Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad  (gelezen 26504 keer)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #60 Gepost op: 18-01-2021, 16:56:51 »
Ik was naar Rocky als mol aan het kruipen met het idee dat ze enkel 400 euro in de pot had gedaan om vertrouwen te winnen, maar zij zorgt er nu in haar eentje en bewust voor dat er 2000 euro in de pot komt dus we kunnen haar nu definitief afstrepen. Zij wist precies wat er in welke koker zat en koos bewust ervoor zelf de jokers vast te houden en het geld aan Renee te geven, waardoor al het geld in de pot kwam ipv 4 vrijstellen en 0 euro.

Daarnaast zoek ik hier de mol bij de abseilers. Als mol weet je bij de kayakkers ook wat er moet gebeuren om de vrijstellingen vrij te spelen ipv geld, maar de abseiler bepaald uiteindelijk wie welke koker krijgt dus als kayakker kun je weinig sturen, of je moet echt gaan liegen over wat er in welke koker zit, maar daar komt je medespeler dan achter.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 17:27:48 door Theovv »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #61 Gepost op: 18-01-2021, 19:27:29 »
De abseilers hadden zo'n sterk eigenbelang, dat dit wel een aantal keren zou gebeuren. Je kunt zeggen, dat de mol anders geen invloed heeft, maar die heeft dat ook niet op de andere drie abseilers. Zeker als Rocky aangeeft niet voor de vrijstelling te gaan, is het vrij risicovol om toch die 500 euro te pakken. Als Mol weet je dat Rocky de mol niet is. Als je haar gelooft (omdat je weet dat ze kandidaat is) dan heeft 500 pakken geen enkele zin meer.

Ik heb het gevoel dat het bij de kajakkers zit. Juist omdat er blijkbaar een enorm belang nodig is om die abseilers aan te zetten tot allemaal dezelfde actie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #62 Gepost op: 18-01-2021, 19:34:03 »
En als de Mol hoogtevrees heeft dan zul je hem niet snel bij de abseilers vinden.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #63 Gepost op: 18-01-2021, 20:09:43 »
Het voordeel kon even goed voorgesteld worden aan de kajakkers, als zij er voor konden zorgen dat zij het geld alle 4 in handen kregen konden zij dan een vrijstelling winnen.
Ik zeg niet dat de mol niet bij de kajakkers kan zitten, maar het voordeel kon gemakkelijk omgedraaid worden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #64 Gepost op: 19-01-2021, 11:12:58 »
Het voordeel kon even goed voorgesteld worden aan de kajakkers, als zij er voor konden zorgen dat zij het geld alle 4 in handen kregen konden zij dan een vrijstelling winnen.
Ik zeg niet dat de mol niet bij de kajakkers kan zitten, maar het voordeel kon gemakkelijk omgedraaid worden.
Oke, de abseilers mogen weer kiezen dan want anders is het vrij makkelijk voor de kajakkers om de vrijstellingen te krijgen. Om de vrijstellingen te krijgen moeten de kajakkers er dan voor zorgen dat de abeilers kiezen voor de jokers i.p.v. geld. Dat zullen ze doen als ze weten wat in de kokers zit. Maar vertrouwens ze dan de informatie wel want waarom zouden alle medekandidaten de jokers weggeven en zelf allemaal met het geld blijven zitten. Gevolg, sommigen zullen nattigheid voelen en toch de andere koker pakken. Het wordt dan weer zo'n opdracht van je medekandidaat vertrouwen zoals we die al zo vaak hebben gezien in WIDM. De kans dat de vrijstellingen worden gewonnen en dus geen geld is dan vrij klein en dus valt er ook weinig te mollen, de opdracht molt zichzelf. Nu was het bijna gelukt zonder een eigenwijze Rocky.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #65 Gepost op: 19-01-2021, 11:24:25 »
Oke, de abseilers mogen weer kiezen dan want anders is het vrij makkelijk voor de kajakkers om de vrijstellingen te krijgen.
Ik had begrepen dat alleen de abseilers een vrijstelling konden krijgen als ze allevier geld zouden hebben. De kajakkers konden alleen jokers bemachtigen, of geld.

Het was een complexe opdracht, misschien dat de kandidaten het zelf niet zo goed begrepen want het leek dat Joshua niet wist of ie geld of een joker in handen had.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #66 Gepost op: 19-01-2021, 11:24:49 »
Moest deze opdracht echt nog even terugzien, om beter te begrijpen wat er is gebeurd.

Iedereen is het er over eens dat Rocky in deze opdracht 2000 euro heeft verdiend. En dat Renée heel goede aanwijzingen heeft gegeven.
Daarnaast zijn mij nog een paar dingen opgevallen die nog niet uitgebreid zijn bediscussieerd.

1.  Wie heeft de afspraak gemaakt om voor het geld te gaan?

Blijkbaar hebben de kandidaten, abseilers en kayakkers samen, met elkaar afgesproken voor het geld te gaan.
Lakshmi zegt: "We zijn voor het geld gegaan". Marije is dan ook niet verontwaardigd tegenover Lakshmi.

Dan als Rocky als laatste aan de beurt is om de koker te openen, zegt Marije: "Geld ook. Dat is onze afspraak."
Dan opent Rocky de koker. Marije:"He? Wat is dit?"  Rocky: "Twee jokers."
Marije is verontwaardigd. Volgens haar is de afspraak geschonden.
Vervolgens laat Rick de koker openen door Renée met 500 euro en telt dat bij de potopbrengst.
Marije: "Ooohh.."

Is Marije hier de mol, die de abseilers heeft gepushed de kokers met geld voor zichzelf te houden?
Of is Marije hier de kandidaat, die de spelregels van deze opdracht niet goed heeft begrepen. Hetgeen niet verwonderlijk is, want de andere kandidaten zien er ook uit alsof ze het totaal niet meer begrijpen.
Zoals ook vele kijkers, inclusief ikzelf.

Wie hebben de afspraak gemaakt om "voor het geld te gaan". Wanneer is dat gebeurt?

Ik vermoed dat deze afspraak pas is gemaakt, nadat de kayakkers contact hebben met de abseilers. Het lijkt namelijk een nieuwe afspraak die in strijd is met de oorspronkelijke afspraak.

2. Dachten de abseilers dat de kayakkers ook een vrijstelling konden verdienen?

Volgens mij hebben we niet de hele bespreking gezien van de abseilers, voordat ze van het dak sprongen.
Als ik de mol was, en ik zou een van de abseilers zijn, dan zou ik de anderen proberen te overtuigen om voor de vrijstelling te gaan. Ik zou dan suggereren dat ook de vier kayakkers de vrijstelling zouden kunnen verdienen, als al het geld naar de kayakkers gaat. Dan wordt het wij tegen zij. Het prisoners dilemma.
Wij als kijker weten dat het niet waar is, maar de kandidaten kunnen dat niet weten.

Misschien hebben ze geprobeerd dit prisoners dilemma op te lossen, door gedeeltelijk voor het geld te gaan. Een paar kokers zelf houden, een paar kokers afgeven.

3. Onbegrijpelijke zin

Tenslotte, wie kan mij uitleggen wat Marije precies bedoelt na afloop van de opdracht.

"Ik vind eigenlijk omdat zij ons niet de kans hebben ontnomen om ons te pakken, dat ik de joker deel met Lakshmi voor het vertrouwen wat jullie weer in ons hebben gehad. Dus dankjewel."

Wat is dit nu weer? Wie bedankt Marije hier? Waarvoor precies?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #67 Gepost op: 19-01-2021, 11:30:54 »

Wat is dit nu weer? Wie bedankt Marije hier? Waarvoor precies?
Zij dankt de abseilers dat die niet hebben geprobeerd alleen geld te bemachtigen.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #68 Gepost op: 19-01-2021, 11:34:50 »
Als Marije speelt dat ze als Mol speelt dat ze kandidaat is speelt ze dat wel héél slecht...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #69 Gepost op: 19-01-2021, 11:49:28 »
Als alle abseilers een geldkoker in hun hand zouden hebben, zouden ze alle 4 een vrijstelling krijgen. Ze kozen daar in het begin niet voor, maar omdat Splinter, Lakshmi en Joshua niet wisten in welke koker geld zat, gaven ze gewoon 1 koker weg aan hun duo partner. Rocky had van Renee gehoord in welke koker geld zat, die met muse, en hield zich aan de afspraak. De kajakkers hadden dus nooit een vrijstelling kunnen verdienen en de andere 3 hadden gewoon geluk dat ze bijna een vrijstelling hadden. Dit maak ik er van
Dit is volgens mij correct.

Als de abseilers voor de vrijstellingen waren gegaan, dan hadden ze tijdens de afdaling de kokers moeten openen om te zien of er geld in zat, en die mee moeten nemen. Andere mogelijkheid is er niet als de andere kant niet doorgeeft wat er in zit.

Maar ze besloten dat niet te doen en te pakken wat de andere kant doorgaf dat ze moesten pakken. Ze hebben er allevier twee gepakt en willekeurig een aan de partner gegeven. Puur toeval wat daar uit zou komen. Voor hetzelfde geld waren het toch nog allemaal geldkokers geweest en hadden ze vrijstellingen gehad, dan zou er een vertrouwenscrisis uitgebroken zijn, zou wel hilarisch zijn geweest.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 11:53:17 door Run »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #70 Gepost op: 19-01-2021, 11:56:31 »
Lijkt me nog niet helemaal correct, want Lakshmi kreeg een opmerking van Marije: en die koker moeten we delen. Dat moesten dan wel de jokers zijn en de andere koker geld. Dus Lakshmi had het kunnen weten, zeg ik met twee voeten op de grond.  ::vergroot::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #71 Gepost op: 19-01-2021, 12:03:18 »
Als Rocky haar koker opent zegt marije iets van: ja daar zit ook geld in want dat hebben we afgesproken.

Dat klinkt in mijn oren alsof de kajakkers misschien bij het gesprekje eerder in de bus een tactiek hebben besproken waarbij ze de abseilers niks vertellen over de inhoud van de kokers en ze alleen vertellen aan de abseilers welke koker voor wie is (kajakker of abseiler). Daarmee zou de mol in dat busgesprek met voorkennis hebben kunnen sturen. René vertelt rocky (toch) in welke koker jokers zitten en Ricky kan daarmee zeker voorkomen dat het gepakte geld en niet de vrijstellingen wordt/worden verdiend. Zij houdt zo het plan van de mol tegen, met hulp van René.
In de bus is het Renee die het eerst zegt: ik ga sowieso voor het geld. Dus niet Marije! Verwarring kan ontstaan omdat de camera niet op Renee staat, we horen haar alleen maar je ziet nog net dat ze begint te praten. Daarna gaat Marije erin mee om voor het geld te gaan. Ze weten dan dat de vrijstellingen nog moeten komen. Het is raar dat een kandidaat dan al weet: ik ga sowieso voor het geld. Renee is hier verdacht. Zij weet dat als de abseilers geld in handen krijgen, er vier vrijstellingen komen en geen geld in de pot.

Van de kokers, bevatte er één geld, namelijk die met de tekst met Muze erin. Renee en Charlotte geven dat duidelijk aan aan hun partner, de anderen niet. Renee en Charlotte dus verdacht.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 12:56:23 door Run »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #72 Gepost op: 19-01-2021, 12:58:28 »

1.  Wie heeft de afspraak gemaakt om voor het geld te gaan?

Blijkbaar hebben de kandidaten, abseilers en kayakkers samen, met elkaar afgesproken voor het geld te gaan.
Lakshmi zegt: "We zijn voor het geld gegaan". Marije is dan ook niet verontwaardigd tegenover Lakshmi.

Klopt niet, Marije zegt dat, niet Lakshmi.

Wat ik me afvraag, is of tegen de abseilers is gezegd: die koker voor jou en die koker voor mij. Want het lijkt alsof ze weten welke koker ze moeten geven.
Want Marije zegt nog vlak voor Rocky haar koker opent: ''Geld ook, dat is onze afspraak." De kanoers hadden dus afgesproken dat de abseilers geld in handen moesten krijgen. Dan heeft Rocky niet gedaan wat Renee tegen haar gezegd heeft, omdat ze geen vrijstelling wilde (ooit zo'n dwarse kandidaat gezien die geen vrijstelling wil?)
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:27:16 door Run »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #73 Gepost op: 19-01-2021, 13:01:45 »
Klopt wel hoor  ;)

Op tijdstip 47:19.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #74 Gepost op: 19-01-2021, 13:06:10 »
Klopt wel hoor  ;)

Op tijdstip 47:19.
Ik heb het net ook bekeken, het is volgens mij Marije die zegt het achter haar hand.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:12:07 door Run »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #75 Gepost op: 19-01-2021, 13:07:44 »
Ja, jullie hebben gelijk  ::schaam:: Het is inderdaad Marije, met een piepstemmetje.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #76 Gepost op: 19-01-2021, 13:15:19 »
Ik had begrepen dat alleen de abseilers een vrijstelling konden krijgen als ze allevier geld zouden hebben. De kajakkers konden alleen jokers bemachtigen, of geld.

Het was een complexe opdracht, misschien dat de kandidaten het zelf niet zo goed begrepen want het leek dat Joshua niet wist of ie geld of een joker in handen had.
Klopt, maar ik beschreef hier de andere mogelijkheid die hier werd geopperd.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #77 Gepost op: 19-01-2021, 13:20:07 »
Nu er geen vertrouwenscrisis is ontstaan, wordt het voor de kandidaten duidelijker waar de mol moet zitten. Niet bij de abseilers want die gingen voor geld in de pot en niet voor de vrijstellingen. Bij de kanoers waren personen die aangestuurd hebben op geld voor de abseilers, wat betekent nul euro in de pot weten ze nu. Dus daar zit de mol. Wie o wie heeft aangestuurd op geld voor de abseilers?
Florentijn is er uit, dus blijven over Charlotte, Marije en Renee. In de bus is het Renee die daarover begint.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:28:33 door Run »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #78 Gepost op: 19-01-2021, 13:36:05 »
Interessant.
Was de afspraak van de kajakkers in het algemeen: we gaan voor geld?
Of heel specifiek: we geven de abseilers het geld en houden zelf de troeven?

Er was ook maar 1x geld te vinden in de vijf kokertjes. Dus ieder die voor geld gaat heeft daarnaast ook een troef, die je zou willen houden. (Aangenomen dat de nep joker gemakkelijk te vermijden is.)

 Mocht het bij de kajakkers niet specifiek zijn afgesproken, dan is wel het meest logisch om zelf de troeven te houden als kandidaat en het geld naar de ander te proberen sturen.

Zonder de belofte van de vrijstelling zal ook de abseiler het geld naar de ander willen sturen. Maar door de belofte van de vrijstelling, draait die logica om.

De opdracht was er dus helemaal op ingericht om de vrijstellingen weg te geven.

« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:53:02 door annebeestje »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #79 Gepost op: 19-01-2021, 14:30:08 »
Interessant.
Was de afspraak van de kajakkers in het algemeen: we gaan voor geld?
Of heel specifiek: we geven de abseilers het geld en houden zelf de troeven?
Ik denk het laatste, de opmerking van Marije duidt daarop. Alleen hebben wij die discussie niet gezien.