Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22558 keer)

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #120 Gepost op: 1-02-2021, 10:42:48 »
Ja, dus de volgorde van de 5.000 euro bieders was dus Marije - Charlotte - Rocky.

Ja, maar als er nog kandidaten achter deze kandidaten aan komen dan weten ze nooit of die kandidaten niet meer bieden. Renée had €6000 kunnen bieden en dan had zij mogen bepalen welke twee andere kandidaten met haar mee mochten.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #121 Gepost op: 1-02-2021, 10:44:24 »
Ja, maar als er nog kandidaten achter deze kandidaten aan komen dan weten ze nooit of die kandidaten niet meer bieden. Renée had €6000 kunnen bieden en dan had zij mogen bepalen welke twee andere kandidaten met haar mee mochten.
In dat geval was het aan de Mol of die daar genoegen mee nam, of misschien aan het eind nog even terug had willen komen voor een ander bod. :)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #122 Gepost op: 1-02-2021, 11:45:51 »
De opdrachten in de vorige aflevering waren soms echt gemakkelijk, dus dan moet een bieding wel kunnen. En ik ga akkoord met de redenering dat ze wel meerdere biedingen van de mol hebben opgenomen, om later te kunnen tonen. De mol wil toch echt bij de hoogste drie bieders zitten (eerlijkheid/vertragen) en als de volgorde klopt is Rocky de laatste 5000 bieder. En ja als Rocky de mol is kijken we naar het programma wie is de mol niet. Ik snap ook niet dat de Renéetunnelaars blijven volhouden dat ze na Splinter is gegaan. Lijkt me meer dan logisch dat Splinter de laatste van de drie laagste bieders is.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #123 Gepost op: 1-02-2021, 12:07:52 »

Ik snap ook niet dat de Renéetunnelaars blijven volhouden dat ze na Splinter is gegaan. Lijkt me meer dan logisch dat Splinter de laatste van de drie laagste bieders is.
Ik vind dat er veel meer naar Splinter wijst, maar de beelden liegen niet ...Renée was als laatste aan de beurt. De stand vd zon is wat het is.

Zou kunnen dat ze de mol niet als laatste hebben laten gaan om ons te misleiden.

Het is gelukkig geen appeltje eitje zoals ik eerst dacht. Bedankt voor de reacties iedereen. Kan ik weer rustig slapen ::slaap::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #124 Gepost op: 1-02-2021, 12:26:12 »
Was deze dubbele opdracht nodig om 1 van haar verdenkers naar huis te sturen? Om het seizoen nog een beetje te redden? Wel zuur voor Joshua dan zeg, pffft ::ohno::

Zelfs als Renee de mol is, dan leidde de opzet van de opdracht niet noodzakelijk tot deze groepsindeling. De groepsindeling kwam dan doordat drie niet-mollen toevallig allemaal 5.000 euro boden. De makers hadden dat niet kunnen voorzien. Ik denk dus dat deze opdracht sowieso al gepland was.

Het kan zijn dat Renee als mol inderdaad als laatste aankwam en dat ze toen besloot dat het wel best was dat Charlotte, Marije en Rocky een team waren en dat daarmee de kans groot was dat een van haar verdenkers naar huis zou gaan (Joshua of Splinter, die in dat geval dus ook op Renee zit). Dat vind ik wel een mogelijke verklaring waarom Renee als mol niet voor het hoogste bod zou gaan. Het komt dan niet door de opzet van de opdracht, maar uit opportunisme. Ze heeft het dan hard gespeeld en zichzelf in een minder goede molpositie gezet om maar van een verdenker af te komen (maar goed, dat had ze op dat moment alleen kunnen voorkomen door ook tenminste 5.000 euro te bieden).

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #125 Gepost op: 1-02-2021, 12:36:31 »
Eens met Leendert.

Ex-mol Thomas Cammaert verwoordt het zo:
"Ik zat helemaal niet op Joshua (Nolet, red.) en moet zeggen dat ik als kijker een beetje opgelucht ben dat hij eruit is. Dat is niks persoonlijks hoor, maar ik weet gewoon dat een deelnemer zoals hij voor een Mol heel moeilijk is. Hij was zo aanwezig en steeds zo de verdenking op zichzelf aan het trekken. Dat hij het voortouw neemt kan fijn zijn in sommige opdrachten, maar ik denk dat het goed is dat iedereen nu ongeveer op hetzelfde niveau zit."

Als de opportuniteit zich voordoet om zo'n speler te elimineren, kan de Mol toeslaan natuurlijk. Dat maakt deel uit van het spel. Maar niet vooraf gestaged, dat zou erg zijn maar dat geloof ik nooit.
Misschien verklaart dat wel de uitspraak "ik heb hem nu" van Joshua na zijn rode scherm?

Als Renée verdenker ben ik erg benieuwd of haar mol-acties de komende afleveringen beter uit de verf zullen komen, want die bleken voorlopig niet echt succesvol.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 12:43:01 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #126 Gepost op: 1-02-2021, 14:39:42 »
Misschien is het niets, maar het lijkt erop dat de zon tussen de beurten van Charlotte en Splinter meer is opgeschoven dan bij anderen. En ook als Renée aan de beurt is, is er veel tijd verstreken vergeleken bij Rocky.
Het kan natuurlijk met pauzes te maken hebben. Maar de opnamen van Charlotte moeten sowieso vrij lang geduurd hebben, want je ziet de lichtstreep verspringen tijdens haar beurt.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #127 Gepost op: 1-02-2021, 14:49:21 »
Ik vind dit een interessante gelaagdheid die is gesneuveld met het benoemen van drie winnaars van de veiling. Denk dat ze echt verrast waren door drie gelijke biedingen. Op dat moment konden ze die uitgeprinte tekst op voorkennis natuurlijk niet meer aanpassen.

Ze hebben altijd een plan B. Ik vond het heel raar dat ze zich er nu zo makkelijk vanaf maakten door die 3 mensen samen te zetten. Daarmee werden de regels tijdens het spel veranderd, ten nadele van de lage bieders die anders misschien door een 'vriendje' wel waren gekozen. Maar goed, het is wat het is, al vind ik 3 vrijstellingen bij 6 deelnemers nog steeds het belachelijkste van deze opdracht.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #128 Gepost op: 1-02-2021, 14:49:38 »
Ik vind dat er veel meer naar Splinter wijst, maar de beelden liegen niet ...Renée was als laatste aan de beurt. De stand vd zon is wat het is.

Zou kunnen dat ze de mol niet als laatste hebben laten gaan om ons te misleiden.

Het is gelukkig geen appeltje eitje zoals ik eerst dacht. Bedankt voor de reacties iedereen. Kan ik weer rustig slapen ::slaap::

Bewolking is ook wel iets wat bestaat. Ik ben echt niet overtuigd door de stand van de zon.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #129 Gepost op: 1-02-2021, 14:55:11 »
Ze hebben altijd een plan B. Ik vond het heel raar dat ze zich er nu zo makkelijk vanaf maakten door die 3 mensen samen te zetten. Daarmee werden de regels tijdens het spel veranderd, ten nadele van de lage bieders die anders misschien door een 'vriendje' wel waren gekozen. Maar goed, het is wat het is, al vind ik 3 vrijstellingen bij 6 deelnemers nog steeds het belachelijkste van deze opdracht.

Ik vroeg me ook af wie ze gekozen hadden. Je wilt de sterkste spelers die je zo snel mogelijk door de wagons helpen, je wilt de mol niet bij je hebben (want die gaat vertragen) en eigenlijk wil je het liefst dat de executie tussen drie van jouw verdachten gaat (want dan valt altijd een verdachte af). Het maakt mogelijk ook nog een verschil of je de voorkennis krijgt voordat je moet kiezen, zodat je kunt inschatten welke vaardigheden met name van belang zijn.

Ik denk dat Marije en Charlotte waarschijnlijk wel Rocky gekozen hadden (die wil je toch in je team), maar niet elkaar. Ze vertrouwen Joshua niet (ongeacht hij de mol is) en vinden Renee onhandig (ongeacht of ze de mol is), dus ik denk dat het verschil vooral was dat Splinter goede kans maakte in het winnende team te zitten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #130 Gepost op: 1-02-2021, 16:41:29 »
Misschien een domme vraag: ik zie hoe het licht langzaam verschuift maar ik kan me de oriëntatie van de kamer en het tijdstip van de dag niet goed voorstellen. Kan het zijn dat de volgorde omgekeerd is doordat de zon nog aan het opkomen is (in plaats van langzaam aan het ondergaan is)?

Volgens mij is het bieden na "Wie,Wat,Waar gedaan", mogelijk na de lunch. Joshua heeft de verfvlekken nog op zijn shirt. Ze moesten die dag vroeg opstaan volgens Splinter en uit de podcast van Annemieke blijkt dat de schilderopdracht al vroeg in de ochtend gedraaid is. Aangezien Joshua en Renée aan het bier zitten als Splinter binnenkomt  denk ik dat het op dat tijdstip al aan het eind van de dag is. Als de drie dames met hun voorkennis naar buiten lopen is het al aardig bewolkt.

Misschien heeft het bieden best veel tijd in beslag genomen want anders zie je het verschuiven van de zonnestralen niet zo opvallend. De volgorde is hier wel uit te halen maar het is inderdaad ook deels bewolkt. Bij iedereen ( behalve Joshua en Splinter) zie je beelden met en zonder zonlicht.

Wat ik wel opvallend vind is dat het zonlicht bij Charlotte erg wisselt
In volgorde van wat we zien in de montage:
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 16:43:02 door Moedermol »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #131 Gepost op: 1-02-2021, 16:54:35 »
De opdrachten in de vorige aflevering waren soms echt gemakkelijk, dus dan moet een bieding wel kunnen. En ik ga akkoord met de redenering dat ze wel meerdere biedingen van de mol hebben opgenomen, om later te kunnen tonen. De mol wil toch echt bij de hoogste drie bieders zitten (eerlijkheid/vertragen) en als de volgorde klopt is Rocky de laatste 5000 bieder. En ja als Rocky de mol is kijken we naar het programma wie is de mol niet. Ik snap ook niet dat de Renéetunnelaars blijven volhouden dat ze na Splinter is gegaan. Lijkt me meer dan logisch dat Splinter de laatste van de drie laagste bieders is.

Het lijkt jou logisch dat Splinter na Renée is gegaan, maar dan ontken je gewoon wat het zonlicht laat zien (heb je daar überhaupt wel naar gekeken).
Want hoe moet ik uit de foto's opmaken dat Splinter na Renée is geweest? Licht liegt niet.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #132 Gepost op: 1-02-2021, 17:12:30 »
Ik vraag me af wat er achter de panelen zit, het zwarte gedeelte met schilderijen lijkt me een vouwwand waarmee de ruimte in 2 ruimtes gesplitst is. De onderkant lijkt open dus niet erg geluiddicht. Zou de mol meegeluisterd hebben achter de panelen?

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #133 Gepost op: 1-02-2021, 18:02:38 »
Met dank aan de spotters van de zonnewijzer op de wand heb ik de volgende analyse van deze opdracht.

De werkelijke volgorde van de kandidaten en biedingen is als volgt:
 500 Joshua
5000 Marije
5000 Charlotte
 600 Splinter
5000 Rocky
1000 Renée

Naar mijn mening bestaat toeval wel, maar tweemaal toeval is wel heel toevallig.
Twee kandidaten met hetzelfde hoogste bod, okay. Maar drie?

Mijn theorie is dat de mol het hoogste bod kopieert, om er zeker van te zijn een rol te kunnen spelen in de volgende opdracht.
Dat betekent, gelet op de volgorde, dat Charlotte of Rocky (met voorkennis van eerder geboden bedragen) het hoogste bod heeft gematcht.
Marije biedt als eerste het hoogste bod, dus die kan het niet zijn.

Dan vallen mij een aantal dingen op in de montage van deze opdracht.

De uitgezonden volgorde van de geboden hoogste bedragen door de kandidaten:
Eerst Charlotte, dan Marije en als laatste Rocky.

De uitgezonden volgorde van de eerste keer in beeld bij deze opdracht:
Eerst Charlotte, dan Rocky, Splinter, Renée, Joshua, Marije.

Dan de opdrachtbiechten van de kandidaten bij deze opdracht.
Rocky: Is mij wel wat waard. Ik heb al veel geld ingebracht.
Joshua: Iedereen wil door.
Marije: Het voelde afschuwelijk.
Renée: We hebben hard gewerkt, maar geïnteresseerd in een vrijstelling
Splinter: Wat heb ik gedaan?
Charlotte: NIET

Nota bene. Charlotte heeft als enige geen opdrachtbiecht. Zij lijkt als enige niet erg te worstelen met de keuze en rationeel te beslissen. De andere vijf kandidaten zijn zichtbaar in tweestrijd en tonen emoties.
 
Kennelijk vindt de regie het belangrijk om Charlotte elke keer als eerste te laten zien. Dat is verdacht, omdat zij in werkelijkheid niet de eerste was. Daarmee wordt gesuggereerd dat zij waarschijnlijk niet de mol is, omdat de verwachting van iedereen is dat de mol pas later aan bod komt.

Het volgende scenario is mogelijk.
De productie laat Charlotte in de kamer met Rik direct nadat een kandidaat een zeer hoog bod heeft uitgebracht. De regie instructie is dan om dit bod te evenaren, zodat de mol samen met deze kandidaat de opdracht met voorkennis gaat doen, en er samen één andere kandidaat wordt gekozen.
Er was niet op gerekend dat Rocky toevallig later ook nog eens hetzelfde bod zou doen.

Verder zien we hier weer een zeer opvallende JA (Ik?) uit de mond van Charlotte komen, terwijl de andere kandidaten niet zo eenlettergrepig antwoorden.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #134 Gepost op: 1-02-2021, 18:43:01 »
Mijn theorie is dat de mol het hoogste bod kopieert, om er zeker van te zijn een rol te kunnen spelen in de volgende opdracht.
Als je zekerheid wilt dan ga je overbieden. Tenzij je weet dat de productie bij twee of meer gelijke biedingen (hoogste bod) deze personen selecteert. Wat had de productie gedaan als er maar twee keer € 5000 was geboden? Wie was er dan als derde persoon gekozen?

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #135 Gepost op: 1-02-2021, 18:51:11 »
Naar mijn mening bestaat toeval wel, maar tweemaal toeval is wel heel toevallig.
Twee kandidaten met hetzelfde hoogste bod, okay. Maar drie?

Ik worstel met twee dingen n.a.v. deze opdracht. Het eerste is inderdaad dit: drie met hetzelfde bod, hoe groot is die kans? Twee is al waarschijnlijker, en dat de mol zich ertussen schaart, zou ik me ook kunnen voorstellen. Als mol lijkt me dat je deze "mollenstreek van € 5.000" best wel op je naam wil hebben, zeker als je nog twee kandidaten hebt die even schuldig zijn, dan valt het niet te veel op.

Citaat
Mijn theorie is dat de mol het hoogste bod kopieert, om er zeker van te zijn een rol te kunnen spelen in de volgende opdracht.
Dat betekent, gelet op de volgorde, dat Charlotte of Rocky (met voorkennis van eerder geboden bedragen) het hoogste bod heeft gematcht.
Marije biedt als eerste het hoogste bod, dus die kan het niet zijn.

Interessante theorie. Zou zo gegaan kunnen zijn.

Citaat
Dan vallen mij een aantal dingen op in de montage van deze opdracht.

De uitgezonden volgorde van de geboden hoogste bedragen door de kandidaten:
Eerst Charlotte, dan Marije en als laatste Rocky.

De uitgezonden volgorde van de eerste keer in beeld bij deze opdracht:
Eerst Charlotte, dan Rocky, Splinter, Renée, Joshua, Marije.

Dan de opdrachtbiechten van de kandidaten bij deze opdracht.
Rocky: Is mij wel wat waard. Ik heb al veel geld ingebracht.
Joshua: Iedereen wil door.
Marije: Het voelde afschuwelijk.
Renée: We hebben hard gewerkt, maar geïnteresseerd in een vrijstelling
Splinter: Wat heb ik gedaan?
Charlotte: NIET

Nota bene. Charlotte heeft als enige geen opdrachtbiecht. Zij lijkt als enige niet erg te worstelen met de keuze en rationeel te beslissen. De andere vijf kandidaten zijn zichtbaar in tweestrijd en tonen emoties.
 
Kennelijk vindt de regie het belangrijk om Charlotte elke keer als eerste te laten zien. Dat is verdacht, omdat zij in werkelijkheid niet de eerste was. Daarmee wordt gesuggereerd dat zij waarschijnlijk niet de mol is, omdat de verwachting van iedereen is dat de mol pas later aan bod komt.

Het volgende scenario is mogelijk.
De productie laat Charlotte in de kamer met Rik direct nadat een kandidaat een zeer hoog bod heeft uitgebracht. De regie instructie is dan om dit bod te evenaren, zodat de mol samen met deze kandidaat de opdracht met voorkennis gaat doen, en er samen één andere kandidaat wordt gekozen.
Er was niet op gerekend dat Rocky toevallig later ook nog eens hetzelfde bod zou doen.

Verder zien we hier weer een zeer opvallende JA (Ik?) uit de mond van Charlotte komen, terwijl de andere kandidaten niet zo eenlettergrepig antwoorden.

Nogmaals, zou kunnen.

Het tweede waar ik mee worstel is of je nu wel of niet in de winnende groep wil zitten als mol. Het lijkt mij van wel, en dat past in het scenario dat je de 2 mensen met € 5.000 matcht. Maar als er misschien toch heel toevallig 3 kandidaten zijn die hetzelfde bieden, kan je misschien ook achterover leunen als mol.

Ik schiet hierin steeds heen en weer...  ???


Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #136 Gepost op: 1-02-2021, 19:57:21 »
Wordt Splinter niet gewoon verdacht neergezet door hem als laatste in de Pipo kamer binnen te laten lopen, terwijl Renee dus eigenlijk later een bod had gedaan?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #137 Gepost op: 1-02-2021, 20:03:32 »
Ik heb een tijdje zitten nadenken over de lichtinval. En ik kan me er voor een deel ook in vinden.

Ik vind het zelfs heel plausibel om de mol als laatste bij Rik in de stoel te (laten) plaatsen. Hoe later op de middag, hoe langer die schaduw dan wel lichtinval.

Toen ik er nog eens over ging nadenken, vond ik het nog steeds leuk bedacht. Maar is er ergens in de opname af te leiden hoe laat die opdracht is opgenomen?

Wat ik bedoel: dit hele verhaal ''werkt'' natuurlijk precies andersom, als de opdracht niet 's middags, maar 's morgens is opgenomen.

Of zeg ik nu iets heel geks?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #138 Gepost op: 1-02-2021, 20:24:13 »
Ik heb sterk de indruk dat Charlotte nogal gespannen is bij het gesprek met Rik. Het lijkt wel alsof ze in een slecht nieuws gesprek zit. Ter vergelijking:

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #139 Gepost op: 1-02-2021, 20:39:54 »
Dat gevoel heb ik met zo ongeveer al haar ontmoetingen met Rik

Edit:
Ook als je het moment bekijkt dat de drie 5K dames samenkomen, heeft ze zeer gespannen (nep)lach.
Als Char binnenkomt bij Marije, die er al zit, lijkt Marije zelfs van haar gezichtsuitdrukking te schrikken ofzo ( gaf ze veel weg?) Vervolgens kijkt ze geforceerd naar Rocky.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 21:01:31 door ERdoubleD »