Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad  (gelezen 26501 keer)

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #20 Gepost op: 16-01-2021, 22:20:31 »
Ik denk dat de makers verwacht hadden dat er meer vragen vanuit de abseilers zouden komen over wat er in de kokers zit. Dan krijg je ook nog een Prisoners dilemma als ze beneden staan. Dan betekent kiezen voor de vrijstellingen dat alle andere abseilers dat op dat moment ook doen door voor zichzelf de geldkokertjes te kiezen en de jokers aan de kanoërs te geven. Je bent voor een vrijstelling dus afhankelijk van drie anderen. En dan neem je het risico niet om drie anderen te vertrouwen als je ook twee jokers voor jezelf kunt houden.

Misschien ook wel met het idee dat de kajakkers zouden proberen de kokers met de jokers zelf in handen te krijgen. Anders geven ze hun kans op een joker volledig uit handen aan de abseilers.

Zo hadden de vrijstellingen ook nog per ongeluk verdiend kunnen worden als Renee niet had gedeeld wat er in de kokers zat.
Nu kreeg Rocky hierdoor de mogelijkheid om zich aan de gemaakte afspraak te houden.

Edit: je vulde dit net al aan in je eigen bericht ☺️
« Laatst bewerkt op: 16-01-2021, 22:24:56 door Eva88ab »

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #21 Gepost op: 16-01-2021, 22:21:31 »
Ik streep Rocky nu toch definitief door. Zij is het die er voor zorgt dat ze niet voor de vrijstellingen gaan. De anderen twijfelden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #22 Gepost op: 16-01-2021, 22:33:01 »
Het lijkt mij heel sterk dat 3 vd 4 kayakkers niet meer wisten dat bij de zin met "muse beit" (phonetisch) het geld hoort, iedereen weet dat de abseilers die moeten pakken, daar sturen ze allemaal op aan. Ze weten ook bijna allemaal (Charlotte wat doe je!?) de twee jokers te laten pakken. Dat ze die informatie niet hebben gedeeld met de abseilers vind ik raar. Voor de plottwist van het programma kwam het wel erg goed uit ("heu zijn ze nou wèl voor het geld gegaan!?"). Het is ook duidelijk dat Rik wist wie van de abseilers de geldkoker heeft gehouden om bij Rocky te kunnen eindigen voor de (anti)climax lijkt mij.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #23 Gepost op: 16-01-2021, 22:36:12 »
Eindelijk weer eens een groep die voor het geld kiest, wat verfrissend!!!
Jammer dat de makers er een joker en vrijstellingenfestijn van proberen te maken ( 4 vrijstellingen??????) maar wat HEERLIJK dat deze groep lekker voor t geld gaat en de Mol wil ontmaskeren in plaats van 8 nepmollen.



Goede afleveringen so far, ben echt onder de indruk.


Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #24 Gepost op: 16-01-2021, 22:41:27 »
stél dat de mol ging kayakken. Is het dan het meest logische om wel te zeggen wat er in de kokers zit en niet zo van wel/niet goed? Op die manier kan je tenminste nog ervoor zorgen dat de abseilers bewust voor de vrijstelling kiezen in plaats van het ze moeilijker te maken, waardoor de kans op geld in de pot groter wordt. Wat dat betreft is Renée op de grond het verdachtste, alleen jammer dat Rocky dan voor het geld koos.

Verder is er helemaal niets bijzonders gebeurd op de grond. Iedereen koos voor geld en joker(s).

In de lucht is ook weinig opvallends te merken, behalve dan dat Rocky uiterst onmols is.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2021, 22:46:57 »
Joshua geeft aan dat Florentijn hem niet vertrouwt, aan de ene kant onmols want zichzelf hier als niet vertrouwbaar op te stellen. Aan de andere kant laat hij de anderen twijfelen of ze hun partner moeten vertrouwen.
De mol weet in welke koker het geld zit, voor mij zit de mol bij de afdalers.

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2021, 23:29:29 »
Als Rocky haar koker opent zegt marije iets van: ja daar zit ook geld in want dat hebben we afgesproken.

Dat klinkt in mijn oren alsof de kajakkers misschien bij het gesprekje eerder in de bus een tactiek hebben besproken waarbij ze de abseilers niks vertellen over de inhoud van de kokers en ze alleen vertellen aan de abseilers welke koker voor wie is (kajakker of abseiler). Daarmee zou de mol in dat busgesprek met voorkennis hebben kunnen sturen. René vertelt rocky (toch) in welke koker jokers zitten en Ricky kan daarmee zeker voorkomen dat het gepakte geld en niet de vrijstellingen wordt/worden verdiend. Zij houdt zo het plan van de mol tegen, met hulp van René.
Glow in the dark

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2021, 23:38:55 »
De crux van deze opdracht is wie wat weet. De kajakkers hebben informatie over de inhoud van de kokers, maar weten niets van de geld/vrijstellingen-deal. De abseilers weten dan weer niets over de kokers en alles over de deal. De enige manier waarop dit spel echt van de grond komt is door goed te communiceren over de inhoud van de kokers. Doe je dat niet dan blijft het een groot toevalstreffer. Ik denk dat de productie had verwacht dat er meer communicatie zou zijn dan er geweest is. De mol stond dus min of meer buitenspel. Mijn conclusie is: de mol is of Renee die als enige communiceert of Joshua, Lakhsmi of Splinter die als mol natuurlijk kon kiezen om het geld zelf te houden.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2021, 23:43:46 »
Ik moet zeggen dat ik en niet ik alleen in verwarring waren over deze opdracht. Ook al omdat er van één 2 opdrachten waren gemaakt. Normaal gesproken voer je 1 opdracht uit met z'n allen en niet 2 halve opdrachten met steeds 4 personen. Neemt niet weg dat het spannende, gelaagde, opdrachten waren en de Mol zich ondergronds hield. Morgen terugkijken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #29 Gepost op: 16-01-2021, 23:47:54 »
Ik kan me niet voorstellen dat de kayakkers -wetende welke zin 500€ waard is, welke twee jokers- de abseilers random zouden laten kiezen welke koker ze aan hen zouden geven. Het is echt heel raar dat we daar niets van hebben meegekregen (wegge-eddit vanwege de leuke plottwist?) Volgens mij blijkt vooral dat 3 abseilers tòch voor de vrijstelling wilden gaan, wetende in welke koker het geld zat. Volgens mij zie je in de line-up wanneer de abseilers kokers geven aan de kayakkers al de nodige verontwaardiging en teleurstelling bij sommige kayakkers ('nee je geeft nu het geld aan mij!').
Misschien wilden de kayakkers toch liever twee jokers om de test beter te kunnen maken.

Offline Keessie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #30 Gepost op: 17-01-2021, 00:26:23 »
Ontknoping is vreemd.
Het overhandigen van de koker aan de duopartner geeft consternatie.
Want de labels zitten nog aan de kokers; dus de kajakker ziet wat ze krijgt. Er wordt o.a. gesmoezeld tussen Charlotte en Splinter. Helaas is daar geen geluid bij.

Vervolgens worden de kokers geopend;
Alle abseilers hebben gek genoeg geld. Behalve Rocky, zij houdt zich aan de afspraak en heeft 2 jokers.
Alle kajakkers hebben 2 jokers, behalve Renée, zij heeft geld én het is opmerkelijk dat Charlotte de koker heeft met 1 joker ipv 2. Ze heeft dit overigens zelf veroorzaakt, doordat ze de verkeerde koker had doorgegeven aan Splinter. Waarom?

Als laatste valt mij op dat op het moment dat Renee de koker opent en meldt dat ze 500 euro heeft, zegt Rik "500 euro in de pot erbij, 2000" en gaat de pot van 4150 naar 6150. Dus het opgehaalde geld van de abseilers en ook de kajakkers wordt bij elkaar opgeteld. Zolang het maar niet 4 x 500 van de abseilers is want dan geldt de vrijstellingen regel. Waarom ze dit niet via een voiceover als uitleg tijdens het begin van het spel duidelijk vertellen blijft een WIDM raadsel.


Rocky afstrepen.

Charlotte stijgt op het verdachte lijstje ivm verkeerde koker doorgeven. Én de scene erna waarin Charlotte haar joker aan Splinter weggeeft vind ik ook vreemd; wie geeft zijn joker nou weg? Vertrouwen wekken?


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #31 Gepost op: 17-01-2021, 04:41:06 »
Het lastige is dat de mol in twee groepen kan zitten. Bij de kajakers om deze groep over te halen niet te vertellen wat er in welke koker zit en allemaal voor de geldkoker te kiezen. Dat vier mensen dan een vrijstelling krijgen is voor de mol niet interessant, alleen dat het geld uit de pot wordt gehouden. Bij de afdalers om iedereen te overtuigen zelf voor het geld te gaan, vrijstellingen te verdienen en geld uit de pot te houden.

Twee mensen het meest verdacht denk ik. Marije die in de bus vist wat iedereen wil doen en het meest richting geld pakken lijkt te sturen. We zien helaas niet of ze de afdalers het geld en zichzelf de jokers wil toebedelen. Maar doordat ze over Rocky zegt 'geld, dat hebben we zo afgesproken' lijkt ze dat plan voorgelegd te hebben. En Splinter vond ik enigszins verdacht. Hij was de enige die vol nogal met stress de koker opent alsof hij weet dat er geld in zal zitten. Lakshmi lijkt er geen invloed op uitgeoefend te hebben. Joshua ziet de bui al hangen dat hij nu wel heel erg bekend komt te staan als bedrieger en raakt bijna in een depressie.

Denk toch dat Marije het meest verdacht is hier. En Rocky plus Renee het minst verdacht.

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #32 Gepost op: 17-01-2021, 09:46:26 »
Alle kajakkers hebben 2 jokers, behalve Renée, zij heeft geld én het is opmerkelijk dat Charlotte de koker heeft met 1 joker ipv 2. Ze heeft dit overigens zelf veroorzaakt, doordat ze de verkeerde koker had doorgegeven aan Splinter. Waarom?

Volgens mij zien te haar tijdens het kajakken te vroeg wegpedelen bij een filmpje waarbij de woorden voor 2 jokers in beeld komen. Maar heb het nog niet teruggezien, dus misschien heb ik het mis.
Glow in the dark

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #33 Gepost op: 17-01-2021, 10:13:20 »
Volgens mij zien te haar tijdens het kajakken te vroeg wegpedelen bij een filmpje waarbij de woorden voor 2 jokers in beeld komen. Maar heb het nog niet teruggezien, dus misschien heb ik het mis.
Wat voor conclusie zou je daaruit kunnen trekken? Voordeel of nadeel heeft ze daarbij immers niet gehad.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2021, 10:34:27 »
Wat voor conclusie zou je daaruit kunnen trekken? Voordeel of nadeel heeft ze daarbij immers niet gehad.
Daarmee vergroot ze misschien de kans dat haar partner na het abseilen het geld voor zichzelf houdt? Dan moet die wel te weten komen wat in welke koker zit... En je bent ook nog afhankelijk van de anderen. Maar bij de keuze tussen zeker één joker of misschien een vrijstelling ben je iets meer geneigd een gokje te wagen, dan wanneer je zeker twee jokers kunt pakken (zoals Rocky liet zien).

(En dan moest haar partner haar ook nog eens 100% vertrouwen, dus dit is maar een dunne redenering)
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 10:40:24 door Molest »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2021, 11:00:39 »
Als dat inderdaad Charlotte was (moet het nog eens terugkijken, kun je in elk geval wel de keuze voor 1 joker beter begrijpen. Dat was dan vanuit Charlotte een van de betere kokers.. Je kunt er verder niets uit opmaken dat haar wel/niet de mol maakt, behalve een gebrek aan voorkennis?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #36 Gepost op: 17-01-2021, 11:03:21 »
Inderdaad opvallend dat Marije die discussie opent in de bus nog voordat duidelijk is wat er in de rest van het spel gaat gebeuren. Ze is ook erg gefixeerd op wie de geldkokers heeft aan het einde.

De mol wil hier heel duidelijk vrijstellingen voor vier mensen, omdat dit enorme verwarring over de goede testantwoorden en geen geld in de pot oplevert. Vanuit dat perspectief zou het me niet verbazen als de mol ervoor kiest om bij de kayakgroep te gaan zitten. Ze benadeelt zo (potentieel) niemand omdat de duopartner van de mol in de abseilgroep zit (de andere duos bepalen zelf hun lot) en omdat de verwarring over de uitslag van de executie groter is als er vier kandidaten (en niet drie) een vrijstelling krijgen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline mollie85

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #37 Gepost op: 17-01-2021, 11:59:34 »

Misschien wilden de kayakkers toch liever twee jokers om de test beter te kunnen maken.

ik denk dat daarom de verdeling joker/geldkoker ook zo gegaan is zoals het gegaan is. Als je als maatjes twee kokers hebt waarvan de ene met geld is en de andere met jokers (met de vraag of de abseilers die kennis wel hadden), dan hebben de abseilers er (stiekem) belang bij om te koker met geld vast te houden en dan hebben de kayakkers er juist belang bij om de koker met jokers vast te houden. Dat maakt een natuurlijke verdeling omdat iedereen denkt dat hij goed zit, er ontstaat geen strijd over wie welke koker mag vasthouden..

alleen rocky is afwijkend hierin. ik moet het nog even terugkijken, maar is het idd zo dat rocky de kokers vasthoud en er een aan renee geeft, of is het andersom? In dat eerste geval is Rocky echt niet de mol.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #38 Gepost op: 17-01-2021, 12:18:25 »
Stel Rocky is een slimme kandidaat, verdenkt Renée, maar zegt haar volledig te vertrouwen. En stel ze heeft de opdracht door, dan kan ze en twee jokers verdienen en 2000 euro in de pot.
Nu ik het zo opschrijf vind ik het alweer ongeloofwaardig.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: De rode draad
« Reactie #39 Gepost op: 17-01-2021, 12:40:29 »
Iedereen probeert hier Rocky in een on-Mols daglicht te zetten, maar Renée is wat mij betreft net zo on-Mols bezig.

In chronologie van de opdracht:
- Rocky geeft een zeer duidelijke uitleg van de opdracht aan Renée: 5 kokers, 2 kokers meenemen, één voor jou en één voor mij.
- Renée vertelt aan Rocky dat zij sowieso de koker met geld moet pakken. De tekst bevat het woord 'muse'.
- Rocky slaat koker 1 met één joker over.
- Rocky pakt koker 2 met twee jokers. Renée stuurt aan op jokers delen.
- Rocky slaat koker 3 en 4 over.
- Rocky pakt koker 5 met het geld. Rocky weet dat dit de koker met geld is.
- Rocky weet dat als zij de koker met geld bij zich houdt, er een grote kans is op 4 vrijstellingen en geen geld in de pot. Zij geeft de koker met het geld echter weg. Hierdoor komt wél al het geld in de pot, en verdient niemand een vrijstelling. Zoals door anderen al aangegeven in dit topic, heeft Rocky hierdoor een proactief aandeel in het verdienen van geld (on-Mols).

Maar in het scenario dat Renée de Mol zou zijn, dan lijkt het mij dat zij op de hoogte is van het feit dat de abseilers een vrijstelling kunnen verdienen. Met dat gegeven, is het wat mij betreft on-Mols dat zij direct expliciet kenbaar maakt bij Rocky in welke koker, welke inhoud zit. Als Mol hou je dit liever voor je (of lieg je hierover), zodat op het moment dat iedereen op de grond staat en de kokers verdeeld moeten worden, zij vrijspel heeft om de koker met de twee jokers te 'claimen'. Als zij de koker met de twee jokers in handen had gehad, waren er namelijk wél vrijstellingen verdient en was er GEEN geld in de pot gegaan. Doordat Renée open kaart heeft gespeeld en veel te veel informatie heeft doorgegeven aan Rocky is er geld IN de pot gekomen. Vanuit het profiel van een Mol is Renée hier dus wat mij betreft net zo on-Mols als Rocky.
« Laatst bewerkt op: 17-01-2021, 12:42:04 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)