Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad  (gelezen 26574 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #100 Gepost op: 19-01-2021, 20:16:03 »
De reden kan zijn, dat Renee als mol heeft doorgekregen dat Rocky haar volledig vertrouwde - raar maar waar in dit spel - en dat Renee gokte dat Rocky alle aanwijzingen zou overnemen.
Dan kan het verder zo gegaan zijn: Rocky hoort dat ze het geld moet houden en de jokers moet overhandigen. Zij denkt: lieve Renee, jij weet niet dat dit tot vrijstellingen bij ons leidt! Dan word je enorm teleurgesteld. dat wil ik niet en daarom volg ik die aanwijzing niet op en pak ik de jokers.
Dat zegt ze ook in de biecht. Maar het is sowieso slim om die 2 jokers te pakken. Je weet nooit 100% zeker dat de andere 3 abseilers weten in welke koker het geld zit en deze ook pakken. Dan loop je het risico dat je geen vrijstelling krijgt en geen jokers. En dan is er nog de €2000 die nu zeker in de pot komt, wat niet slecht is als je het spel wint. En verder geven die 2 jokers je een vrij goede kans om de executie te overleven, tenzij je naam toevallig Florentijn is. En je kan ook nog eens zeggen dat je je aan je woord hebt gehouden, want in de lift was toch afgesproken dat ze NIET voor de vrijstellingen zouden gaan maar voor geld (in de pot). Ja toch?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #101 Gepost op: 19-01-2021, 20:52:45 »
Nadat Rocky boven op de toren heeft aangegeven Renée volledig te vertrouwen memoreert Splinter nog even: vier groene vrijstellingen. Ultieme poging om voor de vier vrijstellingen te kunnen gaan.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 21:17:43 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #102 Gepost op: 19-01-2021, 21:10:16 »
Nadat Rocky boven op de toren heeft aangegeven Renée volledig te vertrouwen memoreert Splinter nog even: vier groene vrijstellingen. Ultieme poging om voor de vier vrijstellingen te kunnen gaan.
Volgens mij spreken ze af om right here right now, either way, I don't know, let's take the high road, voor de partner te gaan. En om de vrijstellingen niet te pakken. Waarop we Splinter nog horen zeggen, dat ze dus zomaar die vier groene vrijstelling laten liggen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #103 Gepost op: 19-01-2021, 21:15:38 »
Volgens mij spreken ze af om right here right now, either way, I don't know, let's take the high road, voor de partner te gaan. En om de vrijstellingen niet te pakken. Waarop we Splinter nog horen zeggen, dat ze dus zomaar die vier groene vrijstelling laten liggen.
En het verschil is?

Die Kayakkers waren veel te braaf. Dit is wie is de mol. Ze hadden moeten regelen dat ze de jokers kregen, want op de vrijstelling hadden ze geen zicht. Dan hadden zij de jokers gehad, nul euro in de pot en de abseilers hun vrijstelling. Kayakkers die voor een joker gingen zou voor de mol veel beter zijn geweest. De kayakkers dekwalificeren zich als mol.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #104 Gepost op: 19-01-2021, 21:19:29 »
In deze opdracht zijn diegenen mols die zonder troeven achterblijven. De mol heeft noch jokers, noch vrijstellingen nodig, alleen geld uit de pot. Het opzet van deze opdracht is mislukt. Vooral door Rocky, die zich als enige aan de afspraak houdt en beide troeven in handen heeft. Als je in de lift afspreekt dat je voor het geld gaat, en blijkbaar wisten ze allemaal waar het geld zat, waarom geef je de jokers dan uit handen?
Alleen van Lakshmi kan ik dat nog begrijpen, Marije stelde dat ze die gingen delen.
Joshua zegt dat Florentijn hem niet vertrouwt, maar geeft hem toch die 2 jokers, Splinter doet net hetzelfde. Meer nog, Splinter geeft een koker met een voordeel aan iemand die al 2 jokers heeft, zo zou hij met lege handen achterblijven. Welke kandidaat zou dat doen? Voor hetzelfde geld logen die kajakkers en zat er in de koker met de zogezegde jokers een vrijstelling voor hen in als ze die alle 4 konden bemachtigen.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #105 Gepost op: 19-01-2021, 21:20:58 »
En het verschil is?

Die Kayakkers waren veel te braaf. Dit is wie is de mol. Ze hadden moeten regelen dat ze de jokers kregen, want op de vrijstelling hadden ze geen zicht.
Volgens mij waren ze een aardig eind op de goede weg. Alleen bij Renée ging het fout. Daar kan de Mol als hij bij de andere drie (nu nog twee) kajakkers zit, niets meer aan doen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #106 Gepost op: 19-01-2021, 21:25:32 »
Ik heb geen van de kayakkers horen zeggen dat ze de koker met de jokers wilden hebben, zo van die koker moet je aan mij geven.
En in de voorbereiding alleen Florentijn die twijfels had bij Joshua en misschien voor jokers wilde gaan. In de voorbereiding gingen ze voor geld.
Nee, de kayakkers dekwalificeren zich als mol. Door op jokers aan te dringen hadden de abseilers de vrijstellingen gekregen.
Dan was je mollerig als kayakker.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 21:27:09 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #107 Gepost op: 19-01-2021, 21:36:49 »
Ik heb geen van de kayakkers horen zeggen dat ze de koker met de jokers wilden hebben, zo van die koker moet je aan mij geven.
Dat we het niet gehoord hebben, wil niet zeggen dat er buiten wat wij voorgeschoteld krijgen niet met elkaar is gesproken. Ik denk dat er twee overlegmomenten zijn die gewoon helemaal uit de montage zijn gelaten:
- vlak voor de afdaling: kajakkers onderling. Aanwijzing: de 'afspraak' waar Marije het over heeft.
- vlak na de afdaling: de 4 duo's onderling. Aanwijzing: kijken naar de kokers voor er een wordt gegeven (Joshua, Splinter, en natuurlijk Rocky. Alleen bij Lakshmi is dit niet te zien).

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #108 Gepost op: 19-01-2021, 21:51:12 »
Nog maar een keer dan.
Rik: er zijn vier vrijstellingen.
Kayakkers hebben geen vrijstellingen gezien, dus die zijn al voor de abseilers.
Dan denk je als kayakker toch: dan wil ik die jokers?
Er was maar 1 afspraak onder de kayakkers: we gaan voor het geld. Er is geen tweede overleg geweest, niet gezien en Marije is gewoon een kandidaat die het allemaal niet kan volgen en dus met open mond staat te kijken, wat gebeurt hier. Er is geen tweede overleg geweest. Dat is een misinterpretatie van Marijes woorden.
Geen enkele kayakker is voor de jokers gegaan. Er is ook niet op aangestuurd.
De twist is dat als de kayakker voor jokers gaat, het eventuele geld naar de abseiler gaat, waardoor er een verhoogde kans op nul euro in de pot ontstaat en vrijstellingen. Maar die zouden een mol kayakker toch niet deren.
Conclusie: de kayakkers zijn geen mol, want ze vragen niet om de kokers met jokers. Dat hadden ze tijdens het abseilen moeten doen. Is niet gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 21:56:45 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #109 Gepost op: 19-01-2021, 21:59:47 »
Er was maar 1 afspraak onder de kayakkers: we gaan voor het geld. Er is geen tweede overleg geweest, niet gezien en Marije is gewoon een kandidaat die het allemaal niet kan volgen en dus met open mond staat te kijken, wat gebeurt hier.
Dat eerste was nog in de bus, voor ze überhaupt wisten dat er 2 kokers gepakt zouden worden en er een keuze gemaakt moest worden. Hoe die discussie verder ging weten we niet, alleen dat Florentijn tegensputterde. En we weten ook niet of er geen tweede overleg is geweest. Nogmaals: dat we het niet gezien hebben zegt niets, want Marije kan het misschien niet helemaal volgen, maar hoe komt ze dan bij een afspraak? Die nota bene haaks staat op wat wij hebben gehoord in de bus?
Maar goed, we komen niet verder geloof ik. Laten we het er maar bij laten, het wordt een herhaling van zetten zo. Ik vind het wel grappig dat een deel van de forummers de hele kayak-groep afschrijft, en een ander deel de hele abseilers-groep. Misschien moeten we het toch maar open laten, en ervan uitgaan dat de Mol in elk van beide kan zitten. :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #110 Gepost op: 19-01-2021, 22:23:52 »
Marije refereert aan de afspraak in de bus. Ze hebben vast samen de tsjechische teksten vertaald, misschien Renée daar mee geholpen en even bij elkaar geïnformeerd wat ga je doen. Dat laatste hebben we gezien. Maar een mol als kayakker zou over de gemiste vrijstellingen zijn begonnen en aan het geld getwijfeld om op jokers te sturen: "die jokers zijn ok wel fijn om te hebben". De kayakkers zijn gewoon geen mollen.
En ik lees steeds een misinterpretatie, alsof afgesproken zou zijn dat de abseilers het geld moesten houden. Die afspraak bestaat niet onder de kayakkers. Jammer dat dat als argument wordt gebruikt waarom mijn stelling niet zou kloppen.
En Renée die over kiezen voor geld begint en er dan niet voor zorgt dat Rocky het geld zelf houdt. Renée is net zo schuldig aan geld in de pot als Rocky.
Deze opdracht onthult te veel over waar de mol is, wie de mol is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #111 Gepost op: 19-01-2021, 22:30:44 »
We hebben bij de kaJakkers niet het hele gesprek gehoord en bij de abseilers ook niet

Goh ..het lijkt wel een tv programma dat achteraf geëdit wordt  :P

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #112 Gepost op: 19-01-2021, 22:33:24 »
De mol kan volgens mij in beide groepen zitten. Het kan zijn dat er buiten beeld meer overleg was of anderszins meer gebeurd is, maar we moeten het doen met de beelden die we hebben. Met speculatie over wat er buiten beeld is gebeurd kun je van elke kandidaat de mol maken (al is sommige speculatie soms nodig om gaten in de beelden te vullen, dat maakt de zoektocht zo lastig).

Voor de mol is het de bedoeling dat er zo min mogelijk verdiend wordt. Dat kan door (a) de kans op de vrijstelling voor de abseilers zo groot mogelijk te maken of (b) als dat niet mogelijk lijkt, zorgen dat er zo min mogelijk kokers met geld gepakt worden. Niemand heeft strategie (b) toegepast, dus we kunnen aannemen dat de mol strategie (a) had.

Op basis hiervan stel ik vast:
- Renee en Marije besluiten in de bus voor het geld te gaan en proberen ook de rest mee te krijgen. Dat is mols voor strategie (a), maar bijzonder onmols voor strategie (b).
- Joshua en tot op zekere hoogte Splinter en Lakshmi hebben wel oren naar het voorstel van Rik. Dat maakt hen mols. Rocky heeft er geen zin in en dat maakt haar onmols.
- alle 4 kayakers leiden de abseilers naar geld (mols onder strategie (a), maar niet onder strategie (b)). Renee lijkt de enige die de inhoud per koker beschrijft (mols want dat stelt Rocky in staat de koker met geld voor zichzelf te houden). Marije beschrijft het niet, maar lijkt de inhoud wel weg te geven door te zeggen dat ze de inhoud gaan delen (enigszins mols).
- Eenmaal beneden houden 3 abseilers de koker met geld (Joshua, Splinter en Lakshmi). Het is niet duidelijk of ze verteld is wat er in de kokers zit of dat ze de mogelijkheid tot overleg hadden. Maar Rik laat de beslissing welke koker te houden wel expliciet aan hen. Dit is dus hun uiteindelijke beslissing en daarom zijn de 3 abseilers meer mols dan hun kayakpartner.
- Rocky geeft wel de koker met geld weg en is dus meer bijzonder onmols.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #113 Gepost op: 19-01-2021, 22:36:16 »
We hebben bij de kaJakkers niet het hele gesprek gehoord en bij de abseilers ook niet

Goh ..het lijkt wel een tv programma dat achteraf geëdit wordt  :P
Ja goeie. ::vergroot::
Laten we het nog een keer rerereëditten door er zelf van alles aan toe te voegen.  ::niet-ok::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #114 Gepost op: 19-01-2021, 22:41:00 »
@Leendert.
Je vergeet te noemen dat de mogelijkheid dat een kayakker voor jokers gaat uit rancune om de gemiste vrijstellingen. En de logische gevolgen van dien.
Mijn inziens was dat een veel betere optie geweest, omdat er volstrekte logica in zit die overeenkomt met de opdracht.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #115 Gepost op: 19-01-2021, 22:45:22 »
Als ik puur kijk naar wat de meest geniale zet zou zijn van de mol is als Charlotte de mol is.. expres heeft gezorgd dat ze met Renee samen in de escaperoom kwam .. omdat ze mss wist dat de kans groot was dat Renee niet zou gaan abseilen... wat er dan  voor zorgt dat er 2 mensen beneden staan met 2 jokers.

Dit zou in elke andere groep gezorgd hebben voor extra vrijstelling motivatie

En toen was daar Rocky


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #116 Gepost op: 19-01-2021, 22:55:16 »
Als ik puur kijk naar wat de meest geniale zet zou zijn van de mol is als Charlotte de mol is.. expres heeft gezorgd dat ze met Renee samen in de escaperoom kwam .. omdat ze mss wist dat de kans groot was dat Renee niet zou gaan abseilen... wat er dan  voor zorgt dat er 2 mensen beneden staan met 2 jokers.

Dit zou in elke andere groep gezorgd hebben voor extra vrijstelling motivatie

En toen was daar Rocky
Maar Charlotte heeft vervolgens nergens op aangedrongen, niks gecommuniceerd met Splinter tijdens het abseilen.
Het begin is goed, maar dan moet Charlotte wel pogingen doen om het af te maken.
En "Rocky-gate" wordt in mijn opzetje bestreden.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 22:58:32 door foxhunter »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #117 Gepost op: 19-01-2021, 23:01:54 »
In het Charlotte/Splinter duo is er kennelijk .. vanuit molperspectief.. iets goed gegaan. Hij heeft namelijk geld in zn handen.

Hoe dat komt.. wat er wel en niet allemaal gezegd is zien wij niet allemaal.

Na 21 jaar mol hoeven we echt geen discussie meer te hebben over of wij alles te zien krijgen. Althans.. ik ga die discussie niet meer aan in ieder geval.

En Charlotte is (nog) niet mijn mol. Maar ik zou dit n mooi scenario vinden is all im saying  ::ok::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #118 Gepost op: 19-01-2021, 23:04:09 »
Voor wie er nog aan twijfelt dat de kajakkers afgesproken hadden het geld bij de abseilers te laten: Marije is er vrij duidelijk over.

Rik: ‘Als de abseilers nu alle vier een koker met geld in hun handen hebben, krijgen ze alle vier een vrijstelling’.
Marije (biecht): ‘Als de abseilers in hun handen het geld zouden hebben, dan zouden zij die vrijstelling krijgen. Nou ik wist niet wat ik meemaakte, joh’.
Rik: ‘Splinter, wil jij je koker openmaken’.
Splinter: ‘Geld’.
Joshua: ‘Oh my God’.
Rik: ‘500 euro. Misschien voor de pot. Misschien ook niet’.
Rik: ‘Lakshmi, wat zit er in jouw koker?’.
(geroezemoes tussen Marije en Lakshmi)
Marije: ‘We zijn voor het geld gegaan’.
Rik: ‘Geld. Dus of 1.000 euro in de pot, of niet’.
Rik: ‘Joshua, wat zit er in jouw koker? Laat maar zien’
Joshua: ‘Bij mij is het echt inshalah, want… dit is geen keuze geweest’.
Marije: ‘Maar dat is ook geld, no worries’.
Joshua: ‘Weet ik niet’
Marije: ‘Nee, dat is zo’.
Joshua: ‘Dat weet je niet’.
Marije: ‘Jawel’.
Joshua: ‘OK. Money’.
Rocky (biecht): ‘Hè jongens, we zouden toch niet geld voor ons zelf houden. Want dan hadden we met zijn vieren die vrijstelling kunnen kopen. Dus ik snapte het serieus echt niet’.
Rik: ‘Rocky, laat maar eens zien wat jij hebt gepakt’.
Marije: ‘Geld ook, dat is onze afspraak’.
Marije: ‘Hè, wat is dit’.
Rocky: ‘Twee jokers’.
Rik: ‘Rocky heeft gekozen voor twee jokers, dat betekent…
Joshua: ‘Onzin’.
Rik: ‘...dat de abseilers gedag kunnen zeggen tegen de vrijstelling’.
Rik: ‘Dan wil ik nog even weten Renée, wat heb jij gekregen’.
Renée: ‘Geld. 500 euro’.
Rik: ‘500 in de pot erbij. 2.000’.
Marije: ‘Oohh..’.
Rik: ‘Charlotte, wat heb jij? 1 joker’.
Lakshmi: ‘Eén?’.
Rik: ‘Die is voor jou’.
Rik: ‘Marije’.
Marije: ‘Ik heb twee jokers, maar ik deel die samen met Laksmi’.
Rik: ‘Dat moet je zelf weten’.
Rik: ‘Florentijn, wat heb jij?’
Florentijn: ‘Ik heb twee jokers’.
Rik: ‘Twee jokers. Gefeliciteerd allemaal. Ik denk dat jullie ze goed kunnen gebruiken bij de test en executie’.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #119 Gepost op: 19-01-2021, 23:06:54 »
Ik heb het nog eens teruggekeken en ik geloof er niets van dat er een overleg moment zat tussen de aankondiging van Rik (‘jullie mogen de koker aan je duopartner geven, maar nog niet openmaken’) en het daadwerkelijk doorgeven van de koker. Als je naar de shots kijkt, zie je dat Florentijn, Joshua en Renee nog in exact dezelfde houding staan en Lakshmi, Charlotte en Rocky nog bijna in dezelfde houding. Alleen Marije en Splinter hebben echt bewogen, maar dat is omdat Splinter zijn koker erbij heeft gepakt en Marije Lakshmi’s schouder heeft losgelaten.

Er lijkt wel iets gesmoezeld te worden, maar dat lijkt nadat de koker is doorgegeven. Dit sterkt de conclusie dat het toch echt de beslissing van de abseilers was welke koker wordt doorgegeven.

Ook valt op dat Joshua zijn handen omhoog gooit omdat hij ogenschijnlijk geen idee heeft wat hij moet doen. Ik ontkom niet aan de indruk dat de kandidaten een beetje overvallen worden door de keuze die Rik ze geeft. Ik trek de voorzichtige conclusie dat de kandidaten op dat moment helemaal niet zo heel duidelijk hebben wat de implicaties van hun keuzes zijn (wat Marijes vreemde reactie later ook verklaart).

Enige kans op beïnvloeding van de kayakers op de keuze moet dus eerder hebben plaatsgevonden. De communicatie tijdens de abseiltocht lijkt een logisch moment, maar lijkt me toch lastig. Je kunt niet zomaar zeggen ‘deze koker is voor mij, deze is voor jou’, want het lijkt erop dat het voor de kandidaten helemaal niet duidelijk is hoe de ontknoping precies gaat aflopen.

Al met al lijkt mij de positie van de abseilers beter voor de mol (maar het kan best dat de mol in de andere groep terecht is gekomen).

@Leendert.
Je vergeet te noemen dat de mogelijkheid dat een kayakker voor jokers gaat uit rancune om de gemiste vrijstellingen. En de logische gevolgen van dien.
Mijn inziens was dat een veel betere optie geweest, omdat er volstrekte logica in zit die overeenkomt met de opdracht.

Ik begrijp dit niet helemaal. Tegen wie hebben ze precies rancune? De abseilers? Of denken dat de andere kayakers de vrijstellingen hebben gezien die zij gemist hebben? En hoe vertaalt hun rancune zich naar acties in de opdracht? Als ze voor 2+1 jokers gaan en het geld links laten liggen, komt dat in feite neer op mol strategie (b). Maar dat is niet gebeurd, dus we weten dat de mol niet deze strategie heeft gevolgd.