook dat ze is gaan twijfelen.

Eens dat de testbiecht vaag is  gehouden maar dat is ook bij Charlotte en deels Rocky het geval. Rocky vindt het lastig, heeft bij de vorige test een groot risico genomen en kreeg een groen scherm maar ook zij is ineens aan het twijfelen. Ze zegt wel het meest in te zetten op haar hoofdverdachte Renée. Dat impliceert dat ze nog een verdachte heeft. Ook dit kan nog alle kanten op......

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #353 Gepost op: 19-02-2021, 11:43:26 »
In afl. 5 telde alleen het testresultaat van Renée, Splinter en Joshua, Marije had toen een vrijstelling. Ze heeft dus 2 afleveringen lang geen bevestiging gekregen. Met in afl. 6 50% kans dat ze fout zat. Dat helpt niet om zelfverzekerd te blijven.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #354 Gepost op: 19-02-2021, 13:06:26 »
Quotes van Marije uit de podcast;

Ik wist wel aardig dat ik heel erg goed zat. Je moet heel erg bij je gevoel blijven. Je kunt dan wel voelen dat je goed zit maar dan komt het spel met alle ruis er omheen ( show pony Joshua) waardoor je dan toch denkt oh is hij dan toch de mol. Je weet het gewoon niet, de kern is dat je op je buik moet vertrouwen

Ik ben ineens vlak van te voren op een verkeerd padje gezet dus ik begon te twijfelen wie mijn mol was


Dit interpreteer ik als: Marije wist gevoelsmatig wie de mol was maar werd door het spel toch regelmatig in twijfel gebracht. Het is gissen naar wat ze bedoeld met "vlak van te voren". Was dat de executie van aflevering 6 waar ze tegen Renée zei "Je hebt me gered?". of is er in de laatste opdrachten nog iets gebeurd? Bijv. in de opdracht "Aanwijzingen".

We praten een beetje in cirkels, maar twijfel is niet hetzelfde als iemand volledig loslaten in de test. Dus Marije zegt niet met zo veel woorden dat ze van haar mol is afgestapt. (Ik ben het wel met je eens, dat Charlotte voor deze test haar mol was.) Marije zegt alleen dat ze begon te twijfelen. Hoe zich dat vertaalt in haar testantwoorden, dat weten we niet. Het kan zijn dat (a) ze in een volledig andere tunnel is gesprongen, (b) ze ondanks de twijfel besloten heeft een knoop door te hakken en vol op iemand anders heeft ingezet, (c) ze is begonnen te spreiden tussen verschillende verdachten, waar Charlotte niet tussen zat, (d) ze is begonnen te spreiden tussen Charlotte en andere verdachte(n), (e) ze vol twijfel maar wat deed in de test en soms op Charlotte inzette en soms niet, (f) wel nog steeds op Charlotte als hoofdverdachte inzette maar weifelend en (g) nog steeds vol op Charlotte inzette maar in haar hoofd twijfelde.

Dit is een glijdende schaal, waarin alleen de extreme opties (a) en opties (g) me niet zo waarschijnlijk lijken, omdat ze niet stroken met Marijes bewoording dat de twijfel toesloeg. Dus opties (b), (c), (d), (e) en (g) kunnen allemaal. En alleen bij opties (b) en (c) zette ze niets meer in op Charlotte, dus eigenlijk kan Charlotte alleen onder die opties de mol nog zijn (en zelfs onder die opties is het nog niet zeker dat Charlotte de mol is).

Hoe waarschijnlijk je opties (b) / (c) vindt, is een inschattingsvraag dus mensen geven verschillende antwoorden. Ik hoop alleen wel dat mensen deze vraag onbevoorrecht benaderen en hun inschatting niet baseren op een aanname of Charlotte al dan niet de mol is.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #355 Gepost op: 19-02-2021, 14:56:32 »
Het punt is wel, dat als mensen erg tunnelen, ze vooral gelet hebben op deze persoon met persoonlijke antwoorden. Zoals sterrenbeeld, voorkeuren van deze persoon, kleding, wat ze eten, enzovoort. Als je dan ineens gaat twijfelen over dat misschien iemand anders de mol is, heb je al deze antwoorden niet zo snel paraat. Het gevolg kan dan zijn dat de halve test een mislukking wordt, omdat je de antwoorden gewoon niet weet. Je kan zelfs afvallen op de goede mol op die manier. Dus ofwel Marije is op de mol eruit gegaan die ze al verdacht, omdat ze daar snel de antwoorden van had, ofwel ze heeft van haar test een zootje gemaakt omdat ze ineens ging twijfelen. Gezien het feit dat ze niet echt verbaasd was af te vallen lijken me beide opties goed mogelijk.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #356 Gepost op: 19-02-2021, 16:47:12 »
We praten een beetje in cirkels, maar twijfel is niet hetzelfde als iemand volledig loslaten in de test. Dus Marije zegt niet met zo veel woorden dat ze van haar mol is afgestapt. (Ik ben het wel met je eens, dat Charlotte voor deze test haar mol was.) Marije zegt alleen dat ze begon te twijfelen. Hoe zich dat vertaalt in haar testantwoorden, dat weten we niet.

Hoe waarschijnlijk je opties (b) / (c) vindt, is een inschattingsvraag dus mensen geven verschillende antwoorden. Ik hoop alleen wel dat mensen deze vraag onbevoorrecht benaderen en hun inschatting niet baseren op een aanname of Charlotte al dan niet de mol is.
Dat laatste geldt natuurlijk voor iedere uitgangspositie. Ook welke optie je wel of niet waarschijnlijk vindt is subjectief ;)

Het klopt dat we niet weten hoe Marije haar test heeft ingevuld maar zelfs als ze gespreid heeft en de test deels op Charlotte heeft ingevuld dan moet ze de test veel slechter gemaakt hebben dan Renée. Als Charlotte niet de mol is dan heeft Renée de test, ondanks haar joker, heel slecht gemaakt met hoofdverdachte Marije, die niet de mol is, en verder spreiden op Charlotte en Rocky. Dat kan volgens mij alleen als Renée zelf de mol is.

Echter ook Rocky blijkt naast haar hoofdverdachte Renée plotseling een andere verdachte te hebben en de afgelopen opdrachten hebben Rocky (volgens haar testbiecht) weer aan het twijfelen gebracht over haar hoofdverdachte Renée. 

Het is en blijft montage. Uiteraard gebruiken ze de biechten van Marije waarin ze overduidelijk haar mol Charlotte noemt en vervolgens afvalt. Omdat Charlotte geen uitspraak doet over haar verdachten kan de montage  nog alle kanten op mede afhankelijk van wat het resultaat is bij het "rad des doods"  Mocht het zijn dat Charlotte de finalevrijstelling wint dan kan iedereen tot in de finale blijven denken dat Charlotte de mol niet kan zijn.

Redeneren dat Charlotte niet meer de mol kan zijn kan evenmin als dat ze wel de mol is. ;)


Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #357 Gepost op: 20-02-2021, 21:34:48 »
De test van aflevering 8:

Charlotte: Renée (2 jokers)
Renée: Charlotte & Rocky (3 jokers)
Rocky: Renée (0 jokers)
Splinter: Renée & Rocky (2 jokers)

Exit: Splinter

Als we ervan uitgaan dat dit klopt:
Als Charlotte de mol is, had Rocky af moeten vallen. Geen jokers, Renée zit op haar en Splinter had 2 jokers (en heeft nog gespreid)
Als Rocky de mol is, had Charlotte af moeten vallen. Renée en Splinter verdenken haar beide.
Als Renée de mol is, had Splinter af moeten vallen omdat hij spreidde terwijl de dames vol op Renée gingen. Dat compenseer je niet met 2 jokers.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2021, 21:41:41 door Rinusoide »

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #358 Gepost op: 20-02-2021, 22:01:41 »
Klaar als een klontje zou je zeggen.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #359 Gepost op: 20-02-2021, 22:06:44 »
De test van aflevering 8:

Charlotte: Renée (2 jokers)
Renée: Charlotte & Rocky (3 jokers)
Rocky: Renée (0 jokers)
Splinter: Renée & Rocky (2 jokers)

Exit: Splinter

Als we ervan uitgaan dat dit klopt:
Als Charlotte de mol is, had Rocky af moeten vallen. Geen jokers, Renée zit op haar en Splinter had 2 jokers (en heeft nog gespreid)
Als Rocky de mol is, had Charlotte af moeten vallen. Renée en Splinter verdenken haar beide.
Als Renée de mol is, had Splinter af moeten vallen omdat hij spreidde terwijl de dames vol op Renée gingen. Dat compenseer je niet met 2 jokers.
Mooi ::ok:: Alleen ga je er wel vanuit dat Rocky en Splinter hebben gespreid in hun laatste test.
...óf niet!