Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften  (gelezen 19155 keer)

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #120 Gepost op: 29-01-2021, 09:22:36 »
(2) Splinters geschatte verdienste impliceert een vrij normale verdienste van Rocky om op het totaalbedrag uit te komen.
Die verdienste van Splinter zou nog steeds 0 kunnen zijn, of heel laag, als hij verkeerde vragen heeft gesteld. Maar als Lakshmi maximaal 480 euro heeft verdiend, dan zou Rocky (uitgaande van de 0 van Splinter) minimaal 665 euro van haar maximale 750 euro moeten hebben verdiend om op een totaal van 1.145 euro uit te komen.
Maar als je kijkt naar de vragen die bij Rocky vrijwel zeker onvolledig beantwoord bleven:
- 3 landen met een D (2)
- 3 woorden die eindigen op einde (2)
- 3 bloemen/planten die beginnen met een M (2)
- 3 dingen in een pretpark die beginnen met een S (0)
- 4 voorwerpen in de keuken die beginnen met een S (1)
Dan verliest Rocky hier al 215 euro van haar maximale 750 euro, en kan ze nog maar op 535 euro uitkomen.

Splinter heeft dus ook als hij verkeerde vragen stelde, dat niet bij allemaal gedaan. Hij heeft minimaal 130 euro verdiend. Dat bedrag gaat omhoog zodra je Lakshmi of Rocky minder geld toekent vanwege onbekende antwoorden (nog heel veel bij Rocky!) of een iets minder soepele jurering bij Lakshmi.

Als Splinter de Mol is, heeft hij ook hier heel weinig risico genomen.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2021, 09:47:24 door Molest »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #121 Gepost op: 29-01-2021, 09:32:13 »
Iets anders opvallende blijft dat Splinter journalisten Charlotte en Marije niet laat opschrijven bij deze opdracht, maar ze net wel bij de volgende opdracht op een sleutelpositie zet. Is Splinter een kandidaat die zijn mollen op verschillende manieren wil testen? Het is geen geheim dat hij Charlotte verdenkt.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #122 Gepost op: 29-01-2021, 09:51:34 »
Dat kan zeker, maar ik kan me als kandidaat ook wel zijn keuzes voorstellen als hij Charlotte en Marije niet zou verdenken:
In het kader van algemene kennis een journaliste vragen laten beantwoorden lijkt me heel logisch. Het had ook parate kennis over geschiedenis etc. kunnen zijn..
En ik schat persoonlijk Charlotte en Marije ook het beste in staat om de foto's te beoordelen (hoewel ik hen - vooral Marije - ook goed in had geschat in het maken van de foto)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #123 Gepost op: 29-01-2021, 11:45:33 »
- 4 voorwerpen in de keuken die beginnen met een S (1)
Klein punt van detail: ik heb deze nog niet staan als bevestigd dat er maar 1 woord is gezegd. Volgens mij eindigt het shot voordat Marije uit beeld is. Maar gelet op hoe weinig tijd er nog was, lijkt het onwaarschijnlijk dat Marije nog drie extra woorden heeft gezegd. Het verandert het totaalbeeld niet echt.

Dan verliest Rocky hier al 215 euro van haar maximale 750 euro, en kan ze nog maar op 535 euro uitkomen.

Splinter heeft dus ook als hij verkeerde vragen stelde, dat niet bij allemaal gedaan. Hij heeft minimaal 130 euro verdiend. Dat bedrag gaat omhoog zodra je Lakshmi of Rocky minder geld toekent vanwege onbekende antwoorden (nog heel veel bij Rocky!) of een iets minder soepele jurering bij Lakshmi.

Als Splinter de Mol is, heeft hij ook hier heel weinig risico genomen.

Eens. Er is veel wat we niet weten bij Rocky. Als we aannemen dat ze nog minimaal 100 euro extra heeft laten liggen (een heel bescheiden aanname, tenzij de montage echt alles wat goed ging weg heeft gemonteerd), dan is haar maximum nog maar 435 euro en moet Splinter dus minimaal 230 euro hebben verdiend. Dat is niet zo hoog, maar het verschil is te klein om het echt een goede sabotage te noemen. Als Splinter de mol is, zou het dus allemaal wel erg voorzichtig (tenzij de montage hier echt hard op heeft ingezet, bijvoorbeeld door alleen de fouten bij Rocky in beeld te brengen).

Het is niet sluitend, maar het is wel een minnetje voor Splinter als mol (en voor Rocky trouwens, aangezien zij in de meest gunstige telling van Lakshmi's en Splinters antwoorden minimaal 245 euro gescoord moet hebben).

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #124 Gepost op: 29-01-2021, 12:28:55 »
Eens. Er is veel wat we niet weten bij Rocky. Als we aannemen dat ze nog minimaal 100 euro extra heeft laten liggen (een heel bescheiden aanname, tenzij de montage echt alles wat goed ging weg heeft gemonteerd), dan is haar maximum nog maar 435 euro en moet Splinter dus minimaal 230 euro hebben verdiend. Dat is niet zo hoog, maar het verschil is te klein om het echt een goede sabotage te noemen. Als Splinter de mol is, zou het dus allemaal wel erg voorzichtig (tenzij de montage hier echt hard op heeft ingezet, bijvoorbeeld door alleen de fouten bij Rocky in beeld te brengen).
Van Lakshmi weten we dat ze bij een soepele jurering 7 volledige antwoorden had. Bij een minder soepel jurering nog maar 5.
Van Rocky weten we dat ze minimaal 3 volledige antwoorden had. Maar of dat er 10 waren? Alleen met 10 volledige antwoorden, waarvan maar 3 in beeld, kan ze op die maximale score van 535 euro uitkomen.

Als Rocky en Lakshmi ongeveer hetzelfde scoren, haalt Rocky er nooit 10, maar eerder 5-7. Dus 100 euro extra verlies aan Rocky toekennen, waardoor Splinter op 230 euro uitkomt, lijkt me inderdaad heel bescheiden.

En nog iets, als vrij onverdachte Mol in de notuleerpositie, waarom dan zo voorzichtig mollen voor maar 100-200 euro? Alleen Rocky en Lakshmi kunnen bij een lagere opbrengst van de opdracht iets vermoeden, als ze hun eigen score bijhielden (Lakshmi probeerde dat te doen zo te zien), maar dan weten ze nog niet aan wie dat lag. Ik zie geen goede reden waarom Splinter hier als Mol niet voor de 0 zou gaan.

EDIT: Zeker na een aantal mislukte opdrachten, zou je van de Mol wel iets mogen verwachten hier. Die getergdheid zie ik wel bij Charlotte (4.1 - niet eens met de verdeling, en 4.3 - tijdrekken, en wanhoopspoging), maar niet bij Splinter.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2021, 12:44:59 door Molest »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #125 Gepost op: 30-01-2021, 04:11:45 »
Splinter maakt de verdeling, het is vreemd dat hij zichzelf geen vragen laat beantwoorden maar wil schrijven. Hij vraagt ook wat er met mensen aan de hand is, haast ze, praat de hele tijd wat het moeilijker maakt voor de liftgangers om op de juiste woorden te komen. Hij maakt anderen en vooral Joshua verdacht door te doen alsof de vragen wel heel simpel waren. En het lijkt erop dat hij het minste goed eruit heeft weten te trekken. Het is het enige mols wat ik kan ontdekken bij alle kandidaten.

Van Lakshmi weten we dat ze bij een soepele jurering 7 volledige antwoorden had. Bij een minder soepel jurering nog maar 5.
Van Rocky weten we dat ze minimaal 3 volledige antwoorden had. Maar of dat er 10 waren? Alleen met 10 volledige antwoorden, waarvan maar 3 in beeld, kan ze op die maximale score van 535 euro uitkomen.

Als Rocky en Lakshmi ongeveer hetzelfde scoren, haalt Rocky er nooit 10, maar eerder 5-7. Dus 100 euro extra verlies aan Rocky toekennen, waardoor Splinter op 230 euro uitkomt, lijkt me inderdaad heel bescheiden.

En nog iets, als vrij onverdachte Mol in de notuleerpositie, waarom dan zo voorzichtig mollen voor maar 100-200 euro? Alleen Rocky en Lakshmi kunnen bij een lagere opbrengst van de opdracht iets vermoeden, als ze hun eigen score bijhielden (Lakshmi probeerde dat te doen zo te zien), maar dan weten ze nog niet aan wie dat lag. Ik zie geen goede reden waarom Splinter hier als Mol niet voor de 0 zou gaan.

EDIT: Zeker na een aantal mislukte opdrachten, zou je van de Mol wel iets mogen verwachten hier. Die getergdheid zie ik wel bij Charlotte (4.1 - niet eens met de verdeling, en 4.3 - tijdrekken, en wanhoopspoging), maar niet bij Splinter.


Als Lakshmi en Rocky samen uitrekenen wat er goed is en er komt uit dat zij veel van het binnengehaalde geld hebben binnen getrokken, dan zien ze toch direct dat Splinter heeft gemold. Hj zal weten dat ze het uitrekenen omdat ze een bondje hebben. En het is niet waarschijnlijk (erg onwaarschijnlijk zelfs) dat als de mol in de lift stond, die alleen slechte antwoorden heeft gegeven bij Splinter en niemand anders. Dan had het verlies/de winst redelijk verdeeld gebleven over de vragenstellers.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #126 Gepost op: 30-01-2021, 09:14:14 »
Als Lakshmi en Rocky samen uitrekenen wat er goed is en er komt uit dat zij veel van het binnengehaalde geld hebben binnen getrokken, dan zien ze toch direct dat Splinter heeft gemold. Hj zal weten dat ze het uitrekenen omdat ze een bondje hebben. En het is niet waarschijnlijk (erg onwaarschijnlijk zelfs) dat als de mol in de lift stond, die alleen slechte antwoorden heeft gegeven bij Splinter en niemand anders. Dan had het verlies/de winst redelijk verdeeld gebleven over de vragenstellers.
Ja, dat bedacht ik me ook nog, dat het bondje tussen Lakshmi en Rocky Splinter er van weerhouden heeft om volle bak te gaan. Maar als hij van dat bondje wist, waarom ruilde hij dan een van de twee niet in voor Charlotte? Die wilde graag. En die lag ook verdachter in de groep. Dat had hem meer vrijheid gegeven om voor de 0 te gaan. Maar hij wilde perse Charlotte niet in die positie. Waarom dan?

De Mol in de lift zal niet alleen slechte antwoorden geven bij Splinter, dat zou idd. opvallen. Een molactie kan wel zijn om ervoor te zorgen dat er bij Splinter meermaals 2 mensen tegelijk aankomen. En zoals het er nu naar uit ziet, is het verlies/de winst redelijk verdeeld over de vragenstellers. Een beetje minder voor Splinter zou kunnen, maar dat er een iets beter en een iets minder scoort is niet zo vreemd.
Raar gedrag van Splinter, Joshua en Marije nog even te kijk zetten voor de camera, dat wel.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #127 Gepost op: 30-01-2021, 12:21:20 »
Klein punt van detail: ik heb deze nog niet staan als bevestigd dat er maar 1 woord is gezegd. Volgens mij eindigt het shot voordat Marije uit beeld is. Maar gelet op hoe weinig tijd er nog was, lijkt het onwaarschijnlijk dat Marije nog drie extra woorden heeft gezegd. Het verandert het totaalbeeld niet echt.

Eens. Er is veel wat we niet weten bij Rocky. Als we aannemen dat ze nog minimaal 100 euro extra heeft laten liggen (een heel bescheiden aanname, tenzij de montage echt alles wat goed ging weg heeft gemonteerd), dan is haar maximum nog maar 435 euro en moet Splinter dus minimaal 230 euro hebben verdiend. Dat is niet zo hoog, maar het verschil is te klein om het echt een goede sabotage te noemen. Als Splinter de mol is, zou het dus allemaal wel erg voorzichtig (tenzij de montage hier echt hard op heeft ingezet, bijvoorbeeld door alleen de fouten bij Rocky in beeld te brengen).

Het is niet sluitend, maar het is wel een minnetje voor Splinter als mol (en voor Rocky trouwens, aangezien zij in de meest gunstige telling van Lakshmi's en Splinters antwoorden minimaal 245 euro gescoord moet hebben).

Waarom een minpunt voor Splinter als mol als de mogelijkheid bestaat dat hij maar half zo veel heeft opgehaald als Rocky en Lakshmi in hun eentje? Hoogstens kunnen we niks uit deze opdracht halen. De mogelijkheid dat splinter hier gemold heeft bestaat en dat hij kandidaat is ook. Ik zie hier geen plussen of minnen in. Zeker omdat bij de anderen al helemaal geen duidelijker mols gedrag te herleiden valt.
« Laatst bewerkt op: 30-01-2021, 12:22:57 door Theovv »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #128 Gepost op: 30-01-2021, 12:36:20 »
Citaat
Iets anders opvallende blijft dat Splinter journalisten Charlotte en Marije niet laat opschrijven bij deze opdracht

tv-journalisten schrijven niet beslist sneller, ik denk dat de keuze om ze op basis van algemene kennis in de lift te zetten heel erg logisch is. Hooguit is het een beetje onmols dat Charlotte denkt van niet en zich verdekt opstelt.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #129 Gepost op: 30-01-2021, 12:39:17 »
Waarom een minpunt voor Splinter als mol als de mogelijkheid bestaat dat hij maar half zo veel heeft opgehaald als Rocky en Lakshmi in hun eentje? Hoogstens kunnen we niks uit deze opdracht halen. De mogelijkheid dat splinter hier gemold heeft bestaat en dat hij kandidaat is ook. Ik zie hier geen plussen of minnen in. Zeker omdat bij de anderen al helemaal geen duidelijker mols gedrag te herleiden valt.

We weten niet of hij half zo veel als Lakshmi en Rocky heeft binnengehaald. Dat is zo’n beetje het slechtste geval. Hoe dan ook, lijkt het erop dat hij lager dan Lakshmi scoort, mogelijk tussen iets van 150 en 400 euro maar meest waarschijnlijk ergens tussen 250 en 350 euro. (De precieze getallen heb ik even niet voor me.) Dat is lager dan gemiddeld, dus dat is op zich mols.

Maar dat betekent ook dat hij niet of nauwelijks de meest obvious mollenstreken heeft uitgehaald: niet-bestaande vragen stellen of antwoorden niet opschrijven / wegstrepen. Dus hij had als hij de mol was een grote gelegenheid om te saboteren en maakt daar niet of nauwelijks gebruik van. Dat vind ik onmols.

De tegenwerping klopt dat Lakshmi en Rocky samen hadden kunnen achterhalen dat Splinter laag scoorde. Maar zelfs dan nog had ik van een mol (zeker een onverdachte mol) hier meer verwacht.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #130 Gepost op: 30-01-2021, 12:43:22 »
Iets anders opvallende blijft dat Splinter journalisten Charlotte en Marije niet laat opschrijven bij deze opdracht, maar ze net wel bij de volgende opdracht op een sleutelpositie zet. Is Splinter een kandidaat die zijn mollen op verschillende manieren wil testen? Het is geen geheim dat hij Charlotte verdenkt.
::jaja:: ::jaja::
En hij is nog niet zeker genoeg van die twee, hij zet ze ook nog samen in de jury bij Fotogeniek waar een interessante discussie ontstaat tussen Marije en Charlotte.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #131 Gepost op: 30-01-2021, 18:14:05 »
We weten niet of hij half zo veel als Lakshmi en Rocky heeft binnengehaald. Dat is zo’n beetje het slechtste geval. Hoe dan ook, lijkt het erop dat hij lager dan Lakshmi scoort, mogelijk tussen iets van 150 en 400 euro maar meest waarschijnlijk ergens tussen 250 en 350 euro. (De precieze getallen heb ik even niet voor me.) Dat is lager dan gemiddeld, dus dat is op zich mols.

Maar dat betekent ook dat hij niet of nauwelijks de meest obvious mollenstreken heeft uitgehaald: niet-bestaande vragen stellen of antwoorden niet opschrijven / wegstrepen. Dus hij had als hij de mol was een grote gelegenheid om te saboteren en maakt daar niet of nauwelijks gebruik van. Dat vind ik onmols.

De tegenwerping klopt dat Lakshmi en Rocky samen hadden kunnen achterhalen dat Splinter laag scoorde. Maar zelfs dan nog had ik van een mol (zeker een onverdachte mol) hier meer verwacht.
Geen molpunten is voor mij wat anders dan anti-molpunten. De mogelijkheid bestaat nog steeds dat hij wat minder heeft opgehaald als de andere 2. Wellicht durfde hij niet verder te gaan, of scoorden de kandidaten bij hem erg goed en compleet op de vragen die wel juist stelde.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #132 Gepost op: 30-01-2021, 20:10:23 »
Ik vind het mols dat Charlotte probeerde om jurylid te worden. Pech voor haar: ze moest meeliften.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #133 Gepost op: 30-01-2021, 20:14:46 »
Goeie  ::ok::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #134 Gepost op: 5-02-2021, 18:17:55 »
Bij Rocky en Splinter is dus niet vast te stellen of ze wel de vragen van het formulier hebben gesteld, ze konden ook wat verzinnen. Rocky is via "geen goede algemene kennis" makkelijk in de vraagstellers rol terecht gekomen. Mols.

Drie landen met een D. Naast Haiti. Nee die vraag stond niet op het formulier.  ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 5-02-2021, 19:21:03 door foxhunter »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #135 Gepost op: 9-02-2021, 13:09:22 »
ik heb mijn eerder geposte oplossing nog eens onder de loep genomen en kom nu tot een andere oplossing.

Ik ga nu uit van 21 letters vanwege het 21e seizoen.
Daar zit nu dus ook de Q en de U in zodat het redeneren klopt.

QUA CODE BLIJFT R

Deze puzzel wijst dus naar Renée.

Inmiddels zijn er meerdere goede oplossingen van puzzels en die wijzen naar alle overgebleven kandidaten behalve naar Charlotte.
Zou zij dan toch de mol zijn?

VOORSTELRONDE MARIJE
MOLTAINBIKEN ROCKY
BALLERINA'S MARIJE
MEELIFTEN RENEE
ONTSPOORD? ROCKY
WEGDRUKKEN SPLINTER (dankzij HenkJan78)


Offline tsnelting

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #136 Gepost op: 13-02-2021, 11:50:47 »




Wat me opvalt is dat (met de kennis van nu) al bij de testvraag in aflevering 4 voorgesorteerd is op de 2-deling in de groep in aflevering 6. Het antwoord op de testvraag kon zijn
a: Lakshmi is de mol
b: Splinter of Rocky is de mol
c: Renee, Marije of Charlotte is de mol

Waarbij we ook kunnen vaststellen dat in elk geval bij de groep van antwoord c nog een afvaller zit.

Nog even de hersens laten kraken op wat dit kan zeggen.  :-\\

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #137 Gepost op: 6-03-2021, 21:10:12 »
Zucht. Niet eens de ballen een poging doen om in de schrijf sleutelpositie te komen.

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #138 Gepost op: 6-03-2021, 21:44:38 »
Splinter was hier zo teleurgesteld over de antwoorden van zijn medekandidaten, dat hij er zelf antwoorden bijverzonnen heeft ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #139 Gepost op: 6-03-2021, 22:05:07 »
Zucht. Niet eens de ballen een poging doen om in de schrijf sleutelpositie te komen.

Ga je nou op elke molactie zuur commentaar zitten leveren? Renée had hier gewoon een andere tactiek en durfde juist wel heel vet te mollen door simpele reeksen niet af te maken.

Verder reageren op Renée's molacties kan centraal in dit topic: https://www.wieisdemol.com/forum/2021/?topic=70543.0