Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22647 keer)

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #100 Gepost op: 31-01-2021, 22:09:50 »
Inderdaad, ik zag het net zelf ook. Ik heb mijn bericht bijgewerkt.

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #101 Gepost op: 31-01-2021, 22:13:00 »
Bij Renée is in eerste instantie inderdaad geen zon te zien, maar bij de scène dat ze haar bod uitbrengt wel. Het licht zit helemaal rechts, dus zij was vermoedelijk na Rocky aan de beurt:



Precies dat had ik ook.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #102 Gepost op: 31-01-2021, 23:12:17 »
Bij Rocky en Charlotte bij binnenkomst zonlicht op de kast op de achtergrond .. wat later niet meer

Bij Marije precies andersom .. Bij binnenkomst geen zonlicht .. wat later wel

Bij Joshua en Splinter de hele tijd wel

Bij Renee geen zonlicht op geen enkel moment

Geen idee verder wat we ermee moeten

Jawel hoor, bij iedereen is er op enig moment zon te zien, waardoor de volgorde moet zijn:
Joshua, Marije, Charlotte, Splinter, Rocky, Renée.
Hoe Renée dan als eerste in die andere kamer terechtkomt, is mij een raadsel.
Of is Renée eerst in de tweede kamer geweest en pas daarna naar Rik  ???

Ook bij Rocky zie je bij de ene keer licht en bij de andere niet. Ook 2 verschillende momenten?
Maar zou het nodig zijn om de mol 2x te laten komen? Volgens mij is het veel logischer om de mol gewoon als laatste te doen.



Deze foto's zijn van hetzelfde moment. Kijk maar gooed naar de bovenste foto, waarin het zonlicht toch een beetje te zien is, als je goed kijkt.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 08:08:58 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #103 Gepost op: 31-01-2021, 23:41:07 »
Jawel hoor, bij iedereen is er op enig moment zon te zien, waardoor de volgorde moet zijn:
Joshua, Marije, Charlotte, Splinter, Rocky, Renée.
Heel interessant  ::helderziend::

...want Splinter komt daarna pas na Renée (en Joshua) de kamer binnengelopen waar die 2 zitten te wachten.

Waar is Splinter dan intussen geweest?

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #104 Gepost op: 31-01-2021, 23:45:22 »
Effe info krijgen over wat er zojuist gebeurd is, en hoe de volgende opdracht gaat zijn.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #105 Gepost op: 1-02-2021, 00:02:59 »
Ik vond t eigenlijk wel een beetje gemeen dat de regels veranderden tijdens het spel. De consequentie van gelijke bieders was later bedacht.
Ik vind dit wel meevallen. De hoogste bieder kreeg de voorkennis, dus als het er 3 zijn heeft de groep van 3 zich al vanzelf gevormd.

Offline Sophiee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #106 Gepost op: 1-02-2021, 00:09:10 »
Van Ogi Kikic op een Facebook groep:

Lurker sinds 2007

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #107 Gepost op: 1-02-2021, 00:11:07 »
De voorkennis bij een persoon leggen is natuurlijk veel spannender. Wat wil je wel delen en wat niet?
Waarom zou je die info niet delen? Het gaat er toch om dat je als groep het eerste bent en iedereen krijgt toch die vrijstelling? Ik heb niet gezien dat ze die envelop ook mochten meenemen, anders hadden ze nu een extra voordeel dat ze met zijn drieën alles makkelijker konden onthouden.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #108 Gepost op: 1-02-2021, 00:15:24 »
Heel interessant  ::helderziend::

...want Splinter komt daarna pas na Renée (en Joshua) de kamer binnengelopen waar die 2 zitten te wachten.

Waar is Splinter dan intussen geweest?

Gewoon gelijk naar de kamer, want Renee is daarna naar Rik gegaan en niet ervoor is mijn vermoeden. Daarom wilde ze zo graag weten wat de mannen geboden hadden, zodat zij een hoger maar niet absurd bedrag kon noemen. Renee is ook de enige bij wie je nauwelijks interactie tussen Rik en de kandidaat ziet in de kamer.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #109 Gepost op: 1-02-2021, 00:35:44 »
Ik vraag me overigens af hoeveel die voorkennis waard was. Beide groepen konden pas naar het middelste rijtuig als ze postzakken hadden. Als Joshua die niet had laten vallen dan waren ze gelijktijdig klaar geweest.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #110 Gepost op: 1-02-2021, 00:54:31 »
Jawel hoor, bij iedereen is er op enig moment zon te zien, waardoor de volgorde moet zijn:
Joshua, Marije, Charlotte, Splinter, Rocky, Renée.
Hoe Renée dan als eerste in die andere kamer terechtkomt, is mij een raadsel.
Of is Renée eerst in de tweede kamer geweest en pas daarna naar Rik  ???
Misschien een domme vraag: ik zie hoe het licht langzaam verschuift maar ik kan me de oriëntatie van de kamer en het tijdstip van de dag niet goed voorstellen. Kan het zijn dat de volgorde omgekeerd is doordat de zon nog aan het opkomen is (in plaats van langzaam aan het ondergaan is)?

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #111 Gepost op: 1-02-2021, 01:20:56 »
Misschien een domme vraag: ik zie hoe het licht langzaam verschuift maar ik kan me de oriëntatie van de kamer en het tijdstip van de dag niet goed voorstellen. Kan het zijn dat de volgorde omgekeerd is doordat de zon nog aan het opkomen is (in plaats van langzaam aan het ondergaan is)?

De zon komt op in het oosten, draait vervolgens naar het zuiden en draait tenslotte door naar het westen. Mocht je toch nog twijfelen, kijk dan naar het praatje van Charlotte. Als ze begint dan is de vlek duidelijk meer naar links dan op het moment dat ze klaar is.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #112 Gepost op: 1-02-2021, 09:13:27 »
Gewoon gelijk naar de kamer, want Renee is daarna naar Rik gegaan en niet ervoor is mijn vermoeden. [...] Renee is ook de enige bij wie je nauwelijks interactie tussen Rik en de kandidaat ziet in de kamer.
Daar lijkt het op, ja. Ik vind het jammer dat de volgorde heel erg naar Renée wijst.

Citaat
Daarom wilde ze zo graag weten wat de mannen geboden hadden, zodat zij een hoger maar niet absurd bedrag kon noemen.
Alles wijst erop dat Splinter & Josh voor hun gesprekje met Rik nog niet in die kamer waren geweest.

Wat deed Renée daar dan als ze niet de mol is?


Was deze dubbele opdracht nodig om 1 van haar verdenkers naar huis te sturen? Om het seizoen nog een beetje te redden? Wel zuur voor Joshua dan zeg, pffft ::ohno::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #113 Gepost op: 1-02-2021, 09:49:02 »
Splinter: "Op een gegeven moment kwam ik in een ruimte, en zie Joshua en Renée op de bank zitten".

"Op een gegeven moment" dus. Ik stel me zo voor dat alle kandidaten nadat ze bij Rik zijn geweest, eerst terug zijn gegaan naar hun eigen kamer. En dat daarna deze scene werd opgenomen. Uit de volgorde in de kamer hier valt m.i. dus helemaal niets af te leiden.

Verder is bij Marije het zonlicht weg, en bij Rocky geen achtergrond te zien als ze hun bod doen. Alleen Charlotte lijkt haar bod idd. op het moment te doen dat hierboven is bepaald. Dus zij is dan vermoedelijk de tweede bieder op 5.000 euro. Vreemde redenatie wel dat zij vermoedt dat er iemand de hele pot gaat leeg trekken, en dan op de helft gaat zitten.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #114 Gepost op: 1-02-2021, 09:51:01 »
Was deze dubbele opdracht nodig om 1 van haar verdenkers naar huis te sturen? Om het seizoen nog een beetje te redden? Wel zuur voor Joshua dan zeg, pffft ::ohno::

Zou kunnen, maar dat is slechts één scenario. Ik zelf denk dat de opdracht (die ik ook stom vind) gewoon al gepland was, dat de Mol amper verdacht wordt (Splinter), dat Joshua er helemaal naast zat (want Splinter) en dat het nog een heel mooi vervolg van het seizoen wordt.

Maar misschien zit de waarheid wel ergens tussen ::ohno:: en  ::zon:: in.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #115 Gepost op: 1-02-2021, 09:52:03 »
Waarom zou je die info niet delen? Het gaat er toch om dat je als groep het eerste bent en iedereen krijgt toch die vrijstelling?
Als winnaar kun je verzwijgen dat de test voor de opdracht plaatsvindt, zodat je als enige dat voordeel hebt. Heel relevant als het andere team de treinopdracht wint en jouw groepje de executie in moet.

Ik vind dit een interessante gelaagdheid die is gesneuveld met het benoemen van drie winnaars van de veiling. Denk dat ze echt verrast waren door drie gelijke biedingen. Op dat moment konden ze die uitgeprinte tekst op voorkennis natuurlijk niet meer aanpassen.
Soms pakt iets wat goed is bedacht, in de praktijk minder goed uit. Dat is óók WIDM.

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #116 Gepost op: 1-02-2021, 09:56:03 »
Uit de volgorde in de kamer hier valt m.i. dus helemaal niets af te leiden.

Ben ik het niet mee eens. Ik zou het heel logisch vinden als de mol als laatste een bod doet, zodat de mol met volle kennis kan kiezen of er nog een hoog bod nodig is of niet. Vervolgens in de montage net doen alsof de mol niet de laatste was. Als ik de productie was zou ik het doen als bij Renee, niet bedenkend dat de stand van de zon de ware volgorde verraadt. Hoewel mijn punten op Splinter staan, vind ik dit een heel sterke aanwijzing naar Renee...

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #117 Gepost op: 1-02-2021, 10:00:25 »
Splinter: "Op een gegeven moment kwam ik in een ruimte, en zie Joshua en Renée op de bank zitten".

"Op een gegeven moment" dus. Ik stel me zo voor dat alle kandidaten nadat ze bij Rik zijn geweest, eerst terug zijn gegaan naar hun eigen kamer. En dat daarna deze scene werd opgenomen. Uit de volgorde in de kamer hier valt m.i. dus helemaal niets af te leiden.
Dit lijkt mij ook inderdaad. Oorspronkelijk was sowieso de opzet dat 1 persoon het voordeel zou winnen en 2 andere mocht uitkiezen, dus dan ga je de kandidaten niet direct na de opdracht bij elkaar in één ruimte zetten. Pas toen iedereen geboden had en duidelijk was welke 3 kandidaten de voorkennis zouden winnen, werden zowel de winnaars als verliezers in willekeurige volgorde naar de juiste kamer gebracht.

Er is ook geen enkele reden dat Renee, als ze de mol is, eerst van Splinter en Joshua te horen moet krijgen wat ze geboden hebben. Dat hoort de mol wel gewoon van Rik. En daarnaast zouden Splinter en Joshua dan wel gemerkt hebben dat Renee ineens weg was.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #118 Gepost op: 1-02-2021, 10:17:46 »
Splinter: "Op een gegeven moment kwam ik in een ruimte, en zie Joshua en Renée op de bank zitten".

"Op een gegeven moment" dus. Ik stel me zo voor dat alle kandidaten nadat ze bij Rik zijn geweest, eerst terug zijn gegaan naar hun eigen kamer. En dat daarna deze scene werd opgenomen. Uit de volgorde in de kamer hier valt m.i. dus helemaal niets af te leiden.

Verder is bij Marije het zonlicht weg, en bij Rocky geen achtergrond te zien als ze hun bod doen. Alleen Charlotte lijkt haar bod idd. op het moment te doen dat hierboven is bepaald. Dus zij is dan vermoedelijk de tweede bieder op 5.000 euro. Vreemde redenatie wel dat zij vermoedt dat er iemand de hele pot gaat leeg trekken, en dan op de helft gaat zitten.

Bij Marije is de zon op de kast niet te zien, maar de lichtinval op de donkere balk wel en deze komt compleet overeen met de rest van de beelden die we zien van haar met Rik (later als ze alledrie in de kamer zitten,is dat stukje namelijk ook naar rechts verschoven).
De enige van wie het dan niet zeker is, is Rocky maar die kwam sowieso al als vijfde aan de beurt.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #119 Gepost op: 1-02-2021, 10:30:31 »
Ja, dus de volgorde van de 5.000 euro bieders was dus Marije - Charlotte - Rocky.