Is winnen belangrijker dan de hoogte van de pot?
Ja.
Winnen = alles meemaken. Niet winnen is sowieso geen geld, ook al is de pot een miljoen.
Ik vind dat een opdracht waarbij de mol zo makkelijk geld uit de pot kan spelen spelbederf
Laat staan een opdracht waarbij
kandidaten zo makkelijk geld uit de pot kunnen spelen.
Als ik het moest veranderen dan zou ik gezegd hebben: 6 kandidaten bieden blind, en het bedrag dat elke kandidaat toegespeeld krijgt is het
verschil tussen zijn bod en het eerstvolgende lagere bod. (In dit voorbeeld had Renée voor 400 gespeeld, Splinter voor 100 en Joshua voor 500) De 6 kandidaten spelen dan individueel tegen elkaar voor 1 vrijstelling, waarbij elke hogere (of misschien wel elke
lagere!) bieder net iets meer voordeel krijgt, en het bedrag voor degene die wint gaat uit de pot (of waarom niet
in de pot?).
Door aan de hele groep alle 6 biedingen en bijbehorende verschilbedragen bekend te maken, weet iedere kandidaat voor welk bedrag hij speelt, zonder dat iemand weet welk bod van wie is.
Om gelijkspel te voorkomen, kun je werken met briefjes met bedragen waar kandidaten er één voor één één moeten pakken. Of je houdt een tweede bieding onder de 3 gelijke bieders waarbij ze een ander bedrag moeten noemen.
Het is echt niet zo moeilijk om een biedingsopdracht te verzinnen met iets meer diepgang.
Op z'n allerminst, en ik snap eigenlijk niet dat dit nog niet is geopperd hier, had de andere groep een zwarte vrijstelling moeten kunnen verdienen.