Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad  (gelezen 26502 keer)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #40 Gepost op: 17-01-2021, 12:51:17 »
Renee zou je inderdaad mede vanwege deze opdracht moeten afschrijven. Zou zij de mol geweest zij, dan had ze of ervoor gezorgd dat zij het geld niet liet pakken, of dat Rocky het geld zou krijgen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #41 Gepost op: 17-01-2021, 12:52:02 »
Maar in het scenario dat Renée de Mol zou zijn, dan lijkt het mij dat zij op de hoogte is van het feit dat de abseilers een vrijstelling kunnen verdienen. Met dat gegeven, is het wat mij betreft on-Mols dat zij direct expliciet kenbaar maakt bij Rocky in welke koker, welke inhoud zit. Als Mol hou je dit liever voor je (of lieg je hierover), zodat op het moment dat iedereen op de grond staat en de kokers verdeeld moeten worden, zij vrijspel heeft om de koker met de twee jokers te 'claimen'.

Als Renee de mol is, kan zij erop gokken dat Rocky uiteindelijk voor zichzelf gaat en probeert de vrijstelling te pakken. Dat is geen rare gedachte, ik denk dat de meeste kandidaten voor zichzelf zouden gaan. Dan is het dus mols om Rocky de informatie te geven waarmee ze het geld voor zichzelf kan claimen.

Aan de andere kant zien we niet hoe de kokers op het eind verdeeld worden. Dat ze uiteindelijk de koker met geld in handen krijgt, is onmols (want daardoor wordt geld verdiend), maar we weten niet hoeveel aandeel ze hierin had.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #42 Gepost op: 17-01-2021, 13:38:20 »
Inderdaad, Ik zou juist eerder de drie anderen die beneden stonden afstrepen. Zorgen er allemaal voor dat er geld wordt gepakt, maar zeggen niet in welke. Daarmee wordt de kans vergroot dat er geen vrijstellingen worden verdiend.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #43 Gepost op: 17-01-2021, 13:45:00 »
Ik zou me kunnen voorstellen dat Renée bewust kiest voor de fysiek minder heftige kayak. Ookal is de sleutelpositie boven. Dan is het maximale dat zij (als mol) kan doen ervoor zorgen dat haar kandidaat geld pakt en dan hopen dat die voor de vrijstelling gaat. De 'eerlijkheid' van Rocky had zij misschien niet verwacht.

Een andere suggestie is dat de mol weet dat in een volgende aflevering geld uit de pot gaat. Dat hebben we in het verleden vaak genoeg gezien. Dan worden we met het binnenhalen van een groot bedrag op het verkeerde been gezet.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #44 Gepost op: 17-01-2021, 13:53:49 »
Dan worden we met het binnenhalen van een groot bedrag op het verkeerde been gezet.
Maar zelfs dan is 2000 Euro een extreem groot bedrag.
Ich bin ein Bärliner!

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #45 Gepost op: 17-01-2021, 16:46:44 »
Helaas voor de mol kan een opdracht ook wel eens verkeerd uitpakken zoals in dit geval.
Het is denk ik interessanter om te kijken wie er sturend gedrag vertoont op de momenten dat er besluiten worden genomen.

Op het moment dat de groep weer bij elkaar is kan de mol namelijk weinig meer doen afwachten.

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #46 Gepost op: 17-01-2021, 16:49:56 »
Ik zou me kunnen voorstellen dat Renée bewust kiest voor de fysiek minder heftige kayak. Ookal is de sleutelpositie boven.

Ik ben het nietmet je eens dat de sleutelpositie boven is. Ik zou juist beneden zeggen.

Boven is er al een motivatie voor die vier om alle vier voor een vrijstelling te gaan, zelf geld in hun kokertje te regelen en dus geld uit de pot te houden.

Beneden weten de vier van niks (behalve eventueel de mol natuurlijk) en hebben nog geen weet van kokers en die verdelen, zijn vooral bezig met dingen onthouden en waar die vrijstellingen blijven. De mol kan hier inspelen op de vertrouwenskwestie en met de hele groep alvast voorsorteren op troeven zelf houden en geld aan de partner geven als het erop aan komt.

Op die manier heb je en boven en beneden een motivatie om geld aan de bovenpartij te geven ipv de troeven.

Als je als mol boven zit, Kan je geen input leveren aan hele benedenpartij, alleen Misschien  je eigen partner.

Ik zou dus als mol liever beneden zitten. En zoals ik hier ergens anders las: de mol zit liever onder de grond ;) (dat is niet altijd waar gebleken natuurlijk, maar toch)
Glow in the dark

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #47 Gepost op: 17-01-2021, 17:22:10 »
In een deelopdracht (binnenvaart) waarin (belangrijke?) informatie -ook van de mol- te halen valt en de mol zit in die groep, is er een kandidaat minder in die groep om die informatie tot zich te kunnen nemen. Al vond ik de informatie van iedereen in de grot nogal mager, alleen het onderwerp 'vertrouwen', alsnog onthoudt de mol op deze manier een kandidaat van deze informatie.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 17:34:35 door Mollem »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #48 Gepost op: 17-01-2021, 18:21:02 »
Citaat
Inderdaad, Ik zou juist eerder de drie anderen die beneden stonden afstrepen. Zorgen er allemaal voor dat er geld wordt gepakt, maar zeggen niet in welke.

Probleem is dat we alleen zeker weten dat de mol niet voorkwam dat er 500 werd verdiend. Punt is echter, dat 500 verdienen een voorwaarde was om op 0 uit te komen. Daardoor, en door er vrijstellingen aan te koppelen, was het voor iedereen (mol èn kandidaten) extreem aantrekkelijk om die 500 mee te nemen. Dat geldt zeker voor de abseilers, iets minder voor de peddelaars.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #49 Gepost op: 17-01-2021, 18:25:15 »
Inderdaad, Ik zou juist eerder de drie anderen die beneden stonden afstrepen. Zorgen er allemaal voor dat er geld wordt gepakt, maar zeggen niet in welke. Daarmee wordt de kans vergroot dat er geen vrijstellingen worden verdiend.
Marije zei "die moeten we delen". Lakshmi kon vervolgens wel bedenken dat dat dan jokers zijn en die andere koker geld.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #50 Gepost op: 17-01-2021, 20:10:22 »
Renée zegt duidelijk wat in welke koker zit. Als Rocky toch voor zichzelf wil gaan, wat heel kandidaats is, weet ze ten minste welke koker aan Renée te geven. Toch wel mols van Renée. Ook Lakshmi krijgt gedeeltelijke info van Marije, Lakshmi kan weten wat er in haar koker zit, mols van Marije. (Wat Foxhunter al zei).
Charlotte zet in op veilig, ze laat Splinter de koker met 1 joker nemen. Zijzelf heeft er al 2, als Splinter alsnog de joker krijgt heeft ze een kleine voorsprong op hem, kandidaats. Als ze ziet dat Marije haar jokers deelt beslist ze om de joker aan Splinter te geven.
Rocky is verontwaardigd dat ze niet deden wat afgesproken was. Wil dat dan zeggen dat de abseilers nog hebben kunnen overleggen welke koker het geld bevatte, en ze dus alle 4 goed wisten welke van de 2 ze moesten doorgeven voor de vrijstelling?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #51 Gepost op: 18-01-2021, 12:32:35 »
Lakshmi over de club van 27 legt uit dat je leven afhangt van een draad.
En deze weerspiegeling van een roze pak met de Lakshmi hairstyle, in de ruit achter/naast Rik.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #52 Gepost op: 18-01-2021, 12:41:52 »
Roze pak zou dan eerder naar Marije hinten

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #53 Gepost op: 18-01-2021, 14:12:20 »
De actie van Rocky is voor een mol onverklaarbaar. 0 of 2000. Dan kiest de mol geen 2000.

Het hele spel was in mijn beleving opgezet om de uitkomst van vier vrijstellingen te halen.

De kajakkers denken dat ze een voordeel hebben door de jokers in handen te krijgen. Door daarnaast geld te laten pakken, denkt een kandidaat ook dat de abseiler geen extra voordeel krijgt.

De abseilers geven een voordeel uit handen, met idee dat ze zelf een veel groter voordeel kunnen krijgen. Prima reden ook voor een kandidaat.

Mol en kandidaat (of het nu een abseiler of een kajakker is) hebben er belang bij (of denken dat ze er belang bij hebben) dat de abseiler de 500 houdt. Dat dat uiteindelijk niet zo is, weten de kajakkers aanvankelijk niet. Uiteindelijk is Rocky de enige die dat doorkruist. De positie van de mol maakt in principe niet zoveel uit.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #54 Gepost op: 18-01-2021, 15:09:55 »
Zonder informatie van de kajakkers hadden de abseilers er toch achter kunnen komen welke koker ze voor zichzelf moesten houden om de vrijstelling te pakken. Hiervoor hadden ze in ieder geval 4 kokers voor nodig met dezelfde tekst. En van de kokers met geld hadden ze als enigste 4 stuks. Met dank aan Charlotte die om onverklaarbare redenen Splinter naast de koker met geld een koker met 1 joker liet pakken i.p.v. eentje met 2. Mmm
Edit
Zelfs als je niet zou gaan voor de vrijstelling maar voor een goede koker, dan kun je volgens mij het beste de koker pakken waarvan er het meeste zijn binnengekomen, want die is blijkbaar het meest waardevol (zonder kennis van de twist aan het einde). Dan kom je in dit geval toevallig uit op het geld. Dus misschien is het niet zo vreemd dat Joshua en Splinter zonder verdere informatie van hun partner voor de koker met geld kozen. Jammer dat Rocky zich hield aan de afspraak om niet voor de 4 vrijstellingen te gaan.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 15:27:27 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #55 Gepost op: 18-01-2021, 15:51:42 »
Zonder informatie van de kajakkers hadden de abseilers er toch achter kunnen komen welke koker ze voor zichzelf moesten houden om de vrijstelling te pakken. Hiervoor hadden ze in ieder geval 4 kokers voor nodig met dezelfde tekst. En van de kokers met geld hadden ze als enigste 4 stuks. Met dank aan Charlotte die om onverklaarbare redenen Splinter naast de koker met geld een koker met 1 joker liet pakken i.p.v. eentje met 2. Mmm
::vergroot:: Als de abseilers hun partners beneden hadden genegeerd en de koppen bij elkaar hadden gestoken, hadden ze inderdaad de 4 vrijstellingen kunnen veilig stellen nog voor de kokers geopend mochten worden. Mols van Charlotte.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #56 Gepost op: 18-01-2021, 16:05:27 »
Zonder informatie van de kajakkers hadden de abseilers er toch achter kunnen komen welke koker ze voor zichzelf moesten houden om de vrijstelling te pakken. Hiervoor hadden ze in ieder geval 4 kokers voor nodig met dezelfde tekst. En van de kokers met geld hadden ze als enigste 4 stuks. Met dank aan Charlotte die om onverklaarbare redenen Splinter naast de koker met geld een koker met 1 joker liet pakken i.p.v. eentje met 2. Mmm
Edit
Zelfs als je niet zou gaan voor de vrijstelling maar voor een goede koker, dan kun je volgens mij het beste de koker pakken waarvan er het meeste zijn binnengekomen, want die is blijkbaar het meest waardevol (zonder kennis van de twist aan het einde). Dan kom je in dit geval toevallig uit op het geld. Dus misschien is het niet zo vreemd dat Joshua en Splinter zonder verdere informatie van hun partner voor de koker met geld kozen. Jammer dat Rocky zich hield aan de afspraak om niet voor de 4 vrijstellingen te gaan.

Voor het abseilen wisten de abseilers niet dat ze kokertjes met Tsjechische teksten gingen pakken. Na het abseilen was er voor de abseilers geen overlegmoment meer.
(Rik zei in de lift: jullie kunnen overleggen wat jullie gaan doen, daarna is het ieder voor zich)

Oftewel, zonder goede info van de kajakkers was het voor de abseilers onmogelijk om te weten in welke kokers geld zou zitten.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #57 Gepost op: 18-01-2021, 16:14:52 »
Lakshmi over de club van 27 legt uit dat je leven afhangt van een draad.
En deze weerspiegeling van een roze pak met de Lakshmi hairstyle, in de ruit achter/naast Rik.
Ik zie dat niet als roze. Wel herken ik de broek van Lakshmi.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #58 Gepost op: 18-01-2021, 16:18:10 »
Voor het abseilen wisten de abseilers niet dat ze kokertjes met Tsjechische teksten gingen pakken. Na het abseilen was er voor de abseilers geen overlegmoment meer.
(Rik zei in de lift: jullie kunnen overleggen wat jullie gaan doen, daarna is het ieder voor zich)
Met 'daarna is het ieder voor zich' bedoelt Rik denk ik dat ze moeten gaan abseilen. Dat ze elkaar beneden niet meer mochten spreken, maak ik nergens uit op. Ook de kajakkers zaten dichtbij elkaar op hetzelfde fabrieksterreintje. Dus dat de abseilers gescheiden werden gehouden, zie ik niet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #59 Gepost op: 18-01-2021, 16:47:23 »
Ik kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer is gezegd tijdens het abseilen, dat meer kayakkers hebben gezegd 'want dat zijn twee jokers' ipv alleen maar 'die moeten we delen', of alleen maar' "muse bijt" moet je pakken' ipv ook 'want daarin zit geld'.
Charlotte kan ook tegen Splinter gaande weg hebben gezegd 'o sjit deze koker had je moeten pakken ipv de eerste want in deze zitten twee jokers, oh wat stom, en het was meteen de eerste terwijl je het zo spannend vond, wat stom van me, ik heb je een verkeerde joker laten pakken. Maar die met het geld moet je zeker wel pakken' ipv alleen een raar toneelstukje waar Charlotte Splinter de joker geeft. Dat zou de hele dynamiek van de beslissingen wel ophelderen.