Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus  (gelezen 20318 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #120 Gepost op: 11-02-2021, 14:12:17 »
Veel van deze analyses gaan er van uit dat de mol voorkennis had over wat er bij de haltes op de borden staat.

Maar misschien wist de mol helemaal niet vooraf wat er te verdienen of te verliezen was.
Dat maakt de analyse van wat wel en niet molse acties zijn heel anders.
Mee eens dat in sommige opdrachten de Mol kan mollen zonder voorkennis. Maar bij deze opdracht is dat onmogelijk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #121 Gepost op: 11-02-2021, 15:17:23 »
Mee eens dat in sommige opdrachten de Mol kan mollen zonder voorkennis. Maar bij deze opdracht is dat onmogelijk.

De goede voorkennis lijkt me hier uitstappen bij de -500 en geen jokers uitdelen zodat er ook effectief 750 euro wordt misgelopen. Maar goed, in aflevering 6 gaat bijna geen enkele kandidaat jokers uitdelen dus snap wel dat de mol dit risico neemt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #122 Gepost op: 11-02-2021, 18:20:09 »
Eigenlijk gek dat op halte 4 waar Charlotte uitstapt, de informatie over halte 9 incompleet is. Er stond namelijk niet bij dat degene die op halte 8 zou achterblijven, ook een joker zou krijgen. Ook op het kaartje van Marije stond die info niet. Als er eenmaal op halte 9 wordt uitgestapt door Renée, is dat de verrassing. Het leidt meteen af van het feit dat er 250 euro uit de pot gaat.
En natuurlijk wel zo handig als de Mol tot het eind blijft zitten, want deze halte moest nog wel even gescoord worden. Met nog drie mensen in de bus kan Renée hoog en laag springen dat ze nog geen joker heeft, maar als er twee tegen zijn (want ja: 250 euro uit de pot, en een joker die voor iemand anders is) is de kans levensgroot dat er niet wordt uitgestapt.
Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de Mol tot het eind is blijven zitten.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #123 Gepost op: 12-02-2021, 07:14:41 »
Marije koos voor mingeld, Renée voor plusgeld, en Splinter 1x niet voor plusgeld en 1x wel voor plusgeld. Op de overige haltes was er geen keuze. Als je kijkt naar het verschil tussen wat er gepakt werd en wat er gepakt had kunnen worden, dan was het gevolg van keuzes op de halte:

Marije: -600 euro
Charlotte: 0 euro
Rocky: 0 euro
Splinter: 350 euro (-250 + 600)
Renée: 750 euro

Als je alleen kijkt naar wat er gepakt werd, en de haltes meeneemt waar geen keuze gemaakt kon worden maar wel geld in of uit de pot ging, dan kom je op de opbrengst van de opdracht:

Marije: -350 euro (-350 +0)
Charlotte: 250 euro (0 + 250)
Rocky: 250 euro (0 + 250)
Splinter: 250 euro (0 + 250)
Renée: 250 euro (250 – 250 + 250)
Totaal: 650 euro
Twee verschillende rekenmethodes, die nog al eens door elkaar lopen, al naar gelang de tunnel. :)

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #124 Gepost op: 12-02-2021, 09:53:49 »
In de bus moet je niet kijken naar wie welk bedrag gepakt heeft. De mol zal niet zo dom zijn om zelf het grootste bedrag uit de pot te spelen. Dat valt veel te veel op.

Belangrijker in deze opdracht is te kijken wie er voor zorgt dat op de min-bedragen er voor gezorgd heeft dat kandidaten terug gegaan zijn in de bus. Marije had er voor kunnen kiezen om met de enveloppe bij de halte te blijven staan, echter omdat zij voor deze halte al de toezegging had dat ze de daarop volgende halte ook uit de bus zou mogen, wordt het wel erg aanlokkelijk om terug te gaan, ze moet nog een keer.

Ook weten ze dat ze bij halte 9 geld verliezen voor de pot, toch wordt er iemand de bus uitgepraat. Waar in deze groep weinig voor nodig is.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #125 Gepost op: 12-02-2021, 11:44:09 »
Mijn berekeningen met telkens eronder het ideale scenario als mol. Ik reken geld niet wegspelen als + (--). Zie het resultaat als een netto balans en niet het verdiende bedrag. Enkel keuzes worden meegeteld.

Splinter
Gekozen scenario: -250 (halte 3) + 250 (halte 8 ) +350 (halte 8 ) - 250  (halte 10) = 100
Ideale scenario: -250 (halte 3) - 250 (halte 8 ) - 350 (halte 8 ) + 250 (halte 10) = -600

Renée
Gekozen scenario: +250 (halte 5) + 500 (halte 5) = 750
Ideale scenario: - 250 (halte 5) - 500 (halte 5) = -750

Marije
Gekozen scenario: -250 (halte 6) -350 (halte 6) = -600
Ideale scenario: -250 (halte 6) - 350 (halte 6) = -600

Rocky
Gekozen scenario: 0
Ideale scenario: 0

Charlotte
Gekozen scenario: 0
Ideale scenario: 0

Conclusie
Verdacht: Marije
Neutraal: Rocky, Charlotte
Niet verdacht: Splinter, Renée



« Laatst bewerkt op: 12-02-2021, 11:50:51 door Belgian Mol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #126 Gepost op: 12-02-2021, 12:13:01 »
Dat cijfergehalte benadert inmiddels het niveau "Creatief met Kurk". We moeten een instortende tunnel stutten en pakken er wat cijfers bij. Zowel hier als in de draadjes bij de kandidaten.   ::jaja::

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #127 Gepost op: 12-02-2021, 12:40:23 »
Dat cijfergehalte benadert inmiddels het niveau "Creatief met Kurk". We moeten een instortende tunnel stutten en pakken er wat cijfers bij. Zowel hier als in de draadjes bij de kandidaten.   ::jaja::

Ik verdenkt Splinter nog altijd als mol, daar niet van. Ik snap ook zijn keuze als mol, het lijkt een verschil van 100, maar in feite is het veel meer. Maar goed, de mol is meestal een acteur of presentator, dus die gaan niet zo hard doorrekenen als ons.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #128 Gepost op: 12-02-2021, 12:55:44 »
Mijn berekeningen met telkens eronder het ideale scenario als mol. Ik reken geld niet wegspelen als + (--). Zie het resultaat als een netto balans en niet het verdiende bedrag. Enkel keuzes worden meegeteld.

Een betere manier lijkt mij de marge te tonen en dan de uiteindelijke uitkomst te vergelijken. Plus blijft dan plus, min blijft min, maar je vergelijkt het met wat de alternatieven waren. De allocatie van de haltes heb ik als een gegeven genomen (al kan daar natuurlijk ook in gemold zijn). Ik heb niet meegerekend dat kandidaten ook hadden kunnen blijven staan op een halte anders dan halte 6, 7 en 8 (al geloof ik dat de instructies op de meeste andere haltes eindigde met 'stap terug in de bus', dus het is de vraag of dat uberhaupt had gemogen). De keuze om uberhaupt uit te stappen heb ik wel als een beslissingsmoment meegenomen, al maakt dat alleen een verschil bij halte 7 en halte 9.

In de conclusie vergelijk ik de keuzes met die van een gemiddelde kandidaat (i.e. niet-mol). Dat is natuurlijk mijn inschatting dus andere mensen kunnen daar anders over denken.

Splinter
Min: - 100 euro (0 (halte 3) - 350 (halte 8) + 250 (halte 10))
Max: +500 euro (+250 (halte 3) + 250 (halte 8))
Resultaat: +250 euro (0 (halte 3) + 250 euro (halte 8))
Conclusie: dichtbij max bedrag, keuzes lijken erg op wat je zou verwachten van een gemiddelde kandidaat

Renée
Min: -500 euro (-500 euro (halte 5) - 250 euro (halte 9) + 250 euro (halte 10))
Max:+500 euro (+250 euro (halte 5) + 0 euro (halte 9) + 250 euro (halte 10))
Resultaat: +250 euro (+250 (halte 5) - 250 euro (halte 9) + 250 euro (halte 10))
Conclusie: dichtbij max bedrag, keuzes lijken erg op wat je zou verwachten van een gemiddelde kandidaat

Marije
Min: -350 euro (-350 euro (halte 6))
Max: +500 euro (+250 euro (halte 6) + 250 euro (halte 10))
Resultaat: -350 euro
Conclusie: het minimale resultaat, dus op eerste oog erg verdacht

Rocky
Min: +250 euro (halte 10)
Max: +250 euro (halte 10)
Resultaat: +250 euro
Conclusie: geen directe invloed via haar halte

Charlotte
Min: +250 euro (halte 10)
Max: +250 euro (halte 10)
Resultaat: +250 euro
Conclusie: geen directe invloed via haar halte

Conclusie
De enige die er via deze berekening uit springt is Marije, die een heel lage score heeft. De rest lijkt een score te behalen die je zou verwachten van een gemiddelde kandidaat in die positie.  Tenzij Marije de mol is (wat ik niet denk), is dit dus niet de juiste manier om hier de mol te spotten.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2021, 13:47:07 door Leendert »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #129 Gepost op: 12-02-2021, 13:20:17 »
Een betere manier lijkt mij de marge te tonen en dan de uiteindelijke uitkomst te vergelijken. Plus blijft dan plus, min blijft min, maar je vergelijkt het met wat de alternatieven waren. De allocatie van de haltes heb ik als een gegeven genomen (al kan daar natuurlijk ook in gemold zijn). Ik heb niet meegerekend dat kandidaten ook hadden kunnen blijven staan op een halte anders dan halte 6, 7 en 8 (al geloof ik dat de instructies op de meeste andere haltes eindigde met 'stap terug in de bus', dus het is de vraag of dat uberhaupt had gemogen). De keuze om uberhaupt uit te stappen heb ik wel als een beslissingsmoment meegenomen, al maakt dat alleen een verschil bij halte 7 en halte 9.

In de conclusie vergelijk ik de keuzes met die van een gemiddelde kandidaat (i.e. niet-mol). Dat is natuurlijk mijn inschatting dus andere mensen kunnen daar anders over denken.


Ik snap je berekeningen, maar bijvoorbeeld enkel Splinter heeft uiteindelijk invloed op zijn bedrag bij Halte 10, dus daarom dat ik ook splinter daar enkel voor aanreken. Marije heeft bijvoorbeeld geen keuze terug in de bus te gaan en de rest krijgt geen bord stap terug in of blijf staan.

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #130 Gepost op: 12-02-2021, 13:21:47 »
Renée
Min: -750 euro (-500 euro (halte 5) - 250 euro (halte 9) + 250 euro (halte 10))


Dat is dan toch min. -500?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #131 Gepost op: 12-02-2021, 13:46:38 »

Dat is dan toch min. -500?

Eens. Aangepast.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #132 Gepost op: 12-02-2021, 13:49:59 »
Ze hoeven niet uit te stappen bij halte 10......

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #133 Gepost op: 12-02-2021, 14:07:06 »
Ze hoeven niet uit te stappen bij halte 10......

In principe eens.

En in dat geval wordt de 250 per kandidaat niet verdiend, neem ik aan? Rekenen we dat verlies toe aan degene die dan niet uitstapt (Charlotte) of aan elke kandidaat die er dan nog is?

Het probleem hiermee is (1) deze mogelijkheid heeft zo veel impact of de hele score dat het het beeld van de andere haltes volledig zou overschaduwen en (2) niet uitstappen bij halte 10 was wel een erg onlogische keuze als ze de eerste 9 haltes wel hebben uitgestapt.

Ik tel deze daarom nog maar niet mee. Sowieso doet ook hier niemand iets wat een normale kandidaat niet gedaan zou hebben.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #134 Gepost op: 12-02-2021, 14:09:48 »
Precies het zou heel raar zijn om hier ineens niet uit te stappen.

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #135 Gepost op: 12-02-2021, 14:39:30 »
Volgens de regels bij halte 1 mocht er maar max. 1 kandidaat uitstappen bij halte 10...  :o ;D

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #136 Gepost op: 12-02-2021, 14:43:44 »
Ook als ze alledrie waren blijven zitten bij halte 10, was het geld in de pot gekomen. Iedereen die nog in het spel zat, verdiende 250 euro.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #137 Gepost op: 13-02-2021, 10:04:28 »
Eerder geconstateerd dat er twee verschillende rekenmethodes in omloop zijn. Je kunt ze ook allebei meenemen, dat leidt niet tot vervuiling, want je doet nog steeds bij iedere kandidaat hetzelfde. Het zegt niets meer over wat er uit de pot en in de pot is gegaan, maar geeft wel een indicatie van wie hier nou het meest nadelig voor de pot was, en wie het minst.

1. Marije (-600 om -350)
2. Charlotte/Rocky (0 om 250)
4. Splinter (350 om 250)
5. Renée (750 om 250)

Marije dus duidelijk het meest nadelig voor de pot. Toch vind ik haar onmols, om de simpele reden dat ze m.i. nooit had moeten uitstappen op halte 7. Daarmee verloor ze alle invloed op halte 8 en halte 9. Ze had op halte 7 als Mol een kandidaat voorrang kunnen geven. Zelf halte 8 pakken, want met iemand anders op 7 kon niemand meer een molactie herleiden. Weer instappen op halte 8, en verzekeren dat er op halte 9 wel iemand gaat uitstappen. Dat heeft ze allemaal laten gaan.
Hetzelfde geldt voor Splinter. Nu de informatie van halte 1-7 + halte 9 in handen was van dezelfde persoon (Marije), een erg ongelukkige uitkomst voor de Mol als hij nog iets van plan was, kan ik me voorstellen dat de Mol een molactie op halte 8 niet aandurfde. Maar dan is het onmols dat hij zich die halte in de maag liet splitsen. Hij maakte zich meteen verdacht door te blijven staan, en had geen invloed meer op halte 9 (-250), die nog geen zekerheidje was. Daarnaast: een van de dames was in zijn plaats op halte 8 misschien wel weer ingestapt, want wat lag er aan het eind? We zagen hen zich lekker maken over wat ze konden aantreffen. Rik had niet gesproken over jokers maar troeven.
Renée was wel wat mols op halte 5, met jokers uitdelen aan Charlotte en Rocky, om zo Marije bij halte 6 de bus weer in te lokken omdat ze nog niets had. Aan de andere kant brachten die 2 jokers dus wel 750 euro op voor de pot, een dure molactie, en was ze eerlijk geweest. Als Marije zichzelf in de hand had gehouden, en was blijven staan op halte 6, was die 750 euro helemaal voor niets de pot in gekomen. Bovendien koos Renée zelf voor halte 5, terwijl ook halte 6 nog niet vergeven was. Ze had halte 5 ook aan een kandidaat kunnen laten, want bij -500 vs 2 jokers voor medekandidaten kan geld uit de pot nog steeds als kandidaats worden gezien.

Ik heb dus vraagtekens bij het gedrag van Marije, Splinter en Renée, als een van hen de Mol is. Het gedrag van Rocky en Charlotte roept geen vragen op. Al vind ik het onmols dat Rocky tegen Charlotte in ging, toen die Splinter verdacht maakte omdat hij op halte 8 bleef staan. Voor mij het meest verdacht in deze opdracht:

1. Charlotte
2. Rocky
3. Marije / Splinter
5. Renée

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #138 Gepost op: 13-02-2021, 10:08:53 »
Brievenbus = letterbox. Boxer telt. Tien haltes, tien tellen? Als een bokser 10 tellen heeft gekregen is 'ie knock-out. Verwijzing naar Rocky?

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #139 Gepost op: 13-02-2021, 11:25:23 »
Hoe meer ik er over denk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de Mol tot het eind is blijven zitten.

Dat denk ik niet. Het zaadje dat Renée plant door Marije geen jokers te geven maar ook zichzelf niet, drijft niet enkel Marije naar -600 euro maar geeft ook Renée zelf de perfecte dekmantel/reden om voor die joker te gaan, net omdat ze de enige is die er dan nog geen heeft. Zalig subtiele molactie, de beste totnogtoe van dit seizoen. Terwijl iedereen denkt dat ze nalaat om 500 euro uit de pot te spelen haalt ze er grotendeels op conto van Marije 850 euro uit en dit helemaal onder de radar. Dit zijn toch de acties waarvoor je kijkt.

Hoe belangrijk het hebben van een joker is, komt ook nog eens in het extra filmpje aan bod (naast in de bus zelf na de proef bij het jennen van Marije dat de rest zogezegd 2 jokers heeft).
« Laatst bewerkt op: 13-02-2021, 11:26:59 door Molekule »