Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22610 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #180 Gepost op: 3-02-2021, 13:20:01 »
Renée is dus , gezien de lichtinval/schaduw, waarschijnlijk als laatste aan bod geweest en vervolgens zit ze als eerste in het kamertje met Joshua en Splinter. Als Renée niet de mol is, waarom dan toch de volgorde veranderen ?

De titel van deze opdracht , Zekerheid bieden, zou kunnen betekenen dat deze opdracht de zekerheid biedt voor de mol dat er iemand uitgaat die op de mol zit. (Joshua en Splinter zaten beiden op Renée)
Zo vreemd vind ik dit niet. De kandidaten die zijn geweest gaan ieder voor zich terug naar hun kamer. Omdat Renée als laatste is, weten ze dan hoe de verdeling is en kunnen ze Renée dus rechtstreeks naar de pipo kamer sturen. De andere kandidaten worden nu naar de pipokamer dan wel winnaarskamer gestuurd.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #181 Gepost op: 3-02-2021, 14:24:44 »
5K is misschien niet zo'n heel bijzonder bod, als eerste ingeving. Maar ik denk dat veel mensen met wat vertraging dan toch een paar tientjes erbij zouden zetten. Het was een belangrijke keuze, ze hadden tijd genoeg, en er werd flink nagedacht. Dus dat van 3 mensen niemand op dat idee komt, geeft ook weer te denken.En dan de gordijnen open laten? Zo slim zijn ze wel bij WIDM dat ze weten dat de volgorde dan zo op tafel ligt, toch? En wat is er moeilijk aan de Mol in een paar snelle takes een paar bedragen te laten noemen, en dan later het bedrag kiezen dat het beste uitkomt?
In geval van Charlotte was ik verrast dat ze 5K zei. Ze had daarvoor nog de mogelijkheid overwogen dat ze met een klein bedrag gekozen zou worden in het voorkennis team. Toch niet voor gegaan. En ook de redenering om dan voor 5K te gaan deugde niet. Ze dacht dat er wel mensen zouden zijn die voor de hele pot zouden gaan, dus ging zij voor 5K.
Er valt niets te bewijzen natuurlijk, maar Charlotte heeft hier makkelijk 500 en 5.000 kunnen zeggen in maar 2 takes.
In opdracht 1 konden we ook aan de zon zien wie wanneer ging en daar bleken al 2 afvallers uit af te leiden (nota bene de eerste 2). Dus ja, deze zonnestralen zijn niet te ontkennen. Ze geven de volgorde aan.

Of de mol dan als laatste was is niet 100% zeker, maar wel veel logischer dan meerdere takes met gegokte bedragen. Je hebt geen idee wat de rest na je gaat bieden. Dus hoeveel takes moet je dan doen zodat je altijd een take kan nemen met een bod dat net boven een bedrag van een kandidaat na je zit? Dan zet je de mol toch gewoon als laatste, veel makkelijker.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 14:29:54 door Theovv »

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #182 Gepost op: 3-02-2021, 14:47:37 »
Ik vind dan overigens de 600 van Splinter een opvallendere keuze dan de drie keer 5000, maar het kan zijn dat hij dacht dat mensen vaker 500 zouden bieden en hij daar dan net boven wilde zitten.

Dat dus, er was duidelijk over nagedacht.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #183 Gepost op: 3-02-2021, 14:51:20 »
We zaten hier met zn 3en en riepen alle 3 dat we 5000 zouden bieden. (In koor)

Ik zat alleen te kijken en dacht ook meteen 5000.
Even later dacht ik 3000 omdat deze groep erg met geld bezig is en de halve pot misschien teveel voor ze zou zijn. Zelf zou ik 0 bieden, want ik heb een hekel aan het graaigedrag bij dit soort opdrachten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #184 Gepost op: 3-02-2021, 15:02:50 »
Zou ook kunnen dat de Mol binnen wordt geroepen zodra er een hoog bedrag is genoemd. Je associeert je dan toch op een bepaalde manier met een kandidaat door mee te gaan met dat bod. 5000 euro bieden kan immers sowieso uitgelegd worden als onmols. Je verstopt je in een groep van 2 (Charlotte) of 3 (Rocky) met het idee om niet op te vallen.
Helemaal mee eens en het kan ook nog leuke televisie opleveren als hierna niemand meer hoger biedt. Dan moeten ze samen een derde kiezen voor de voorkennis groep.
Hier is al eerder gezegd dat Charlotte hier geen gevecht met zichzelf hoeft te voeren of ze wel zo hoog moet bieden. Maar wat mij ook opviel is deze dialoog:
Charlotte: Ik vermoed dat iemand het hoogste gaat bieden. Die hele pot.
Rik: Dus...
Charlotte: dan ga ik op de helft zitten. Dan ga ik niet nu hoofdrekenen. Maar dan rond ik het gewoon af...op een bod...van 5000 euro.

Waarom hoofdrekenen om precies in het midden te gaan zitten en afronden. Dat is toch nergens voor nodig. Sterker nog, je wil hier juist geen rond bedrag noemen omdat de kans groot is dat iemand anders dit ook heeft geboden. Dan roep je dus meteen €5100.

Wat ook opviel is dat de kandidaten bij Rik plaats nemen in de volgorde waarin ze hebben geboden. Het zou dan ook heel logisch zijn om de flashbacks van de biedingen zelf ook in deze (chronologische) volgorde te tonen. Maar hier zetten ze bewust Charlotte voorop om de argeloze kijkers Charlotte te laten afstrepen als Mol want die zou toch nooit als eerste het hoogste bod hebben gedaan.

Kijk ook even naar de verbaasde reactie van Marije als Charlotte binnenkomt. Marije heeft de envelop al op de tafel zien liggen dus die weet dat ze gewonnen heeft. Ze verwacht nooit dat haar Mol Charlotte ook zo hoog heeft geboden.
Ook de brede grijns van Charlotte richting Rocky als die aanschuift valt mij op. Het lijkt alsof ze oogcontact met Marije (die haar verdenkt) wil vermijden, alsof ze bang is om zichzelf te verraden.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 15:05:12 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #185 Gepost op: 3-02-2021, 15:36:03 »
Het moment dat je er achter komt door wie je belazerd bent.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #186 Gepost op: 3-02-2021, 15:40:07 »
Het moment dat je er achter komt door wie je belazerd bent.
Toelichting?
Ich bin ein Bärliner!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #187 Gepost op: 3-02-2021, 16:37:41 »
Toelichting?
Marije en Charlotte kijken tot twee keer toe samen naar Rocky. Die hadden ze hier niet verwacht. Ze zijn enigszins verbaasd over Rocky's aanwezigheid. Wat doet die hier?

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #188 Gepost op: 3-02-2021, 19:07:11 »
Dat kan ook zijn omdat ze het gewoon niet verwacht hadden van de potspekkende kandidaat, die eerder ook al voor geld ging bij het abseilen en in eerste instantie bij de joker.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #189 Gepost op: 3-02-2021, 19:18:22 »
...
Kijk ook even naar de verbaasde reactie van Marije als Charlotte binnenkomt. Marije heeft de envelop al op de tafel zien liggen dus die weet dat ze gewonnen heeft. Ze verwacht nooit dat haar Mol Charlotte ook zo hoog heeft geboden.
Ook de brede grijns van Charlotte richting Rocky als die aanschuift valt mij op. Het lijkt alsof ze oogcontact met Marije (die haar verdenkt) wil vermijden, alsof ze bang is om zichzelf te verraden.

Zo zie ik het ook...
Haar gezichtsuitdrukkingen houden me al bezig sinds afl 1 na de eerste opdracht, check maar hoe ze kijkt bij ontmoeting met Rik.
Vanaf toen (bijna) elke volgende ontmoeting een soort geforceerde pokerface, en kijkt niet of pas laat om zich heen naar anderen. Ze vermijdt oogcontact.
Bij executie afl 3 kijkt ze ineens vanaf begin superstrak vooruit (wist ze dat ze als eerste ging? Feedback gehad van crew op haar "pokerface"?) Reageert vervolgens niet in haar gezichtsuitdrukking als haar naam wordt genoemd, doet een mini opluchting met ogen dicht om daarna recht vooruit te blijven kijken....(veel kandidaten kijken wel even om zich heen na hun scherm)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #190 Gepost op: 3-02-2021, 19:31:27 »
Ja, die gezichten van Charlotte. Als Rik bij de treinen zegt dat ze nu eerst de test gaan maken, is Charlotte de enige van de drie met voorkennis die verbazing op haar gezicht tovert, alsof ze het even moet verwerken! ::rofl:: Een Mol moet dat normaal gesproken doen als Rik de groep iets uitlegt, maar in dit geval is dat toch een vreemde reactie. Blijft ze iets teveel hangen in haar patronen?
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 19:36:58 door Molest »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #191 Gepost op: 4-02-2021, 00:42:02 »
 ::tandpastasmiley::

Voor iedereen die drie keer 5000 euro te toevallig vindt en daarom de Mol onder die drie vermoedt:

https://nos.nl/artikel/2367034-vader-moeder-en-hun-pasgeboren-dochter-uit-uden-jarig-op-dezelfde-dag.html

Toeval bestaat. ;)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #192 Gepost op: 4-02-2021, 13:32:05 »
Zou het hoe dan ook zwak vinden als de mol laag biedt. De mol wil geld uit de pot dus wil mingeld op zijn conto hebben staan.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #193 Gepost op: 4-02-2021, 14:15:18 »
Zou het hoe dan ook zwak vinden als de mol laag biedt. De mol wil geld uit de pot dus wil mingeld op zijn conto hebben staan.
De mol wil ook onontdekt blijven.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #194 Gepost op: 4-02-2021, 14:31:39 »
Marije heeft de envelop al op de tafel zien liggen dus die weet dat ze gewonnen heeft.

Die envelop lag er al vanaf het begin, niet toen pas.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #195 Gepost op: 4-02-2021, 17:12:31 »
De mol wil ook onontdekt blijven.
Nee, totaal NIET belangrijk!
Voor ons TV-kijkers is dat leuker en voor ego van de mol.
Maar concept is niet dat. Desnoods wordt de mol ontdekt in aflevering 1 al zolang hij maar bij iedere gelegenheid het nodige doet om geld uit de pot te halen.
eens 50 of 100 binnenhalen, ok. Maar wat Rocky doet is not done.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #196 Gepost op: 4-02-2021, 17:23:41 »
Ik ben het in grote mate met je eens dat de mol moet mollen. Zelf mollen, met voorkennis. Maar de mol moet ondertussen zo weinig mogelijk opvallen. Stel: Splinter is de mol, dan kon hij vorige week ook gewoon alle kokers in het water gooien. Helemaal verraden, maar hey, geen geld in de pot. Gevolg is: geen leuke tv en kandidaten die je buitenspel gaan zetten.
Dus wel saboteren, soms weinig geld in de pot steken, en zo lang mogelijk niet verdacht worden.
Natuurlijk ook niet veel geld in de pot brengen onder het mom dat het er toch weer wordt uitgespeeld, of veel geld verdienen om toch maar niet verdacht te worden.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #197 Gepost op: 4-02-2021, 18:22:47 »
Ik ben er nog niet over uit hoe ik de titel 'Zekerheid Bieden' moet interpreteren. Er was geen 100% zekerheid dat de hoogste bieder als eerste bij de vrijstellingen zou zijn. De enige zekerheid waarop uiteindelijk geboden kon worden, was voor de derde persoon die 5000 koos. Die koos zijn/haar groep. Aangenomen dat kandidaten niet van andere biedingen op de hoogte waren, dan zou de Mol toch tussen de hoge bieders schuilen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #198 Gepost op: 4-02-2021, 19:13:07 »
Het viel me op dat er weinig van Renee-Rik gefilmd is.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #199 Gepost op: 4-02-2021, 20:21:06 »
Ik ben er nog niet over uit hoe ik de titel 'Zekerheid Bieden' moet interpreteren. Er was geen 100% zekerheid dat de hoogste bieder als eerste bij de vrijstellingen zou zijn. De enige zekerheid waarop uiteindelijk geboden kon worden, was voor de derde persoon die 5000 koos. Die koos zijn/haar groep. Aangenomen dat kandidaten niet van andere biedingen op de hoogte waren, dan zou de Mol toch tussen de hoge bieders schuilen.

De mol bood zekerheid door overtuigend "Ik" te antwoorden op de vraag "Weet je al wie de mol is"